2014-04-12, 02:55
Medlem
Hejsan alla!
Det var ett bra tag sen som jag satt och kollade reaktionen på webben efter att vårt fall blev känt.

Nu i efterhand så förstår jag vad vi har råkat ut för, och vi som många andra trodde att vi var ensamma, men så var inte fallet som mer än väl klargjorts i dag.

I dag arbetar jag med rättsfrågor genom många olika organisationer, håller föreläsningar om rätt, och har varken sett eller hört något från min kära lilla son på över 3 år.

Dock så finns det bot för allt.

Jag arbetade hårt för att sprida informationen om hur vi blev drabbade, varvid många hakade på och i dag så är det väl känt vad socialtjänstemännen håller på med, och berörande tjänster får jag väl säga.

Tänkte droppa föreläsningen som vi håller i dag här, men först skall allt klippas klart.

Må gott på er!
Citera
2014-04-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mepadmin
Hejsan alla!
Det var ett bra tag sen som jag satt och kollade reaktionen på webben efter att vårt fall blev känt.

Nu i efterhand så förstår jag vad vi har råkat ut för, och vi som många andra trodde att vi var ensamma, men så var inte fallet som mer än väl klargjorts i dag.

I dag arbetar jag med rättsfrågor genom många olika organisationer, håller föreläsningar om rätt, och har varken sett eller hört något från min kära lilla son på över 3 år.

Jag arbetade hårt för att sprida informationen om hur vi blev drabbade, varvid många hakade på och i dag så är det väl känt vad socialtjänstemännen håller på med, och berörande tjänster får jag väl säga.

Tänkte droppa föreläsningen som vi håller i dag här, men först skall allt klippas klart.

Må gott på er!

Hej på dig!

Jag har följt ert fall i omkring ett år och blir lika rasande varenda gång jag tänker på er. Vilken fruktansvärd situation, har inget direkt råd att ge er utan att inte tappa hoppet. Min erfarenhet med socialtjänsten (och alla andra myndigheter för den delen) är att ju mer man bråkar med dem och kämpar för sina rättigheter ju mer kämpar de tillbaks. Det enda syftet med det är prestige. Och kämpat har ni ju. Jag blir matt bara av att tänka på det.

Jag tänker att er son är ju stor nu och alla ungar är ju på internet, går det inte att fixa egen kontakt med honom på den vägen? Snart, tiden går fort, är han 18 och då får ni honom tillbaks och ni har resten av livet tillsammans framför er. Ni får försöka tänka så, att detta är en paus i livet tillsammans. Visst, det är fruktansvärt att ni har mist en stor del av hans uppväxt, men livet är orättvist och det kan alltid vara värre. Man måste tänka så när livet är för jävligt annars går man under.

Det är fantastiskt att se att du gör något konstruktivt av det hela och försöker hjälpa andra. Då kan du se tillbaka på den här tiden med stolthet. Ser fram emot din föreläsning.

Ge en stor kram till din fru från mig!
Senast redigerad av hayouel 2014-04-16 kl. 12:14.
Citera
2014-11-19, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mepadmin
Hejsan alla!

Må gott på er!

Har gått igenom lite artiklar och så. Det är klart att människor ska ha möjlighet att leva alternativa liv, men det är klart, om en ung pojke inte får möjlighet att umgås med jämnåriga kamrater på daglig basis i en naturlig miljö så som skolan, visst kan det innebära risker. Såklart låter endast detta märkligt för att bedriva LVU.
Finns domar / socialtjänstens utredning att tillgå ?

Har fallet varit uppe i Europadomstolen?
Citera
2014-11-19, 07:25
Medlem
LOVECAPSLOCKs avatar
Både socialen och farsan verkar skruvade.

Pojken kommer inte att klara sig normalt i ett modernt samhälle om han ska uppfostras av sina biologiska föräldrar (blir lite som Mowgly i djungelboken). I en fosterfamilj får han åtminstone en någorlunda vettig uppväxt, men det är å andra sidan traumatiskt att skiljas från sina föräldrar hur galna de än är.

Av de två dåliga alternativ som finns så är nog fosterfamilj kanske det bästa. Tycker farsan verkar hantera det här extremt histrioniskt (lägger upp emo-inspirerade videos på youtube) istället för på ett rationellt sätt, vilket är en röd flagga.

Pojkens avvikande beteende (autismliknande?) tycker farsan är ett kärleksfullt beteende. Det är det visserligen, och inget emot det, men beteendet i sig är inget problem för att det inte följer normen men det är däremot en röd flagga på ett större problem.
Citera
2014-11-19, 09:15
Moderator
Sun Rulers avatar
Utan att vara nämnvärt i det specifika fallet så anser jag att myndigheterna borde öppna upp för hemskolning i större utsträckning.

Skolresultaten från hemskolade elever är högre än de som går i privata- och offentliga skolor i USA.

http://www.hslda.org/docs/study/rudner1999/Rudner2.asp
Citera
2014-11-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOVECAPSLOCK
Både socialen och farsan verkar skruvade.

Pojken kommer inte att klara sig normalt i ett modernt samhälle om han ska uppfostras av sina biologiska föräldrar (blir lite som Mowgly i djungelboken). I en fosterfamilj får han åtminstone en någorlunda vettig uppväxt, men det är å andra sidan traumatiskt att skiljas från sina föräldrar hur galna de än är.

Av de två dåliga alternativ som finns så är nog fosterfamilj kanske det bästa. Tycker farsan verkar hantera det här extremt histrioniskt (lägger upp emo-inspirerade videos på youtube) istället för på ett rationellt sätt, vilket är en röd flagga.

Pojkens avvikande beteende (autismliknande?) tycker farsan är ett kärleksfullt beteende. Det är det visserligen, och inget emot det, men beteendet i sig är inget problem för att det inte följer normen men det är däremot en röd flagga på ett större problem.

Såklart det är galet. Folk verkar tro att omhändertagandet bygger på att ungen inte gått i skola och fått hemundervisning. Sanning är ju att ungen aldrig gått på dagis eller skola utan suttit hemma med sina föräldrar. Såklart man får sociala svårigheter då vilket skulle kunna betecknas som ett socialt nedbrytande beteende. Det är ju snarare så att föräldrarnas behov av att få leva en alternativ livsstil går före barnets behov i detta fall. Sen är det uppenbart att utifrån de videos som farsan postar har han dålig koll på juridik, speciellt samtalet när han ringer till IVO och vill prata med generaldirektören där, där står knappast någonstans i lagen att det är generaldirektörens skyldig att svara på enskilda ärenden. Dessutom är farsan aktiv på Facebook och kritisk mot allt socialtjänsten gör. Och visst fan blir det fel ibland, det är trots allt beslut om människoöden som ibland måste fattas på osäkra grunder samt under tidspress. Samtidigt finns det mängder av fall där samhället gått in och räddat barn från rena mardrömsuppväxter.

Tänker att ditt inlägg överlag är klokt.
Det finns alltid två sidor av myntet, den där bloggen de har angående pojken har inte publicerat något material. Hade varit intressant att läsa socialtjänstens utredning samt de olika domsluten i olika instanser.
Citera
2014-11-20, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Utan att vara nämnvärt i det specifika fallet så anser jag att myndigheterna borde öppna upp för hemskolning i större utsträckning.

Skolresultaten från hemskolade elever är högre än de som går i privata- och offentliga skolor i USA.

http://www.hslda.org/docs/study/rudner1999/Rudner2.asp

Finns säkert två sidor där med. Går det att få bättre kunskaper med en privatlärare i form av en förälder istället för en stökig allmän skola? förmodligen. Det som riskerar att bli problematiskt som även föranlett denna tråd är ju de sociala konsekvenserna. Om barn inte får umgås med andra barn får de svårt att föra sig och utvecklas socialt. Samspel med andra individer är något av det viktigaste för barn.
Citera
2014-11-20, 00:17
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarineKing
Finns säkert två sidor där med. Går det att få bättre kunskaper med en privatlärare i form av en förälder istället för en stökig allmän skola? förmodligen. Det som riskerar att bli problematiskt som även föranlett denna tråd är ju de sociala konsekvenserna. Om barn inte får umgås med andra barn får de svårt att föra sig och utvecklas socialt. Samspel med andra individer är något av det viktigaste för barn.

- Finns det något som säger att ett barn inte kan umgås med andra barn utanför skolan till exempel idrott eller andra aktiviteter?

- Hur är det för barn som går i skolan men inte har vänner? Blir de inte socialt handikappade bara för att de går i skolan?

- Vad lär sig barn för sociala färdigheter av att umgås med andra barn? Menar du att barn ska uppfostra varandra?

I det här fallet handlar det om att de bor i en håla (Gotland) och är annorlunda hade det varit i Stockholm hade ingen brytt sig.
Citera
2014-11-20, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
- Finns det något som säger att ett barn inte kan umgås med andra barn utanför skolan till exempel idrott eller andra aktiviteter?

- Hur är det för barn som går i skolan men inte har vänner? Blir de inte socialt handikappade bara för att de går i skolan?

- Vad lär sig barn för sociala färdigheter av att umgås med andra barn? Menar du att barn ska uppfostra varandra?

I det här fallet handlar det om att de bor i en håla (Gotland) och är annorlunda hade det varit i Stockholm hade ingen brytt sig.

Herregud. Jag kan förstå din första fråga. Såklart att skolan inte är den enda arenan där barn kan umgås. Barn som går i skola men inte har några vänner och på så sätt isolerar sig är inte bra.

Men din andra fråga gör mig mörkrädd. Socialt samspel med andra individer och barn ? Det är ju grundläggande för barns utveckling. Vad lär sig barn av sociala färdigheter av att umgås med andra barn ? Ja du... gruppdynamik, ett konkret exempel från dagis är när barn äter tillsammans, barn lär av varandra genom att titta och iakta andra människor även barn.
Citera
2014-11-20, 00:45
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Herregud. Jag kan förstå din första fråga. Såklart att skolan inte är den enda arenan där barn kan umgås. Barn som går i skola men inte har några vänner och på så sätt isolerar sig är inte bra.

Då finns det inget som hindrar att folk hem-undervisar sina barn och låter dem umgås med andra barn genom andra aktiviteter, eller hur?

Dessutom kan barn också umgås med vuxna. Det är ju väldigt hämmnade för den sociala utvecklingen att bara umgås med människor i sin egen ålder för att samhället ser inte ut så. Eller menar du att de barn som går ut skolan idag har bra sociala färdigheter? Visar det inte att skolan är väldig dåligt på sånt?

Citat:
Men din andra fråga gör mig mörkrädd. Socialt samspel med andra individer och barn ? Det är ju grundläggande för barns utveckling. Vad lär sig barn av sociala färdigheter av att umgås med andra barn ? Ja du... gruppdynamik, ett konkret exempel från dagis är när barn äter tillsammans, barn lär av varandra genom att titta och iakta andra människor även barn.

Du menar att ett barn som är 7 år ska lära sig socialt samspel av andra 7-åringar? Du tycker inte att det är mer logiskt att barn är sig socialt samspel av vuxna?

Du menar att dagis-barn lär sig mer socialt av att äta med andra dagis-barn (till exempel kasta mat, vägra äta, vara krånglig) än att äta med vuxna? Nej det är nonsens det enda barn lär sig av andra barn är dåliga vanor. Barn lär sig av vuxna som visar barnet vad barnet ska göra.
Citera
2014-11-20, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Då finns det inget som hindrar att folk hem-undervisar sina barn och låter dem umgås med andra barn genom andra aktiviteter, eller hur?

Dessutom kan barn också umgås med vuxna. Det är ju väldigt hämmnade för den sociala utvecklingen att bara umgås med människor i sin egen ålder för att samhället ser inte ut så. Eller menar du att de barn som går ut skolan idag har bra sociala färdigheter? Visar det inte att skolan är väldig dåligt på sånt?

Du menar att ett barn som är 7 år ska lära sig socialt samspel av andra 7-åringar? Du tycker inte att det är mer logiskt att barn är sig socialt samspel av vuxna?

Du menar att dagis-barn lär sig mer socialt av att äta med andra dagis-barn (till exempel kasta mat, vägra äta, vara krånglig) än att äta med vuxna? Nej det är nonsens det enda barn lär sig av andra barn är dåliga vanor. Barn lär sig av vuxna som visar barnet vad barnet ska göra.

Seriöst.
Du är inte klok. Vare sig du vill eller inte, så samspelar barn med varandra. Eller har du aldrig sett barn leka själva med vuxna som iakttar på avstånd? Att barn träffar varandra i sociala situationer med de utmaningar som hör till utesluter väll inte att de också kan få guidning från vuxenvärlden om problem dyker upp. Sluta nu bara....

Du måste se min diskussion utifrån den kontext som fallet handlar om i tråden. Är det så att socialtjänst ska omhänderta varje barn som av någon skäl har hemundervisning? Det är ungefär samma sak som att vuxna inte har ett arbete. Vad medför det för risker förutom att individen får dålig ekonomi? Jo en förbaskat massa risker. Detta innebär ju dock inte att alla arbetslösa får de problem som arbetslöshet kan innebära utifrån att andra skyddsfaktorer kan finnas.
Senast redigerad av MarineKing 2014-11-20 kl. 01:40.
Citera
2014-11-20, 07:48
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
De resultat jag postade visade att hemskolade elever presterar bättre än privata och mer lugna skolor generellt sett.

Självklart föreligger det en risk med de sociala färdigheterna om barn isoleras men forskningen tyder på att hemskolade barn i många fall är mognare och mer förberedda för vuxenlivet och högre studier än de som gått i konventionell skola.

Som tidigare påpekats finns det en uppsjö av aktiviteter för hemskolade barn att ta del av för att umgås med andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in