2014-04-04, 13:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Jo jag skrev ett svar på de frågorna i det inlägg du svarade på. Fredrik ger inget för handen att det var något annat än mord.

Att finnas på plats är att faktiskt vara i farans riktning att bli dömd för brott. Och FS blev dömd för mord. Igen annan kan ju ha utfört de olika momenten? Kan du svara på det?
Du utläser saker som inte står i domen. HR diskuterar inte olycka och självmord öht, och belastar inte FS med förklaringsbörda, trots instruktioner från HD. Därför kan HD ta upp målet.
Citera
2014-04-04, 13:35
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Om nu kroppen har blivit flyttad, bör vi fråga oss av vilken anledning.
Den ursprungliga platsen har uppenbart fungerat mycket väl.

Det kan givetvis finnas flera olika orsaker till att kroppen flyttades.
En anledning kan vara att man ville att kroppen skulle hittas.
En annan, att man fick kännedom om att den ursprungliga platsen var på väg att upptäckas t.ex. genom en förstående skogsröjning.

Om vi antar att FS har gömt kroppen bör vi således fråga oss:
Ville FS att kroppen skulle hittas?
Och i det senare fallet:
Hade FS fortfarande lokal information så att han kunde misstänka att den ursprungliga platsen var på väg att upptäckas?

Nu vet jag inte hur öppet det varit med annonseringar gällande övriga sök från olika håll, men MPS gick ut med datum och sökområde på sin sida dagar innan det aktuella söket som skulle hitta "paketet" gjordes. Det kunde jag se på deras sida och jag var nog inte ensam om det. Jag har ingen lokal information på så sätt annat än det som levereras till gemene man på internet.
Det gäller ju isåfall oavsett om man tror att FS är skyldig eller om man tror att någon annan är skyldig.
Citera
2014-04-04, 13:44
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nu vet jag inte hur öppet det varit med annonseringar gällande övriga sök från olika håll, men MPS gick ut med datum och sökområde på sin sida dagar innan det aktuella söket som skulle hitta "paketet" gjordes. Det kunde jag se på deras sida och jag var nog inte ensam om det. Jag har ingen lokal information på så sätt annat än det som levereras till gemene man på internet.
Det gäller ju isåfall oavsett om man tror att FS är skyldig eller om man tror att någon annan är skyldig.
Då hade det varit dumt att flytta kroppen till detta sökområde, såvida man inte vill att kroppen ska hittas.
Jag vill minnas att MPS bestämde sökområden efter information om var polisens sök redan utförts,
samt genom tips från lokalbefolkningen.
Citera
2014-04-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du utläser saker som inte står i domen. HR diskuterar inte olycka och självmord öht, och belastar inte FS med förklaringsbörda, trots instruktioner från HD. Därför kan HD ta upp målet.

De skulle alltså ta upp målet igen för att de inte uttalat ålagt FS med förklaringsbörda och för att de inte diskuterar olycka eller självmord. Ja du kanske har rätt. Vi får se hur det går.
Citera
2014-04-04, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att diskutera med dig är som att onanera med en osthyvel. Lite roligt men mest plågsamt. Trots det ska jag försöka en gång till:
Bara för att förklaringsbördan inte finns med i domen betyder det inte att hr inte tagit ställning till den. I princip alla brottmål där den misstänkte nekar innehåller en förklaringsbörda. Om inte den misstänkte ger en rimlig förklaring är risken betydligt större att hen fälls än om förklaringen är trovärdig.
Citera
2014-04-04, 13:55
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Då hade det varit dumt att flytta kroppen till detta sökområde, såvida man inte vill att kroppen ska hittas.
Jag vill minnas att MPS bestämde sökområden efter information om var polisens sök redan utförts,
samt genom tips från lokalbefolkningen.

Precis som det hade varit dumt att inte flytta kroppen från detta område om man hade vetskap om det kommande söket.
Citera
2014-04-04, 14:07
Medlem
Förutom ett mord är detta en studie i psykologi där Fredrik Svensson med väldokumenterad kriminell bakgrund och missbruksproblematik har:

-Misshandlat sina barn och tidigare ex.
-Dödat djur.
-Agerat kontrollerande och svartsjukt.
-Påtagliga bekymmer med impulskontrollen.

Han har fabulerat ihop en makalös historia om hur han mitt i sommarnatten begav sig till en kyrkogård i Möndal natten efter att Marina bragts om livet, där hans mormor låg begravd och där ska han ha tillbringat åtskilliga timmar obekvämt sittandes med sin dåliga rygg på en gravstenskant.

Nu är det ju en och annan som tror på den här sagan. Efter 3,5 år, med en morddömd Fredrik och en indiciekedja som är mycket stark finns det fortfarande de som snöar in på detaljer och analyserar sönder precis allt de kan. Givetvis tappar de till sist greppet för ett logiskt tänkande vilket gör att de förstås inte ser helheten.

Resonemang som att någon skulle komma till huset, skjuta Marina, gömma henne och sedan städa upp efter sig..
Citera
2014-04-04, 14:09
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Precis som det hade varit dumt att inte flytta kroppen från detta område om man hade vetskap om det kommande söket.
Exakt.
Kan vi börja att dra några slutsatser?
Citera
2014-04-04, 14:14
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starwatch
Förutom ett mord är detta en studie i psykologi där Fredrik Svensson med väldokumenterad kriminell bakgrund och missbruksproblematik har:

-Misshandlat sina barn och tidigare ex.
-Dödat djur.
-Agerat kontrollerande och svartsjukt.
-Påtagliga bekymmer med impulskontrollen.

Han har fabulerat ihop en makalös historia om hur han mitt i sommarnatten begav sig till en kyrkogård i Möndal natten efter att Marina bragts om livet, där hans mormor låg begravd och där ska han ha tillbringat åtskilliga timmar obekvämt sittandes med sin dåliga rygg på en gravstenskant.

Nu är det ju en och annan som tror på den här sagan. Efter 3,5 år, med en morddömd Fredrik och en indiciekedja som är mycket stark finns det fortfarande de som snöar in på detaljer och analyserar sönder precis allt de kan. Givetvis tappar de till sist greppet för ett logiskt tänkande vilket gör att de förstås inte ser helheten.

Resonemang som att någon skulle komma till huset, skjuta Marina, gömma henne och sedan städa upp efter sig..

Även om allt du skriver inte är belagt med några som helst anmälningar skulle stämma så kan man ju inte döma folk för mord pga deras förflutna? Då kan man ju lika gärna skrika "jaha, o vad gjorde den där jävla AJ i Idafallet den här kvällen, HAN om någon har ju ett digert register just på sådana punkter"

Det här fallet är ett indiciemål och jag tror föga att dom beslutat döma FS pga att någon säger "han dödade mina katter".

Det ÄR svårt att se helheten. Det ÄR många hål att fylla i den här utredningen. Håller du inte med? Det är väl därför han friats i andra instanser och det gick så långt som till resning.
Senast redigerad av Pastakrydda 2014-04-04 kl. 14:18. Anledning: Tillägg
Citera
2014-04-04, 14:16
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Exakt.
Kan vi börja att dra några slutsatser?

Tja fann dom något i FS dator som visade att han följde fallet så att säga? Det skulle förvåna mig om han inte gjorde det. Jag gjorde det och jag är inte berörd på något vis av det. Om han då hade sett att ett kommande sök skulle göras, det länkades i tråden till det, så borde han ju fått bråttom och flytta kroppen kan jag tycka? Men han kanske inte är tillräckligt streetsmart för det?
Citera
2014-04-04, 14:23
Medlem
Till er som påstår att det kan vara olycka/självmord. finns det ett endaste lite bevis som kan göra teorierna eller är det fredriksekten som är igång igen.
Citera
2014-04-04, 14:24
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
Till er som påstår att det kan vara olycka/självmord. finns det ett endaste lite bevis som kan göra teorierna eller är det fredriksekten som är igång igen.

Jag tror verkligen inte att det var självmord. Olycka vet jag inte heller om jag kan köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in