Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-04-02, 17:47
Medlem
Hej!

För ungefär en vecka sedan så använde jag datorn på kvällen, sen stängde jag ner skärmen bara som jag alltid brukar göra. Morgonen efter när jag öppnar skärmen igen så startar allt upp, det brukar kunna ta en liten stund innan allt kommer igång, men allt stod länge still och hade fryst. Så jag bestämde mig för att starta om datorn. När jag sedan startade datorn igen så startade den inte längre, den stannade vid Apple-märket.

Jag har sedan dess försökt med allt, känns det som. Jag tror att det är ett problem med installationen av Mavericks, alltså inte ett hårdvaruproblem. Det jobbiga är att jag vill behålla mina filer på något sätt, men jag är inte så haj på Mac att jag vet hur det ska gå till. Jag har försökt att reparera hårddisken, men det går inte. Däremot kan jag genom att välja "Bränn" i skivverktyg se att filerna fortfarande finns, även om jag från det inte kan göra någonting med dom.

Vidare så har jag såklart försökt att installera om Mavericks bara, men jag får tillbaka att det inte går att ändra någonting på skivan. Jag har även försökt att koppla ihop med en annan Mac via firewire, men det känner jag att jag måste försöka med igen - då jag inte hade så mycket tid sist att hålla på och testa.

Någon som har någon annan idé som jag kan testa?
Citera
2014-04-07, 16:59
Medlem
Struttens avatar
När jag skulle uppdatera en kollegas air till Mavericks så betedde den sig ungefär som din. Det löste sig när jag tog ut den lilla usb-dongeln hon har till musen. Mitt tips är alltså att starta om datorn med enbart strömmen i. Det verkar kunna strula om annat än så är inkopplat.
Citera
2014-04-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
När jag skulle uppdatera en kollegas air till Mavericks så betedde den sig ungefär som din. Det löste sig när jag tog ut den lilla usb-dongeln hon har till musen. Mitt tips är alltså att starta om datorn med enbart strömmen i. Det verkar kunna strula om annat än så är inkopplat.

Tack för ditt svar. Till slut så fick jag kontakt via firewire med en annan Macbook Pro, och kunde föra över mina viktigaste filer till den. När jag efter ominstallation av Mavericks körde Disk Drill, så visade den varningar om att sektorer i hårddisken var förstörda. Det var alltså ett hårdvaruproblem trots allt, om än inte tillräckligt stort för att datorn nu fungerar i alla fall. Jag har satt upp en Time Machine nu så länge i alla fall, så får jag väl införskaffa en ny hårddisk så småningom.

Någon som vet hur skador på sektorerna kan uppkomma?
Citera
2014-04-11, 14:08
Medlem
ei96byods avatar
Skador på sektorer sker alltid förr eller senare, vartefter hårddisken slits. När läs-/skrivhuvudet har använt en sektor tillräckligt många gånger så slits den ut, och går sönder. Det går helt enkelt inte att skriva till den längre.

Har man tur håller hårddisken länge innan detta händer. Har man otur går det fort. Det har väl också att göra med hur kvaliten är på hårddisken från fabrik också antar jag.

Eftersom en hårddisk har rörliga delar så är det alltid den svagaste punkten på en dator.
Den kan också skadas om man tappar datorn i golvet, och den höll på att skriva vid tillfället. Då är det oftast allvarligare dock, och hårddisken blir oftast helt obrukbar.
Detta skall förhindras av alla macar idag eftersom de har en accelerationssensor som känner av om datorn faller, och parkerar skrivhuvudet.

I ditt fall är det nog bara att den sektorn är utsliten efter mycket läsande och skrivande till samma ställe. Har en sektor gått så dröjer det nog inte länge innan nästa sektor går sönder. Det är med andra ord livsviktigt med backup för dig. Det är det i och för sig alltid, men extra viktigt är det i ditt fall.

Byt disken så fort som möjligt. Jag skulle rekommendera en SSD-disk, så blir datorn förmodligen lite snabbare också. De kostar en del dock.

Edit: Det skulle ju kunna vara ett mjukvaruproblem också. Om datorn stängdes av (tvångsavslutades eller tappade ström) medan hårddisken höll på att skriva, så kan en sektor ha fått fel data, och då matchar inte felkorrigeringskoden när sektorn skall läsas. Då markerar operativsystemet sektorn som skadad. Detta kan repareras genom att man formaterar disken, och skriver nollor över alla platser på hårddisken (säker formatering). Är det en fysisk skada går det dock inte att reparera.
Senast redigerad av ei96byod 2014-04-11 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in