2014-04-01, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hur är vädret i Moskva inatt?

Nej du, dig tröttnar man på efter ett tag. Du är ungefär lika objektiv som Goebbels skulle ha varit om man bad om nackdelar med Hitlers ledarskap.

Men marschera du med i Vladimir Vladimirovitjs "stabila, moraliska och rättvisa riktning".

Varför får jag associationer till Kiev-kuppen när du nämner Goebbels?
2014-04-01, 00:15
Medlem
tverskoys avatar
Befolkningen i Kharkov kräver en rättegång för Tymoshenko i samband med hennes uttalande om att massmörda folket i Östra Ukraina
https://www.youtube.com/watch?v=F79vXqygyf4

Befolkningen i Kharkov står inför ryska Konsulaten och kräver att bli en del av Ryska Federationen
https://www.youtube.com/watch?v=6dIiOgpKUC0
2014-04-01, 00:17
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Med andra ord: att Ukraina tillverkade sovjets och idag rysslands bestsellersmilitära produktion och äger rättigheter att tillverka och försälja...vilket KAN innebära - att man då besitter alla svaga länkar i fordon och flyg - vilket då kan användas emot Ryssarna i framtiden ? Vilken barock och bisarr situation Putin egentligen befinner sig i.....om Ukraina då också väljer västerländska samarbetspartner ( önsketänkande:Hägglunds!) för att raffinera de militära produkterna.

Långt ifrån alla "best sellers", men ja, en del var ukrainskt, och fortsatte att vara ukrainskt efter Sovjets sammanbrott.

Det var ju dock ett tag sedan, och Ryssland har rett ut det mesta utav det där vid det här laget. Det som fortfarande saknas i Ryssland idag är den skeppsbyggnadsindustri och kompetens som fanns under sovjettiden. Där ligger man fortfarande i lä, och det märks tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Seisma

Därför att du inte bara är historielös utan också väldigt förvirrad.
2014-04-01, 00:19
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
En artikel i Washington Post behandlar det ryska initiativet till ett federalt Ukraina. Författarens (juridikprofessor) infallsvinkel är intressant. Han börjar (lol) och jämföra med Mussolini (Vem har Putin ännu inte blivit nämnd i samband med: Hitler, Mussolini, Stalin...what next? Gud i Himlen och de sju dvärgarna?) och sedan kommer han fram till att även om Ryssland är hycklare beträffande federalism, så är förslaget ändå något som kan leda framåt givet nuvarande situation.

http://www.washingtonpost.com/news/volokh-conspiracy/wp/2014/03/31/russian-government-advocates-federal-system-for-ukraine/
2014-04-01, 00:21
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Befolkningen i Kharkov kräver en rättegång för Tymoshenko i samband med hennes uttalande om att massmörda folket i Östra Ukraina

Hur mycket pro-rysk jag än hade varit så hade jag nog skämts lite med att posta denna video. Den säger ju en hel del om den pro-ryska "befolkningen i Kharkov". Du komprometterar ju dig själv här.

Men jag vet inte, du kanske stöttar kommunister?
2014-04-01, 00:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nja, BTR-4 är på samma nivå som BTR-90 ungefär, något modernare skulle jag säga. Dock är det ingen vagn som är i bruk, utan något som isf beställs och produceras för export eller inhemsk användning (detta är dock inte gjort så vitt jag förstår).

BTR-80 är standardvagnen i det ukrainska försvaret när det gäller hjulfordon av den typen, och den har samma beväpning som de ryska varianterna (14,5 mm ksp, 7,62 mm ksp och rökkastare).

BTR-90 är inte i bruk i det ryska försvarets mekaniserade brigader.

Ukraina har en egen försvarsindustri, som du mycket riktigt påpekar. Flera designbyråer och sedermera bolag som var stora i Sovjet var de facto ukrainska, t.ex. Antonov (flygplanstillverkaren) och "Kharkiv Morozov" (tillverkar stridsvagnar, bl.a. T-55 och T-64, samt T-80 och den ukrainska T-84).
BTR -4 är väl den som exporterats till Thailand eller Irak? Är det samma vagn så har ett mindre antal tillförts Ukrainas armé.
2014-04-01, 00:25
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Långt ifrån alla "best sellers", men ja, en del var ukrainskt, och fortsatte att vara ukrainskt efter Sovjets sammanbrott.

Det var ju dock ett tag sedan, och Ryssland har rett ut det mesta utav det där vid det här laget. Det som fortfarande saknas i Ryssland idag är den skeppsbyggnadsindustri och kompetens som fanns under sovjettiden. Där ligger man fortfarande i lä, och det märks tydligt.

Nja, som sagt är den största akilleshälen helikoptermotorer. Ryssarna håller på att bygga en egen anläggning men den är inte klar på något år, så en förlust av ukrainsk produktion vore ett stort bakslag.
2014-04-01, 00:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Befolkningen i Kharkov står inför ryska Konsulaten och kräver att bli en del av Ryska Federationen
Konstigt att gränsen är fylld med Ukrainare som väntar på ett ryskt angrepp?
Skulle Ryssland hota Sverige så skulle du lätt kunna filma några hundra kommunister som stod och bedyrade Ryssland sin kärlek.
Säger nada!
2014-04-01, 00:28
Medlem
Xeliouss avatar
Första kvartalet i år har rika ryssar flyttat cirka 360 miljarder kr utomlands. Studenter vill fly landet. http://edition.cnn.com/2014/03/31/opinion/russia-euphoria-crimea/index.html?c=intl-homepage-t

Tilltron bland ryssarna till framtiden i landet är låg, få tror på en positiv utveckling.

Matpriserna har stigit med 25% hittills. Snart kommer brödköerna
Senast redigerad av Xelious 2014-04-01 kl. 00:40.
2014-04-01, 00:33
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
BTR -4 är väl den som exporterats till Thailand eller Irak? Är det samma vagn så har ett mindre antal tillförts Ukrainas armé.

If you say so, det lär inte vara särskilt många exemplar, men det är mycket möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nja, som sagt är den största akilleshälen helikoptermotorer. Ryssarna håller på att bygga en egen anläggning men den är inte klar på något år, så en förlust av ukrainsk produktion vore ett stort bakslag.

Ja, men eftersom en egen produktion av motorer snart är klar, och skeppsbyggnationen både har sackat efter enormt, och kommer att fortsätta att sacka efter i minst 10-15 år till, så ser jag nog det som ett större problem som följde på sovjets fall än helikoptermotorerna.

Men visst, helikoptermotorer är väl också ett problemområde.
2014-04-01, 00:37
Medlem
Citat:

Tverskoy, du gör mig lite nyfiken. Är du en ganska smart anti-ryss som försöker få folk att tro att ryssar är helt blåsta, eller du en en helt blåst pro-ryss som inte fattar hur mycket dina galna inlägg skjuter pro-ryss sidan i sank?

Så du har lyckats hitta några som "kräver" att bli en del av Ryssland. Grattis. Precis samma gjorde Hitler, inte svårt att hitta videon av folk i Prag, Amsterdam eller andra ockuperade städer som "längtade" efter tyskarna.

Visserligen tycker jag det är fel att jämföra Putin med Hitler, men genom att posta videon av det slaget inbjuder du till jämförelsen.
2014-04-01, 00:40
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Seisma

Därför att du inte bara är historielös utan också väldigt förvirrad.

Jag håller med om att liknelsen med Goebbels var lite felaktig vad gäller bolsjevikkuppen i Kiev.
Pariskommunen år 1871 betraktas allmänt som den första kommunistrevolutionen (bolsjevikrevolutionen om man så vill kalla det). Efter det misslyckade försöket under 1:a världskriget att vinna över Tyskland så lyckades det bättre under andra världskriget med hjälp av det bolsjevikstyrda sovjetunionen och USA:S hjälp. Det som blev fel med associationen/liknelsen ovan, var att under Goebbels tid under andra världskriget var Tyskland ännu inte bolsjevikstyrt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in