2014-04-03, 00:27
Medlem
Det är en sak jag har funderat över. Med tanke på att det måste vara väldigt besvärande för MB med familj att de har riktats misstankar om att delar av familjen kan ha med mordet att göra.

Varför har de inte begärt att polisen skulle göra en husrannsakan? Jag kan bara gå till mig själv. Om jag hade blivit misstänkt i ett sådant här fall. Skulle jag begära att de skulle göra en grundlig undersökning så att jag kunde bli rentvådd från alla misstankar.
Citera
2014-04-03, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, enligt rättsläkaren utdelades de dödande huggen framifrån efter huggen i ryggen.

jag säger inte att hon var den som också faktiskt utdelade de dödande huggen, vill bara ge ett alternativ till de många huggen (oavsett om nu de första huggen inte var dödande och kom bakifrån eller hur det var)..
de ytliga huggen från kvinna, de djupa från en man?
Citera
2014-04-03, 00:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Nä, jag vågar mig inte på att säga var styckplatsen är.

Däremot har Smålandstintins svar bekräftat att en begravningsbyrå skulle kunna utgöra en idealisk styckplats - och det är intressant.

Liten bakgrund:

Strax innan jul lade jag ifrån mig FUP:en i två veckor och sedan satte jag mig ned och läste om den med nya ögon från början till slut. Jag läste den två gånger, en läsning styrd av två enkla frågor:

Första frågan var: "Finns det något - och i så fall vad - som indikerar att det fanns en medgärningsman?" Mitt svar på den frågan blev "ja".

Andra frågan: "Givet att denna medgärningsman finns med i FUP, vem är den troligaste medgärningsmannen?" Jag kom upp med två namn, som enligt min mening är de enda troliga medgärningsmännen; de är inte separata, utan de hör ihop.

En av dessa potentiella medgärningsmän har tillgång till en begravningsbyrå.

Så, jag tycker Smålandtintins svar var mycket intressant.

Det ser ut som om det är dags att pröva på att få ut delar av sidomaterialet så att jag får min hypotes.

Jag förmodade att du hade något i kikaren, det är nu bekräftat, tack. Mycket intressant tycker jag.

Vad i FUP tycker du pekar på en medgärningsman?
Citera
2014-04-03, 00:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack, men det är ju precis vad förhörsledaren gör, ljuger KJ rakt upp i ansiktet om vilken information som utlåtandet innehåller?
Vilket jävla utlåtande?
Citera
2014-04-03, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förmodade att du hade något i kikaren, det är nu bekräftat, tack. Mycket intressant tycker jag.

Vad i FUP tycker du pekar på en medgärningsman?

Även min pollett föll ner under hundpromenaden. Tog tid här.
Citera
2014-04-03, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har fattat det som att döda personer förvaras på sjukhus och dess kylrum snarast än på enskilda begravningsbyråer (oavsett var personen ifråga har avlidit)? Har jag fattat det fel?

Du har säkert fattat rätt i sak men du missade tydligen min passning till fup-12:s inlägg tidigare ikväll (#71925), där hen omnämner en tanke avs begravningsbyråers inblandning i fallet.
Citera
2014-04-03, 00:39
Medlem
Kanske hade KJ i dagarna innan mordet kunnat tagit sig tiden att utgå från sitt "rundade stämjärn", som AB beskrivit, och fila till en vass konisk egg framtill.
Med ett bryne (som hittades i vardagsrummet FUP s44) tills det bli konformat.

Teckningen "stämjärnet" Bild: ABs ritning
är inte bra men den beskriver iaf ett slikt verktyg med viss tydlighet.

Bild: populär skölp med orange handtag

Just denna skölpen finns att köpa med flera breddar, bland andra 2 cm, som bäst passar med skadorna. Bredaste skadan var 1.9 cm men kanske borde såret "dragit ihop sig"/kollapsat lite.

Bladet är tjockt. Men såren hade också en avsevärd glipa på 0.4-0.6 cm vilket passar ungefärligt med länkat verktyg.

Motivationen för denna spekulationen:
1. KJ säger att han inte haft ett sådan hemma men att AB hade sett en sådan där. KJs Pappa verkar förneka träverktyg.
2. Om AB har rätt så låg kanske både skjölpen och brynet framme. Mitt framför näsan så att säga. KJ var lite "man tager vad man haver" vid tidigare knivbygge.
3. Sårens utseende kanske stödjer att han bytt grepp på vapnet. Skölpen stöder hugg och stick (det gör iaf inte push-daggern).
4. Såren är inte så djupa trots att de verkar skett under "kontrollerade former" (samlad serie etc). Jag tänker då att det skulle vara för att bladet är både tjockare och bredare än pipedagger eller annat knivliknande vapen. Men de har å andra sidan en större glipa.

Är detta något som håller vatten tro?
Senast redigerad av lolifer 2014-04-03 kl. 00:51.
Citera
2014-04-03, 00:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte alls någon medicinsk kompetens men helt klart kan jag skriva under på det första; att sticken i hjärtat påskyndade dödsprocessen. På fråga från åkl om dödsorsak uppgav rättsläkaren (i TR) att VB avlidit till följd av skadorna på hjärtat och de ryggskador som orsakat luftinträde till lungorna. Så "tar man bort" sticken i hjärtat borde rimligtvis (den hemska) dödskampen blivit längre.

Om det sedan fanns flera GM (som utdelade stick), nja avs detta är jag mkt skeptisk.

Jag tror VB blev upphängd vid handlederna och stucken i vertikalläge och att gm var två, kanske tre personer. Jag tror inte att KJ ensam hade kunnat hantera Vatchareeya.

Edit: Enligt obduktionsprotokollet uppvisade VB skrapmärken på ena skinkan, och det tror jag tyder på att hon släpats ett stycke, förmodligen bunden vid handlederna, om bilväg inte fanns ända fram till mordplatsen. Ytterligare en indikation på att gm var flera än bara KJ ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-03 kl. 00:54.
Citera
2014-04-03, 00:45
Medlem
Grandiosos avatar
Hur kommer Johansson att bli mottagen på den anstalt där han snart hamnar?
Bland medinternerna?
Står det högt i kurs att vara styckmördare ute bland buset?
Det har respekt med sig så att man kanske blir fruktad?
Vad tror ni?
Citera
2014-04-03, 00:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vilket jävla utlåtande?

Det här jävla utlåtandet som förhörsledaren talar om. Jag trodde i min enfald att du följde tråden och att du förstod vad som diskuterades.

Citat;

F: Ja, det finns ett rättsutlåtande som säger att hon har dött ungefär…

Slut citat

Källa:FUP, förhör med KJ, och jag kan återkomma med vilken jävla sida det står på om det är ett önskemål.
Citera
2014-04-03, 00:49
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hur kommer Johansson att bli mottagen på den anstalt där han snart hamnar?
Bland medinternerna?
Står det högt i kurs att vara styckmördare ute bland buset?
Det har respekt med sig så att man kanske blir fruktad?
Vad tror ni?

Vanlig anstalt så kommer han bli hotad, så han placeras förmodligen där ingen hotbild finns.
Lika bra att ta en anstalt där likasinnade finns för det funkar inte bland vanliga kriminella.
Han och Fredrik Svensson samt Elinmördaren står inte högt i kurs det är ett som är säkert.-

Denna killen kanske hamnar på rättspsyk ändå trots fängelsedom eller vistas mer på psyk än anstalt.
Det är inte alls otroligt.
Citera
2014-04-03, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har fattat det som att döda personer förvaras på sjukhus och dess kylrum snarast än på enskilda begravningsbyråer (oavsett var personen ifråga har avlidit)? Har jag fattat det fel?
Delvis fel. Har för mig att det är ungefär 50/50 om man hamnar på sjukhus eller hos begravningsbyråer eller kyrkors likbodar.
Alla oförväntade dödsfall genomgår en klinisk obduktion. Väldigt många dödsfall är dock så kallat förväntade och de passerar oftast inte sjukhus. Istället dödförklarar en läkare eller ssk med särskild befogenhet personen. Exempelvis är det personer som får palliativ vård eller som tidigare haft allvarliga hjärtinfarkter och som dör i hemmet som behandlas på detta sätt. De hämtas av begravningsbyråer och behöver aldrig åka till sjukhuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in