2014-04-06, 20:38
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Hon bar finskromsk högtidsdräkt , i klass med svenska landskapsdräkter. Tror inte man blir nekad frukost eller tillträde där i en sådan heller.

Högtidsdräkt är inte casual. Har zigenare problem med assimileringen?

Edit: I det här fallet handlar det om asimilering.
Senast redigerad av felia 2014-04-06 kl. 20:43.
Citera
2014-04-06, 21:20
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Högtidsdräkt är inte casual. Har zigenare problem med assimileringen?

Edit: I det här fallet handlar det om asimilering.
Causal betyder ledig, men ej slarvig/för vardaglig.

Inom vissa grenar klär sig romska kvinnor alltid i traditionell klädsel - oavsett om det är vardag eller fest, hur kläderna är smyckade skiljer sig däremot.
Det innebär att traditionell klädsel absolut är okej om det står causal som dresskode för dem, eftersom det är just causal för dem.

Dress-kode anger dessutom en slags minimi-kod. Du skall försöka hålla dig till den - men om du klär dig avvikande så skall du ligga över - inte under - vad dress-koden säger.
Anger den "kavaj" är alltså kostym men inte träningsoverall helt okej ...
Citera
2014-04-06, 21:37
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Causal betyder ledig, men ej slarvig/för vardaglig.

Inom vissa grenar klär sig romska kvinnor alltid i traditionell klädsel - oavsett om det är vardag eller fest, hur kläderna är smyckade skiljer sig däremot.
Det innebär att traditionell klädsel absolut är okej om det står causal som dresskode för dem, eftersom det är just causal för dem.

Dress-kode anger dessutom en slags minimi-kod. Du skall försöka hålla dig till den - men om du klär dig avvikande så skall du ligga över - inte under - vad dress-koden säger.
Anger den "kavaj" är alltså kostym men inte träningsoverall helt okej ...

Det är naturligtvis beklagligt att Diana inte kan klä sig casual enligt norm som gäller i Sverige och för svenskar. Det är uppenbarligen viktigt att visa att man är något mer värd genom att bära en iögonfallande klädsel som de flesta människor känner igen som patrask. Tydligen är detta en livsnerv för folkgruppen som livnär sig på diskriminering, stöld och tiggeri. Knappast en hederlig vandel och inget man fröjdas över till smörgåsen.

Jag undrar vad Sheraton och även hur Ullenhags stasipolis skulle reagera om jag klev in med full SS-Uniform för frukost? För mig och mina vänner är det en casual outfit i klass med kavaj. Skulle någon bli illa berörd, som en butiksägare som får Diana som "kund", skulle jag kunna hävda diskriminering enligt ditt tankesätt.
Citera
2014-04-06, 22:29
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis beklagligt att Diana inte kan klä sig casual enligt norm som gäller i Sverige och för svenskar. Det är uppenbarligen viktigt att visa att man är något mer värd genom att bära en iögonfallande klädsel som de flesta människor känner igen som patrask. Tydligen är detta en livsnerv för folkgruppen som livnär sig på diskriminering, stöld och tiggeri. Knappast en hederlig vandel och inget man fröjdas över till smörgåsen.

Jag undrar vad Sheraton och även hur Ullenhags stasipolis skulle reagera om jag klev in med full SS-Uniform för frukost? För mig och mina vänner är det en casual outfit i klass med kavaj. Skulle någon bli illa berörd, som en butiksägare som får Diana som "kund", skulle jag kunna hävda diskriminering enligt ditt tankesätt.
Eftersom hon skulle tala på regeringens konferens var valet av klädsel inte underligt och har väldigt lite med ev. trakasserier att göra, mer än att hennes etnicitet var tydlig. Klädkod är som sagt minimum.
Senast redigerad av Zigga 2014-04-06 kl. 22:34.
Citera
2014-04-06, 22:41
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Eftersom hon skulle tala på regeringens konferens var valet av klädsel inte underligt och har väldigt lite med ev. trakasserier att göra, mer än att hennes etnicitet var tydlig. Klädkod är som sagt minimum.

Så en zigenare kan inte uppträda på en konferens utan högtidsdräkt? Var i inbjudan stod det att högtidsdräkt var påbjudet? När har en zigenare inte högtidsdräkt? Om zigenares etnicitet medför trakasserier beror det på klädseln?
Citera
2014-04-06, 23:31
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Så en zigenare kan inte uppträda på en konferens utan högtidsdräkt?

Nej, den typen som Diana Nyman tillhör kan inte det.
De använder inget annat.

Citat:
Var i inbjudan stod det att högtidsdräkt var påbjudet?

Antagligen ingenstans, men eftersom det är standard för den typ av rom som Diana Nyman är så är det i princip osannolikt att arrangören inte skulle känna till att hon ständigt bär det.

Citat:
När har en zigenare inte högtidsdräkt?

När de är andra sorters zigenare/romer eller när de är nakna.

Citat:
Om zigenares etnicitet medför trakasserier beror det på klädseln?

Kanske, det varierar antagligen från fall till fall.

Jag antar att du bara är riktigt dålig på att trolla, men som tidigare skrivits så är det inte enligt någon etikettsregel negativt att klä sig i högtidsdräkt i offentliga sammanhang. Det är att klä ner sig som är negativt, inte att klä upp sig.

Hur det fungerar med högtidsdräkt och klädkoder förklaras tidigare i tråden så du kan ju läsa där om hur det fungerar.

För övrigt så är fullständiga uniformer aldrig "casual" och eftersom du inte medlem av Schutzstaffel blir full SS-uniform inte heller en högtidsdräkt om du bär den; det blir snarare ett hån mot de som faktiskt var med och fortfarande är i livet.

Håll dig till din egen klädsel så blir det nog bra så...
Citera
2014-04-06, 23:38
Medlem
Adonirams avatar
Nu har jag kollat vad hon själv säger. Vad jag förstår satt hon lobbyn och talade med någon som inte var gäst på hotellet. Då ville hon ha två koppar kaffe. I så fall är det väl rimligt att kaffet serveras utanför frukostbuffén?
Inte för att hon är rom utan för att den andra i sällskapet inte hade tillträde dit.
Citera
2014-04-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
De använder inget annat.

Antagligen ingenstans, men eftersom det är standard för den typ av rom som Diana Nyman är så är det i princip osannolikt att arrangören inte skulle känna till att hon ständigt bär det.

Jag antar att du bara är riktigt dålig på att trolla, men som tidigare skrivits så är det inte enligt någon etikettsregel negativt att klä sig i högtidsdräkt i offentliga sammanhang. Det är att klä ner sig som är negativt, inte att klä upp sig.

Hur det fungerar med högtidsdräkt och klädkoder förklaras tidigare i tråden så du kan ju läsa där om hur det fungerar.

För övrigt så är fullständiga uniformer aldrig "casual" och eftersom du inte medlem av Schutzstaffel blir full SS-uniform inte heller en högtidsdräkt om du bär den; det blir snarare ett hån mot de som faktiskt var med och fortfarande är i livet.

Jag stödjer ditt inlägg och antar att det inte är alltför OT att göra det.

Angående högtidsklädsel antar jag att nobelpristagare som ev bor på Sheraton även bär sin när de äter frukost innan ceremonien. Och de är vanligtvis från väldigt olika kulturer och har olika seder.
Hur detta skiljer sig från Dianas klädsel har jag svårt att förstå.
Citera
2014-04-06, 23:59
Medlem
felias avatar
Citat:
De använder inget annat.

Då är det knappast casual klädsel.

Citat:

Innebär det att nudister ska komma till konferenser nakna?

Citat:

Kan zigenare anta andra former av slödder?

Citat:

Du menar när klädseln inte brukas för snatteri och stölder.

Citat:

En hotellfrukost är inget offentligt sammanhang.

Citat:

Min farfar hade inget emot att jag bar hans uniform. Såvitt jag vet är SS inte upplöst och jag håller gärna fanan högt.

Citat:

Jag behöver inte dina personliga persedlar.
Senast redigerad av felia 2014-04-07 kl. 00:02.
Citera
2014-04-07, 16:23
Bannlyst
Jag ser inget fel med att dom som är/ ser skumma ska avvisas. I fall dom inte kan uppvisa ett bevis på att dom bor på Hotellet.
Citera
2014-04-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodies
Jag ser inget fel med att dom som är/ ser skumma ska avvisas. I fall dom inte kan uppvisa ett bevis på att dom bor på Hotellet.

samt att de har bokat och betalat för frukosten.
Citera
2014-04-07, 18:19
Medlem
Citat:
Så en zigenare kan inte uppträda på en konferens utan högtidsdräkt? Var i inbjudan stod det att högtidsdräkt var påbjudet? När har en zigenare inte högtidsdräkt? Om zigenares etnicitet medför trakasserier beror det på klädseln?

Det var ju bland annat det konferensen skulle handla om ja. Trakasserier mot romer på grund av bland annat klädsel men så mycket mer. Vid just det tillfället verkar ju eventuella försök till assimilerad casual" klädsel enbart underligt.

Vilket knappast kan jämföras med nudister som inte har något med etnicitet att göra alls , eller ärvda uniformer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in