Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Tja, det är inte politikerlöner iaf, som inte är särskilt höga i väst gement.
Det handlar om sådant som uteblivna leveranser, dubbelfakturering, att betala kriminella gäng för beskydd av sin verksamhet (istället för att råka ut för oförklarliga bränder, sönderslagna butiker/fabriker) o.s.v. o.s.v.
Det är gammal god hederlig korruption i ordets ursprungliga och korrekta bemärkelse således, och det går inte att slingra sig förbi.
Den typen av korruption/brottslighet hör mer 90-talet till. Detta existerar knappt idag Problemen nu är mer att man inte får tillstånd, problem med brandskyddsmyndigheten mm osv. Lösningen är då att man betalar. Detta är ett av Rysslands största problem och något som Medvedev bla faktiskt försökt bekämpa och som Putin iaf erkänt är ett stort problem.
Däremot går det att göra affärer utan mutor! Man behöver rätt personal som kan landet och man bör undvika vissa regioner.
Samara är ett sådant ställe som bla IKEA förlorat pengar på. Det är lockande med en stor och relativt rik befolkning men genomkorrumperat.
Jag vill inte gå in i ditt företags fall men ofta skyller man på mutor/korruptionsproblem när det i själva verket beror på dålig förberedelse för att gå in på den ryska marknaden.
Vad som är mest skrämmande är att vid undersökningar på motsvarande Handels i Stockholm där eleverna får skriva var man helst vill jobba så är det i Moskva offentlig sektor som toppar.
Då kan jag upplysa om att grundlönen är dålig! Alltså ser man sidoinkomsterna som mer attraktiva än jobb hos framgångsrika företag.
Detta är i mina ögon Rysslands största problem.
MEN till skillnad från "Rysshatarna" här tror jag att denna utveckling går att vända.