Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Om vi antar att vi blir straffade i efterlivet ska vi såklart uppföra oss på ett sätt som gör att vi inte blir straffade, men varför ska vi anta det och även om det skulle vara så, hur ska vi veta vilket regelsystem vi ska följa?
Du erkänner redan att gudsfruktan har makt, precis vad bibeln säger men sedan bortförklarar att man inte kan hitta det rätta regelsystemet. Du gömmer dina begär bakom en slöja och försöker försvara de, genom att påstå att inget regelsystem passar dig och det du känner för. Alltså vill du skapa reglerna och vara din egna gud. Frestade inte satan människan att äta av trädet genom att påstå att hon skulle bli som gud? Du har byggt ett starkt och fördärvat kungarike i ditt hjärta så att du själv inte vill lämna det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Dessutom uppför jag mig väl för att det tilltalar mig. Jag VILL inte mörda, stjäla eller uppföra mig illa, alltså gör jag det inte. Så enkelt är det.
Är detta din sanna natur och strävan? Har du aldrig haft en mordisk vrede över någon? Har du aldrig sagt en lögn? Har du aldrig stulit? Har du aldrig haft lust? Du poängterar än en gång att du gör det du känner för och vill. Om någon mördar för att han vill och känner för det, innebär det att han har rätt? Finns det en dom över gott och ont? Om ja, är domen universell eller partiell? Du kan inte erkänna ondska och godhet med gudlöshet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Om Jesus levde i ett samhälle med slavar och aldrig talade mot slaveri och till och med beskrev regler för att behandla slavar och därför passivt godkände slavar, är då slaveri rätt? På hans tid kanske. I vår tid och från vårt perspektiv är det inte det.
Vad gör en slav? Han arbetar. Jag förmodar att du har ett arbete och under arbetet så lyder du din överordnade till att slutföra arbetsuppgifterna. Den överordnade har också herrar över sig som till slut leder till staten som kung eller kejsare. Vad sa Jesus?
Säg oss nu: Vad anser du? Är det tillåtet att betala skatt till kejsaren eller är det inte tillåtet?" Jesus märkte deras ondska och frågade: "Varför försöker ni snärja mig, ni hycklare? Visa mig det mynt som man betalar skatten med." De räckte honom en denar, och han frågade dem: "Vems bild och inskrift är detta?" De svarade: "Kejsarens". Då sade han till dem: "Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud." (Matteusevangeliet 22:17-21 SFB)
Ni slavar, lyd era jordiska herrar, visa dem respekt och vördnad av uppriktigt hjärta, så som ni lyder Kristus. Var inte ögontjänare som försöker ställa sig in hos människor, utan var Kristi slavar som helhjärtat gör Guds vilja. Tjäna villigt som ni gör när ni tjänar Herren och inte människor. Ni vet ju att var och en som gör något gott skall få sin lön av Herren, vare sig han är slav eller fri. Och ni herrar, handla på samma sätt mot era slavar och upphör med att hota. Ni vet att de har samme Herre i himlen som ni, och han gör inte skillnad på människor. (Efesierbrevet 6:5-9 SFB)
Alla som bär slaveriets ok skall anse sina herrar värda all respekt, så att Guds namn och läran inte smädas. De som har troende herrar skall inte se ner på dem, därför att de är bröder. De bör tvärtom tjäna dem så mycket villigare, eftersom de är troende och älskade, dessa som tar emot slavarnas goda tjänst. Så skall du undervisa och förmana. Om någon ger en falsk undervisning och inte håller sig till vår Herre Jesu Kristi sunda ord och till den lära som hör till gudsfruktan, så är han högmodig och begriper ingenting. Han har bara en sjuklig lust att diskutera och strida om ord. Sådant väcker avund, kiv, smädelser och misstankar och leder till ständiga tvister mellan människor som är fördärvade i sitt sinne och har vänt sig bort från sanningen, och som menar att gudsfruktan är en god affär. Ja, gudsfruktan i förening med ett förnöjt sinne är verkligen en stor vinning. Vi har ju inte fört något med oss in i världen, inte heller kan vi ta med oss något härifrån. Har vi mat och kläder skall vi vara nöjda med det. Men de som vill bli rika, de råkar ut för frestelser och snaror och många oförnuftiga och skadliga begär, som störtar människor i fördärv och undergång. Ty kärlek till pengar är en rot till allt ont. I sitt begär efter pengar har somliga kommit bort från tron och vållat sig själva mycket lidande. Men du gudsman, håll dig borta från sådant! Sträva efter rättfärdighet, gudsfruktan, tro, kärlek, uthållighet och ödmjukhet. (Första Timoteusbrevet 6:1-11 SFB)
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Samhället bestämmer vad som är rätt inom det samhället. Etiken är subjektiv och inte extern. Om du vill mena att den är extern får du hänvisa till källa och validera den källan. Vilka tio budord?
Säg mig något fel eller ondskefult med de 10 budorden. Sammanfattad:
Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn
Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
Visa aktning för din far och din mor
Du skall inte dräpa.
Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Du skall inte stjäla.
Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
Du skall inte ha begär till din nästas hus.
Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.
Det som har med Gud att göra? Jag är ledsen, men du kan enbart inte leva på vatten, inte heller enbart på fast föda. Du behöver båda för att förbise kroppen med livskraft. Det gäller även själen.