2014-04-03, 00:05
Medlem
Händer mycket här inne. Känns lite som att folk väntat till sista veckan med att plugga
Citera
2014-04-03, 00:12
Medlem
Är jag den enda som har ställt till det med dygnsrytmen? Kan inte sova nu. Hur ska jag göra?

Planerar sova 5-6 timmar. Plugga hela dagen senare idag och på fredag.
Senast redigerad av Duca00 2014-04-03 kl. 00:16.
Citera
2014-04-03, 00:44
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Händer mycket här inne. Känns lite som att folk väntat till sista veckan med att plugga

Haha, håller med! Svårt att hänga i med i tråden då den sakta men säkert övergår till en ren mattetråd snarare än en tråd om högskoleprovet, även om det nu är högskoleprovsmatte som diskuteras.

Jag drog igenom höstens kvantitativa del idag som ett avslut på denna intensiva pluggtid jag ägnat mig åt dem senaste veckorna. Hade 1,3 när provet skrevs och fick 1,5 idag i hemmiljö. Känns varken bra eller dåligt, men hoppas på höjning på lördag.

Bortsett från provet i höstas så var det några år sedan jag befann mig i en riktig provmiljö, vilket påverkar mig aningen negativt. Högskoleprovet är ett test på att kunna prestera när man väl måste och det är viktigt att man har rätt mentala inställning. På lördag är det mind over matter som gäller, och jag hoppas innerligt att jag inte sitter och tänker på Kaliforniens stränder under LÄS som jag gjorde senast. Då var det svårt att hänga med i ordträsket där varje mening hade betydelse.

Lycka till alla ni som sitter på peaken av pluggandet för att bli redo innan lördag. Glöm inte bort att gissningspoäng har lika mycket värde ifall det tryter. Ett klart huvud utan stress räcker längre än vad an tror!
Citera
2014-04-03, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
ELVA, också! det här går ju åt helvete.

Det är för många jävla tal! Var börjar man? Försökte hitta en gemensam nämnare i de första fyra bråken, skulle kunna vara 5. Men vad händer med täljarna x? minsta gemensam nämnare på andra sidan: 12.
Fattar inte. Känns som om jag tappat huvudet helt.

http://studera.nu/download/18.575a959a141925e81d175b/Provpass5kvant.pdf

Jag löste den genom att bara titta på talet. x/5 + 5 = 1/1, x/10 + 5 = 1/2, x/15 + 5 = 1/3, x/20 + 5 = 1/4.
Citera
2014-04-03, 09:21
Medlem
Skittjacks avatar
Behöver bli påmind om lite grundläggande bråkräkning

http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/nog-vt12-del-d/uppgift-26

Hur vet jag att det är 12 pojkar?

Alla exempel räknar med att man kan de grundläggande sakerna men det är där det brister.
Citera
2014-04-03, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skittjack

Alla exempel räknar med att man kan de grundläggande sakerna men det är där det brister.

32/8 = 4 -> 4*8 = 32

eftersom det är ⅜ pojkar -> 3*4 = 12 pojkar
Citera
2014-04-03, 09:32
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skittjack

32/8=4
4=1/8
4*3=3/8
4*3=12

12 pojkar, resten flickor= 12 pojkar och 20 flickor.
Citera
2014-04-03, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Haha, håller med! Svårt att hänga i med i tråden då den sakta men säkert övergår till en ren mattetråd snarare än en tråd om högskoleprovet, även om det nu är högskoleprovsmatte som diskuteras.

Jag drog igenom höstens kvantitativa del idag som ett avslut på denna intensiva pluggtid jag ägnat mig åt dem senaste veckorna. Hade 1,3 när provet skrevs och fick 1,5 idag i hemmiljö. Känns varken bra eller dåligt, men hoppas på höjning på lördag.

Bortsett från provet i höstas så var det några år sedan jag befann mig i en riktig provmiljö, vilket påverkar mig aningen negativt. Högskoleprovet är ett test på att kunna prestera när man väl måste och det är viktigt att man har rätt mentala inställning. På lördag är det mind over matter som gäller, och jag hoppas innerligt att jag inte sitter och tänker på Kaliforniens stränder under LÄS som jag gjorde senast. Då var det svårt att hänga med i ordträsket där varje mening hade betydelse.

Lycka till alla ni som sitter på peaken av pluggandet för att bli redo innan lördag. Glöm inte bort att gissningspoäng har lika mycket värde ifall det tryter. Ett klart huvud utan stress räcker längre än vad an tror!

Inte mer? Var helt övertygad om att du skulle vara närmare 2.0 än 1.5. Du verkar ha koll på hp-matten när du svarar i tråden.

Mina resultat hemma ligger runt 1.7. Samma som när jag skrev provet i höstas. Alla fel är slarvfel. Jag klarar helt enkelt inte av att sitta hela tiden när jag pluggar utan bränner på utan att tänka efter. Tur att man är tvungen att sitta av hela tiden nu på lördag.

Siktar på 2.0 på KVA vilket borde vara realistiskt. Nöter in saker som division med decimaler på kvällarna för att bli snabbare och minska på slarvet. Den verbala delen har jag inte pluggat alls inför. Tror det forhoppningsvis räcker med att inte vara så nonchalant den här gången. Fick 1.4 senast och då satt jag och stirrade på framsidan av provhäftet rätt så länge, övertygad om att jag satte allt...
Citera
2014-04-03, 10:03
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Inte mer? Var helt övertygad om att du skulle vara närmare 2.0 än 1.5. Du verkar ha koll på hp-matten när du svarar i tråden.

Mina resultat hemma ligger runt 1.7. Samma som när jag skrev provet i höstas. Alla fel är slarvfel. Jag klarar helt enkelt inte av att sitta hela tiden när jag pluggar utan bränner på utan att tänka efter. Tur att man är tvungen att sitta av hela tiden nu på lördag.

Siktar på 2.0 på KVA vilket borde vara realistiskt. Nöter in saker som division med decimaler på kvällarna för att bli snabbare och minska på slarvet. Den verbala delen har jag inte pluggat alls inför. Tror det forhoppningsvis räcker med att inte vara så nonchalant den här gången. Fick 1.4 senast och då satt jag och stirrade på framsidan av provhäftet rätt så länge, övertygad om att jag satte allt...

Menar du att du slarvar bort 30-35 poäng av 160 möjliga och att du egentligen kan de uppgifterna?
Citera
2014-04-03, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badrumbadrum
Menar du att du slarvar bort 30-35 poäng av 160 möjliga och att du egentligen kan de uppgifterna?

Njae.

I höstas missade jag många poäng på ord på grund av okunskap. I ELF och LÄS var det mycket slarv. Eller narcisism... Matten kunde jag inte fullt ut i höstas.

När jag övar på prov hemma däremot, så slarvar jag så in i helvete. Får jag inte 2.0 på lördag på KVA så är dwt på geund av slarv. Den verbala delen borde jag nå minst 1.5 på.

Edit: Sedan har jag ingen press på mig nu på lördag då 1.55 från i hösten räcker till det mesta. Finns inga ursäkter om jag får under 1.75 totalt nu på lördag.
Senast redigerad av Wireman 2014-04-03 kl. 10:39.
Citera
2014-04-03, 11:13
Medlem
Jag gjorde sex gamla kvantitativa delprov igår, något hade jag stött på tidigare, men gick mest igenom att jag kan matematiken och principerna bakom uppgifterna. Jag har på mina testprov legat kring 1.6 - 1.8 men känner att ingenting egentligen hindrar mig från att i praktiken dra 2.0 på kvant. Det handlar isåfall om felgissningar eller intentionella fallgropar, eventuellt någon svår algebrauppgift som jag inte kan.

Ur gårdagens totala rannsakning fick jag ut att jag måste plugga lite på följande;
- Algebra, bara förstå principerna i hur allting bryts ut. Algebraiska uttryck, liksom.
- Topptriangelsatsen
- Kubikenheter och volym

Resten ska inte vara några problem, kring matten. Det som skiljer mig och ett potentiellt 2.0 är några tvetydiga NOG-uppgifter, jobbiga kartuppgifter på DTK och möjligtvis tiden. Jag kommer köra kvantitativa delen i samma ordning som provet ligger.

Vad gäller verbala delen får jag bara hoppas på flyt och vara på alerten. Jag har gjort om lite i ordningen. Kommer köra ORD -> MEK -> ELF -> LÄS för att inte tappa mer givna poäng pga. tidsbrist. LÄS är min klart osäkraste del efter ORD, som dock handlar mer om tur. Imorgon tänkte jag gå igenom alla vanliga morfem några gånger, och plugga några utvalda uppgifter/principer på matten. Drar jag 1.4 på verbala delen, är jag väldigt nöjd. Jag siktar på att få minst 1.4 på provet som helhet.

Kom igen nu! Inte långt kvar! Känn peppen, inte pressen!
Citera
2014-04-03, 11:23
Medlem
Pastmasters avatar
Nu blir det mestadels nötande i DTK och geometri. Allt annat är solklart och enkelt.

LÄS - lätt. ELF - barnlek. MEK - osäkert. ORD - gissningsbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in