2014-04-03, 15:19
Medlem
Hej

Jag pluggar sista året på gymnasiet och tänker antigen söka till pol kand eller ekonomi kand i Uppsala. Jag har tänkt att inrikta mig på national ekonomi och jag kommer minst att ta en master. Vilken av dessa tror ni är bäst att läsa(med tanke på jobb möjligheter, titel mässigt, etc)?
Senast redigerad av brainnner 2014-04-03 kl. 15:35.
Citera
2014-04-03, 16:05
Medlem
Gå en det som ät enklast så du får bra betyg och sen kommer in vart du vill, Handels eller liknande
Citera
2014-04-03, 17:34
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordoftheword
Gå en det som ät enklast så du får bra betyg och sen kommer in vart du vill, Handels eller liknande
?

Varför skulle bra betyg från en kandidat öka chanserna att komma in på Handels? Menar du deras master? Jag tvivlar...

Att läsa ekonomi låter som en betydligt mer renodlad och tydlig kandidat om du tänkt pyssla med just ekonomi, jag röstar för det.
Citera
2014-04-03, 17:48
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainnner
Hej

Jag pluggar sista året på gymnasiet och tänker antigen söka till pol kand eller ekonomi kand i Uppsala. Jag har tänkt att inrikta mig på national ekonomi och jag kommer minst att ta en master. Vilken av dessa tror ni är bäst att läsa(med tanke på jobb möjligheter, titel mässigt, etc)?

Vill du syssla med nationalekonomi så är ekonomie kandidat att föredra, men det är inte så stor skillnad egentligen. Men läser du pol.kand bör du nog ändå söka FEK A som fristående kurs så då får du ut en ekonomie kandidat i alla fall.
Citera
2014-04-03, 22:08
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmrdz
?

Varför skulle bra betyg från en kandidat öka chanserna att komma in på Handels? Menar du deras master? Jag tvivlar...

Att läsa ekonomi låter som en betydligt mer renodlad och tydlig kandidat om du tänkt pyssla med just ekonomi, jag röstar för det.

Antagningen till masterna baseras på betyg från kandidaten, inte gymnasiet. Däremot känns det lite märkligt att söka något med enda syfte att få bra betyg så man kommer in någon annanstans.
Citera
2014-04-09, 14:51
Avslutad
Ek. kand vs Pol. kand UU

Vilken bör man egentligen läsa av dessa utbildningar om man vill jobba i politiken? Gärna på regeringskansliet eller kanske jobba för EU. Jag avser att ta en master oavsett vilken av dem jag väljer.

Någon annan utbildning som är bättre för mitt ändamål? Jag tror emellertid inte att enkom juridik är något för mig.
Citera
2014-04-09, 15:21
Medlem
Goldwaters avatar
Med tanke på var du vill jobba låter det som tämligen bra val av utbildning. Av de två tror jag att ekon.kand med inriktning NEK är att föredra. Arbetsmarknaden ser nog lite bättre ut för nationalekonomer än för statsvetare.
Citera
2014-04-09, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Med tanke på var du vill jobba låter det som tämligen bra val av utbildning. Av de två tror jag att ekon.kand med inriktning NEK är att föredra. Arbetsmarknaden ser nog lite bättre ut för nationalekonomer än för statsvetare.

Det känns emellertid onödigt med marknadsföring och företagsekonomi vilket man måste läsa på ek. kand. Varför inte läsa pol. kand med inriktning NEK?
Citera
2014-04-09, 19:20
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Det känns emellertid onödigt med marknadsföring och företagsekonomi vilket man måste läsa på ek. kand. Varför inte läsa pol. kand med inriktning NEK?

Låter i mina ögon som ett bättre val. Om du inte tycker FEK verkar roligt finns det ingen anledning att lära sig om Kottlers marknadsföringsmodeller eller vilka typer av ledarskapsmodeller som var populära på 80-talet.

Dessutom kan nog signalvärdet av utbildningen vara (marginellt) högre om du väljer pol. kand, givet att du vill jobba med politiska frågor. På NEK-mastern är det ändå en blandning av folk från ek. kand. och pol. kand så i slutändan kommer det inte spela någon större roll.
Citera
2014-04-09, 19:28
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Ja alltså utbildningsmässigt är skillnaden noll och intet om du väljer NEK som inriktning på din pol kand. Däremot hittar du garanterat fler likasinnade (läs: rädda världen-typer) på det programmet och har, i alla fall om du läser vid UU, garanterad praktik.
Citera
2014-04-10, 13:42
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort

Personligen menar jag att FEK A innehåller en hel del termer och begrepp som man nästan oavsett vad man sysslar med är betjänt av att kunna. Du skulle ju kunna läsa pol.kand NEK och sedan läsa FEKA under din fristående termin. Då får du förvisso ut Ekon. kand och pol.kand.
Citera
2014-04-10, 13:48
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Då får du förvisso ut Ekon. kand och pol.kand.
Varför använder du förkortningen "Ekon.kand"? Det heter väl ändå Ek.kand alla dagar i veckan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in