2014-04-06, 22:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
VG var också ett renlevnadsmönster men det hjälpte honom inte. Men jag menar inte heller att de "avgångna" har utsatts för brott nödvändigtvis, i varje fall är det nog ingen framkomlig väg. Vilket däremot VGs kontakter skulle kunna vara!

VG hade en koppling till Livets Ord (Södermalmskyrkan om jag inte minns fel) men tycks inte varit särskilt trogen just denna församling. Immanuelskyrkan t.ex tillhör Svenska missionskyrkan (på den tiden Svenska missionsförbundet). En annan person som sågs på möten med Livets Ord/Södermalmskyrkan var dåvarande Säpochefen Sven-Åke Hjälmroth.

När jag läste vad som kommit fram av VGs refuserade manuskript, som skulle givits ut av Bonniers förlag men som ersattes av boken 'Jag och Palmemordet' med en spökskrivare, så tycks det mig att VG var ganska svag och lättmanipulerad:
Det betecknande vid mord på s k förrädare är att man skjuter oftast offret i ryggen eller i bakhuvudet. Olof Palme blev, som bekant, också skjuten bakifrån. Skottet kan ha menats för en förrädare. Såna grejer vet polisen om.
(...)
Även om jag personligen visste att Palme var liksom djävulskt hypnotiserad av den ryska fredspolitiken
(...)
Ska vi av rädsla följa minsta motståndets lag och ställa upp för dessa fredsledare av vilka många är kända för att förut ha gått i bräschen för FNL-kommunismens utbredande? Även Ulrike Meinhof i Baader-Meinhofligan ställde sig ivrigt bakom ryska fredssträvanden. Varför skulle Palme och landet Sverige också göra det? Om man kunde få Sverige och Västtyskland passiva och fredligt inställda mot Soviet och Warszawa-blocket så skulle man i en nära framtid kunna ockupera en stor del av Västeruropa.
(...)
Nu kommer en tid med en ny Glasnost, som ger landet Sverige en definitiv uppryckning och minskar illviljans och baktalarens chanser att föra svensken bakom ljuset... Vi väntar på en ny frisk vår med verklig Glaznost, inte fiktiv sådan. Nu gäller det ditt liv och hälsa, Sverige!
Etc.

Anders Leopold har tillgång till det 250-sidiga manuskriptet från 1987, som han jämför med Breiviks manifest, och han planerar tydligen att ge ut det i någon form.

Viktor Gunnarsson är en av MOP-manegeriets märkligaste individer, pratglad, flirtig, översnäll och aggresiv är bara några av omdöme om denne gosse från Jämjö utanför Karlskrona. Uppgiften om att han rapporterade till SÄPO om EAP är minst sagt spännande. Hans innehav av bulgarens affärsnyckel förbryllar också. Likaså att han som fd misstänkt till statsministermord utan större problem fick uppehållstillstånd i USA.

Samtidigt kommer jag inte ifrån känslan av VG i mina ögon näppeligen har med MOP att göra. Han är inte direkt typen man skulle vilja ha med i en mordkonspiration och lätt att glömma att de polska grabbarna på Café Mon Cheri gav VG alibi.
Citera
2014-04-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Viktor Gunnarsson är en av MOP-manegeriets märkligaste individer, pratglad, flirtig, översnäll och aggresiv är bara några av omdöme om denne gosse från Jämjö utanför Karlskrona. Uppgiften om att han rapporterade till SÄPO om EAP är minst sagt spännande. Hans innehav av bulgarens affärsnyckel förbryllar också. Likaså att han som fd misstänkt till statsministermord utan större problem fick uppehållstillstånd i USA.

Samtidigt kommer jag inte ifrån känslan av VG i mina ögon näppeligen har med MOP att göra. Han är inte direkt typen man skulle vilja ha med i en mordkonspiration och lätt att glömma att de polska grabbarna på Café Mon Cheri gav VG alibi.

Har precis läst ut "Jag och Palmemordet" av 33-åringen. Jag håller med dig om att han är spännande. I boken dementerar han att han har haft nåt med EAP att göra, vilket kanske inte är särskilt förvånande. Samtidigt hör vi uppgifter att han visst var med där, kanske lite i utkanten, i alla fall. Det gör såklart inte någon till Palmemördare, men det är bestickande att fara med lögner på det där sättet om vi nu ska tro på dessa uppgifter.

Det finns någon sorts naggande känsla att 33-åringen kände de inblandade. Kanske förmedlade kontakter. Kanske fanns där i utkanten. Eller var han, som han skriver i sin bok, bara ett helt oskyldigt offer för klantiga poliser med prestationsångest

Men var det inte på McDonalds som dessa räddande vittnen fanns?
Citera
2014-04-06, 23:31
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Har precis läst ut "Jag och Palmemordet" av 33-åringen. Jag håller med dig om att han är spännande. I boken dementerar han att han har haft nåt med EAP att göra, vilket kanske inte är särskilt förvånande. Samtidigt hör vi uppgifter att han visst var med där, kanske lite i utkanten, i alla fall. Det gör såklart inte någon till Palmemördare, men det är bestickande att fara med lögner på det där sättet om vi nu ska tro på dessa uppgifter.

Det finns någon sorts naggande känsla att 33-åringen kände de inblandade. Kanske förmedlade kontakter. Kanske fanns där i utkanten. Eller var han, som han skriver i sin bok, bara ett helt oskyldigt offer för klantiga poliser med prestationsångest

Det finns ju uppgifter om att VG skulle uttryckt att han bara var i utkanten av organisationen som mördade palme ( har för mig att han skulle sagt det i samband med en tryckfrihetsrättegång ). Finns det någon som helst verifierbar fakta om detta...eller är det ytterligare en skröna ? Någon som vet ?
Citera
2014-04-06, 23:43
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Det finns ju uppgifter om att VG skulle uttryckt att han bara var i utkanten av organisationen som mördade palme ( har för mig att han skulle sagt det i samband med en tryckfrihetsrättegång ). Finns det någon som helst verifierbar fakta om detta...eller är det ytterligare en skröna ? Någon som vet ?
Här påstås det ha skett under rättegången mot Arbetet i Malmö kort innan VG stack till USA och blev mördad: http://abe.freeshell.org/palme/node1.html
Citat:
Under rättegångsförhandlingarna for en märkbart irriterad Gunnarsson plötsligt upp ur stolen, och under ett vredesutbrott riktat mot domaren för att denne, som Victor Gunnarsson själv upplevde det, snarare anklagade honom för vad som hänt än den tilltalade ansvarige utgivaren för Arbetet, skrek han: ''Varför ger ni er på mig, jag är ju bara i periferin till organisationen som mördade Olof Palme!''.
Citera
2014-04-06, 23:52
Medlem
Apropå VGs något märkliga göranden och låtanden. Jag tror inte att han hade något med mordet att göra, men Lingärde hävdar att det fanns "nyttiga idioter" (utan att specificera deras roll) runt Sveavägen på mordnatten och att de var ditlockade av ryktet att "något" var "på gång". (Kan inte kolla exakta formuleringen just nu så citerar ur minnet.)
Citera
2014-04-06, 23:58
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Här påstås det ha skett under rättegången mot Arbetet i Malmö kort innan VG stack till USA och blev mördad: http://abe.freeshell.org/palme/node1.html
Tack...jo,har läst det där...jan-ove sundbergs hemsida tror jag..tror det var jan axelsson som skrev det i en artikelserie i tidningen veckans brott.
Kanske skall försöka beställa utskrift från rättegången, om det är möjligt.
Senast redigerad av natteknik 2014-04-07 kl. 00:06.
Citera
2014-04-07, 00:10
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Tack...jo,har läst det där...jan-ove sundbergs hemsida tror jag..tror det var jan axelsson som skrev det i en artikelserie i tidningen veckans brott.
Kanske skall försöka beställa utskrift från rättegången, om det är möjligt.
Ja, eller kolla med Anders Leopold som väl har bra koll på VG. Kanske står något, nå´nstans på hans hemsida. Eller VG:s advokat Gunnar Falk.
Citera
2014-04-07, 00:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp

MC var senare på natten . Dom polska grabbarna pratade han med på Mon Cheri på Kungsgatan fram till 2315 som allra tidigast.

Visst kände Viktor Gunnarsson intressanta personer i MOP. Som informatör till SÄPO om EAP bör han gått till den tre man starka subsversivroteln där Contra Stig Johansson huserade. Finns en avsevärd möjlighet att Stig var viktors kontaktman.
Citera
2014-04-07, 00:15
Medlem
Pratade med en före detta SÄPO, han var 100% säker på att det var en medlem i gubbligan som knäppte Palme som sitter inne i 10 eller 12år för tillfället.
Citera
2014-04-07, 00:18
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ja, eller kolla med Anders Leopold som väl har bra koll på VG. Kanske står något, nå´nstans på hans hemsida. Eller VG:s advokat Gunnar Falk.
Har varit i kontakt med leopold för något år sedan. Men de senaste gångerna jag skrivit till honom så har han inte svarat. ( ställde frågor om namn i adress boken, som han skall ha en kopia av ).
Nåja...rättsväsendet i Malmö kanske inte är omöjliga.
Citera
2014-04-07, 00:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Har för mig läst ngnstans att Anders Leopold letat efter uttalandet men aldrig hittat detsamma. Citatet vara en Skröna, men visst ,det är aldrig fel att kolla med källorna.
Citera
2014-04-07, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
MC var senare på natten . Dom polska grabbarna pratade han med på Mon Cheri på Kungsgatan fram till 2315 som allra tidigast.

Visst kände Viktor Gunnarsson intressanta personer i MOP. Som informatör till SÄPO om EAP bör han gått till den tre man starka subsversivroteln där Contra Stig Johansson huserade. Finns en avsevärd möjlighet att Stig var viktors kontaktman.

Contra-Stig själv ansåg sig ju hursomhelst vara främste experten på EAP inom SÄPO (vilket iofs inte tycks ha betytt så mycket.)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=546Hzm5sZJQ#t=50 4s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in