2014-04-03, 02:09
Medlem
T0xicitys avatar
Hur kan inte detta ske klubbar som PSG, City, Chelsea och... REAL?! Vad i hela friden. Barca är ändå duktiga på att ta fram eget. Nu vet jag givetvis anledningen men borde finnas andra saker man borde stänga av vissa lag för. Hur kan man acceptera att lag går back och har massor av skulder?
Citera
2014-04-03, 02:21
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T0xicity
Hur kan inte detta ske klubbar som PSG, City, Chelsea och... REAL?! Vad i hela friden. Barca är ändå duktiga på att ta fram eget. Nu vet jag givetvis anledningen men borde finnas andra saker man borde stänga av vissa lag för. Hur kan man acceptera att lag går back och har massor av skulder?
Vad pratar du om? Det är ju precis det (nästan) som håller på att hända PSG som misstänks ha brutit mot FFP. Där handlar det väl förvisso inte om transferförbud men dryga böter, eventuellt förlorade titlar och avstängning från Champions League-spel. Att Chelsea inte är under någon utredning exempelvis är för att man har uppfyllt FFP och har inget fuffens för sig när det handlar om ungdomsvärvningar.
Citera
2014-04-03, 02:40
Medlem
T0xicitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Vad pratar du om? Det är ju precis det (nästan) som håller på att hända PSG som misstänks ha brutit mot FFP. Där handlar det väl förvisso inte om transferförbud men dryga böter, eventuellt förlorade titlar och avstängning från Champions League-spel. Att Chelsea inte är under någon utredning exempelvis är för att man har uppfyllt FFP och har inget fuffens för sig när det handlar om ungdomsvärvningar.

I såna fall borde lagarna ändras. Man ska inte kunna värva för miljardsummor år efter år. Förstör hela fotbollsmarknaden.
Citera
2014-04-03, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Spontant så skulle jag tro att betydligt fler spelare får halva sina liv raserade på grund av sånt här än att några lyckas.

Även om man får väldigt bra förutsättningar på Barcelonas akademi så är det ytterst få som faktiskt lyckas ta sig upp i A-laget. Många av de som inte tar sig upp har offrat mycket annat i livet.

Har sett ett gäng spelare som stack iväg till olika akademier när de var 10-12 år och som inte mådde bra alls av att lämna familj och vänner bakom sig i den åldern. De missade viktig skolgång hemma i Sverige när de var borta och när de sen ska komma hem har de svårt att komma tillbaka till ett liv som inte kretsar kring fotbollen.

Nu är det ju dock en internatskola det handlar om i fallet med Barcelonas akademi. De som misslyckas med fotbollen har i alla avseende bättre förtsättningar att lyckas i livet än om de hade fått sin utbildning i vanlig komunal skola i sina hemländer.

Nu har jag inte sett exakta siffror men i en intervju jag läste för en vecka sen med klubbens president, spenderar FC Barcelona 15-16 miljoner euro per år på la masia. Med runt 100 intagna blir det över en miljon kr per elev, för det får de intagna en sjuhelvetes jävla utbildning.

Vi snackar om betydligt högre nivå på studierna än exempelvis en skola som Lundsberg. Då spelar det ingen roll om du misslyckas kapitalt med din fotbollssatsning. Sen kan man ju alltid diskutera om det är bra att byta livsmiljö, för de afrikanska negrerna är det med all säkerhet rena julafton att få flytta från slumen, för asiaterna (Korea och Japan) är det säkert mer diskutabelt om de vinner något på att resa runt halva planeten för att bli bättre på att spela fotboll.
Senast redigerad av Gincan 2014-04-03 kl. 03:02.
Citera
2014-04-03, 03:42
Medlem
Här har ni lagtexten, artikel 19

http://www.fifa.com/mm/document/affederation/administration/regulations_on_the_status_and_transfer_of_players_ en_33410.pdf
Citera
2014-04-03, 08:32
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Nu är det ju dock en internatskola det handlar om i fallet med Barcelonas akademi. De som misslyckas med fotbollen har i alla avseende bättre förtsättningar att lyckas i livet än om de hade fått sin utbildning i vanlig komunal skola i sina hemländer.

Nu har jag inte sett exakta siffror men i en intervju jag läste för en vecka sen med klubbens president, spenderar FC Barcelona 15-16 miljoner euro per år på la masia. Med runt 100 intagna blir det över en miljon kr per elev, för det får de intagna en sjuhelvetes jävla utbildning.

Vi snackar om betydligt högre nivå på studierna än exempelvis en skola som Lundsberg. Då spelar det ingen roll om du misslyckas kapitalt med din fotbollssatsning. Sen kan man ju alltid diskutera om det är bra att byta livsmiljö, för de afrikanska negrerna är det med all säkerhet rena julafton att få flytta från slumen, för asiaterna (Korea och Japan) är det säkert mer diskutabelt om de vinner något på att resa runt halva planeten för att bli bättre på att spela fotboll.

Jag kan varken säga bu eller bä av egen erfarenhet för jag har aldrig gjort något sådant, däremot känner jag två killar som varit iväg hos dels Glasgow Raners och dels Aston Villa på deras akademier, och båda två har uttryckt att de är missnöjda med sin tid där och ångrar att man åkte iväg.

De uttryckte det som om att fotbollsdelen är väl bekostad, men det andra hamnar mycket i skymundan. De kände att det inte var någon som tog hand om dem när det inte var fotbollsträning. De kände även att det var för mycket fokus på fotbollen och för lite på annat i utbildningsplanen.
Citera
2014-04-03, 11:07
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Det var ju bara synd att det inte kom tidigare, hade gärna varit utan Song och Neymar.

För laget tror jag att det trots allt är positivt om de förbjuds att värva, de ville tydligen ändra om rejält i truppen och det tror jag inte på.

Ja problemet med Barcelona är att man är ju dumma i huvudet när man värvar men hela ledningen har kapats. Tixi, Laporta, Sorriano, Pep, Villanova mdfl är borta.

Men man har otroliga problem med att värva mittback på grund av den offensiva kravprofil man har på den positionen, slutat ju att man har taigt in Busqets ersättare på mittbacken (Mascherano & senast Song) denna enda DMC som grejade den positionen var ju Yaya Toure. Tappat av Toure och Keita som gav Barca en fysisk dimension när man behövde det har man totalt skitit i att fixa.....

Sedan har du offensiv pjäser Neymar..... Är det en spelartyp Barcelona har ett överflöd av är det just Neymar. När man uppgradera till Neymar genom att kicka David Villa så var det en stor förlust bara för att få en marginell förbättring (visst Neymar kommmer hålla flera år medan Villa kanske skulle hålla max ett sista på denna nivån).

Men det var samma visa med Sanchez. Liksom Laget har en världsmästare som Pedro kan ställa upp med Iniesta på andra kanten om man vill och Messi som falsk9. DEt är redan tillräkligt sedan har du Christian Tello, Delofeau, Rafinha Alcantra (och tidigare även Cuenca och Bojan). Inte som att man saknande de pjäserna.....
Citera
2014-04-03, 11:20
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
FIFA bekräftar domen och säger även att domen inte går att överklagas samt är oåterkallelig. Det är på spanska så ni får använda Google-Translate.

Verkar minst sagt seriöst. Det där snacket i början av tråden om att Barcelona skulle kunna överklaga och sedan gör en rejäl räd på transfermarknaden verkar alltså inte vara möjligt.

http://www.cadenaser.com/futbol/articulo/fifa-prohibe-barca-fichar-verano-2015/csrcsrpor/20140402csrcsrftb_3/Tes?id_rsoc=carrusel-tw

Edit:

Relevant:

Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Det kanske inte går att överklaga hos dem men det finns andra instanser.

Exakt!
Citera
2014-04-03, 11:23
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Positivt? Ser fan inte bra ut nånstans. Nu kan man alltså inte lösa mittbacksproblemet på ännu ett år + att Valdes och Puyol lämnar och vi är kvar med farbror Pinto, väldigt ojämna Pique som gått ner sig rejält och Mascherano som inte duger som mittback mot bra motstånd. När det ändå såg ut som att de verkligen bestämt sig för att investera i en väldigt bra mittback så är det klart som fan att nåt annat skiter sig...

Dom väntande förlänge med äckelgubben Tata....

Först sket han i sommar och försvara det med att man kan hämta en mittback i vinter....
Då tänker man liksom okej CL gruppen klarar dom ju och ligan kan dom mer eller mindre klara också...

Men sedan hämtar dom ingen i Vinter alls!?
Så går dom till CL Slutspel med en sämre mittbacksuppsättning än nägot topp4 lag i EPL.....
Citera
2014-04-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Jag kan varken säga bu eller bä av egen erfarenhet för jag har aldrig gjort något sådant, däremot känner jag två killar som varit iväg hos dels Glasgow Raners och dels Aston Villa på deras akademier, och båda två har uttryckt att de är missnöjda med sin tid där och ångrar att man åkte iväg.

De uttryckte det som om att fotbollsdelen är väl bekostad, men det andra hamnar mycket i skymundan. De kände att det inte var någon som tog hand om dem när det inte var fotbollsträning. De kände även att det var för mycket fokus på fotbollen och för lite på annat i utbildningsplanen.

Det är vad jag förstått enorm skillnad på kvalitén mellan olika fotbollsakademier när det gäller livet utanför själva träningarna. I fallet med FC Barcelona så har klubben en målsättning med att forma spelarna för att de ska bygga starkare band till klubben.

Med insikt om hur stora resurser klubben ställer till förfogande för att garrantera en högkvalitativ utbildning, så är det helt bizarrt att som i fallet med FIFA hävda att man vill värna om de enskida barnens framtid och skydda dem från att fara illa när det i själva verket är precis tvärt om, kommer du in på la masia så har du vunnit jackpot, mer resurser ställs till förfogande på din utbildning än någon annan stans med undantag för ett fåtal mycket exklusiva internatskolor i Europa.

Det är snarare så att FIFA vill statuera exempel vilket i sig är löjligt med vetskap om Qatars satsning inför VM 2022 med tusentals barn som flygs in för att ladet ska kunna snickra ihop ett värdigt lag till turnering, allt med FIFAs goda minne.
Citera
2014-04-03, 11:31
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T0xicity
I såna fall borde lagarna ändras. Man ska inte kunna värva för miljardsummor år efter år. Förstör hela fotbollsmarknaden.

Men det är ju det dom gjort???
Citera
2014-04-03, 11:35
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Det blir intressant att se vilken effekt det här får på UEFAs åtgärder med FFP som också ska komma nu när som helst. Jag menar: visst det är inte alls samma brott och har egentligen ingenting med Barcelona att göra, men det kommer ändå se jävligt, jävligt illa ut om Barcleona får transferstopp i ett år - medan t.ex PSG skulle komma undan med en varning.

Faktumet att man har satt åt Barcelona så hårt tvingar i princip UEFA att hitta syndabockar också, annars kommer man få alla klubbar emot sig - med Barcelona längst fram i täten som kommer känna sig extremt orättvist behandlade.

Nej detta straffet kommer från FIFA. Det har med TMS och göra övergångar och regetrerignar av ungdomsspelare mellan confederationer (ovanför UEFA regelverk)....

FFP som är UEFA dikterat är något helt annat.

Som jag redan påpekat och som Nantes och Rangers lyckas med är att man slår undan verkningsgraden på straffen genom att överklaga till CAS (även om man vet att man kommer torska) så behandlas klubben som oskyldig framtill överklagan fastslås på så vis köper man sig tid att mönevrera.

Man kan då skynda på registreringar som exempelvis Ter Stegen och kanske någon man planera plocka in först i Januaria plockar man redan i juli. Att man hinner se om sitt bo innan "Transferhänglåset" sätts på dödar ju lite hela den praktiska verkningsgraden på straffet.

Ungefär som att du skulle säga till en tjockis att han inte får köpa något med socker eller kolhydrater i en månad. Men han överklagar och sedan går på ICA Maxi och köper på sig och lagrar upp med Chips och Godis hemma (inför det kommande köpstoppet....
Senast redigerad av L-illuminato 2014-04-03 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in