2014-04-06, 13:24
Medlem
Brain-Levels avatar
Läste igår att domarnas dom-överläggningar är hemliga. Varför?
Citera
2014-04-06, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det som kan kännas lite bekymrande är främst två saker: -om TO som den stjärnadvokat han är, med retorikens hjälp, lyckas få KJ fri, samt - om åklagarnas tidiga misstag i utredningen lett till att MB inte kunnat avföras som "icke-rimligt tvivel-man". Då ökar risken att nya offer får sätta livet till. Det handlar inte enbart om KJ och MB utan alla där ute som får det bekräftat att det går att komma undan med mord, detta oavsett om KJ är skyldig eller inte. Det är lite scary.

Edit: Med tidiga misstag avses att MB inte utreddes tillräckligt, samt att fokus satts på att fälla KJ för mordet till varje pris. Detta fokus grumlar sikten och gör att de missar saker som för utomstående ser som självklara, exempelvis det av åklagarna sannolikt felaktiga bedömning av mordvapen.

Visst kan man tänka så men jag tror inte KJ kommer att klara sig - utan han kommer troligtvis
att bli fälld, oklart till vad eller hur många år. Thomas har hanterat detta fall skickligt men trots det
har vi med VB:s blode i KJ:s bil att göra, det om något är tungt och på det beviset kommer nog domstolen att bygga upp sina domskäl och på så vis så blir MB inte den som avgör, tror jag.

Det som oroar mig mest i sådana här fall med bräckliga personligheter och ett antal diagnoser
är att dom numera allt för ofta döms till ett tidsbestämt fängelsestraff men ändå avtjänar
sin tid på rättspsyk för det är där dom egentligen hör hemma. Jag gissar att KJ kan vara just
en sådan som efter att domen fallit och hoppet är borta kan komma att hamna på rättspsyk.
Ordningen blir inte återställd för att KJ sedan flyttas över till rättspsyk utan det är då problemen
börjar just p g a att han har ett tidsbestämt straff med sig till rättspsyk som han endast behöver avtjänar två tredjedelar av, det är absolut inte bra oavsett vilket håll man räknar.

Det finns mycket mer att säga om just detta ämne men jag avslutar eftersom domen ännu inte
fallit och vi faktiskt inte vet vad den blir. Vi får vänta tills den 16 april men tydligen hade hovrätten flaggat för att detta kunde dra ut på tiden, troligtvis för att det är ett svårt indiciemål, att få
en helhetsbild av detta tilltrasslade garnystan med en massa lösa trådar lite här och där
kan fan inte vara lätt för för någon.
Citera
2014-04-06, 14:21
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Läste igår att domarnas dom-överläggningar är hemliga. Varför?

Kort sagt - för att det rättshistoriskt alltid varit så.

Egentligen alldeles oavsett hur rättegångsprocessen har sett ut de senaste 800 åren -med varierande nämnder/domare, ackusatoriskt/inkvisatoriskt förfarande - så har det funnits med ett moment av överläggningar som har gjorts utan insyn innan dom har avkunnats.

Delar av innehållet i detta moment - slutresultatet av överläggningarna - är dock numera i princip indirekt tillgängligt genom att domskälen redovisas.

Sedan kan man fråga sig hur pass "hemliga" överläggningarna var på den tiden då man satt på stenar under bar himmel och då man själv som anklagad hade varit med att utse den nämnd som skulle döma.
Citera
2014-04-06, 14:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vad ni tror Thomas tycker spelar ingen roll han visar tydligt att han försvarar sin klients utgångspunkt,
KJ har en stark åsikt om att han inte på något vis är delaktig i mordet på VB. Här har man nog goda
själ till att tro att BF inte direkt lyssnade på sin klient, tappade professionalismen och började dra
in griftefriden i det hela, orsakerna till varför han gjorde det kan man väl gissa, men inte veta.
Olsson valde istället bort griftefriden men har nämnt dråp i "allmänhet", längre än kommer inte
Olsson att gå. Olsson har gjort sitt för sin klient.

Skillnaden mellan Forssberg och Olsson är att den sistnämde uppträder mer yrkesmässigt
i sina utalanden och därför uppfattas tydligen TO i denna tråd som han inte tror sin klient och
vill påverka KJ till att erkänna så att dom tillsammans kan få ut bästa möjliga, den ena skulle då
få strafflindring och den andre skulle få bättre stjärnstatus.
Märkliga åsikter ni har kan jag tycka eftersom jag inte ser detta, utan jag ser endast en redan etablerad advokat som uppträder vant, skickligt och professionellt för sin klient utan att begå några som helst övertramp. Massis känslosamma spekulativa åsikter/metoder kan man däremot diskutera.

Du kan alltså sluta tro på att Thomas och KJ tillsammans kommer med några som helst
spektakulära avslöjanden, det kommer nämligen inte att ske. Inte heller skedde det några trollslag när Forssberg hade hand om fallet, fastän du även då satt som ett barn på julafton och väntade på ett sarrigt avslöjande från BF för att han antydde så i en alltför personlig interjuv i en artikel för ett
längre tag sedan. Nu vet du det!

Förstår inte varför Olsson skulle nämna "dråp" i samband med Vatchareeya över huvud taget. Varför gjorde han det ? Ingen jury i världen skulle övertygas om att gärningen, som ser ut som ett sällsynt bestialiskt sätt att beröva offret livet, egentligen inte alls var överlagt mord - utan något med lägre straffvärde, dvs dråp. Hur f_n kom Olsson på att över huvud taget börja andas om dråp ? Egendomligt ..

Nej, jag vet inte det och det gör inte du heller.

Alltnog, 'Kibba' Johansson är skyldig och kommer att få syna en riksanstalt från insidan under många, långa år, det är ingen tvekan om detta, och Thomas Olsson - stjärnadvokaten - kan rimligen, i grund och botten, inte vara av någon annan uppfattning i skuldfrågan han heller även om han offentligt meddelar att han tror på sin klients förklaring och oskuld när mikrofonerna och kameraljuset är påslaget. Enda möjligheten för Johansson att åstadkomma kortare fängelsestraff än vad han redan är dömd till i tingsrätten är att han börjar berätta om medbrottslingar .. Händer ingenting på den fronten kan Johansson påräkna en straffskärpning i hovrätten till arton år eller livstid.
Citera
2014-04-06, 15:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN

[...]

KJ har en stark åsikt om att han inte på något vis är delaktig i mordet på VB.

Var i ligger förklaringen till den starka "åsikten" ? Inser och anser likt Lagro ? Självsuggestion/självbedrägeri ?
Citera
2014-04-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Så kan det ha varit. Det skulle kunna ha gällt en polisanmälan gällande hoten som hon aldrig gjorde(/hann göra..) men påstod sig ha gjort... för att få en reaktion samt eventuellt också någon form av upprättelse.

Här händer ju uppenbarligen något:
17:04 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:09 Bangsuan har ett misslyckat samtal till 112
Telefonen befinner sig under basstationen som täcker Johanssons hemadress
17:28 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:42 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:43 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:46 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:47 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:07 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:13 Berg skickar SMS till Bangsuan
18:21 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:40 Bangsuan skickar SMS till Berg
19:31 Berg skickar SMS till Bangsuan
20:32 Bangsuans telefon byter nät från 3G till 2G. Telefonen är påslagen
20:38 Bangsuans telefon byter nät från 2G till 3G. Telefonen är påslagen
23:48 Växeln ropar på telefonen av okänd anledning (ingen slutsats kan dras)
23:52 Växeln ropar på telefonen av okänd anledning (ingen slutsats kan dras)

om nu uppringningen till 112 föranleder ett mord, och KJ därefter skriver sms:en från VB:s mobil, har han en halvtimma på sig max att få det gjort, inklusive strypning och massa hugg i rygg och bröst. sen ska han ha svarat MB.
dessutom skriver VB ett sms bara fem min innan, borde väl ha handlat om att hon känner sig hotad då, och skulle inte MB komma ihåg det såfall? å andra sidan, vore jag i MB:s situation och var skyldig, kanske jag skulle hävdat till polisen att VB beklagade sig över KJ:s agressioner eller nåt i sms:en, för att stärka min sak.
Senast redigerad av gileas 2014-04-06 kl. 16:41.
Citera
2014-04-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
om nu uppringningen till 112 föranleder ett mord, och KJ därefter skriver sms:en från VB:s mobil, har han en halvtimma på sig max att få det gjort, inklusive strypning och massa hugg i rygg och bröst. sen ska han ha svarat MB.
dessutom skriver VB ett sms bara fem min innan, borde väl ha handlat om att hon känner sig hotad då, och skulle inte MB ihåg det såfall? å andra sidan, vore jag i MB:s situation och var skyldig, kanske jag skulle hävdat till polisen att VB beklagade sig över KJ:s agressioner eller nåt i sms:en, för att stärka min sak.

Så som jag läser förhören med MB är han (medvetet?) mån om att hålla låg profil och avger oftast vaga uttalanden där hans utsago kan täcka in allt möjligt som kan framkomma.

En personlig reflektion till är att när TO öppnar för dråp är jag inte säker på att det är KJ han syftar på.

Det återstår att se.
Citera
2014-04-06, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Var i ligger förklaringen till den starka "åsikten" ? Inser och anser likt Lagro ? Självsuggestion/självbedrägeri ?

KJ kommer, enligt mig, aldrig att erkänna något han inte gjort. Där gjorde GM en total felbedömning. Tror jag.

Samtidigt kan det i sig ge information om tänkbar annan GM.
Citera
2014-04-06, 16:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så som jag läser förhören med MB är han (medvetet?) mån om att hålla låg profil och avger oftast vaga uttalanden där hans utsago kan täcka in allt möjligt som kan framkomma.

En personlig reflektion till är att när TO öppnar för dråp är jag inte säker på att det är KJ han syftar på.

Det återstår att se.

Oavsett vem/vilka som har utfört gärningen så företedde brottsoffrets kvarlevor vid obduktionen inga tecken på att dråp föreligger - utan överlagt mord.
Citera
2014-04-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Oavsett vem/vilka som har utfört gärningen så företedde brottsoffrets kvarlevor vid obduktionen inga tecken på att dråp föreligger - utan överlagt mord.

Mig veterligen uppvisade VB flertal skador och hur dom relaterade till varandra i tid finns väl inte? Eller så har jag missat det.
Citera
2014-04-06, 16:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KJ kommer, enligt mig, aldrig att erkänna något han inte gjort. Där gjorde GM en total felbedömning. Tror jag.

Samtidigt kan det i sig ge information om tänkbar annan GM.

Jag tror KJ har begått det brott han är dömd för i tingsrätten - men solidariskt ansvarig/delaktig med andra, då jag också är av uppfattningen att KJ inte kan ha genomfört detta ensam - en för sitt liv kämpande, vältränad Vatchareeya hade Kristoffer Johansson rent fysiskt inte kunnat hantera och bemästra, därtill krävs ytterligare en eller två medgärningspersoner.

Med tiden tror jag att KJ både kommer att erkänna detta och t. o. m. skryta om det. Och vem vet, kanske han rent av skriver en bok med titeln: "Hur jag dödade min vän Vatchareeya Bangsuan - och varför".
Citera
2014-04-06, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
dessutom skriver VB ett sms bara fem min innan, borde väl ha handlat om att hon känner sig hotad då, och skulle inte MB komma ihåg det såfall? å andra sidan, vore jag i MB:s situation och var skyldig, kanske jag skulle hävdat till polisen att VB beklagade sig över KJ:s agressioner eller nåt i sms:en, för att stärka min sak.
Hur kom du fram till att KJ bara skulle ha en halvtimme på sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in