2014-04-04, 22:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Den var riktigt bra.
Tekniskt. Men etiskt?

Citat:
Men han kastade in handduken helt om blodet i bagageluckan och erkände i praktiken att det är omöjligt att komma runt.
Och då står han ju där han står, och kan inte få sin klient frikänd, och vet rimligen att han inte kan få det klassat som ett lindrigare brott utan klientens medverkan. Är det då verkligen förenligt med god yrkesetik att gå till sådana ytterligheter som att utpeka en avförd person som mördare, om man vet att man rimligen inte kan gynna klienten med detta?

Som jag ser det, har TO hängt ut och offrat MB, inte för att kunna fria sin klient, utan enbart för att bygga på sitt eget varumärke som en sjutusan till försvarare.

Och det tycker inte jag är etiskt försvarbart.
Citera
2014-04-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast nu lägger du ord i hans mun. Själv säger han att han har hållit henne i vristerna samtidigt som han har givit henne oralsex.

Ja sexet ja, det är ju inte sannolikt. Den snälla varianten är att han tittat på en skadad tå.
Jag tror han är skyldig men jag tycker det fattas för mycket för att det ska kännas helt bra, men jag är ju inte jurist.
Vågar du komma med en gissning om domen.
Citera
2014-04-04, 22:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ja sexet ja, det är ju inte sannolikt. Den snälla varianten är att han tittat på en skadad tå.
Jag tror han är skyldig men jag tycker det fattas för mycket för att det ska kännas helt bra, men jag är ju inte jurist.
Vågar du komma med en gissning om domen.
Ska jag gissa, tror jag att HovR fastställer tingsrättens dom, åtminstone vad gäller brottsrubricering och påföljd.
Citera
2014-04-04, 22:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tekniskt. Men etiskt?

Och då står han ju där han står, och kan inte få sin klient frikänd, och vet rimligen att han inte kan få det klassat som ett lindrigare brott utan klientens medverkan. Är det då verkligen förenligt med god yrkesetik att gå till sådana ytterligheter som att utpeka en avförd person som mördare, om man vet att man rimligen inte kan gynna klienten med detta?

Som jag ser det, har TO hängt ut och offrat MB, inte för att kunna fria sin klient, utan enbart för att bygga på sitt eget varumärke som en sjutusan till försvarare.

Och det tycker inte jag är etiskt försvarbart.
Det fetade: Finns det någon möjlighet för den avförde personen ifråga att stämma advokaten
för förtal?
Citera
2014-04-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Jag har under eftermiddagen och kvällen läst och lyssnat igenom precis allt material som blivit offentligt i detta målet. Jag har dock hoppat över lite listor på Facebookkonversationer och telemastningar, väderförhållanden m.m.
Det är mycket som talar mot KJ. Om någon skulle snärjt in honom är denna eller dessa utomjordiskt duktiga. Kanske riktig klass med någon topp-konspirationsteori men ungefär också lika trolig. Enda anledningen till denna i så fall extremt resurskrävande "fälla" inte existerar är för det inte verkar finnas någon i hela utredningen åtminstone som har tillräckligt starkt motiv eller i närheten av sådana resurser för ett sådant "perfekt" brott. Hade det varit en toppolitiker i något avlägset land med tvivelaktigt kartellrykte hade jag kanske kunnat köpa det. Knarkpengar, politik och maktspel m.m.

Vad som talar till KJ:s fördel är hans handikapp. Det är allt. Att han till synes verkar oförmögen att förvalta sitt vardagsliv utan stöd och hjälp från boendestödjare och föräldrar, då skulle vara oförmögen att genomföra detta bestialiska mord. Jag håller med, till viss del.
Något jag reflekterade över var den kvinnliga personalen som KJ pratade pratade med på rättspsyk i Öjebyn. Att han med lätthet skulle kunna övermanna henne eller vad det nu var. "Incident" kallades det i utredningen.

Det är något i hans sätt att förklara de olika tekniska bevis som faktiskt binder honom vid brottet i strikt juridisk mening som gör att det verkar som han ljuger då och då.

*Sexet med VB, som jag inte tror på ett ögonblick för egen del. Visst det kan ha hänt, men de publicerade konversationer dem mellan skvallrar om annat. Inte ett dugg spännande eller erotiskt mellan dem alls. Då gav VB:s och MB:s sms monolog... konversation menar jag, mer "Fifty shades of Gray"-vibbar. Om än väldigt oskyldigt. Jag tror inte det hänt något i närheten av sexuellt mellan KJ och VB sedan 2012 som senast.

*Det gula ödehuset. Hela förhörsdelarna om detta ödehus talar sitt tydliga språk. Om KJ är skyldig hade han starka motiv att avrapportera det gula (och det röda) huset samt fortet eller vad det nu kallades som genomsökta. Att han dessutom ljög, eller inte mindes han varit där mol allena stärker misstanken mot KJ.

*Blodet i bagageluckan. I kontext är det nästan humoristiskt att läsa när han försäger sig. Det beror kanske på hur min egen, som läsare, förmåga att visualisera det förhöret. Tänk att ha varit en fluga på väggen där och då?

*KJ:s argument över lag. Ibland på en 12 årings mentala nivå, ibland skärpt och med goda minnesbilder, både från veckodagar, tider och datum.

*Blodet på den numer nästan världsberömda tejprullen. KJ:s oförmåga att presentera någon som helst förklaring mer än att han hade massa grejer som var tejpade med den tejpen där hemma.
Inget i undersökningen pekar på de hittat något som blivit tejpat med tejp från denna tejprullen i hans hem. Det borde väl varit lätt att kolla hans plastgevär och sladdar om tejpbitarna där matchade rullen bättre än tejpen som återfanns på VB:s kropp.

*Besöket hos brorsan i föräldrahemmet. Luddigt. Åkte dit för att se så han inte rev stället, och samtidigt ha ett hem som ser ut som en polsk återvinningsstation mer eller mindre. Irrationellt. Försöka fjutta eld i sur ved i en tunna på gården i föräldrahemmet för att "jag var sur för jag missade majbrasan" luktar efterkonstruktion lång väg. Ännu mer irrationellt. Detta ihop med lögnen att han gick och lade sig kl 22 samma kväll i första förhöret "för att inte bli av med körkortet" blir liksom grädden på det hemlagade moset.

*Ev KJ:s DNA på lik-delen och 112*-slagningen hemifrån KJ, eller åtminstone när KJ uppger VB var hemma hos honom vågar jag mig på att bunta ihop då KJ förklarar detta med... jag vet inte. Jag har ingen aning och lite fickringningsteorier m.m.

Han har genom samtliga förhör en förmåga att gå off topic i tid och otid. Somligt när det gäller hans enda?! stora kompetensområde här på planeten. Airsoft. Det må hända man kan bjuda på, men det är också andra störningsmoment under förhöret som KJ "svävar ut" i, mitt under känsliga frågor. Exempelvis när någons telefon ringer eller liknande. Ja, läs förhören med KJ själva i sammanhang, efter varandra så förstår ni hur jag menar.

Det är säkert mycket jag glömt och alla tids, datum och veckodagsangivelser går jag inte in på, då jag utan en tidslinje har svårt att få grepp om detta.
En sak är säker. 100% säker. Om jag skulle vara misstänkt för ett mord och skulle redogöra mina förehavanden och tider m.m. hade förhöret med mig varit mer konsekvent än KJ:s svar. Generellt.
Är det handikappet som spökar? Han har en eller ett par diagnoser, vilket i sig inte behöver betyda någonting.

Han kan övermanna en personal på rättspsyk utan vidare. Att bara nämna en sådan sak i en utredning av detta slag är ju inte bara plumpt, utan det är ganska så talande för hur KJ verkar vara som person i allmänhet.

Han sa ju faktiskt att han skulle spöa skiten ur MB också. Det låter som ett hyggligt självmordsförsök.
Citera
2014-04-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Och tänka sig, mitt i all denna röra så är spår av VB i det närmaste bortstädade, förutom på en tejp, en soffa, en fotvrist och blod i bagage, plastpåse och handske. En tröja hittas av JJ som lämnar in den och Polis konstaterar att det är röd falufärg (och när skulle KJ ha målat eller varit i närheten av färsk falufärd? - långsökt, verkar planterat av JJ). Tröjan med röd falu färg visar i sig att JJ städade. Tröjan som lämnades in kan ha varit en medveten handling för att utåt sett visa sin oskyldighet och moraliska mognad. Å andra sidan kan JJ ha haft ett behov av att just göra detta för att dölja andra gärningar, som exempelvis städning efter KJ. Hur många fler saker fanns med röd färg? Vilka andra grejer försvann i samband med att JJ och AJ gick igenom KJ saker?
Kanske inga, eller så några men JJ är inte trovärdig i mina ögon.

KJ verkar pendla från oförmögen att ta hand som sig själv till att göra saker med precision och utstuderad list.

Det är just det som gör att en NPF-undersökning tar sådan lång tid (år) innan diagnos kan ställas. Personens förmåga kan variera över tid - ibland medveten och till synes ha tidsuppfattning, föra samtal som hänger ihop för att nästa stund vara i total avsaknad av dessa förmågor.

Därför kan man inte - enligt mig - avfärda hans diagnos i ena andemeningen (i två rader) för att i nästa meningen skriva massor av stycken som talar mot hans av psykiatriker mm ställda diagnos.

Det känns inte hederligt att tillskriva honom färdigheter som han helt enkelt inte besitter. Då underkänner man i så fall den diagnos som professionella kåren kommit fram till.

Eller så vittnar det om en bristande insikt om NPF. Eller i värsta fall både och.
Senast redigerad av Remark 2014-04-04 kl. 23:06.
Citera
2014-04-04, 23:17
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är just det som gör att en NPF-undersökning tar sådan lång tid (år) innan diagnos kan ställas. Personens förmåga kan variera över tid - ibland medveten och till synes ha tidsuppfattning, föra samtal som hänger ihop för att nästa stund vara i total avsaknad av dessa förmågor.

Därför kan man inte - enligt mig - avfärda hans diagnos i ena andemeningen (i två rader) för att i nästa meningen skriva massor av stycken som talar mot hans av psykiatriker mm ställda diagnos.

Det känns inte hederligt att tillskriva honom färdigheter som han helt enkelt inte besitter. Då underkänner man i så fall den diagnos som professionella kåren kommit fram till.

Eller så vittnar det om en bristande insikt om NPF. Eller i värsta fall både och.

Somliga KJ-anhängare hävdar hans handikapp som en anledning till han inte kunnat genomföra detta styckmord, utan att det är en konspiration av allehanda inblandade.

När vi är ute i liknande irrmarker så är det väl lika troligt att KJ spelat/fejkat hela sin/a diagnos/er för att kunna rättfärdiga hel eller delvis ansvarsfrihet för framtida vansinne? Kan det vara det ena, kan det vara det andra.
Citera
2014-04-04, 23:20
Medlem
Citat:

Det handlar inte om att avfärda en diagnos, typ ADHD/Asperger. Inlägget handlar snarare om att KJ har haft en medhjälpare som städat.
Citera
2014-04-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Somliga KJ-anhängare hävdar hans handikapp som en anledning till han inte kunnat genomföra detta styckmord, utan att det är en konspiration av allehanda inblandade.

När vi är ute i liknande irrmarker så är det väl lika troligt att KJ spelat/fejkat hela sin/a diagnos/er för att kunna rättfärdiga hel eller delvis ansvarsfrihet för framtida vansinne? Kan det vara det ena, kan det vara det andra.

KJs NPF uppdagades tidigt (relativt unga skolår), sedan dess han "glidit fram på ett bananskal? Skulle inte tro det. Han har varit mobbat och udda samt ansedd som kuf hela sitt liv. Du menar på allvar att han gjort det för att uppnå ... ja, vad då?
Citera
2014-04-04, 23:30
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det handlar inte om att avfärda en diagnos, typ ADHD/Asperger. Inlägget handlar snarare om att KJ har haft en medhjälpare som städat.

Städat var?
Citera
2014-04-04, 23:36
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
KJs NPF uppdagades tidigt (relativt unga skolår), sedan dess han "glidit fram på ett bananskal? Skulle inte tro det. Han har varit mobbat och udda samt ansedd som kuf hela sitt liv. Du menar på allvar att han gjort det för att uppnå ... ja, vad då?

Nej, du missförstod mitt inlägg, eller så var jag otydlig. Jag tror säkerligen han har diverse fastställda diagnoser men att fejkande av dessa diagnoser under alla år står i ganska exakt rimlighet och trovärdighet som att detta skulle vara någon slags komplott mot honom. Att försöka sätta dit KJ för att själv slippa straff och misstanke.
Citera
2014-04-04, 23:38
Medlem
Citat:
Om en NPF:are har utfört mordet talar det i viss mån att det utförts i stundens hetta. NPF:are är inte särskilt bra på att planera. Om det handlar om ett specialintresse, då kan de ha både märklig och utvecklad förmåga att lösa detaljuppgifter (pixelseende). En NPF kan se ordning i det som vi övriga ser som totalt kaos. En NPF kan uppleva kaos i det som vi betraktar som ordning. Men det gör inte dem till några dumskallar, däremot udda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in