2014-04-03, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej. En vettig lösning ser inte ut så. Man SKALL sänka hastigheten när man närmar sig en rondell. Problemet är när man ser personer från vänster på lite håll som tycks närma sig rondellen i 100 km/h och inte verkar sakta ner farten. Jag måste då välja mellan att köra in i rondellen först och hoppas att dåren sänker farten och undviker att köra in i mig, alternativt ta det säkra före det osäkra och vänta in fartdåren.

Det finns inte några särskilda rondellkörningsregler för personer som skall köra "rakt fram" i den jämfört med personer som skall "vänster" eller "höger" men många "raktframkörare" tvingar sig före i kön mha hastigheten.

Men vad jag vet finns det ingen trafikregel som säger att den som först kommer till en rondell har förtur.
Citera
2014-04-03, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Men vad jag vet finns det ingen trafikregel som säger att den som först kommer till en rondell har förtur.

Huvudregeln i trafiken är samspel mellan trafikanterna. Sänker man inte hastigheten innan rondellen sätter man samspelet mellan trafikanterna ur spel.
Citera
2014-04-03, 09:57
Medlem
lillefisks avatar
Det absolut mest irriterande är när en Audi eller Bmw (Ja det är majoriteten av de som gör detta) kör upp ca 1m bakom bilen man själv kör i, precis som att de vill köra om. För att sedan inte göra det när tillfälle för omkörning kommer. Det finns inget mer irriterande!
Citera
2014-04-03, 10:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Turordningen in i en rondell bestäms enbart av dom bilar som befinner sig i rondellen eftersom alla som skall köra in i en rondell har väjningsplikt.

Vilken fart man har in mot rondellen avgör inte om man kommer in eller inte förutom dom gånger när rondellen är tom.
Citera
2014-04-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Turordningen in i en rondell bestäms enbart av dom bilar som befinner sig i rondellen eftersom alla som skall köra in i en rondell har väjningsplikt.

Vilken fart man har in mot rondellen avgör inte om man kommer in eller inte förutom dom gånger när rondellen är tom.

Men det är det jag säger. Att man inte har förtur till rondellen för att man kommer först. Eller för att man kör snabbast. Eller för att man har störst o snyggast bil. Eller av nån anledning alls. Därför blir det i praktiken så att lite försiktigare förare som Petroneus o jag kan bli ståendes rätt länge i rondeller när det kommer andra bilar i höga hastigheter.
Citera
2014-04-03, 12:20
Medlem
Citat:
Huvudregeln i trafiken är samspel mellan trafikanterna. Sänker man inte hastigheten innan rondellen sätter man samspelet mellan trafikanterna ur spel.

Jag förstår va du menar.

Men den förare som kommer till en rondell har ingen väjningsplikt gentemot dig som står utanför rondellen o väntar på att köra in.
Citera
2014-04-03, 13:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jag förstår va du menar.

Men den förare som kommer till en rondell har ingen väjningsplikt gentemot dig som står utanför rondellen o väntar på att köra in.
Nej, det har han inte, men om du står och väntar och det kommer en bil i relativt hög hastighet mot rondellen från vänster och du kör in så är du ju inne i cirkulationen innan han hinner in. Om han då inte klarar av att anpassa sin hastighet och därmed orsakar en olycka, så är det inte ditt fel. Sen kanske självbevarelsedriften gör att man helst undviker att få en bil i vänstersidan, oavsett hur "rätt"man har.
Citera
2014-04-03, 13:53
Medlem
Citat:
Jag förstår va du menar.

99 förare av 100 anpassar hastigheten nedåt på sin väg mot rondellen. Jag talar om förare nr 100 som inte gör det. Uppenbarligen anser du att denna mycket lilla minoritet har rätt och alla andra fel. Vi kommer nog inte längre här. Kunde man slippa alla idioter som du i trafiken hade vi blivit kvitt både köer och olyckor.
Citera
2014-04-03, 15:26
Medlem
Citat:
99 förare av 100 anpassar hastigheten nedåt på sin väg mot rondellen. Jag talar om förare nr 100 som inte gör det. Uppenbarligen anser du att denna mycket lilla minoritet har rätt och alla andra fel. Vi kommer nog inte längre här. Kunde man slippa alla idioter som du i trafiken hade vi blivit kvitt både köer och olyckor.
Fast du har ju missat hela samspelet här, OCH miljöaspekten. Om en förare närmar sig en rondell och det är god sikt och helt fritt inne i rondellen till vänster finns ingen som helst anledning att sänka farten mer än nödvändigt (vilket är ner till den fart man behöver för att köra säkert i rondellen). Hur kärringkörande hade du tänkt dig att folk ska köra i rondeller egentligen? Stopp-plikt innan man kör in för att den till höger ska få smita in först istället? Du SKA lämna företräde till den som är inne i en rondell och de som är till vänster om dig kommer ALLTID att vara fordon du måste lämna företräde till eftersom de kommer in i rondellen innan dig.

Nej, i den situationen är det du som är en trafikfara om du kör ut och tvingar den i rondellen att väja.
Citera
2014-04-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Fast du har ju missat hela samspelet här, OCH miljöaspekten. Om en förare närmar sig en rondell och det är god sikt och helt fritt inne i rondellen till vänster finns ingen som helst anledning att sänka farten mer än nödvändigt (vilket är ner till den fart man behöver för att köra säkert i rondellen). Hur kärringkörande hade du tänkt dig att folk ska köra i rondeller egentligen? Stopp-plikt innan man kör in för att den till höger ska få smita in först istället? Du SKA lämna företräde till den som är inne i en rondell och de som är till vänster om dig kommer ALLTID att vara fordon du måste lämna företräde till eftersom de kommer in i rondellen innan dig.

Nej, i den situationen är det du som är en trafikfara om du kör ut och tvingar den i rondellen att väja.

Om du står vid ett övergångsställe och ser en bil komma mot dig i 70 kmh, går du då ut på övergångsstället och hoppas att bilföraren ställer sig på bromsen för att undgå att köra över dig eller tar du det säkert och låter idioten köra förbi? Att gående har företräde vid övergångsställe innebär inte att det räcker att bilföraren stannar vid övergångsstället när han ser en gående som vill passera. Nej, väjningsplikten innebär att bilföraren med sin hastighet skall signalera att han är beredd att stanna om den gående vill passera. Exakt samma sak gäller på alla andra ställen i trafiken. Om jag är på väg in i rondellen och i normal hastighet tydligt kommer före fartdåreidioten är fartdåreidioten skyldig att anpassa sin hastighet så att han inte kör in i mig. Jag kan inte veta att fartdåreidioten planerar att ställa sig på bromsen för att undvika kollision och är heller inte beredd att chansa.
Citera
2014-04-03, 16:53
Medlem
Citat:
Om du står vid ett övergångsställe och ser en bil komma mot dig i 70 kmh, går du då ut på övergångsstället och hoppas att bilföraren ställer sig på bromsen för att undgå att köra över dig eller tar du det säkert och låter idioten köra förbi? Att gående har företräde vid övergångsställe innebär inte att det räcker att bilföraren stannar vid övergångsstället när han ser en gående som vill passera. Nej, väjningsplikten innebär att bilföraren med sin hastighet skall signalera att han är beredd att stanna om den gående vill passera. Exakt samma sak gäller på alla andra ställen i trafiken. Om jag är på väg in i rondellen och i normal hastighet tydligt kommer före fartdåreidioten är fartdåreidioten skyldig att anpassa sin hastighet så att han inte kör in i mig. Jag kan inte veta att fartdåreidioten planerar att ställa sig på bromsen för att undvika kollision och är heller inte beredd att chansa.
Den enda idioten här är du. Jag skrev ett långt inlägg men jag insåg att du inte är mottaglig för fakta och trafikregler; speciellt inte de som innefattar ditt ansvar i trafiken. Du kör och tänker helt fel.
Citera
2014-04-03, 16:53
Medlem
Citat:

Du gör en massa grundlösa antaganden om mig o drar slutsatsen att jag är en idiot i trafiken.

Jag undrar vem som är en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in