Citat:
VG var också ett renlevnadsmönster men det hjälpte honom inte. Men jag menar inte heller att de "avgångna" har utsatts för brott nödvändigtvis, i varje fall är det nog ingen framkomlig väg. Vilket däremot VGs kontakter skulle kunna vara!
VG hade en koppling till Livets Ord (Södermalmskyrkan om jag inte minns fel) men tycks inte varit särskilt trogen just denna församling. Immanuelskyrkan t.ex tillhör Svenska missionskyrkan (på den tiden Svenska missionsförbundet). En annan person som sågs på möten med Livets Ord/Södermalmskyrkan var dåvarande Säpochefen Sven-Åke Hjälmroth.
När jag läste vad som kommit fram av VGs refuserade manuskript, som skulle givits ut av Bonniers förlag men som ersattes av boken 'Jag och Palmemordet' med en spökskrivare, så tycks det mig att VG var ganska svag och lättmanipulerad:
Anders Leopold har tillgång till det 250-sidiga manuskriptet från 1987, som han jämför med Breiviks manifest, och han planerar tydligen att ge ut det i någon form.
VG hade en koppling till Livets Ord (Södermalmskyrkan om jag inte minns fel) men tycks inte varit särskilt trogen just denna församling. Immanuelskyrkan t.ex tillhör Svenska missionskyrkan (på den tiden Svenska missionsförbundet). En annan person som sågs på möten med Livets Ord/Södermalmskyrkan var dåvarande Säpochefen Sven-Åke Hjälmroth.
När jag läste vad som kommit fram av VGs refuserade manuskript, som skulle givits ut av Bonniers förlag men som ersattes av boken 'Jag och Palmemordet' med en spökskrivare, så tycks det mig att VG var ganska svag och lättmanipulerad:
Det betecknande vid mord på s k förrädare är att man skjuter oftast offret i ryggen eller i bakhuvudet. Olof Palme blev, som bekant, också skjuten bakifrån. Skottet kan ha menats för en förrädare. Såna grejer vet polisen om.Etc.
(...)
Även om jag personligen visste att Palme var liksom djävulskt hypnotiserad av den ryska fredspolitiken
(...)
Ska vi av rädsla följa minsta motståndets lag och ställa upp för dessa fredsledare av vilka många är kända för att förut ha gått i bräschen för FNL-kommunismens utbredande? Även Ulrike Meinhof i Baader-Meinhofligan ställde sig ivrigt bakom ryska fredssträvanden. Varför skulle Palme och landet Sverige också göra det? Om man kunde få Sverige och Västtyskland passiva och fredligt inställda mot Soviet och Warszawa-blocket så skulle man i en nära framtid kunna ockupera en stor del av Västeruropa.
(...)
Nu kommer en tid med en ny Glasnost, som ger landet Sverige en definitiv uppryckning och minskar illviljans och baktalarens chanser att föra svensken bakom ljuset... Vi väntar på en ny frisk vår med verklig Glaznost, inte fiktiv sådan. Nu gäller det ditt liv och hälsa, Sverige!
Anders Leopold har tillgång till det 250-sidiga manuskriptet från 1987, som han jämför med Breiviks manifest, och han planerar tydligen att ge ut det i någon form.
Viktor Gunnarsson är en av MOP-manegeriets märkligaste individer, pratglad, flirtig, översnäll och aggresiv är bara några av omdöme om denne gosse från Jämjö utanför Karlskrona. Uppgiften om att han rapporterade till SÄPO om EAP är minst sagt spännande. Hans innehav av bulgarens affärsnyckel förbryllar också. Likaså att han som fd misstänkt till statsministermord utan större problem fick uppehållstillstånd i USA.
Samtidigt kommer jag inte ifrån känslan av VG i mina ögon näppeligen har med MOP att göra. Han är inte direkt typen man skulle vilja ha med i en mordkonspiration och lätt att glömma att de polska grabbarna på Café Mon Cheri gav VG alibi.