2014-04-04, 14:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Expert: "Mindre troligt att fallet tas upp i HD" Docent i processrätt Robert Nordh
– Man kan notera att överklagandet är inriktat på varför hovrättens avgörande är felaktigt, men man utvecklar inte varför HD ska ta upp just det här fallet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5827881

Lyssna på experten här talar han om hur den här överklagan är skriven.

Nåväl han undrar lite över förklaringsbördan vilket indikerar på hur ovanligt det är.
Men nu hade HD med den och av ett anledning givetvis.
Citera
2014-04-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Även om allt du skriver inte är belagt med några som helst anmälningar skulle stämma så kan man ju inte döma folk för mord pga deras förflutna? Då kan man ju lika gärna skrika "jaha, o vad gjorde den där jävla AJ i Idafallet den här kvällen, HAN om någon har ju ett digert register just på sådana punkter"

Det här fallet är ett indiciemål och jag tror föga att dom beslutat döma FS pga att någon säger "han dödade mina katter".

Det ÄR svårt att se helheten. Det ÄR många hål att fylla i den här utredningen. Håller du inte med? Det är väl därför han friats i andra instanser och det gick så långt som till resning.

Nej, jag håller inte med om att det är svårt att se helheten längre och jag tycker att hålen är välfyllda. Att han friades i de två första instanserna var ju för att kroppen saknades.
Citera
2014-04-04, 14:30
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Tja fann dom något i FS dator som visade att han följde fallet så att säga? Det skulle förvåna mig om han inte gjorde det. Jag gjorde det och jag är inte berörd på något vis av det. Om han då hade sett att ett kommande sök skulle göras, det länkades i tråden till det, så borde han ju fått bråttom och flytta kroppen kan jag tycka? Men han kanske inte är tillräckligt streetsmart för det?
GM hade inga svårigheter att få reda på var och när sök skulle ske.

GM borde naturligtvis bli oroad av den informationen och se till att flytta kroppen innan söket.
En GM som enbart passerade förbi och slumpmässigt mördade MJ skulle självklart inte bry sig, men jag har svårt att tro att hen skulle bemöda sig med att gömma kroppen överhuvudtaget.

Då finns möjligheten att GM ville att kroppen skulle hittas och kanske t.o.m. flyttade kroppen till fyndplatsen av den anledningen.
Varför i så fall?
Citera
2014-04-04, 14:39
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Även om allt du skriver inte är belagt med några som helst anmälningar skulle stämma så kan man ju inte döma folk för mord pga deras förflutna? Då kan man ju lika gärna skrika "jaha, o vad gjorde den där jävla AJ i Idafallet den här kvällen, HAN om någon har ju ett digert register just på sådana punkter"

Det här fallet är ett indiciemål och jag tror föga att dom beslutat döma FS pga att någon säger "han dödade mina katter".

Det ÄR svårt att se helheten. Det ÄR många hål att fylla i den här utredningen. Håller du inte med? Det är väl därför han friats i andra instanser och det gick så långt som till resning.

Snack, han friades for att det inte fanns en kropp, vilket faktiskt da ar ratt logiskt. Hade en kropp funnits vid forsta rattegangen sa hade han def. akt da.
Citera
2014-04-04, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Expert: "Mindre troligt att fallet tas upp i HD" Docent i processrätt Robert Nordh
– Man kan notera att överklagandet är inriktat på varför hovrättens avgörande är felaktigt, men man utvecklar inte varför HD ska ta upp just det här fallet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5827881

Lyssna på experten här talar han om hur den här överklagan är skriven.

Nåväl han undrar lite över förklaringsbördan vilket indikerar på hur ovanligt det är.
Men nu hade HD med den och av ett anledning givetvis.

Ingen med lite begåvning tror att han ska få resning.
Citera
2014-04-04, 14:44
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits

Nej, nu fick man höra av rättsexperten hur liten chans Hansson med klient har.
Det är liksom skrivet på helt fel sätt. Man kan tro dom drog citering ur SE&HÖR.

Sen att påstå att man inte varit tydlig är ju helt utanför boxen eftersom man inte alls behöver redogöra sina skäl i absurdum. Det är så låg nivå att man undrar om dom tror dom uppträder på någon freakshow.
Citera
2014-04-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits

Njae. Det har ju dessutom viskats om att han är impotent.

Hrrm. Det var väl prövningstillstånd det handlade om, vad jag förstod.
Men nej. T.o.m the Fredrik Svensson Killer Groupies Club är lite försiktigare i sina uttalanden nu, än inför HD:s resningsbeslut. Sakta men säkert kanske det går upp för dom "hur det ligger till".
Citera
2014-04-04, 14:51
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Fnurra-pa-traden framförde under gårdagen som en fullt realistisk möjlighet att
Marina lagt sig själv på en presenning innan hon satte ett skott i sitt eget huvud och menar
att detta är en möjlighet som domstolen underlåtit att befatta sig med.
Och när ett självmord inte kan uteslutas, enligt denne minst sagt energiske aktör, så ska
inte heller Fredrik Svensson kunde fällas för mord bortom allt rimligt tvivel.

Det var omtänksamt att Marina att lägga sig på en presenning i så fall.
Då måste hon ha räknat med att bullbakande källarmannen skulle fara iväg med hennes
kropp efteråt och inte anmäla dödsfallet för annars borde hon ha struntat i presenningen.
Så bra kände hon honom tydligen. Och hon ville underlätta det för honom.

Vi tackar Fnurra-pa-traden för att han medvetandegjort oss om denna förklaring
till Marinas död och varför hon just låg i en presenning.

Ja det är helt otroligt. Man skulle kunna tro att det är ett aprilskämt...Jag tror att det är väldigt ovanligt att någon som ska begå självmord tänker på att hålla snyggt och rent runt sej och att denne skulle försöka att underlätta omhändertagandet av kroppen. Jag tror att de som begår självmord inte tänker speciellt på andra människor just då, är troligen så uppfylld av att göra slut på sej att det inte finns plats för andra tankar. Det finns ju dom som lämnar sina barn kvar (som troligen får men för livet). Det finns inget som visar att MJ skulle vara självmordsbenägen. Det är klart och tydligt att hon blev mördad av FS. Nu är han dömd och tack så mycket för det!
Citera
2014-04-04, 15:14
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
GM hade inga svårigheter att få reda på var och när sök skulle ske.

GM borde naturligtvis bli oroad av den informationen och se till att flytta kroppen innan söket.
En GM som enbart passerade förbi och slumpmässigt mördade MJ skulle självklart inte bry sig, men jag har svårt att tro att hen skulle bemöda sig med att gömma kroppen överhuvudtaget.

Då finns möjligheten att GM ville att kroppen skulle hittas och kanske t.o.m. flyttade kroppen till fyndplatsen av den anledningen.
Varför i så fall?
Polisen finner det osannolikt att paketet flyttas. Att det skulle kunna flyttats under senaste året var helt uteslutet.
Eftersom FS bodde i Karlstad så var det inte så lätt att bara flytta paketet.
Citera
2014-04-04, 15:15
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Snack, han friades for att det inte fanns en kropp, vilket faktiskt da ar ratt logiskt. Hade en kropp funnits vid forsta rattegangen sa hade han def. akt da.

Jag tror inte att kroppen var det avgörande.
Citera
2014-04-04, 15:16
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, nu fick man höra av rättsexperten hur liten chans Hansson med klient har.
Det är liksom skrivet på helt fel sätt. Man kan tro dom drog citering ur SE&HÖR.

Sen att påstå att man inte varit tydlig är ju helt utanför boxen eftersom man inte alls behöver redogöra sina skäl i absurdum. Det är så låg nivå att man undrar om dom tror dom uppträder på någon freakshow.

Hansson själv har ju även han uttalat att chansen är minimal.
Citera
2014-04-04, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du svarade på mina frågor till Willfram utan att säga ett dugg. Kasta inte sten i glashus.

Har du något svar på frågorna, eller ska vi vänta till Willfram svarar?

Domstol har klassat detta brott som mord. Därför har de uteslutit självmord och olycka. Varför ska de skriva i domen att det inte är självmord eller olycka när det i senaste rättegången inte var några alternativ? Du kan lika gärna undra varför de inte skrivit att Pippi Långstrump är utesluten som gärningsman? Hon var inte heller ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in