Citat:
Ursprungligen postat av
Milo.Minderbender
Silver observerar två saker som hon verkar se som problem:
- Herrelösa hundar
- Halvfärdiga husbyggen
Hur fattiga romerna än är så ligger det inom deras förmåga att ta hand om herrelösa hundar och antingen sköta dem eller avliva dem. Det är romernas eget ansvar att ta hand om sin livsmiljö och göra den bättre. Förväntar sig Silver att svenskar ska ta hand om romska hundar också?
Halvfärdiga husbyggen brukar i Sverige betyda ett ökande välstånd. Det är goda tider när det byggs mycket. Silver väljer istället att se halvfärdiga hus som ett problem. Varför?
Silver verkar resa bland romerna med samma attityd som svenskar på 1800-talet reste i Afrika. Den civiliserade västerlänningen på besök bland de primitiva vildarna.
I vissa länder slipper man skatt på sin bostad så länge den inte är "färdigbyggd". Det fenomenet blev jag varse om för en herrans massa år sedan, när jag följde med mina föräldrar på charterresor till Spanien. Det
kan vara en skröna... Från flygplatsen till hotellet åkte vi förbi flera
riktigt stora och lyxiga hus, där det enda som fattades var målning + att det stack ut lite armeringsjärn hit&dit. Swimmingpoolen var klar, och det stod två fina bilar på garage-uppfarten.
Har Rumänien/Bulgarien samma regler som Spanien på 70-talet, beträffande skatt på villor?