2014-04-02, 11:17
Medlem
MrFolds avatar
Han verkar heller inte våga gå vidare på nästa nödvändiga förutsättning för hans alternativhypotes: Att AN diktat ihop en total lögnhistoria om alibin och annat till polisen och samtidigt suttit och dragit misstankar på sig och sin sambo genom uttalandena på Facebook.
Citera
2014-04-02, 11:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enig

Men med tanke på vad tingsrätten svalde så utgår jag ifrån att rättens ledamöter inte ägnade sig åt fortbildning på sin fritid.

Vi får se vad hovrätten sväljer.

Var hittade du det där med utpekande av MB?

Jag läser liverapporteringen på NSD
Citera
2014-04-02, 11:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Är det medvetet av åklagarna är det ju mycket allvarligt fel de begått!!

DNAt kan som sagt komma från vem som helst som är av manligt kön!!

Sluta tjafsa om det där nu! DNA:t kan inte komma "från vem som helst", men det kan inte uteslutas med absolut säkerhet.

Beviset är värderat till +1 av SKL och kan därmed åberopas i rättegången av åklagarna. Det är absolut inget "allvarligt fel", om du tror det har du inte förstått ett dugg om hur en rättegång fungerar.
Citera
2014-04-02, 11:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Med tanke på Olssons agerande hittills så kan jag inte säga att jag skulle bli våldsamt överraskad om ett sånt yrkande ändå skulle ställas till rätten imorgon. Hur mycket det än luktar dålig, amerikansk rättegångsfilm.
Det skulle vara fullkomligt extremt, och TO skulle få ha en jävligt bra anledning till att komma med ett yrkande så sent. Den risk han löper är att domstolen betraktar yrkandet bara som ett desperat fult trick.

Citat:
Vet du om Olsson brukar uppträda så här normalt vid rättegångar?
Han har iofs rykte om sig att vara rätt tuff, men den här stilen associerar jag snarare ihop med Martinsson än med Olsson, om det nu ska vara en Thomas. Men jag kan inte påstå att jag har någon jättebra koll på hur TO beter sig normalt i rättssalen.
Citera
2014-04-02, 11:26
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Jag läser liverapporteringen på NSD
Man får ju inte citera hela artiklar, men skulle du kunna citera just uttalandet där han pekar ut MB?
Citera
2014-04-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ta mig 17 - han pekar faktiskt ut Berg som mördare.

Det kan inte ha hänt många gånger tidigare i svenska rättssalar... Skulle vara intressant att höra interna diskussioner bland domstolsjurister den närmaste tiden om detta.

Vore väldigt konstigt om han inte nämndes som en i allra högsta grad potentiell GM!
Citera
2014-04-02, 11:31
Medlem
Olsson är lysande. Ni som inte kan se direkt rapporteringen på NSD. Registrera er det kostar bara
1 kr.
Citera
2014-04-02, 11:33
Medlem
Citat:
Han verkar heller inte våga gå vidare på nästa nödvändiga förutsättning för hans alternativhypotes: Att AN diktat ihop en total lögnhistoria om alibin och annat till polisen och samtidigt suttit och dragit misstankar på sig och sin sambo genom uttalandena på Facebook.

An behöver inte ha ljugit. Hon låg ju och sov och vet inte om MB var ute och mördade folk.
Citera
2014-04-02, 11:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Man får ju inte citera hela artiklar, men skulle du kunna citera just uttalandet där han pekar ut MB?

Citat:
- Den enda som faktiskt har ett motiv i detta mål är XX, VB:s älskare. Över 2000 sms, lika många Facebook.meddelande är en massiv storm.

Citat:
- Betänk då om VB plötsligt dyker upp i hans bostad och vägrar gå därifrån? Vad händer då? Jag kan tänka mig att vem som helst tappar humöret då.

... och flera liknande uttalanden. Sen klämmer han för säkerhets skull in ett:

Citat:
- Om vi nu inte vet tidpunkten när VB dog, vi vet inte brottsplatsen, måste vi fråga oss. är det någon som har undersökt XX bostad, hans bil? Jag påstår inte att han har gjort detta men detta är en möjlig aspekt av saken.

... och hela den där taktiken har vi väl alla sett X antal gånger i amerikanska rättegångsdraman? "Jag påstår inte..." Nä, eller hur?
Citera
2014-04-02, 11:35
Medlem
Citat:
Sluta tjafsa om det där nu! DNA:t kan inte komma "från vem som helst", men det kan inte uteslutas med absolut säkerhet.

Beviset är värderat till +1 av SKL och kan därmed åberopas i rättegången av åklagarna. Det är absolut inget "allvarligt fel", om du tror det har du inte förstått ett dugg om hur en rättegång fungerar.

Om de ville ha något sånär vattentätt angående DNA:t så hade dom ju kunnat använda uteslutningsmetoden. Nu valde man inte det och då kan vem som helst ha satt sitt dna där på vristen. Sorry. men så är det. Fast du inte verkar ta till dig fakta från teknikerna.
Citera
2014-04-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ta mig 17 - han pekar faktiskt ut Berg som mördare.

Det kan inte ha hänt många gånger tidigare i svenska rättssalar... Skulle vara intressant att höra interna diskussioner bland domstolsjurister den närmaste tiden om detta.

Vore väldigt konstigt om han inte nämndes som en i allra högsta grad potentiell GM!
Citera
2014-04-02, 11:38
Medlem
MrFolds avatar
Jahaja... detta, varken mer eller mindre är vad Olsson vågade sig på vad gäller det tyngsta beviset mot hans klient:

Citat:
- Enligt Johanssons uppfattning fanns en reservnyckel i bilen, som senare inte har påträffats, säger Olsson och antyder att någon annan har kommit över reservnyckeln.
- "Kanske" har det gått till så, för att använda åklagarnas vokabulär, säger Olsson sarkastiskt.

Det och ett konstaterande att utredningen inte kan svara på exakt hur blodet kom dit eller exakt när.

Detta var väl förmodligen det bästa han kunde åstadkomma utan att förlöjliga sig själv inför hela domstolssverige. Men inte var det mycket att hänga i julgranen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in