2014-04-04, 18:37
  #33409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jo, jag kan förstå att de långa texterna är krävande under tidspress för de flesta. Tjejen bredvid mig såg panikslagen ut när jag stängde häftet och hade fyllt i även det orangea svarspapperet. Sedan kollade hon på klockan och verkade inte längre vara lika panikslagen.

Jag lärde mig läsa i tidig ålder och har alltid läst mycket. Förmodligen oundvikligt att läsa snabbare än de flesta med den bakgrunden. Men sök lite på nätet om du vill lära dig läsa snabbare; det finns massa knep som förbättrar din läshastighet.

HAHA har själv även blivit lite förvånad av att folk lyckas bläddra så fort under verb. om ändå läs vore lika lätt som elf.

Gjorde ett kvant precis. Är det bara för mig dtk tar en sådan jävla tid?? jag gjorde xyz,kva och nog på 25 min och resterande gick till dtk. Blir oftast tvungen att läsa om frågorna flera gånger
Citera
2014-04-04, 19:00
  #33410
Medlem
Funderar att göra verbala delen i den här ordningen: Börjar med ord, gör sedan 3 av texterna men lämnar den fjärde kvar, MEK, ELF och till sist den långa texten.


Några åsikter?
Citera
2014-04-04, 19:03
  #33411
Medlem
Out-of-Steps avatar
Det kanske har avhandlats tidigare i tråden men jag frågar igen. Vad är den bästa maten samt drycken under pauserna och vad bör jag få i mig under lunchen?
Har tidigare år blivit väldigt trött med huvudvärk de sista timmarna.
Citera
2014-04-04, 19:05
  #33412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Det kanske har avhandlats tidigare i tråden men jag frågar igen. Vad är den bästa maten samt drycken under pauserna och vad bör jsg äta under lunchen?
Har tidigare år blivit väldigt trött med huvudverk de sista timmarna.

Lätt lunch med långsamma kolhydrater, lite protein, grönsaker osv. Frukt(banan för mig) på rasterna och självklart vatten.

Undvik fet mat och ät varken för mycket eller för lite mat.
Citera
2014-04-04, 19:12
  #33413
Medlem
Soulsurfers avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=5828605

Rätt intressant radioprogram. En del som skrev 2.0 studerade inte ens vidare.

Någon tjej som hade hoppade av gymnasiet skrev högskoleprovet bara för att hennes kompisar snackade om det och hon skrev 2,0. Hon trodde inte det var sant eftersom hon inte hade gått gymnasiet ens så hon bestämde sig för att skriva igen, då fick hon 2,0 igen... efter hon gjorde detta sa hennes vänner att hon inte skulle klara av att skriva 2,0 igen, men hon accepterade utmaningen under förutsättning att de betalade anmälningsavgiften, vilket hennes kompisar gjorde och hon fick 2,0 igen! Hon skrev alltså 2,0 tre gånger i rad utan att ha gymnasiet avklarat. Ett antal år efter detta gjorde hon provet en fjärde gång eftersom hennes gamla resultat hade blivit ogiltigt och då fick hon 2,0 igen. Då höll hon på att läsa in gymnasiet på komvux för att sedan kunna söka läkarprogrammet.
__________________
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-04 kl. 19:15.
Citera
2014-04-04, 19:18
  #33414
Medlem
Tjena!

Vet någon om det är tillåtet att ta med vattenflarra under provtiden? Alltså sitta med flaskan vid bänken under tiden man skriver provet?

Är det rekommenderat att skriva provet utefter hur det är tryckt eller vilken ordning ska man börja med? Sin svagaste/starkaste del? Åsikter?

MVH
Citera
2014-04-04, 19:18
  #33415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=5828605

Rätt intressant radioprogram. En del som skrev 2.0 studerade inte ens vidare.

Någon tjej som hade hoppade av gymnasiet skrev högskoleprovet bara för att hennes kompisar snackade om det och hon skrev 2,0. Hon trodde inte det var sant eftersom hon inte hade gått gymnasiet ens så hon bestämde sig för att skriva igen, då fick hon 2,0 igen... efter hon gjorde detta sa hennes vänner att hon inte skulle klara av att skriva 2,0 igen, men hon accepterade utmaningen under förutsättning att de betalade anmälningsavgiften, vilket hennes kompisar gjorde och hon fick 2,0 igen! Hon skrev alltså 2,0 tre gånger i rad utan att ha gymnasiet avklarat. Ett antal år efter detta gjorde hon provet en fjärde gång eftersom hennes gamla resultat hade blivit ogiltigt och då fick hon 2,0 igen. Då höll hon på att läsa in gymnasiet på komvux för att sedan kunna söka läkarprogrammet.

Jag ser inte några konstigheter direkt. Tjejen måste ha varit en läs narkoman och repeterat matten från nian. Men det känns surt för mig, eller för oss.
Citera
2014-04-04, 19:23
  #33416
Medlem
Matsäcken är packad! Ris med kyckling, 2 bananer och 2 äpplen, en stor flaska vatten och Marabou choklad inför sista passet. Önskar bara att jag hade pluggat mer. Hoppas också med hela mitt hjärta att det kommer inga verbal på följd imorgon
Citera
2014-04-04, 19:26
  #33417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Du ska ha fått ett mejl ja. Adress: kallelse_noreply@uhr.se


Du har redan betalat så du ska inte ta med dig 350 kr.
Hittade det nu, tackar!
Citera
2014-04-04, 19:28
  #33418
Medlem
ItsNeverLupuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitsomskit
Tjena!

Vet någon om det är tillåtet att ta med vattenflarra under provtiden? Alltså sitta med flaskan vid bänken under tiden man skriver provet?

Är det rekommenderat att skriva provet utefter hur det är tryckt eller vilken ordning ska man börja med? Sin svagaste/starkaste del? Åsikter?

MVH

Svar nej.

"All förtäring (även dryck) är förbjuden i provlokalen."
Citera
2014-04-04, 19:29
  #33419
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Matsäcken är packad! Ris med kyckling, 2 bananer och 2 äpplen, en stor flaska vatten och Marabou choklad inför sista passet. Önskar bara att jag hade pluggat mer. Hoppas också med hela mitt hjärta att det kommer inga verbal på följd imorgon
"Önskar att jag hade pluggat mer" Jag tror vi är många som stämmer in där. Vart på poängskalan ligger du sett till de gamla prov du gjort?
Citera
2014-04-04, 19:32
  #33420
Medlem
Skittjacks avatar
Får man ha med sig snus på provet? Eller räknas det som "förtäring"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in