2014-04-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Tack för responsen och för texten. Kan du ge en länk till var den hämtats från?
Glömde jag länken?

http://darussophile.com/writer/amercouris/

Mercouris gamla blogg finns här:

http://mercouris.wordpress.com/

Som jurist har Mercouris speciellt intresserat sig för uppmärksammade rättsfall som Khodorkovsky, Navalny och Pussy Riot. Får se om han skriver något om Krim ur folkrättslig synpunkt.
Senast redigerad av Aleksanterinkatu 2014-04-01 kl. 19:18.
2014-04-01, 19:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du är en en rysshatande krigshetsare verkar det som. Tror du verkligen Ryssland behöver utländskt kapital om dom försätter sig i krig? Dom har egna naturtillgångar och egen vapenindustri och dessutom en otäck vana att tvinga sin befolkning till enorma uppoffringar. Dom kommer att ta betydligt mer än Ukraina om dom drivs till det är jag rädd för och säg hej då till din sköna levnadsstandard för det kommer att kosta världen. Det bästa är nog att se till att Ukraina får en federala lösning som Dr.Dzerzhinsky skiver i inlägget ovan och en folkvald regering utan hetsande kuppmakare.

Hur kan Ukrainas försvarskraft stärkas för var dag, har dom pengar nu plöstligt eller menar du att någon gratis ska skeppa in vapen i massor?

Nej, då, jag är verkligen inte någon krigshetsare! Om Ryssland a´la Pulter skulle utvecklas till ett normalt civiliserat land så skulle ingen bli gladare än jag! I praktiken betyder detta: Vill Ryssland hinna i kapp väst så måste man bli och tänka som väst. Men tyvärr så är detta inte fallet. Ryssland är som en enorm cancertumör som ständigt strävar efter att växa, på grannländernas bekostnad, och man blir aldrig nöjd, aldrig!

Detta innebär inte att alla ryssar är onda, långt därifrån! Men tyvärr några saker utmärker allt för många ryssar, för att inte tala om statsledningen:

Man har genom historien blivit fråntagen all egen självkänsla och förtroende att man, dvs. folket, verkligen kan åstadkomma saker själva. Detta har skett genom ett brutalt förtryck av diverse härskare.

När all självkänsla är knäckt så återstår det bara att lita på att ledningen i alla fall kan fixa till det så att man lever i ett "mäktigt rike".

Det enda som kan ge många ryssar självkänsla och stolthet är när Ryssland "är mäktigt" och kan skrämma världen. Det var bl.a. därför nedgången under 90-talet var så smärtsam: Inte nog med att man inte fick löner utbetalda och tvingades hanka sig fram med egna trädgårdsodlingar, Ryssland var inte mäktigt som förr!

Annorlunda verkar broderfolket, ukrainarna, vara. Man har nu, efter 20 års stagnation, valt sin väg, åt väst!

Ps. Vart tror du den miljard dollar som kongressen i USA beviljat Ukraina kommer att gå till, Putlerporträtt? Ds.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-04-01 kl. 19:22.
2014-04-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, då, jag är verkligen inte någon krigshetsare! Om Ryssland a´la Pulter skulle utvecklas till ett normalt civiliserat land så skulle ingen bli gladare än jag! I praktiken betyder detta: Vill Ryssland hinna i kapp väst så måste man bli och tänka som väst. Men tyvärr så är detta inte fallet. Ryssland är som en enorm cancertumör som ständigt strävar efter att växa, på grannländernas bekostnad, och man blir aldrig nöjd, aldrig!

Detta innebär inte att alla ryssar är onda, långt därifrån! Men tyvärr några saker utmärker allt för många ryssar, för att inte tala om statsledningen:

Man har genom historien blivit fråntagen all egen självkänsla och förtroende att man, dvs. folket, verkligen kan åstadkomma saker själva. Detta har skett genom ett brutalt förtryck av diverse härskare.

När all självkänsla är knäckt så återstår det bara att lita på att ledningen i alla fall kan fixa till det så att man lever i ett "mäktigt rike".

Det enda som kan ge många ryssar självkänsla och stolthet är när Ryssland "är mäktigt" och kan skrämma världen. Det var bl.a. därför nedgången under 90-talet var så smärtsam: Inte nog med att man inte fick löner utbetalda och tvingades hanka sig fram med egna trädgårdsodlingar, Ryssland var inte mäktigt som förr!

Annorlunda verkar broderfolket, ukrainarna, vara. Man har nu, efter 20 års stagnation, valt sin väg, åt väst!

Ps. Vart tror du den miljard dollar som kongressen i USA beviljat Ukraina kommer att gå till, Putlerporträtt? Ds.

Förstår du inte att Ryssland så som det ser ut idag endast är 20 år gammalt och som fick ta över ett totalt misskött land när kommunismen föll. Tror du det bara tar 20 år att reparera det? hur såg Sverige ut när det var 20 år gammalt

Om jag har förstått det rätt så har medellivslängden bland män/eller totalt höjts med ca 10 år en enligt en post i förra tråden. Det måste väl ändå tyda på något

Att Ryssland nu måste satsa mer på försvaret beror ju på en massa länder som krigshetsar likt dig.
2014-04-01, 19:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Ryssar är en konstig blandning av nihilister och fatalister, det kan verkligen ses i trafiken. De har inte bilbälte för de tycker att om det är meningen att de ska dö så kommer de göra det ändå, och förresten är det ingen mening med livet iaf, typ. De är manschauvinister såklart. Extremt många är alkisar redan från tidig ålder. "Bland männen av de tidiga dödsfallen kunde 59 procent kopplas till alkohol och bland kvinnorna 33 procent. Vanligaste orsak till dödsfallen var alkoholrelaterade olyckor, våld, alkoholförgiftning och akuta hjärtsjukdomar." Om kvinnorna inte är alkoliserade så blir de iaf ihjäslagna av sina män.
Denna blandning av att en stor del är alkoholister, fatalister och allmänt grisar leder såklart till att de inte planerar för framtiden! Putin är ett exempel på detta. Han har lyckats komma till makten, pengarna börjar rulla in men nu då? Jo nu ska vi leka lite historiska lekar med vapen och gamla KGB-takter för gubben är 62 och ska snart dö, vad ska man då med pengar och vänner till?

Synd bara att Ukrainarna blev svaret på hans gubbkris. Snart går denne patetiske gamla man över gränsen med sina trupper, bara han hittar en bra historiskt fin ursäkt, som mordet på någon hög ryss som man kan anordna på ett fint sätt.
2014-04-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
citat: Anders Fogh Rasmussen: "This is not what we're seeing on the ground"

Frågan är om nato har några ögon att se med eller om de bara bluffar?
De har säkert folk vid gränsen som kan tala om för de vad som sker. Ryssarna kanske bara bytte ut soldater som gjort sin "övning" men glömde säga att de ersattes av andra. Dessutom lär de ha tillgång till satelliter.
2014-04-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är ingen yttrandefrihet när de blir gripna, hotade och misshandlade, eller?
http://www.tv4play.se/program/utvalda-nyhetsklipp?video_id=2558962
http://hd.se/utrikes/2014/02/08/demonstranter-for-tv-kanal-gripna/

"Sju åtalade fick sina straff bestämda till upp till fyra år i straffläger."

Straffläger? Koncentrationsläger alltså?
Ryssarna stänger ner tv-kanaler och censurerar internet. Putin sätter alla meningsmotståndare i fängelse. Förnekar du detta?

NATO står inte beredda vid någon gräns mot Ukraina, NATO finns inte i Ukraina. Ryssarna däremot har redan angripit Ukraina militärt och nu försöker alla psyops och allmänna idioter styra bort fokus från ryssarnas brott mot internationella lagar. Den här konflikten väcker såklart alla USA-hatande konspirationsteoretiker till liv, som solen med fästingar.De försöker suga ur så mycket hatblod ur denna konflikt fastän den har mycket lite med USA att göra. Det är inget nytt, de här krypen finns i många trådar.

Var du närvarande vid demonstrationerna 2012?
Man hade ett tillstånd att demonstrera och det följdes till en början. Efter den egentlia demonstrationen var slut försökte ett större antal personer att fortsätta marschera mot Röda Torget där polis givetvis stopade dem. Något som skulle inträffat i Sverige också. Se 30 november demonstrationerna i Lund tex.

I detta fallet var faktiskt polisen relativt återhållsam medans detta inte kan sägas om alla demonstranter. Innan du börjar med att jag utsatts för propaganda kan jag upplysa om att jag var på plats själv och bland annat såg demonstranter komma hoppandes över borden på den uteservering där jag satt.

Vad som stoppade vidare protester var att man upplyste männen som demonstrerade att de som greps för olovlig demonstration skulle granskas och var det så att man av någon anledning fått frisedel från värnplikten(läs mutor) så skulle den återkallas och man skulle tjänstgöra i Kaukasus.

Sedan är straffet för vissa personer orimligt långt och förhållandena i ryska fängelser under all kritik.
2014-04-01, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaosnegerMedKlubba
Vad gäller utredningen av krypskyttemorden har hon detta att säga. Rätt anmärkningsvärt om en utredning bedrivs utan att höra vad läkarna som behandlade de skjutna har att säga:

Var det inte du som igår kom dragandes med någon länk till någon amerikansk skämtsida som visade övervakningsbilder på "krypskyttarna"? Hur ska du ha det?
2014-04-01, 19:57
Medlem
Citat:
Du menar att det ekonomiska stöd regeringen i Kiev får ska användas till vapen istället för att rädda landet ur ekonomisk katastrof? Jag undrar vad stora delar av folket i Ukraina anser om det.

Ukraina har Ryssland som regional stormakt och måste försöka att förhålla sig till det på bästa sätt, om inte för annan anledning ekonomisk. Att Kiev nu förlorat Krim är trist men det får dom svälja nu då dom själva kunde ha insett vad som kunde hända om dom tänkt till. Samma hände Guantanamo basen då USA fick en fientlig regering på Kuba och jag har inget att invända mer än det också var logiskt ur strategisk synvinkel att behålla den landsdelen mot Kubas vilja. Jag vet inte men USA kanske fortfarande betalar Castro leasingavgift för basen.
2014-04-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ryssar är en konstig blandning av nihilister och fatalister, det kan verkligen ses i trafiken. De har inte bilbälte för de tycker att om det är meningen att de ska dö så kommer de göra det ändå, och förresten är det ingen mening med livet iaf, typ. De är manschauvinister såklart. Extremt många är alkisar redan från tidig ålder. "Bland männen av de tidiga dödsfallen kunde 59 procent kopplas till alkohol och bland kvinnorna 33 procent. Vanligaste orsak till dödsfallen var alkoholrelaterade olyckor, våld, alkoholförgiftning och akuta hjärtsjukdomar." Om kvinnorna inte är alkoliserade så blir de iaf ihjäslagna av sina män.
Denna blandning av att en stor del är alkoholister, fatalister och allmänt grisar leder såklart till att de inte planerar för framtiden! Putin är ett exempel på detta. Han har lyckats komma till makten, pengarna börjar rulla in men nu då? Jo nu ska vi leka lite historiska lekar med vapen och gamla KGB-takter för gubben är 62 och ska snart dö, vad ska man då med pengar och vänner till?

Synd bara att Ukrainarna blev svaret på hans gubbkris. Snart går denne patetiske gamla man över gränsen med sina trupper, bara han hittar en bra historiskt fin ursäkt, som mordet på någon hög ryss som man kan anordna på ett fint sätt.
Ha,ha det låter som du beskriver norrlänningar (ta inte illa upp jag är själv en ursprungligen). Ja, det är inte lätt för ryssarna, dom har haft en tuff historia och resa.

Vi får väl se om Ryssarna själva nu inser att Putin har gjort sitt i framtida val. Förhoppningsvis så röstar dom med plånboken. Svenskar lägger också i mitt tycke röstsedeln på märkliga val, lätt att bli blind av fagra löften.
2014-04-01, 20:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Du glömde att skriva bye bye russia på slutet av ditt inlägg.

Jo, men du vet väl vad som brukar hända med cancerceller vid modern behandling?

Citat:
Ursprungligen postat av micks
Förstår du inte att Ryssland så som det ser ut idag endast är 20 år gammalt och som fick ta över ett totalt misskött land när kommunismen föll. Tror du det bara tar 20 år att reparera det? hur såg Sverige ut när det var 20 år gammalt

Om jag har förstått det rätt så har medellivslängden bland män/eller totalt höjts med ca 10 år en enligt en post i förra tråden. Det måste väl ändå tyda på något

Att Ryssland nu måste satsa mer på försvaret beror ju på en massa länder som krigshetsar likt dig.

Det är givetvis glädjande om den förväntade livslängden för ryska män ökat. Jag tror dock här bara på FN siffror inte intern sk. rysk "statistik". Men än om den förväntade livslängden har ökat så ligger den under väst nivå, och förmodligen under sådana länder som Vietnam.

Sanningen är att den ryska ekonomin sköttes professionellt under de första åren av Putins styre, (han själv poängterade t.ex. vad ekonomisk tillväxt kunde betyda). Men nu, tyvärr, så håller Ryssland på att bli den militärekonomi som Sovjetunionen, i praktiken, var.

Citat:

Nu skall man inte generalisera alla ryssar eller ryskor. Men bland många nyheter som jag hört idag är att ordföranden i världsbanken hävdar att 24 procent av världens tillväxt har som grundval satsningar på sjukvård och utbildning. Så om Putler istället satsat på detta så skulle Ryssland kunnat ha haft en betydligt stabilare och mindre sårbar ekonomi än man har idag.

Fler intressanta nyheter kommer nedan.

Citat:
Du menar att det ekonomiska stöd regeringen i Kiev får ska användas till vapen istället för att rädda landet ur ekonomisk katastrof? Jag undrar vad stora delar av folket i Ukraina anser om det.

Ukraina har Ryssland som regional stormakt och måste försöka att förhålla sig till det på bästa sätt, om inte för annan anledning ekonomisk. Att Kiev nu förlorat Krim är trist men det får dom svälja nu då dom själva kunde ha insett vad som kunde hända om dom tänkt till. Samma hände Guantanamo basen då USA fick en fientlig regering på Kuba och jag har inget att invända mer än det också var logiskt ur strategisk synvinkel att behålla den landsdelen mot Kubas vilja. Jag vet inte men USA kanske fortfarande betalar Castro leasingavgift för basen.

Stora delar av det ukrainska folket vill säkert att landet skall kunna försvaras emot en främmande makts aggression. Sedan vet jag inte om pengarna kommer att gå till det militära försvaret. Men mig veterligen så har USA inte uppgett vad pengarna skall gå till. Och du brukar det innebära att de kan gå till militärt stöd.

Några nyheter som jag nyss hört på CNN, BBC, Sky och Al Jazeera:

NATO avbryter allt militärt samarbete med Ryssland.

Militärövningar skall hållas med Ukraina

Ryssland ses av NATO som det största hotet emot fred och stabilitet i Europa.

Och sedan en tråkig, men väntad nyhet:

Ryssarna höjer gaspriset med 40 procent för Ukraina.
2014-04-01, 20:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ha,ha det låter som du beskriver norrlänningar (ta inte illa upp jag är själv en ursprungligen). Ja, det är inte lätt för ryssarna, dom har haft en tuff historia och resa.

Vi får väl se om Ryssarna själva nu inser att Putin har gjort sitt i framtida val. Förhoppningsvis så röstar dom med plånboken. Svenskar lägger också i mitt tycke röstsedeln på märkliga val, lätt att bli blind av fagra löften.

Det finns inte tre miljoner alkoholiserade norrlänningar. "Enligt officiell rysk statistik är minst tre miljoner ryssar alkoholberoende och drycken ledde till omkring 75 000 människors död ifjol. Landet har efter Sovjets sönderfall även drabbats av växande narkotikamissbruk." http://www.accentmagasin.se/missbruk/alkoholen-skordar-manga-liv-i-ryssland/

Putin oroar sig inte för framtida val. Eventuella övriga kandidater kommer fängslas eller jagas från landet. Om konstitutionen står mot hans kandidatur så kommer han ändra den.

"Enligt konstitutionen kunde Putin inte kandidera som president en tredje mandatperiod utan förste vice premiärminister Dmitrij Medvedev kandiderade och valdes till hans efterträdare. Den 8 maj 2008, dagen efter att han lämnat över presidentskapet till Medvedev, utsågs Putin till Rysslands premiärminister och bibehöll den verkliga makten."

"På Enade Rysslands kongress i Moskva den 24 september 2011 föreslog Medvedev att Putin åter skulle kandidera som president i presidentvalet 2012. Putin accepterade och vann valet den 4 mars 2012. Putin tillträdde åter som president den 7 maj 2012 och bytte därmed plats med den sittande presidenten Dimitrij Medvedev som tog över Putins roll som premiärminister."

Lite mer om Putins trixande, hur man får bort konkurrenter om makten: http://www.glasnost.se/2013/valet-som-putin-forlorar/

Med detta som bakgrund är det inte svårt att förstå det regisserade valet på Krim och alla lögner som RT och Itar-Tass sprider, det är business as usual.
Senast redigerad av Xelious 2014-04-01 kl. 20:34.
2014-04-01, 20:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det finns inte tre miljoner alkoholiserade norrlänningar. "Enligt officiell rysk statistik är minst tre miljoner ryssar alkoholberoende och drycken ledde till omkring 75 000 människors död ifjol. Landet har efter Sovjets sönderfall även drabbats av växande narkotikamissbruk." http://www.accentmagasin.se/missbruk/alkoholen-skordar-manga-liv-i-ryssland/

Putin oroar sig inte för framtida val. Eventuella övriga kandidater kommer fängslas eller jagas från landet. Om konstitutionen står mot hans kandidatur så kommer han ändra den.

"Enligt konstitutionen kunde Putin inte kandidera som president en tredje mandatperiod utan förste vice premiärminister Dmitrij Medvedev kandiderade och valdes till hans efterträdare. Den 8 maj 2008, dagen efter att han lämnat över presidentskapet till Medvedev, utsågs Putin till Rysslands premiärminister och bibehöll den verkliga makten."

"På Enade Rysslands kongress i Moskva den 24 september 2011 föreslog Medvedev att Putin åter skulle kandidera som president i presidentvalet 2012. Putin accepterade och vann valet den 4 mars 2012. Putin tillträdde åter som president den 7 maj 2012 och bytte därmed plats med den sittande presidenten Dimitrij Medvedev som tog över Putins roll som premiärminister."

Lite mer om Putins trixande, hur man får bort konkurrenter om makten: http://www.glasnost.se/2013/valet-som-putin-forlorar/

Med detta som bakgrund är det inte svårt att förstå det regisserade valet på Krim och alla lögner som RT och Itar-Tass sprider, det är business as usual.

Siffrorna över antalet alkoholister och alkoholrelaterade sjukdomar verkar vara väldiga underdrifter vad gäller Ryssland. Detta gäller dock även andra länder, i mindre grad Sverige och i högre grad Danmark, Storbritannien och Tyskland.

Men sant är att Ryssland har enorma alkoholproblem. Dock försöker myndigheterna, i alla fall ibland, att göra någonting åt det. Så såldes t.ex endast alkoholfri öl på arenorna i Sotchi.

En intressant trend är att ryska kvinnor, i allt högre grad, gifter sig med muslimska, (nyktra), män, när de skilt sig för suputen eller blivit änkor p.g.a. makens alkoholmissbruk. Andelen muslimer i Moskva börjar närma sig 25 procent. Eftersom myndigheterna är njugga vad gäller nya moskéer så tvingas folk, vid speciella högtider, t.ex. firandet när man avslutar ramadan, att be ute på gatorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in