2014-04-01, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gryken
Ja, jag är etnisk svensk... Vit som snö

Om du är svensk vet du enlig dig själv inte hur mkt rasism det riktas mot svenskar bland blattar då du lr nån annan svensk inte är med.
Citera
2014-04-01, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tack för svaret.

Jo, det förstår jag. Och jag ursäktar inte människor som avsiktligt kränker andra - oavsett orsak. Det jag vänder mig emot i den här dokumentären är att dessa rasistiska uttalanden kopplas till föreställningen att Sverige är genomsyrat av rasistiska strukturer. Att enskilda människors kränkande uttalanden bara delvis kopplas till ett personligt ansvar och i övrigt till en diffus vit skuld (med sitt ursprung i Sveriges koloniala arv). DETTA vänder jag mig emot. En konstruktion där en sida pekas ut som offer (för sina medmänniskor och för samhället i stort) och den andra sidan utpekas som förövare och förtryckare.
Det håller jag fan med om, det där med kolonial arvet var förjävla töntigt!
Jag håller också med om att det inte finns några rasistisk strukturer, det är mest diffust skitsnack.
Dock så kan det finnas en uppfattning överlag om att Vita människor uppfattas mer vackra eller allmänt "bättre".

Att nuvarande ideal för skönhet är vit, blond, blåögd, vältränad osv.. Men här kan även fler personer förutom svarta känna sig "mindre värda", t.ex dom som inte är vältränade eller har andra attribut.
Citera
2014-04-01, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Det ter sig, som alltid, en smula märkligt när folk som vanligtvis fanatiskt yrar om att hudfärg inte spelar någon roll visar sig lika fanatiskt besatta av att andra hudfärger än vita ska vara representerade i filmer, böcker, tidningar, ikoner i mobiltelefoner etc.

Hur ska ni ha det?

Är hudfärg viktigt och spelar roll eller är det inte det?

Barn har inget eget val. Vuxna måste stå upp för barns mående och självkänsla. Men det har psykopater svårt att förstå.
Citera
2014-04-01, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9.0mm
Om du är svensk vet du enlig dig själv inte hur mkt rasism det riktas mot svenskar bland blattar då du lr nån annan svensk inte är med.
Det är stor chans att det är så, jag har dock aldrig varit med om det.

Kanske någon gång varit med om att höra "svenne", men jag har varit med om att svenskar sagt rasistiska saker direkt till personer med utländskt utseende ganska många gånger.
Det kanske till och med är så att invandrare är mer rasistiska än svenskar, det vet jag inte och det tror jag inte någon vet. Jag pratar bara om mina egna erfarenheter.

Jag skiter faktiskt i om folk är rasistiska mot dryga invandrarkillar eller andra "tuffingar", men jag blir fan less när ödmjuka, schyssta och trevliga personer med utländskt utseende blir behandlad rasistiskt bara på grund av deras etnicitet.
Detsamma gäller även med rasism mot vita.
Citera
2014-04-01, 01:12
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Mest rasistiskt snack är det när igen finns där som kan bli kränkt.. Men ibland även saker som sägs direkt till en person som är svart/brun.
Och detta är överlag rasism från Svenskar mot invandrare, jag har möjligtvis varit med om någon enstaka gång där det har varit ombytta roller. Antalet gånger då jag varit med när någon har kränkt en person direkt är uppemot 5-10 ggr och antalet gånger då det snackats rasistiskt utan att någon invandrare finns där kan jag inte räkna.

Citat:
Ja, jag är etnisk svensk... Vit som snö

Betänk vad dina personliga observationer ovan antyder;

*rasismen är tydligast när ingen som kan bli kränkt är närvarande
*du har upplevt att någon blivit "direkt kränkt" 5 - 10 ggr
*du har närvarat otaliga gånger då rasistiska uttryck använts utan en mottagare närvarande

Utifrån det fetade längst upp, känns det troligt att du generellt är närvarande när invandrare uttalar sig rasistiskt om dig?
Utifrån dina erfarenheter, har du hört "rasistiska tillmälen" (hit kan vi räkna "svenne-xxx" etc.) uttalade direkt till en Svensk färre än de 5 - 10 ggr du menar att du bevittnat motsatsen?

För att vara ärlig så har du snarare bevisat än motbevisat att invandrare generellt är mer benägna att kränka Svenskar än vice versa. Alternativt har du demonstrerat att de kan göra det öppet och därför inte smyger med det.

Detta är för de flesta inte en nyhet men kan för dig vara värt att tänka på, nu när du själv demonstrerat hur det faktiskt ligger till!
; )
Citera
2014-04-01, 06:36
Medlem
När kommer förresten dokumentären "Hur det är att vara vit i Zimbabwe och Sydafrika"? Det är allt annat än daltande och fjäsk. Det är väl inte mer än rätt att andra folk än vita ska skämmas för sin etnocentrism?
Citera
2014-04-01, 06:58
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Om du är så jävla trött på att det aldrig visas några dokumentärer om rasism mot vita, UT OCH GÖR DIN EGNA DOKUMENTÄR!!!

Det finns inget som hindrar dig, det har aldrig varit lättare.. Och om du inte får den såld så kan du alltid sprida den gratis på nätet. Det har fan aldrig varit så enkelt att sprida sina åsikter som det är nu, det finns inget som hindrar dig!

Förvisso, men det här handlar om public service som vi alla är med och skattefinansierar och som beskriver sig själva som opartiska medans de till stor del defacto är vänsterextrema.

Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2014-04-01 kl. 07:01.
Citera
2014-04-01, 08:20
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySTruman
Barn har inget eget val. Vuxna måste stå upp för barns mående och självkänsla. Men det har psykopater svårt att förstå.

Så du menar att för barn så är hudfärg jätteviktigt? Deras självkänsla och välmående har att göra med att omges av andra som ser likadana ut?

Tja, jag håller med. En av orsakerna till mitt invandringsmotstånd är faktiskt att det fuckar upp barnen, som växer upp rotlösa och förvirrade och utan förankring i den värld de existerar i.

Men en fråga bara: om vi väljer bort vita prinsessor i filmer, väljer bort vita människor i medier och film och tidningar för den minoritet icke-vita som bor här.... för deras välmåendes skull... vilka barn ska vi vita "stå upp för"?

Eller vita ska INTE stå upp för SINA barns välmående och självkänsla?
Citera
2014-04-01, 09:29
Medlem
johnhenryIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnhenryIV
Lika förvånande är att producenten inte strök den delen som faktiskt kan tolkas som att en hel del rasism är inbillad - för det lär knappast vara poängen med denna film.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men poängen är att ÄVEN detta ÄR rasism - enligt filmmakaren.

Ja, du har tyvärr sannolikt rätt i det antagandet. Vidare, väljer man att utgå från att känslor av att inte lyckas attrahera kvinnor under perioder av sitt liv - eller känt sig "bojkottad" av det andra könet, vilket jag vill minnas var det mannen sade, så kan man förstås dra detta (rasism) till absurdum. Som Cimmerian skriver blir detta då till ett slags "vansinnesförlopp", rimligen utan ände.
Citera
2014-04-01, 09:52
Medlem
Jag undrar om berättelsen om han som blev kallad "negeranställd" av sin chef skulle hålla för en närmare granskning, förmodligen inte. Han såg inte ut att vara en dag över 25, alltså måste det ha hänt för inte så länge sedan, på 80/90-tal hade jag köpt det, men inte nu. Men det är ingen som kommer kolla med anställda och kanske fråga ut chefen, det är ju sanning, även om det är en lögn så har det hänt någon, vi vet ju alla hur rasistiska svenskar är...
Citera
2014-04-01, 10:04
Medlem
dajevlars avatar
Varför kan man generalisera nu?

De allra flesta spottar inte åt mörkhyade eller kallar dem namn. Några gör det.

När svenskar får känna av massinvandringens eller kulturblandningens nackdelar, då är det bara några individer som betett sig fel.

Varför ska vi få dåligt samvete och försöka pressas in i nåt sorts PK-hål när allt som sker egentligen är naturligt. Folk är misstänksamma mot individer som inte liknar dem själva. Åt bägge håll.

Är då lösningen att alla ska bli halvbruna? Lite långsökt va?

Allt detta som debatteras och sker är en uppbyggnad mot ett enda stort olyckligt kaos som kommer ske.
Citera
2014-04-01, 12:35
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar

Varför kan man generalisera nu?

De allra flesta spottar inte åt mörkhyade eller kallar dem namn. Några gör det.

När svenskar får känna av massinvandringens eller kulturblandningens nackdelar, då är det bara några individer som betett sig fel.

Mångkulturalister har bara EN fast ståndpunkt, och det är att vita människor är rasister och alla andra är offer för denna rasism. De saknar moral, kunskap, stringens. De är djupt anti-vetenskapliga, och i kombination med en abnorm hybris och ett narcissistiskt ego blir resultatet att det är som att diskutera med en yrande galning som hoppar från ståndpunkt till ståndpunkt.

I en normal människas värld kan man rimligtvis inte generalisera en folkgrupp och samtidigt vägra generalisera andra folkgrupper.

För en mångkulturalist är detta inget konstigt, eftersom deras ENDA fasta ståndpunkt är att vita människor är rasister, och alla andra är offer för denna rasism.

I en intilliggande tråd hävdar mångkulturalisterna med sin sedvanliga brist på källor att hudfärg inte betyder något för barn. Här ser vi argumentet att hudfärg är jätteviktigt för barns självkänsla, varvid icke-vita givetvis måste kvoteras in i teve, filmer och bilder.

Att hudfärg i sådana fall är jätteviktigt även för vita barns självkänsla tas - förstås - inte med i beräkningarna.

Det är också endast vita som kan vara för många: för många vita i pop-bandet, för många vita inom en viss hobby, för många vita i en film, för många vita i ett bolag eller ett parti, etc.

En mångkulturalist skulle ALDRIG anse att det kan bli för många icke-vita i exakt samma sammanhang som de klagar på vithetesrepresentationen.

Och så vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in