2014-04-06, 21:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Något som talar för att hugg utdelats på ryggen efter de dödande sticken i hjärtat är vad som står på sidan 413: skadorna L, M, N och O var utan omkringliggande blödning i underhuden och muskulaturen. Alla övriga skador hade blödningar.

Det kan nog finnas andra förklaringar till utebliven underhudsblödning vid skadorna L-O än att VB var avliden när dessa skador uppstod.
Citera
2014-04-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
VB hade även hon hotat med att sprätta upp deras katt och det är möjligt att hoten från bådas håll trappades upp allteftersom. Just därför verkar en rädsla för polisanmälan inte riktigt passa in i sammanhanget.

Tror snarare på hot om avslöjande av illegal verksamhet i kombination med utpressning. Från VB:s sida då. Anledningen skulle ha varit brist på pengar och ett mönster av hot och utpressning. Jag pratar om gränslöshet och impulsivt beteende.

Hot om att sprätta upp katten finns det verifierat någonstans eller är det endast MBs ord ..?
Citera
2014-04-06, 21:47
Medlem
bamdidams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hur stickskadorna tidsmässigt förhåller sig till varandra framgår inte av obduktionsprotokollet eller i en allonge av Susan Sprogoe-Jakobsen, men troligtvis har samtliga stick utdelats vid eventets utdragna dödsförlopp som gärningspersonerna ville bevittna. Knappast längre än två timmar mellan första och sista sticket.

Nja. Det behöver inte ha varit mer än några få minuter från första till sista sticket.. Har läst ett annat fall där det var många fler stick plus avskuren hals (hela vägen på framsidan och ner till nackkotorna), och det skedde på bara kring 2,5 minuter.. Och då var det en tjej som gjorde det på en kille som var mycket större och starkare än tjejen.. Hon lyckades också få honom flera meter in till en pytteliten dusch, alltså hela kroppen. Med adrenalinrus i kroppen blir folk ofta mycket starkare än man brukar vara normalt. Så detta kan ha gått riktigt fort (om man inte räknar med själva styckningen som troligen skett efter hon dog).
Citera
2014-04-06, 21:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Sen må detta fall ligga i gränslandet för vad som ska krävas för fällande dom i brottmål. Men en gräns måste alltid dras nånstans och jag känner mig trygg med att den är dragen rätt här. Det finns helt enkelt ingen rimlig förklaring till hur han skulle kunna vara skyldig till griftefridsbrottet (som han är bunden till med solid teknisk bevisning) men oskyldig till mordet.
Problemet är inte så mycket att hitta scenarier för att KJ skulle kunna vara skyldig till griftefridsbrottet utan att vara skyldig till mordet, som varför inte KJ isåfall erkänner griftefridsbrottet och berättar hur det var, åtminstone i hovrätten, när han har fått det tydligt demonstrerat för sig vad som händer om han inte berättar hur det var.
Citera
2014-04-06, 22:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Läste igår att domarnas dom-överläggningar är hemliga. Varför?
Rättens överläggningar är alltid hemliga, därför att det är domen, endast domen och ingenting annat än domen som rätten ska lämna i från sig i fallet.
Citera
2014-04-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamdidam
Nja. Det behöver inte ha varit mer än några få minuter från första till sista sticket.. Har läst ett annat fall där det var många fler stick plus avskuren hals (hela vägen på framsidan och ner till nackkotorna), och det skedde på bara kring 2,5 minuter.. Och då var det en tjej som gjorde det på en kille som var mycket större och starkare än tjejen.. Hon lyckades också få honom flera meter in till en pytteliten dusch, alltså hela kroppen. Med adrenalinrus i kroppen blir folk ofta mycket starkare än man brukar vara normalt. Så detta kan ha gått riktigt fort (om man inte räknar med själva styckningen som troligen skett efter hon dog).

Jag börjar undra om mordet skedde i en sekvens av hat eller ilska, och att själva styckningen och placeringen av kroppsdelarna var mer planerat.

Så udda som möjligt med tydlig fingervisning åt ett bestämt håll.

Det skulle göra det hela begripligt.

Som det nu är går det hela inte ihop. I min lilla hjärna.
Citera
2014-04-06, 22:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Du får väl citera Hamilkar och skriva +1 på hans inlägg ifall du delar hans moralfilosofi,
på så vis så får jag då också reda på dina normer och slipper gissa. . .
Om någon gör så, blir inlägget raderat och användaren varnad. Flashback handlar om att argumentera, inte om att rösta eller trycka på någon "gilla"-knapp.
/Mod.
Citera
2014-04-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hot om att sprätta upp katten finns det verifierat någonstans eller är det endast MBs ord ..?

svårt att avgöra... VB verkar ha haft en eller flera "hållhakar"
Citera
2014-04-06, 22:12
Medlem
Citat:
Jag börjar undra om mordet skedde i en sekvens av hat eller ilska, och att själva styckningen och placeringen av kroppsdelarna var mer planerat.

Så udda som möjligt med tydlig fingervisning åt ett bestämt håll.

Det skulle göra det hela begripligt.

Som det nu är går det hela inte ihop. I min lilla hjärna.

Det håller jag helt och hållet med dig om!

Tidpunkten för utplaceringen är intressant. Ville GM att MPS skulle finna kroppsdelarna, just där? just då?
Citera
2014-04-06, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vart jag står i den frågan torde framgå ganska klart och tydligt.
Det tillhör inte direkt vanligheterna att man på det här sättet från försvarssidan
pekar ut så här öppet ur mordutredningar avförda personer eller har du någon
annan uppfattning om den saken? Det kanske görs dagligdags i våra svenska domstolar? Nåväl, jag har mina normer och du har dina. Bra så.

Nej det har undgått mig vart du står, ibland hoppar jag över inlägg och speciellt nattinläggen,
tolka det åt vilket håll som du vill.
Nej, det gör det nog inte, pekas ut "avförda" personer dagligdags i svenska domstolar men
i detta fall har det gjorts och det finns inget vi kan göra åt det oavsett ifall vi är för eller emot
Olsson och Forssbergs handlande.
Trots att detta nu är gjort av Olsson så hyllas han ändå för sin drivna slutplädering i media, i krönikörer, av fd överåklagare och tro det eller ej, till och med Massi har berömt Olsson för sin skickliga slutplädering. Ingen, vad jag sett via media har klagat på Olssons slutplädering inte
heller på att han har pekat ut en alternativ GM, men här på FB gnälls det en del. Det är som det är med det men som du säger, var och en får har sin egen moralfilosofi.

Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Du får väl citera Hamilkar och skriva +1 på hans inlägg ifall du delar hans moralfilosofi,
på så vis så får jag då också reda på dina normer och slipper gissa. . .

Jag glömde visst en eller två smiliesar, ibland tror man inte dom behövs och ens ironin lyser igenom men tydligen inte, inlägget mitt går inte att citera längre men denna smilies skulle tydligen varit med Grandioso kan jag nu se:
möjligtvis denna också
Senast redigerad av LKVN 2014-04-06 kl. 23:08.
Citera
2014-04-06, 22:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

FUP 1112 Förhör med AN, (MBs fru) 24 maj, 2013:

AN: . Ja, det var från tjejen och polisen förstod att det var en annan relation det var inte bara det
att hon tränar i klubben. Det var därför dom kollade honom meddelanden och att det måste ha
varit någon annan relation. Och min dotter har också tidigare sagt att det står på Face-bok
hon kommenterar att vi skall gifta oss och vad du gör, är hon inte bara och tränar på klubben.
Jo säger Mikke men hon är väldigt konstig och så där. Hon står nära en på träningarna, andra
tränar också men hursomhelst han kunde få hur många SMS och hur som helst och när han
inte svarade har han berättat, om du inte svarar så skall jag sprätta upp eran katt och det fick
mig att bli ännu mer förbannad på henne, för att hon vill förstöra.
Jag skall tala om för din fru
att vi har knullat och så där. När han inte svarar henne när hon har bekymmer och vill prata
med honom och så där. Och hon har sagt personligen till honom skrivit eller sagt du har väl
lämnat din fru för länge sedan. Om det inte vore för att ni har ett företag ihop. Jag har inget
företag på pappret det var hon trodde. Vi har haft det ihop men Mikke säger att han har sagt
till henne att jag tänker aldrig lämna min fru.
Citera
2014-04-06, 22:48
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Rättens överläggningar är alltid hemliga, därför att det är domen, endast domen och ingenting annat än domen som rätten ska lämna i från sig i fallet.

Jag förstår, är det av samma skäl advokat och klients samtal också är hemliga?

Tycker det är inkonsekvent. FUP är offentligt material, men inte det som kan vara av störst allmänintresse, nämligen vad klienten delger sin advokat och domarnas överläggningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in