2014-04-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har MB varit inne i tråden och läst om sig själv så kan det inte ha undgått honom att höra talas om KJ, dessutom så bör han ha fortsatt att läsa pga nyfikenhet, han var själv misstänkt och bör ha haft ett stort intresse av att följa trådens diskussioner alla kategorier.

Jag är ganska säker på det.
Citera
2014-04-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Det hade berättat att hunden ev. hade blindmarkerat.
Föremål som har legat i ett bagageutrymme tillsammans med ett lik, doftar med all sannolikhet också.
Man borde ha gjort en blindtest med andra föremål med blod som legat så pass länge att blodet i sig har börjat ruttna.
Jag gillar att ha livrem och hängslen.

Det borde finnas någon sorts kemisk test som kan avgöra om blodet kommer från levande eller död.
Kommer blodet från en levande VB, faller en del av bevisningen. Och är därför viktigt när det gäller utgången av fallet.
Det går inte på kemisk väg avgöra om blodet kommer från levande eller död person.
Om test hade gjorts på plastpåsen och handsken och hunden markerat, hade det visat att blodet kom från VB efter att hon var avliden. Om ingen markering gjorts av hunden, var blodet från när VB levde.
Nu har man påstått att hunden Uno markerade för lik i bilen, men den markeringen kan lika gärna vara från blodspåret som bevisligen fanns där.
Något bevis att det funnits en kropp i bagageutrymmet finns inte, man vet inte heller var brottsplatsen fanns. Om KJ hade varit gärningsmannen borde brottsplatsen funnits i bostaden, men nu är det konstaterat att det fanns ingen brottplats i bostaden.
Om man hade testat med hundarna att de inte markerade för blodet som fanns i bagageutrymmet, hade man kunnat påstå att hunden markerade för ett lik i bagageutrymmet, men det går inte att göra det påståendet, därför någon test på blodfläckarna gjordes inte.
Senast redigerad av Lagro 2014-04-01 kl. 13:12.
Citera
2014-04-01, 12:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men åtminstone jag känner mig påtagligt begränsad av beskrivningen i FUP när jag ska tolka skadorna. Det är en massa data som saknas för att man ska vara säker på vilken form vapnet har haft.

Om det är en pipe dagger, måste till exempel de månskärelika såren uppta en större del av en cirkelbåge ju bredare de är. Gör de inte det, kan det inte röra sig om en pipe dagger. Men den informationen har inte vi. Inte jag, i alla fall.

Fast här försummar du att det sannolikt varit fråga om mer än ett vapen. Om det har rört sig om en och samma pipe dagger bör vidare de smalaste såren vara nätt och jämt urskiljbart krökta. Är de inte det, är det fel på utgångshypotesen.

Alla de nio såren från bredden 6 mm till 18 mm beskrivs på samma sätt. D-formade, en sida rak den andra konvex.

Båda sidorna kan inte ha skurits med verktyget för isåfall skulle det bli en "plugg". Den raka sidan kan ha gjorts med ett platt stämjärn. Den konvexa sida kan ha gjorts med en skölp men inget av dessa verktyg kan ha gjort både en rak och en konvex sida. Det kan dock en pipe dagger göra. Den skär den raka delen.

I början trodde jag att en märlspik var tillverkad på samma sätt som en pipe dagger som skulle förklara den platta och den konvexa sidan. En pipe dagger skulle kunna användas som märlspik dock med liten risk för skador på repet som ska splittas. Nu vet vi att märlspiken är tillverkad av en böjd plåt och inte av ett hyvlat rör. Den har inte vassa kanter som kan skapa den raka sidan av såren.

Citat:
På ryggen fanns 9 skador orsakade av eggvasst föremål. Dessa skador har säkrats, dels
genom fotografering men även genom avgjutning med brun Mikrosil. Avgjutningen
sparas som spår (S042) på den kriminaltekniska enheten i Luleå. Skadorna hade formen
som av bokstaven ”D”, eller ena sidan rak och den andra konvex. Fyra av skadorna hade
den konvexa delen mot kroppens vänstra sida och fem av skadorna, mot nacken (se pilar
i bild 1).
Citera
2014-04-01, 12:53
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det gäller inte selektivt. Alla som är involverade och har haft möjlighet har sannolikt läst i tråden här. Det skulle jag tro.

Visst är det så. En av dem är WL som bara för någon dag sedan "redigerade" sin Facebooksida och plockade bort tidslinjen samt alla foton som tidigare kunde ses av alla och envar...
Citera
2014-04-01, 12:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Vad menar du? Skulle blod från en död VB i kj:s bil minska bevisningen mot honom? Nu fanns både blod och liklukt vilket stärker bevisen mot honom.

Att kj vet utan information att blodet hittats i skuffen bidrar också till bevisningen att han vet vad som hänt. Och inte är fan är det plantering det handlar om.
Nej, blod från en död VB förändrar inte bevisläget. Men blod från en levande VB på handske och plastpåse försämrar bevisningen.
Citera
2014-04-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då kan han inte med trovärdighet hävda att han inte kände till KJ eller har hört talas om honom om han har gjort det.

Det finns inte mycket trovärdighet i vittnes förhören med MB. Han ändrar utsago hela tiden.
Titta på hur många gånger han säger sig ha haft sex med VB.

Först ingen gång. Fup 986 Säger att kontakten med VB enbart var i egenskap av att han är hennes tränare.

Fup 988 MB säger att de hade en ralation och att de hade sex 2ggr.

Fup 990 Säger att de hade sex 1-3 ggr

Fup 999 Säger att de hade sex 3ggr

Säger även att han inte vet vad han och frun gjorde när de åkte mot Lakaträsk.

Trovärdig i mina ögon. NEJ
Citera
2014-04-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det går inte på kemisk väg avgöra om blodet kommer från levande eller död person.
Om test hade gjorts på plastpåsen och handsken och hunden markerat, hade det visat att blodet kom från VB efter att hon var avliden. Om ingen markering gjorts av hunden, var blodet från när VB levde.
Nu har man påstått att hunden Uno markerade för lik i bilen, men den markeringen kan lika gärna vara från blodspåret som bevisligen fanns där.
Något bevis att det funnits en kropp i bagageutrymmet finns inte, man vet inte heller var brottsplatsen fanns. Om KJ hade varit gärningsmannen borde brottsplatsen funnits i bostaden, men nu är det konstaterat att det fanns ingen brottplats i bostaden.

Som jag skrev tidigare behöver det inte varit så blodigt.
Hon har troligen blött från sticksåren bara. Eller i alla fall väldigt lite för övrigt.
Citera
2014-04-01, 13:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det går alltid att hitta extra undersökningar som skulle ha kunnat utföras i en utredning. Det är i sig ett mycket svagt argument för någons skuld eller oskuld. KJ har försagt sig om att VB har funnits i bakluckan, blod från VB har hittats i hans baklucka, och en likhund har markerat i bakluckan. Det räcker inte för att övertyga nån som inte gillar tanken att KJ skulle vara skyldig, men det räcker rimligen för att domstolen ska anse att VB:s kropp bortom rimligt tvivel har fraktats i KJ:s baklucka.

I all synnerhet som någon alternativ förklaring till hur VB:s blod skulle kommit dit annat än genom plantering inte har framlagts. Och då menar jag i rätten, där det spelar roll, inte har i tråden.
Det var inte svar på någon fråga som jag ställde i inlägget som du citerade.
Citera
2014-04-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Jo, såklart. Men jag menade om de kände till varandra innan det började rapas upp namn i media.

Mb har skjutsat Vb till KJ. VB har skickat sms med MBs namn till KJ. AN har stött på KJ på facebook under pseudonym, dock förklarade dottern vem han på bilden var. Så visst känner de varandra.
Citera
2014-04-01, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, blod från en död VB förändrar inte bevisläget. Men blod från en levande VB på handske och plastpåse försämrar bevisningen.
Med andra ord anser du att det är blod från en död VB tills motsatsen är bevisad? Annars skulle ju bevisläget förändras kraftigt om det man utgår från är blod från en död människa plötsligt kommer från en levande.
Citera
2014-04-01, 13:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Mb har skjutsat Vb till KJ. VB har skickat sms med MBs namn till KJ. AN har stött på KJ på facebook under pseudonym, dock förklarade dottern vem han på bilden var. Så visst känner de varandra.

Enligt ett "expert"utlåtande av MrFold torde kommunikation dem emellan i så fall ha skett genom röksignaler om inte eletroniska spår hittats på senare tid ..
Citera
2014-04-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Det finns inte mycket trovärdighet i vittnes förhören med MB. Han ändrar utsago hela tiden.
Titta på hur många gånger han säger sig ha haft sex med VB.

Först ingen gång. Fup 986 Säger att kontakten med VB enbart var i egenskap av att han är hennes tränare.

Fup 988 MB säger att de hade en ralation och att de hade sex 2ggr.

Fup 990 Säger att de hade sex 1-3 ggr

Fup 999 Säger att de hade sex 3ggr

Säger även att han inte vet vad han och frun gjorde när de åkte mot Lakaträsk.

Trovärdig i mina ögon. NEJ
Absolut inte trovärdig men personer ljuger av helt olika skäl så det är monumentalfel att dra några säkra slutsatser om lögner på andra områden än de som utreds. Har MB ljugit om sin relation med VB - absolut. Innebär det att han mördat VB - här uppstår problemet eftersom det helt saknar samband. Kan det ha funnits andra skäl för MB att ljuga om sin relation med VB än att han mördat henne - absolut. Vilka kan skälen ha varit? Ett skäl kan möjligen ha varit att MB inte ville att det skulle framkomma för hustrun och omgivningen att han betett sig som en kåt kanin och satt på VB på första bästa tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in