Citat:
Ursprungligen postat av
Cosmo08
Redan på en presskonferens tidigare under måndagen berättade spaningsledaren Caroline Aspinge att polisen har en ganska klar bild av vad som hände när den 43-årige fyrabarnspappan dödades vid Kärnan i söndags.
– Han var där i sällskap med sin bror när de kom i samspråk med gärningsmannen och några kompisar han hade med sig. Jag vill inte kalla det ett gräl, säger hon.
Enligt flera vittnen blev 43-åringen slagen i bakhuvudet med en glasflaska. Polisen vill inte bekräfta vilket tillhygge som använts.
– Plötsligt utsätts mannen för ett kraftigt våld mot huvudet. Han faller och slår huvudet i gatan, säger Caroline Aspinge.
Ett vittne uppgav i går för Aftonbladet att det var tre personer som attackerade 43-åringen och att de ska ha fortsatt att sparka och slå när han låg ner. Det tonas nu ner av polisen:
– Det är en ensam gärningsman som utfört våldet mot mannens huvud, även om det var flera personer som var med i gänget.
Låter ganska oprovocerat. Även om det kanske i dina kretsar är berättigat till våld om man "samspråkar".
Kommer i samspråk! PRECIS!
Du vet inte vad som sagts, därför VET du inte om det provocerats.
Att du sen drar nån infantil slutsats att jag anser att muntlig provokation "berättigar" till våld eller något som helst faller bara tillbaka på dig själv. Jag har samma syn som Svea rikes lag, dvs våld är endast OK i en nödvärnssituation.
Summa summarum: Var försiktigare när du använder uttryck som du inte förstår innebörden av.
(Bortom allt rimligt tvivel att slaget var oprovocerat)