Citat:
Ursprungligen postat av
Din farsas tand
Så Ukraina har en egen modell ( typ BTR4 som inte är tillverkningslicensierad från Ryssland ) Visste nämligen inte att Ukraina tillverkade och exporterade eget militärmaterial, min okunnighet på detta område föll sig kvar i tanken; att Ukraina fått köpa loss militärskrot från ryssarna sen tidigare. Jag har gjort en jämförelse precis - och Ryssarna ter sig dock ha lite mer muskler i sina BTR 80+90 jmf med BTR4.
Nja, BTR-4 är på samma nivå som BTR-90 ungefär, något modernare skulle jag säga. Dock är det ingen vagn som är i bruk, utan något som isf beställs och produceras för export eller inhemsk användning (detta är dock inte gjort så vitt jag förstår).
BTR-80 är standardvagnen i det ukrainska försvaret när det gäller hjulfordon av den typen, och den har samma beväpning som de ryska varianterna (14,5 mm ksp, 7,62 mm ksp och rökkastare).
BTR-90 är inte i bruk i det ryska försvarets mekaniserade brigader.
Ukraina har en egen försvarsindustri, som du mycket riktigt påpekar. Flera designbyråer och sedermera bolag som var stora i Sovjet var de facto ukrainska, t.ex. Antonov (flygplanstillverkaren) och "Kharkiv Morozov" (tillverkar stridsvagnar, bl.a. T-55 och T-64, samt T-80 och den ukrainska T-84).