2014-04-06, 13:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
/.../ Enligt gärningsbeskrivningen sköts Marina, vilket inte är bevisat. Kulhålet är inte bevisat vara ett kulhål. Det, tillsammans med andra omständigheter som inte är bevisade, ger att FS blev felaktigt dömd.
Det urskrapade hålet i väggpanelen, hålets (trots urskrapning) innehåll inkl. benbit med vidhängande brunröd substans, hålets läge i förhållande till sängen och en tänkt liggande kropp med huvudet vilande mot en kudde, hålets överensstämmelse med en 9 mm projektil, MJ:s söndersprängda huvud med analyserade skador, den försvunna pistolen, de försvunna tomhylsorna, blodbilden på sängbottnen - och inte minst fyndet med det trasiga kuddvaret mm talar med styrka för att MJ sköts när hon låg ned i sin säng.
Citera
2014-04-06, 13:01
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Jag lägger inte särskild tyngd i det, men när jag får många frågor och invändningar verkar det så när jag svarar.

Enligt gärningsbeskrivningen sköts Marina, vilket inte är bevisat. Kulhålet är inte bevisat vara ett kulhål. Det, tillsammans med andra omständigheter som inte är bevisade, ger att FS blev felaktigt dömd.
Du lägger oerhörd energi i frågan, därav min undran.

Jo, det är bevisat via expertutlåtande.
När du talar om bevis, menar du att endast teknisk bevisning som kan tolkas av lekmän kan godtas?
Citera
2014-04-06, 13:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det är bättre att du lyssnar på vad hon sa, så får du förstahandsuppgift. Det kan ha varit en syl.
Hon bedömer exklusivt skadan - inte övriga sakomständigheter. Sedan får allt vägas samman till en rimlig bedömning.
Citera
2014-04-06, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Fast nu blandar du ihop äpplen och päron.
Åklagarens gärningsbeskrivning lutar sig på 3 faktauppgifter, inte enbart på rättsläkarutlåtandet.
Rättsläkarutlåtandet tillsammans med kulhålet i väggen och blodet i sängen var tillräckligt för domstolen att dra slutsatsen att gärningsbeskrivningen är korrekt, även om rättsläkaren (som inte tar med kulhålet i väggen i sin bedömning) ger utrymme för en syl.

Oavsett, du medger att det inte har någon betydelse i skuldfrågan och då undrar jag varför du lägger sådan tyngd i det?

Glappet finns här:
Citat:
Enligt hovrättens mening kan bevisningen sammantagen inte leda till någon annan
slutsats än att Marina Johansson dödades genom ett skott i huvudet när hon låg i sin
säng i bostaden i Spekeröd.
Visst, det går nog inte att säga mot, men här säger HR att det finns tidsfönster på några timmar
Citat:
Med utgångspunkt från Mik*el Christi*nsens uppgifter kan det inte ha rört sig
om mer än några timmar.
OK ett par timmar mellan skott och innan likhund reagerar. Så här resonerar HR om annan GM vs. FS.
Citat:
För en annan gärningsman än Fredrik Svensson har det rimligen inte varit alls lika besvärande att Marina Johansson blivit dödad i sin egen bostad, utan det bör i stället ha varit mycket angeläget att så snart som möjligt lämna brottsplatsen för att undvika att bli upptäckt.
OK, en alt GM hade dragit direkt. Då kollar vi på den här slutsatsen...
Citat:
Att det skulle vara någon annan än gärningsmannen som
emballerat kroppen framstår mot den bakgrunden [några timmar] och med hänsyn till utredningen i
övrigt som uteslutet. Utredningen ger inte heller utrymme för att det skulle vara någon
annan än gärningsmannen som transporterat bort kroppen och gömt undan den
.

Va?!
En annan GM hade sannolikt dragit direkt samtidigt som GM måste transporterat bort kroppen trots ett tidsfönster på ett par timmar.

Här flödar motsägelserna mer än på ett väckelsemöte i Pingstkyrkan
Citera
2014-04-06, 13:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Du lägger oerhörd energi i frågan, därav min undran.

Jo, det är bevisat via expertutlåtande.
När du talar om bevis, menar du att endast teknisk bevisning som kan tolkas av lekmän kan godtas?
Jag lägger ner stor energi för att jag blir bemött om och om igen. I min viktigaste invändning mot domen, att den är beställd av HD, blir jag inte bemött, så där behöver jag inte lägga ner någon energi.

Vid första undersökningen bedömdes inte skadan i fanérväggen som kulhål. SKL bedömde senare, tillsammans med fynd av ben och möjlig tändsatspartikel, att resultatet talade för att skadan orsakats av en mantlad kula (Grad +2). En vapenhund var inne i rummet utan att reagera för hålet. Det talar för att skadan inte var skotthål. Sammantaget kan beviset ifrågasättas. Tyvärr har inte experter fått göra en sådan sammanvägd bedömning.
Citera
2014-04-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Glappet finns här:

Visst, det går nog inte att säga mot, men här säger HR att det finns tidsfönster på några timmar

OK ett par timmar mellan skott och innan likhund reagerar. Så här resonerar HR om annan GM vs. FS.

OK, en alt GM hade dragit direkt. Då kollar vi på den här slutsatsen...

Va?!
En annan GM hade sannolikt dragit direkt samtidigt som GM måste transporterat bort kroppen trots ett tidsfönster på ett par timmar.

Här flödar motsägelserna mer än på ett väckelsemöte i Pingstkyrkan

Tänk om du varit lika nitisk ifrågasättande till dina egna teorier och slutsatser som mot domen.

Men.. Jag ser ett mönster. Ni skiftar gärna fokus, när det inte riktigt går er väg.
Innan var det utredningen, resningsansökan och nu är det HR:s tur. När ska ni granska Fredrik Svensson lika energiskt?

Jag har frågat dig tidigare. Vad tror du denna överklagan leder till? Tror du den räcker för att fria FS?
Citera
2014-04-06, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starwatch
Ja du Fnurra, det är en konst att kunna tänka logiskt. Konspirationsteoretiker fastnar lätt i detaljer och väljer att hitta på barocka förklaringar. Ja, de ifrågasätter allting och tycks sakna förmågan att se helhtetsbilden. Visst ska man vara openminded, men man behöver ju inte vara korkad. Som någon sa "Keep an open mind, but not so open that your brains fall out"

Jag tycker HR har en rätt barock förklaring då de talar mot sig själv. En alt.GM hade å ena sidan dragit direkt, å andra sidan utesluter man att någon annan GM har transporterat bort kroppen.
Trots ett fönster på några timmar.

Jag tycker det är spännande vad HD kommer tycka om HR.
De brukar både vara noga med detaljer och felaktiga bedömningar. Det är deras jobb.
Det får inte finnas rimligt tvivel.
Citera
2014-04-06, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Tänk om du varit lika nitisk till dina egna teorier och slutsatser som mot domen.

Men.. Jag ser ett mönster. Ni skiftar gärna fokus, när det inte riktigt går er väg.
Innan var det utredningen, resningsansökan och nu är det HR:s tur. När ska ni granska Fredrik Svensson lika energiskt?

Jag har frågat dig tidigare. Vad tror du denna överklagan leder till? Tror du den räcker för att fria FS?

Jag har svarat tidigare, försök läsa tråden. Q hade en trevlig formulering.
Det är lika stor chans för PT i HD som det var för tidigare resning. Alltså liten.

Nitisk eller inte, vad anser du om HRs motsägelsefulla resonemang ?
Citera
2014-04-06, 14:02
Medlem
Citat:
Jag lägger ner stor energi för att jag blir bemött om och om igen. I min viktigaste invändning mot domen, att den är beställd av HD, blir jag inte bemött, så där behöver jag inte lägga ner någon energi.

Vid första undersökningen bedömdes inte skadan i fanérväggen som kulhål. SKL bedömde senare, tillsammans med fynd av ben och möjlig tändsatspartikel, att resultatet talade för att skadan orsakats av en mantlad kula (Grad +2). En vapenhund var inne i rummet utan att reagera för hålet. Det talar för att skadan inte var skotthål. Sammantaget kan beviset ifrågasättas. Tyvärr har inte experter fått göra en sådan sammanvägd bedömning.

Ok. Då väljer jag att bemöta den invändningen och ber om en källa.
Citera
2014-04-06, 14:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, hon skulle se bilen på sin väg mot L-köping. - Sedan var det tänkt att hon skulle ta tåget, alt. fortsätta i "gm:s" bil, alt. att "gm" skulle ta hand om MJ:s bil. - "Jag blir kvar tills i morgon." raderades senare och visar att det vid tidpunkten för fordonsfrågan inte var riktigt färdigtänkt. - Sade jag något om Anvik i färdhänseende, eller..?
Nej, du sa inte Anvik, jag trodde du gjorde samma bedömning som åklagaren, att fordonsfrågan gjordes där fordonet befann sig när frågan ställdes. Tidpunkten för fordonsfrågan var nästan ett dygn innan det raderade SMS:et, så SMS:et behövde inte vara färdigtänkt innan fordonsfrågan.
Citat:
Det urskrapade hålet i väggpanelen, hålets (trots urskrapning) innehåll inkl. benbit med vidhängande brunröd substans, hålets läge i förhållande till sängen och en tänkt liggande kropp med huvudet vilande mot en kudde, hålets överensstämmelse med en 9 mm projektil, MJ:s söndersprängda huvud med analyserade skador, den försvunna pistolen, de försvunna tomhylsorna, blodbilden på sängbottnen - och inte minst fyndet med det trasiga kuddvaret mm talar med styrka för att MJ sköts när hon låg ned i sin säng.
Citat:
Hon bedömer exklusivt skadan - inte övriga sakomständigheter. Sedan får allt vägas samman till en rimlig bedömning.
Jag har just diskuterat bedömningen av "skotthålet". Enligt SKL kom kulan sannolikt från en plats mellan garderoben och sängen, det rimmar illa med blodfläckens placering och ett huvud vilande mot huvudkudden. Jag tror rättsläkaren är bättre än du på att analysera Marinas huvud, likaså de experter som inte har hittat skottskador i sängkläderna.

Jag önskar fortfarande en expertbedömning av en sammanvägning av de fakta som talar för och emot skottskada. Tyvärr finns det nog inga sådana experter, och även om det finns kommer de nog inte fram till ett entydigt svar.
Citera
2014-04-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag har svarat tidigare, försök läsa tråden. Q hade en trevlig formulering.
Det är lika stor chans för PT i HD som det var för tidigare resning. Alltså liten.

Nitisk eller inte, vad anser du om HRs motsägelsefulla resonemang ?

Vem har du kontaktat för att råda bot på Hr:s motsägelsefulla resonemang. Vad fick du för svar?
Jag själv tycker domen är komplett och välskriven. Precis som advokat Luftspalt som jag förstod det.
Citera
2014-04-06, 14:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Ok. Då väljer jag att bemöta den invändningen och ber om en källa.
Källan är MrsMagoo, som jag har citerat några gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det blir inget dråp i Hovrätten efter denna fingervisning. Juridiken innefattar hierarki , så det är bara att lusläsa vad man skriver från högre ort. Något annat än mord är fantasier. Det finns liksom inget som tyder på detta och han häktades av Hovrätten på sannolika skäl misstänkt för mord.
Om du tolkar HD att HR inte är bundna så är det i sak rätt, men alla vet hur det förhåller sig.

I princip kan man överklaga till HD om det inte går den vägen RÅ anser. Och då hamnar man på vad HD menar och det är att han sannolikt fällts för mordet i Hovrätten med en kropp.
Alla vet hur det förhåller sig. Hovrättsråd, som vill göra karriär, går inte emot HD. Givetvis kan alla tre hovrättsråden göra gemensam sak, men det är som i Kejsarens nya kläder, någon måste gå i bräschen och säga "Men han har jo ikke noget på". Vem vågar sätta sin karriär och anseende på spel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in