2012-04-01, 12:45
Medlem
Offsures avatar
PI ->Barn och familj
/mod
Citera
2012-12-19, 21:37
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ursäkta, jag såg inte att du inte kunde generalisera. Vart skrev jag att Dominic var sexuellt utnyttjad?

Jag skrev, om ett barn blir sexuellt utnyttjat och misshandlat och soc tar ett beslut att omhändertag, är det då okej att fly landet?

Dvs. Dominic hemskolades av konspirationsteoretiker som totalt sket it vad skolan beslutade (även fast hemskolning sker så har rektorn i skolan fullt ansvar för pojkens utbildning). Soc beslutade enligt lag att omhändertag pojken efter mer än ett år med möten.
Familjen bestämde sig för att fly landet helt enkelt.

I Sverige har ALLA barn RÄTT till att gå i skolan. Rättigheten är en PLIKT. Så länge som Dominic är i landet så ska han befinna sig i skolan om synnerliga skäl för hemskolning inte finns. Att vara konspirationsteoretiker är inte synnerliga skäl.

De berövade Dominic sin rättighet till utbildning och Soc tog beslut därefter. Helt enligt lag.

Det man däremot kan ifrågasätta är hur omhändertagandet gick till på plats. Men det är en helt annan diskussion.

Alltså din nedrans tönt...2009 när den fascistiska svenska staten kidnappade Domenic VAR hemskolning fullkomligt lagligt, comprende? Detta togs bort 2010, då ändrades lagen, nu var det inte längre tillåtet att hemskola sitt/sina barn. Läs på.

Eller hur sjutton tänker du, är man född i Sverige är man fast här under hela skolplikten, och kan således inte flytta utomlands, eller?
Citera
2013-02-08, 23:34
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Vilken förälder skulle sova med sitt barn i uthus under november då det är svinkallt, snö och kraftiga vindar?

Citat från Gotlandstidningar:

"Mannen kom åkande rakt mot sonen och fostermamman i en bil, klev ur, drog in sonen i bilen och körde iväg från platsen.
Mannen bytte sedan till en annan bil och sov två nätter med sonen i en lada och ett annat uthusliknande utrymme."

Nu är pappan häktad på sannolika skäl misstänkt för olaga frihetsberövande.

Pappan dömdes till fängelse för det olaga frihetsberövandet, och har haft besöksförbud gentemot sonen med förlängning till i vart fall i höstas.

En märklig detalj är att föräldrarnas ombud deltog i en liknande händelse, genom att obehörigen ingripa i lvu-vården och dyka upp på skolan.

Pojken lvu:ades bl a pga att han hade blivit fysiskt misshandlad. Enligt domarna bestod det i kariesangrepp (!). När föräldrarna skulle flytta honom till Indien vid åtta års ålder hade de inte vaccinerat pojken. Det var då handräckning skedde på planet på Arlanda. Att ha växt upp i Sverige och flytta till Indien utan förberedelse av vaccinationer kan bli farligt. Det handlade inte om en charterresa till Goa, och även då brukar mångas resenärer ta vaccin.

Då det är mycket sekretess undrar jag om föräldrarna är sektmedlemmar och emot läkar/tandvård/skola/läkemedel osv?
Citera
2013-06-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Pojken lvu:ades bl a pga att han hade blivit fysiskt misshandlad. Enligt domarna bestod det i kariesangrepp (!). När föräldrarna skulle flytta honom till Indien vid åtta års ålder hade de inte vaccinerat pojken. Det var då handräckning skedde på planet på Arlanda. Att ha växt upp i Sverige och flytta till Indien utan förberedelse av vaccinationer kan bli farligt. Det handlade inte om en charterresa till Goa, och även då brukar mångas resenärer ta vaccin.

Då det är mycket sekretess undrar jag om föräldrarna är sektmedlemmar och emot läkar/tandvård/skola/läkemedel osv?

Dags att vakna igen.

Den fysiska misshandeln de nämner är löjlig utan mått, pojken var frisk och glad och familjen var i sin fulla rätt att flytta utomlands när de gjorde då de INTE hade brutit mot några lagar VID DET TILLFÄLLET.

Visst finns det en poäng i att det kan vara farligt att flytta till Indien utan vaccinationer, men ALL läkarvård i Sverige är frivillig. Ingen har rätt att tvinga på dig eller ditt barn vård eller vaccinationer, det är något som föräldrarna själva beslutar. Oansvarigt? Kanske. Olagligt? Absolut inte.

Sekretessen kring fallet har varit såpass tajt eftersom det var ett otillåtet förfarande och om detta hade fått någon större uppmärksamhet i svensk media så hade de sociala myndigheterna hamnat i rejält blåsväder. Detta tystas ner just för att det inte ska bli rättsliga processer mot de som haft en del i ärendet och för att det svenska folket inte ska uppröras/bli rädda eller arga.
Citera
2013-06-25, 12:20
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruttelisen
Dags att vakna igen.

Den fysiska misshandeln de nämner är löjlig utan mått, pojken var frisk och glad och familjen var i sin fulla rätt att flytta utomlands när de gjorde då de INTE hade brutit mot några lagar VID DET TILLFÄLLET.

Visst finns det en poäng i att det kan vara farligt att flytta till Indien utan vaccinationer, men ALL läkarvård i Sverige är frivillig. Ingen har rätt att tvinga på dig eller ditt barn vård eller vaccinationer, det är något som föräldrarna själva beslutar. Oansvarigt? Kanske. Olagligt? Absolut inte.

Sekretessen kring fallet har varit såpass tajt eftersom det var ett otillåtet förfarande och om detta hade fått någon större uppmärksamhet i svensk media så hade de sociala myndigheterna hamnat i rejält blåsväder. Detta tystas ner just för att det inte ska bli rättsliga processer mot de som haft en del i ärendet och för att det svenska folket inte ska uppröras/bli rädda eller arga.

Det är du som behöver vakna.

Sekretessen är alltid "tajt" i LVU-mål. Detta mål skiljer sig inte från något annat sådant. Målet drivs i förvaltningsdomstol - inte i brottmålsdito.

Olagligheter åtalas du för i tingsrätten, och det skedde väl med pappan när han olaga frihetsberövade DJ? Han dömdes till fängelse för brott mot sin son. Lämplig förälder...Förvaltningsrätten utgår från vad du väljer att benämna "oansvarigt", dvs bistande föräldraförmåga, och i det här fallet även misshandel utifrån att pojken inte togs till tandläkare med sina kariesangrepp.
Citera
2013-06-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Det är du som behöver vakna.

Sekretessen är alltid "tajt" i LVU-mål. Detta mål skiljer sig inte från något annat sådant. Målet drivs i förvaltningsdomstol - inte i brottmålsdito.

Olagligheter åtalas du för i tingsrätten, och det skedde väl med pappan när han olaga frihetsberövade DJ? Han dömdes till fängelse för brott mot sin son. Lämplig förälder...Förvaltningsrätten utgår från vad du väljer att benämna "oansvarigt", dvs bistande föräldraförmåga, och i det här fallet även misshandel utifrån att pojken inte togs till tandläkare med sina kariesangrepp.

Visst är det så, men nu handlade det i stort om omhändertagandet, som var olagligt och därtill under all kritik. Det FÅR inte gå till så, polisen FÅR INTE gå in och omhänderta ett barn på DET sättet.
Bristande föräldraförmåga är ett av de sämsta uttryck jag hört, vem är det som avgör var gränserna går inom det? Finns det lagstadgat vad som räknas i den kategorin? Är du bristande även om ditt barn varit hos en tandläkare som berättar att det finns kariesangrepp, men att det inte är såpass allvarligt att man behöver göra något åt det på ett tag (rätt så vanligt) och du väljer att lita på sagda tandläkare?
Det är skillnad på misshandel och personlig övertygelse. Så länge barnet inte far illa, vilket det inte finns bevis på, förutom det påhittade hopkok som socialen knåpade ihop, så har de ingen som helst rätt att gå in och omhänderta ett barn. Och med tanke på hur många unga som trots anmälan till socialen får stanna i vidriga förhållande hos sina biologiska föräldrar så är detta ännu mer pinsamt gjort av myndigheterna.
Citera
2014-03-06, 04:06
Medlem
Hittade detta klipp som berör

http://www.youtube.com/watch?v=vCSwx52Xm28

Jag tycker det är konstigt att detta inte uppmärksammas ännu mera.
Citera
2014-03-06, 09:36
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x528a
Hittade detta klipp som berör

http://www.youtube.com/watch?v=vCSwx52Xm28

Jag tycker det är konstigt att detta inte uppmärksammas ännu mera.
47 minuter av stakig engelska? Luktar rättshaverist. Kan någon sammanfatta vad som har hänt?

Är det två föräldrar som är konspirationsteoretiker och ville undervisa barnet i sådant istället för att följa skolplanen eller vad är det som har hänt?
Citera
2014-03-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
47 minuter av stakig engelska? Luktar rättshaverist. Kan någon sammanfatta vad som har hänt?

Är det två föräldrar som är konspirationsteoretiker och ville undervisa barnet i sådant istället för att följa skolplanen eller vad är det som har hänt?

De följde inte svensk skolplikt och skulle flytta till Indien för att skapa ett nytt liv. Som jag förstått omhändertogs deras barn i ett annat land på fel grunder. Där efter har socialtjänsten påstått att de inte samarbetat med dem och kallat fadern för drogmissbrukare på felaktiga grunder, de har även påstått att han är psykisk sjuk när vården intygar att han är frisk. Piss prov visar att han inte förbrukat droger.

Mannen i sig har har fått psykiska åkommor av stress som detta fall har resulterat i. Att bli av med sitt barn leder oftast till det. Men socialtjänsten hävdar att de inte som föräldrar kan ta hand om barnet på grund av detta.

Socialtjänsten hänvisar till sekretess belagda dokument så de anhöriga ej kan starta en rättsprocess mot dem.

Det är mycket djupare än så. Är inte så insatt men rekommenderar att ni lyssnar på samtalet han har på sin youtube kanal med en social sekreterare.

Detta är en rättskandal!
Citera
2014-04-03, 11:35
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Uppdrag Granskning borde intressera sig för fallet. Helt sjukt. Nu har även CBN fått upp ögonen för att Sverige är en sovjetstat på tillväxt.
Citera
2014-04-04, 03:38
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x528a
Som jag förstått omhändertogs deras barn i ett annat land på fel grunder.

Nja, Dominic blev omhändertagen på flygplatsen i Sverige när familjen var på väg att lämna landet.

[quote=x528a|Det är mycket djupare än så. Är inte så insatt men rekommenderar att ni lyssnar på samtalet han har på sin youtube kanal med en social sekreterare.

Detta är en rättskandal![/QUOTE]

Är inte säker på om vi lyssnat på samma samtal med soc., jag lyssnade på denna :
https://www.youtube.com/watch?v=EMmKxzYzZGE#t=2194 och där talar ju Christer 98% av tiden och har svårt för att låta motparten svara innan han börjar tala en salig blandning om helt olika lagar. Får bara en uppfattning om att Christer använder sig av en underlig strategi. Därmed inga illa sagt om Christer.

Nu finns det ju alltid två sidor på ett mynt och jag har nyss snubblat över det här och blev intresserad.
Det jag känner spontant är väl att det nu måste vara dags för en återförening av familjen oavsett vad som varit.
Citera
2014-04-04, 20:40
Medlem
Har läst lite grand om det här fallet nu och jag fattar verkligen ingenting. Varken socialtjänstens beslut eller att vissa här i tråden försvarar socialtjänsten.

Jag känner personligen till flera fall med personer som varit hemma från skolan i flera år utan att de blivit omhändertagna av socialen. Socialtjänsten kanske har varit inkopplad, men man tar väl inte ett barn från föräldrarna bara för att det av ett eller annat skäl inte går i skolan?

Varför har ingen journalist engagerat sig i detta? Var är Janne Josefsson?

Finns det någon som vet något mer om detta, har föräldrarna gjort något annat som skadad killen? Om inte så måste detta vara ett av de största rättsövergrepp som jag hört talas om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in