2014-04-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Jepp, och sen in med en slang från en dräneringspump. Blodet pumpades sen ner i avloppsstammen under toalettstolen som skruvats bort för där visste KJ att polisen inte skulle leta. Styckning av ben gav därför inte någon blodspillan i lägenheten

Jag har en liten teori jag filar på. Kreativt med toalettstolen. De kollade faktiskt aldrig den. De frågande bara Bengt om KJ spolat mycket den natten då VB försvann (av någon anledning).
Senast redigerad av lolifer 2014-04-03 kl. 17:38.
Citera
2014-04-03, 16:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Ja, varför inte? Kan vara intressant, men det var inte den vita bil som vittnet såg vid huset?

Nej det har jag svårt att tro av LVs beskrivningar. Fast han verkar inte så kunnig på bilar och bilmodeller. Han beskrev den som en vit Volvo, rätt ny med awd-stuk. Pappan till KJ har också en vit rätt ny kombi, fast det är en Hyundai i30.

Sen något jag reagerat på under resans gång är varför inte vittnen och andra noterat reg nr? LVs observation hade varit bra om han bara kommit ihåg bokstäverna iaf. Likadant med den svarta Nissan som fanns utanför KJ och skrämde folk där. Har man regnr så är det hela ur världen. Kan inte riktigt släppa detta med att MB hade 38 kontakter den 3/5. 37 var till/från VB. Den sista till ett företag som har ett dotterbolag och som hyr ut diverse saker. Bl a en Nissan Navara. Utan att ha sett den undrar jag om den är svart?
Citera
2014-04-03, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lolifer
Jag har en liten teori jag filar på. Kreativt med toalettstolen. De kollade faktiskt aldrig den. De frågande bara Bengt om KJ spolat mycket den natten då VB försvann (av någon anledning).

Att låta några liter fara ner genom avloppsstammen ger inte mycket ljud. Det är ljudet från vattenledning, kranar och toapåfyllning som ger ljud som fortplantas i ett hyresehus.
Citera
2014-04-03, 17:13
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vad tycker du då inget mordvapen, styckningsplats, mordplats, inget motiv? Ulrika Schönbeck medger själv flertal gånger att det är luckor i utredningen. Tänker inte göra en lista då det kan klassas som OT.

Men att Polismyndigheten i Norrbotten har dåligt rykte är känt sedan tidigare. Missade mord och missade eftersökningar av personer. Finns flertal fall av misslyckanden. Precis som detta. Spår och tips som inte följts upp. Det dom borde ha gjort är att gräva mer i omständigheterna från första början. Även samlat mer information. Tveksamt om Polisen har undersökt rätt personer också.
Jag tycker bara att folk har så djävla lätt för att gnälla på allt och alla fast de inte har en aning. Det är klart att det finns många frågetecken kvar som du skriver. Men hur kan du veta om det beror på att polisen gjort ett dåligt jobb eller om det är GM som varit ovanligt skicklig eller tursam.

Återigen har du exempel med källa på spår eller tips som inte följts upp? Det går väl alltid och säga att de skulle gjort mer men om jag förstått rätt så är det här den största polisutredningen någonsin i Norrbotten. Tycker du man skulle lagt ner ännu mer resurser eller tycker du att man skulle prioriterat annorlunda? Eller har du källa på att polisen suttit och petat sig i naveln istället för att utreda?

De har lagt huvuddelen av undersökningen på två personer. Den person som är den sista kända personen som sett VB och den person som var hennes älskare. Fram till att man hittade blod i KJs bagage. Då koncentrerade man undersökningen på KJ. Jag har svårt att se att det kan vara felaktigt.

EDIT: Och det här mordet är ju faktiskt löst även om det finns frågetecken om hur och varför VB mördades. Så helt fel kan ju inte polisen ha agerat.
Senast redigerad av Clavell 2014-04-03 kl. 17:30.
Citera
2014-04-03, 17:17
Moderator
OYs avatar
Citat:

Den teorin är färdigfilad och finns redan presenterad och diskuterad, sök i mina poster så hittar du, så slipper du uppfinna hjulet en gång till.

Mvh
Citera
2014-04-03, 17:23
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag tycker bara att folk har så djävla lätt för att gnälla på allt och alla fast de inte har en aning. Det är klart att det finns många frågetecken kvar som du skriver. Men hur kan du veta om det beror på att polisen gjort ett dåligt jobb eller om det är GM som varit ovanligt skicklig eller tursam.

Återigen har du exempel med källa på spår eller tips som inte följts upp? Det går väl alltid och säga att de skulle gjort mer men om jag förstått rätt så är det här den största polisutredningen någonsin i Norrbotten. Tycker du man skulle lagt ner ännu mer resurser eller tycker du att man skulle prioriterat annorlunda? Eller har du källa på att polisen suttit och petat sig i naveln istället för att utreda?

De har lagt huvuddelen av undersökningen på två personer. Den person som är den sista kända personen som sett VB och den person som var hennes älskare. Fram till att man hittade blod i KJs bagage. Då koncentrerade man undersökningen på KJ. Jag har svårt att se att det kan vara felaktigt.

Fram till att man hittade benen, menar du väl?
Citera
2014-04-03, 17:26
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Fram till att man hittade benen, menar du väl?
Det är möjligt. Jag vet faktiskt inte om man fortsatte utreda MB tills man hittade blodet eller om man slutade direkt när man hittade benen. Vet du?
Senast redigerad av Clavell 2014-04-03 kl. 17:28.
Citera
2014-04-03, 17:29
Bannlyst
Citat:
Det är möjligt. Jag vet faktiskt inte om man fortsatte utreda MB tills man hittade blodet eller om man slutade direkt när man hittade benen. Vet du?

I vilket fall så kan vi ju med facit i hand säga att de gjorde rätt som valde att prioritera KJ.

Både MB och AN förhörs väl den 24:e? Om vad minns jag inte.
Citera
2014-04-03, 17:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Nej precis. Jag håller med antingen är den rundad eller platt, inte båda.
Jag tror dock att den faktiskt var rundad på båda håll. AB har ritat rundade tvärsnitt på teckningen också som markerat i denna bilden:

Bild

Om verktyget var platt varför ritade han dem annars så?

Sårbredden hade man fått genom att slipa framdelen på skölpen som såhär. Och jag ponerar bara att det så hade det skett efter ABs observation av verktyget, som då var helt.

Jag menar bara att verktyget har legat framme hos KJ, brynet också. Kanske slipade han till dem i dagarna innan.

Skölpen skulle alltså ha slipats så här (Fast bättre slipad än photoshoppad då )

Bild

Det verktyg du photoshoppat ger ju ett C inte ett D. Alla sår skulle få samma bredd på ytan om verktyget stuckits in längre än spetsen.

Sen ser jag ingen halvpenna någonstans om han inte menar en rund penna. En penna är väl sexkantig.

Framförallt glöm det där med brynet:

Citat:
Bryning sker för att ta bort grader och den råegg som skapats vid slipning på slipsten eller för att skärpa eggen efter en tids användning. Bryning innebär att man skapar en brynfas (primär slipfas) på någon tiondels millimeters bredd längst ut vid eggen med någon grads högre vinkel än den slipade fasen (sekundär slipfas). Efter bryning kan eggen finputsas med strigel.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-04-03 kl. 17:45.
Citera
2014-04-03, 17:32
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Enligt AN/MB har paret varit i Lakaträsk och hämtat vatten. Det skulle varit den 18 maj och då skulle MB haft span på sig, men polisen vet inget om resan dit. Står inget i spanrapporten, kanske i slasken. Vem vet vad om något egentligen. Polischefen ändrade datum i efterhand gällade spandatum.
Citera
2014-04-03, 17:43
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Enligt AN/MB har paret varit i Lakaträsk och hämtat vatten. Det skulle varit den 18 maj och då skulle MB haft span på sig, men polisen vet inget om resan dit. Står inget i spanrapporten, kanske i slasken. Vem vet vad om något egentligen. Polischefen ändrade datum i efterhand gällade spandatum.
Polisen vet i alla fall mer än oss. Därför tycker jag det behövs något mer konkret än att man tror att något inte utretts innan man kommer med tvärsäker kritik.

Det felaktiga spaningsdatumet var såklart slarvigt. Helt klart. Men att man skulle kunna genomföra en så här omfattande utredning utan att begå några misstag är en utopi.

När det gäller spanet så verkar det inte ha varit så omfattande. Varken mot MB eller KJ. Jag antar att det handlade om resurser. Här kan man såklart kritisera politikerna för att polisen inte har mer resurser om man vill. Eller så kan man kritisera polisen för att de inte prioriterat annorlunda. Man vad är det i så fall som polisen inte skulle ha gjort? Jag tror inte kritikerna i den här tråden har tillräckligt med kunskap för att kunna bedöma om man borde prioriterat annorlunda.
Citera
2014-04-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Ja, varför inte? Kan vara intressant, men det var inte den vita bil som vittnet såg vid huset, kan barnet misstagit kombin för en skåpbil?
Vittnets beskrivning av den vita bilen passar bättre in på JJ bil än WL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in