Citat:
Ursprungligen postat av
henkess
Vad tycker du då inget mordvapen, styckningsplats, mordplats, inget motiv? Ulrika Schönbeck medger själv flertal gånger att det är luckor i utredningen. Tänker inte göra en lista då det kan klassas som OT.
Men att Polismyndigheten i Norrbotten har dåligt rykte är känt sedan tidigare. Missade mord och missade eftersökningar av personer. Finns flertal fall av misslyckanden. Precis som detta. Spår och tips som inte följts upp. Det dom borde ha gjort är att gräva mer i omständigheterna från första början. Även samlat mer information. Tveksamt om Polisen har undersökt rätt personer också.
Jag tycker bara att folk har så djävla lätt för att gnälla på allt och alla fast de inte har en aning. Det är klart att det finns många frågetecken kvar som du skriver. Men hur kan du veta om det beror på att polisen gjort ett dåligt jobb eller om det är GM som varit ovanligt skicklig eller tursam.
Återigen har du exempel med källa på spår eller tips som inte följts upp? Det går väl alltid och säga att de skulle gjort mer men om jag förstått rätt så är det här den största polisutredningen någonsin i Norrbotten. Tycker du man skulle lagt ner ännu mer resurser eller tycker du att man skulle prioriterat annorlunda? Eller har du källa på att polisen suttit och petat sig i naveln istället för att utreda?
De har lagt huvuddelen av undersökningen på två personer. Den person som är den sista kända personen som sett VB och den person som var hennes älskare. Fram till att man hittade blod i KJs bagage. Då koncentrerade man undersökningen på KJ. Jag har svårt att se att det kan vara felaktigt.
EDIT: Och det här mordet är ju faktiskt löst även om det finns frågetecken om hur och varför VB mördades. Så helt fel kan ju inte polisen ha agerat.