http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=5828605
Rätt intressant radioprogram. En del som skrev 2.0 studerade inte ens vidare.
Någon tjej som hade hoppade av gymnasiet skrev högskoleprovet bara för att hennes kompisar snackade om det och hon skrev 2,0. Hon trodde inte det var sant eftersom hon inte hade gått gymnasiet ens så hon bestämde sig för att skriva igen, då fick hon 2,0 igen... efter hon gjorde detta sa hennes vänner att hon inte skulle klara av att skriva 2,0 igen, men hon accepterade utmaningen under förutsättning att de betalade anmälningsavgiften, vilket hennes kompisar gjorde och hon fick 2,0 igen! Hon skrev alltså 2,0 tre gånger i rad utan att ha gymnasiet avklarat. Ett antal år efter detta gjorde hon provet en fjärde gång eftersom hennes gamla resultat hade blivit ogiltigt och då fick hon 2,0 igen. Då höll hon på att läsa in gymnasiet på komvux för att sedan kunna söka läkarprogrammet.