2014-04-04, 10:56
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Det som jag tycker är intressant är att HR kort slätat över hur Ms kropp kan ha hamnat på fyndplats.
De skriver i domen att kroppen kan ha ditkommit vid senare tillfälle men inte hur det kunnat ske.
Citera
2014-04-04, 10:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det som jag tycker är intressant är att HR kort slätat över hur Ms kropp kan ha hamnat på fyndplats.
De skriver i domen att kroppen kan ha ditkommit vid senare tillfälle men inte hur det kunnat ske.

Just det här kan ju inte jag släppa. Att kroppen kan ha flyttats. Det har jag ju trott hela tiden, oavsett vem som skulle vara skyldig till brottet.
Citera
2014-04-04, 11:00
Bannlyst
Citat:

På vilket vis skulle det rädda fs? Om kroppen mot all förmodan flyttats, vilket inget tyder på, kan det vara fs som gjort det.
Citera
2014-04-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur uteslöt HR självmord eller olycka? Hur vet du att HR öht tog ställning till det? Om HR inte tog ställning till det kan det vara skäl för HD att ta upp målet.

Om man (FS) befinner sig på en plats där en person blir mördad och ingen annan finns på plats så hur ska man tolka det?
Citera
2014-04-04, 11:27
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Just det här kan ju inte jag släppa. Att kroppen kan ha flyttats. Det har jag ju trott hela tiden, oavsett vem som skulle vara skyldig till brottet.
Det framkommer ju att det vart skogsröjare på fyndplats som röjt 2 ggr under sept-2011 och att platsen även var välbesökt av jägare och dess jakthundar och ingen har noterat ett vitt paket trots att alla (förutom jyckarna) visste att M var försvunnen.
En av skogsröjarna röjde vid plats där M senare hittades utan att upptäcka paketet och dessutom så säger han att det huggits ner fler granar efter att de röjt platsen 2011.

Utifrån detta så lämnar HR öppet att Ms kropp kan ha fraktats dit senare men de har inte med i sitt resonemnag hur det kan ha skett och vem isf kan ha fraktat kroppen dit-till Siggesväg.
Citera
2014-04-04, 11:45
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det framkommer ju att det vart skogsröjare på fyndplats som röjt 2 ggr under sept-2011 och att platsen även var välbesökt av jägare och dess jakthundar och ingen har noterat ett vitt paket trots att alla (förutom jyckarna) visste att M var försvunnen.
En av skogsröjarna röjde vid plats där M senare hittades utan att upptäcka paketet och dessutom så säger han att det huggits ner fler granar efter att de röjt platsen 2011.

Utifrån detta så lämnar HR öppet att Ms kropp kan ha fraktats dit senare men de har inte med i sitt resonemnag hur det kan ha skett och vem isf kan ha fraktat kroppen dit-till Siggesväg.

Rent tekniskt så kan ju FS har flyttat kroppen också. Att han inte har körkort betyder inte att han inte tekniskt kan genomföra det, att han inte har tillgång till bil där han senast tillbringat sina dygn, betyder ju inte heller att han inte kunnat låna en bil någonstans ifrån. Kanske en kran har en bil han ställer upp med att låna ut?

Rent tekniskt finns det ju andra med möjligheter till att flytta kroppen med.
Citera
2014-04-04, 12:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Om man (FS) befinner sig på en plats där en person blir mördad och ingen annan finns på plats så hur ska man tolka det?
Det där var inte svar på någonting i inlägget som du citerade.
Citat:
Hur uteslöt HR självmord eller olycka? Hur vet du att HR öht tog ställning till det? Om HR inte tog ställning till det kan det vara skäl för HD att ta upp målet.
Citera
2014-04-04, 12:44
Medlem
Citat:
Det där var inte svar på någonting i inlägget som du citerade.

Finns väl inget som talar för att Marina dog på annat sätt än att FS mördade henne. FS påstår då inget annat. Han "vet inte" och "minns inte" och därmed så är det ju bevisligen så att kvinnan har behandlats på ett sådant sätt att den enda anledningen finns är att dölja att hon är mördad. Och FS är den enda som har funnits på plats.

Om du anser annorlunda skulle du kunna peka på punkterna som rent rättsligt gör att man inte borde fälla honom för mord?

1. Till exempel hans trasslande med mobiler? Varför skulle inte detta vara bevis enligt dig?

2. Räkna gärna upp saker från rättegången som du anser bör frikänna honom?

Om de endast tänker hänvisa till tidigare inlägg så är det lika bra att du inte svarar då jag är intresserad av den diskussion som förs här och nu. Helt utan att mena detta på något otrevligt vis. Men jag tycker bara att om man ska skriva nu i tråden bör man kunna producera nya inlägg.
Citera
2014-04-04, 12:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Finns väl inget som talar för att Marina dog på annat sätt än att FS mördade henne. FS påstår då inget annat. Han "vet inte" och "minns inte" och därmed så är det ju bevisligen så att kvinnan har behandlats på ett sådant sätt att den enda anledningen finns är att dölja att hon är mördad. Och FS är den enda som har funnits på plats.

Om du anser annorlunda skulle du kunna peka på punkterna som rent rättsligt gör att man inte borde fälla honom för mord?

1. Till exempel hans trasslande med mobiler? Varför skulle inte detta vara bevis enligt dig?

2. Räkna gärna upp saker från rättegången som du anser bör frikänna honom?

Om de endast tänker hänvisa till tidigare inlägg så är det lika bra att du inte svarar då jag är intresserad av den diskussion som förs här och nu. Helt utan att mena detta på något otrevligt vis. Men jag tycker bara att om man ska skriva nu i tråden bör man kunna producera nya inlägg.
Du svarade på mina frågor till Willfram utan att säga ett dugg. Kasta inte sten i glashus.
Citat:
Har du något svar på frågorna, eller ska vi vänta till Willfram svarar?
Citera
2014-04-04, 12:55
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Rent tekniskt så kan ju FS har flyttat kroppen också. Att han inte har körkort betyder inte att han inte tekniskt kan genomföra det, att han inte har tillgång till bil där han senast tillbringat sina dygn, betyder ju inte heller att han inte kunnat låna en bil någonstans ifrån. Kanske en kran har en bil han ställer upp med att låna ut?

Rent tekniskt finns det ju andra med möjligheter till att flytta kroppen med.
Om nu kroppen har blivit flyttad, bör vi fråga oss av vilken anledning.
Den ursprungliga platsen har uppenbart fungerat mycket väl.

Det kan givetvis finnas flera olika orsaker till att kroppen flyttades.
En anledning kan vara att man ville att kroppen skulle hittas.
En annan, att man fick kännedom om att den ursprungliga platsen var på väg att upptäckas t.ex. genom en förstående skogsröjning.

Om vi antar att FS har gömt kroppen bör vi således fråga oss:
Ville FS att kroppen skulle hittas?
Och i det senare fallet:
Hade FS fortfarande lokal information så att han kunde misstänka att den ursprungliga platsen var på väg att upptäckas?
Citera
2014-04-04, 12:56
Medlem
Citat:
Du svarade på mina frågor till Willfram utan att säga ett dugg. Kasta inte sten i glashus.

Har du något svar på frågorna, eller ska vi vänta till Willfram svarar?

Jo jag skrev ett svar på de frågorna i det inlägg du svarade på. Fredrik ger inget för handen att det var något annat än mord.

Att finnas på plats är att faktiskt vara i farans riktning att bli dömd för brott. Och FS blev dömd för mord. Igen annan kan ju ha utfört de olika momenten? Kan du svara på det?
Citera
2014-04-04, 12:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Om nu kroppen har blivit flyttad, bör vi fråga oss av vilken anledning.
Den ursprungliga platsen har uppenbart fungerat mycket väl.

Det kan givetvis finnas flera olika orsaker till att kroppen flyttades.
En anledning kan vara att man ville att kroppen skulle hittas.
En annan, att man fick kännedom om att den ursprungliga platsen var på väg att upptäckas t.ex. genom en förstående skogsröjning.

Om vi antar att FS har gömt kroppen bör vi således fråga oss:
Ville FS att kroppen skulle hittas?
Och i det senare fallet:
Hade FS fortfarande lokal information så att han kunde misstänka att den ursprungliga platsen var på väg att upptäckas?
Det kan också vara så att den ursprungliga platsen gick för väl att förknippa med GM, att han förr eller senare var tvungen att flytta kroppen. Det dröjde, men vi vet inte hur länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in