2014-04-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Ja, diskriminering skyller PK-maffian på. Kvinnor har ju generellt högre betyg än män men när det väl kommer till kritan (HP) så presterar de skit. Undrar varför? Här har ni för övrigt en artikel om skillnaderna i prestationer mellan män och kvinnor på HP.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/man-gynnas-av-nya-hogskoleprovet_7168203.svd

Sen finns det ju vi som har både höga betyg och bra resultat på HP. Tycker att provet är rättvist. Möjligtvis hade jag gynnats av en större verbal del då det är min något starkare sida. Fast det har mer med läsintresse att göra.
Citera
2014-04-05, 22:41
Medlem
StarSuckers avatar
(1,4+1,5)/2=1.45

Min sista Verb var katastrofalt dålig... men är ändå nöjd med resultatet. Noll förberedning men ändå verkar det bli en höjning från 1.1 som jag fick sist.
Citera
2014-04-05, 22:42
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usernamezzzz
Var gjorde du det?

I blackeberg, verkar däremot som att det var långt ifrån alla provledare som gjorde på samma sätt, tyvärr.

fick 9/20 på diagram det i princip enklaste tappar man på....
Citera
2014-04-05, 22:45
Medlem
Citat:
65 på kvantitet och 42 på verbal, vad kan jag förvänta mig? Enligt fjolårets normeringstabell så är det 1.35, kan jag våga hoppas på högre? Detta var första gången någonsin jag skrev provet (går i ettan på gymnasiet), vad tror ni att jag kan höja mig till i trean?

Är tacksam för svar!
Citera
2014-04-05, 22:52
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossehatare123
Är tacksam för svar!

1.4 kan du få om du har lite tur!
Citera
2014-04-05, 22:53
Medlem
Pastmasters avatar
Undra vad min normering blir på kvant om jag fick 57 poäng. Kanske 1,5?

76 poäng på verb kan vi redan konstatera att det blir 2,0.

(2,0+1,5)/2= 1,75
Citera
2014-04-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
1.4 kan du få om du har lite tur!

Okej tack så mycket för svar!

Du råkar inte veta om det är förhållandevis bra med tanke på att det var mitt första prov och att jag går i ettan på gymnasiet?
Citera
2014-04-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Mitt dåliga resultat:

Totalt -

Kvantitativ:

15/24 XYZ (+10)
7/20 KVA (oförändrad)
4/12 NOG (+2)
10/24 DTK (+1)

Summa = 36/80 (+13)

Verbal:

17/20 ORD (+6)
13/20 LÄS (+7)
8/20 MEK (-6)
11/20 ELF (-1)

Summa = 49/80 (+6)

Totalt kvantitativ: 36/80

Totalt verbal: 49/80

Detta är om jag har fyllt i rätt i mitt kontrollpapper. Det inom parenteserna är hur det gick jämförelse med mitt prov jag skrev för ett år sedan (skrev inte provet i höstas).

En liten höjning från mitt låga 0.6 borde det vara. Kan inte påstå att jag har pluggat; gjorde ett desperat försök dagarna innan, men det räknas knappast som seriöst plugg förutom möjligtvis dagen innan och några dagar i somras. Valde att släppa hp och fokusera på ämnena jag läser i höstas och jag ångrar det nu i efterhand; någon timme varje dag borde jag ha kört hp för att i alla fall vara inne i själva tänket. Sedan plugga mer hp de dagarna man inte har så mycket annat förstås.

Tankar:

Tråkigt att jag inte höjde mig på KVA, NOG och DTK... XYZ känns det som om jag hade en del tur på eftersom jag kände mig långt ifrån säker. Måste lägga krut på kvant helt enkelt. Tror jag har en hel del lätta poäng där att plocka om jag bara pluggar. DTK kände jag gick dåligt direkt, den delen kändes däremot bra på utprövningsdelen.

ORD är jag faktiskt nöjd med, det är den enda delen jag kan säga det om. Tror jag kan släppa tankarna om ord-plugget nu och lägga energi på allt annat, i synnerhet kvant. LÄS trodde jag helt ärligt skulle gå sämre på då det inte kändes bra alls; antar att jag hade en del tur där med. MEK och ELF gjorde jag bort mig totalt på, vilket var otroligt surt då jag gillar båda delarna och brukar skriva betydligt bättre.

Någon som orkar gissa vad jag kommer att få? Låter 1.0 rimligt? Inte för att det spelar stor roll, men vore intressant att se vad folk tror.

Om jag hade pluggat och skrivit detta resultat, då hade jag varit enormt besviken, men nu var det inte alls helt oväntat - snarare tvärtom då jag inte har bra koll och inte har pluggat direkt. Har inte heller någon läsvana mer än att jag försöker läsa dagstidningen så ofta jag kan, men böcker måste jag ta tag i igen så fort som möjligt. Inga mirakel sker utan insats tror jag därför var mitt resultat rätt väntat då jag inte hade upprätthållit det seriösa plugg som jag tidigare har skrivit att jag skall hålla (det är lättare sagt än gjort och jag valde att helt enkelt prioritera annat vilket jag förstås ångrar lite nu i efterhand).

0,9+1,1 för kvantitativ respektive verbal, 1,0 borde stämma men jag hoppas på normeringen ska sänkas..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sossehatare123
Är tacksam för svar!

Fråga 1: 1,3~1,35
Fråga 2: Troligtvis inte
Fråga 3: Beror på om någon här inne är synsk och kan se in i framtiden. Annars tror jag att du kan höja dig rejält om du underhåller dina kunskaper, du är fortfarande ung och oförstörd
Citera
Medlem
Pastmasters avatar
Nej, 57 poäng är precis på gränsen till 1,6. YES!! Enligt både vårens och höstens normeringstabell.

(2,0+1,6)/2= 1,80.
Citera
2014-04-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Undra vad min normering blir på kvant om jag fick 57 poäng. Kanske 1,5?

76 poäng på verb kan vi redan konstatera att det blir 2,0.

(2,0+1,5)/2= 1,75

2,0 på verbal? Grattis! Bra jobbat!

Hur höjde du dig där?
Citera
2014-04-05, 22:59
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Eftersom det är så bra drag här i tråden ställer jag en fråga till er medmänniskor som är mer insatta i Sveriges akademiska värld.

Den bleka höjning jag gjorde idag gav mig mer stress än vad jag hade innan provet. Troligtvis slår väl inte normeringstabellen alltför mycket när man bara är ett par punkter över average.

Jag är verkligen på gränsen att komma in på en civilekonomutbildning. Detta leder mig upp till nordligaste Luleå och jag vet inte riktigt vad jag känner för det. Har polare där uppe och så, men det är inte riktigt mitt drömlärosäte pga att jag är från västkusten och vill gärna se min familj mer än 2 gånger om året.

Vet att jag kan prestera så mycket bättre, och har blickat in mig på Lunds ekonomikandidat för att sedan lägga till en magister i finans som har bra omdöme, detta är alltså drömscenariot. Samtidigt vill jag inte mista mer tid och jag vill komma igång med studierna nu till hösten. Om jag kommer in på civilekonom/vanlig kandidat i exempelvis Lule, hur ser det ut med möjliga transfer inom svenska universitet? Tanken är väl att göra provet i höst igen, även om jag redan påbörjat en utbildning, och sedan hoppa av och köra i Lund om jag presterar tillräckligt. Kan jag isåfall bocka av och hoppa över de kurser jag redan har läst (om det är samma första läsåret) och komma in på andra året, eller måste jag börja från scratch igen?

Någon 1.7 som har koll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in