2014-03-31, 22:38
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Parlamentet förlorar sin legitimitet efter en statskupp. Ingen kan garantera att de inte röstar under hot. Redan här faller argumentet om en demokratisk övergång.

Nu ska vi se här... Man får alltså inte rösta då nej, för att risken finns att man röstar under hot...

Okej...

Men det gäller tydligen bara i Kiev, och inte på Krim, där det går utmärkt att rösta under potentiellt hot, och där omröstningen dessutom är legitim oavsett situation den ägt rum under?
2014-03-31, 22:40
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Parlamentet förlorar sin legitimitet efter en statskupp. Ingen kan garantera att de inte röstar under hot. Redan här faller argumentet om en demokratisk övergång.

Vidare, parlamentet inleder en riksrättsprocess och sammankallar en kommitté. Kommittén ska undersöka saken och rapportera tillbaka till parlamentet. Sedan röstar parlamentet för att väcka åtal. Först efter författningsdomstolens klartecken kan en slutgiltig omröstning avsätta presidenten. Och det krävs minst 3/4 av rösterna, dvs. 338 st.

Blanda inte ihop impeachment-proceduren och valet av regeringen. Det är två skilda frågor som både diskuterats i denna tråd, som du verkar ha missat.

Du sa nyligen att regeringen är illegitim, varpå jag bad dig att förklara varför?

Ditt enda argument i detta fall är "ingen kan garantera att de inte röstar under hot". Min fråga är då, kan vi garantera det för riksdagsledamöter i Sverige idag? Kan vi verkligen det? Du använder hypotetiska scenarion som argument för ditt påstående att "Regeringen är inte legitim (enligt konstitutionen) eftersom de tog makten genom en väpnad statskupp."

Nej, hypotetiska scenarion räcker inte. Anklagar du någon för något, så får du bevisa det. Jag vill gärna se några källor på det. Initialt råder det en oskuldspresumtion. Vill du bryta denna presumtion, så får du presentera lite bevis. Som det ser ut idag har ett folkligt valt parlament med överväldigande majoritet röstat fram en ny regering. Punkt. Vill du säga emot, så får du komma med bättre argument och belägg.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-03-31 kl. 22:42.
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosnegerMedKlubba
Ja, den försvarsberedda patriotismen och misstron mot ryska herraväldesanspråk har goda tider i Ukraina nu:

Gott att se att försvarsviljan är god, och från politiskt håll verkar man också fått tummen ur nu:

Citat:
WARSAW — Ukraine’s government has decided to set aside an additional 6.8 billion hryvnia (US $697 million) for defense spending to mobilize troops, modernize weapons and improve the operational capacities of the country’s armed forces, Ukrainian Prime Minister Arseniy Yatsenyuk said.

With Ukraine’s military power considerably less imposing than that of Russia, the latest move could launch a much-needed string of arms modernization and acquisition programs, local analysts said.
http://www.defensenews.com/article/20140331/DEFREG01/303220026

Det verkar som om det kommer bli svårare och svårare för den rabiessmittade ryska björnen att sparka in dörren.
Senast redigerad av bernad_law 2014-03-31 kl. 22:54.
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Ni har säkert diskuterat detta långt tillbaka till tråden (för jag hoppas - som sagt - att detta tjafs angående terminologi och ehuru jorden är rund eller inte inte är ALLT som diskuteras!) men jag läser nu på DN.se rapportering om att de Ryska trupperna gradvis börjar dra sig tillbaka från Ukrainas gräns.

Kan det vara så enkelt att det var en 'show of force' för att säkerställa att inte Kiev sökte återta Krim med våld?

Det vore givetvis än lättnad om situationen börjar lugna ner sig nu, även om man verkligen får hoppas att politikerna i Europa inte faller tillbaka i samma dvala rörande Kreml som rådde innan den här soppan utspelade sig.

Oavsett vad som kommer hända den närmaste tiden så har redan på tok för många varningsklockor ekat från sent 30-tal.

Det har kanske inte gått upp för de tongivande skribenterna i denna tråd, men Ryssland och USA är överens om den viktigaste frågan då det gäller Ukraina, och det är frågan om ett ökat självstyre för regionerna.

Vi kommer således att se denna förhandling landa i en överenskommelse en bra bit före tidpunkten för det utannonserade presidentvalet den 25 maj. Därmed kommer den nya presidenten i Ukraina att ha bra mycket mindre makt än vad som varit fallet förut och centralmaktens inflytande över till sättningen av guvernörer kommer att försvinna.

Denna öppning i förhandlingarna leder förstås till att Ryssland visar god ton och drar tillbaks trupper vid gränsområdena, vilket också bidrar till att underlätta förhandlingarna.

Jag skrev om detta i ett inlägg tidigare idag. För intresse, sök på min signatur.
2014-03-31, 23:00
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seisma
Här går att läsa om gammal hederlig korruption, bedrägeri, kriminalitet med skattemedel etc etc och det går inte att slingra sig förbi att det är skattepengar som hamnar i olika fickor med hjälp av högt betalda politiker/tjänstemän i maskopi med privata entrepenörer. Ett riktigt hederligt västerländsk träsk, när den är som bäst. Den sista meningen lät som poesi.

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/mantec-domde-ut-sjukhuscheferna

Nej, det där är fråga om inkompetens och felaktigt utnyttjande av skattemedel. Ingenstans i det du länkade kan man läsa om kriminella gäng som styr företagande, hot om våld och förstörelse om inte stora summor betalas för "beskydd", dubbel och trippelfakturering för tjänster och material, uteblivna leveranser och krav om ytterligare betalning för att motta leveranserna o.s.v. o.s.v.

Du kan fantisera bäst du vill om att korruptionen skulle vara större i Sverige än i Ryssland (hahaha), och du kan posta hur många exempel som helst på missförhållanden som flutit fram i ljuset och sedermera åtgärdats (där har vi också en skillnad, för övrigt, att man försöker komma tillrätta med problemen) det innebär inte att det stämmer för det.

Ryssland är en av världens mest korrumperade stater, Sverige är en av världens minst korrumperade stater, punkt.

Återigen: "Jag har själv arbetat på ett multinationellt företag som etablerade sig i Ryssland i början av 2000-talet, men som helt enkelt var tvunget att lägga ner runt 2007/2008, anledningen? Korruptionen som fördyrade och i vissa fall omöjliggjorde effektiv produktion, eller produktion överhuvudtaget. Omkring 50 duktiga ryssar förlorade sina jobb p.g.a. detta."

och

http://www.transparency.org/cpi2013/results
2014-03-31, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Gott att se att försvarsviljan är god, och från politiskt håll verkar man också fått tummen ur nu:

http://www.defensenews.com/article/20140331/DEFREG01/303220026

Det verkar som om det kommer bli svårare och svårare för den rabiessmittade ryska björnen att sparka in dörren.

Men vänta nu lite! Äger Ukraina rätt att tillverka och exportera MiG21 och BTR ??
(Som jag uppfattade artikeln.)
2014-03-31, 23:14
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Men vänta nu lite! Äger Ukraina rätt att tillverka och exportera MiG21 och BTR ??

MIGarna torde vara uppgraderade varianter som säljs, inte nyproducerade sådana. Vad gäller BTR så är BTR inte ett märke utan en förkortning av "bronyetransportyor", liksom BMP är en förkortning för "Boyevaya Mashina Pekhoty". Det är alltså något liknande "pansarterängbil ***" i Sverige.

BTR-vagnarna det är fråga om här är en ukrainsk version som kallas BTR-4, och inte ryska/sovjetiska BTR-60/70 eller 80.
2014-03-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Tja, det är inte politikerlöner iaf, som inte är särskilt höga i väst gement.

Det handlar om sådant som uteblivna leveranser, dubbelfakturering, att betala kriminella gäng för beskydd av sin verksamhet (istället för att råka ut för oförklarliga bränder, sönderslagna butiker/fabriker) o.s.v. o.s.v.

Det är gammal god hederlig korruption i ordets ursprungliga och korrekta bemärkelse således, och det går inte att slingra sig förbi.

Den typen av korruption/brottslighet hör mer 90-talet till. Detta existerar knappt idag Problemen nu är mer att man inte får tillstånd, problem med brandskyddsmyndigheten mm osv. Lösningen är då att man betalar. Detta är ett av Rysslands största problem och något som Medvedev bla faktiskt försökt bekämpa och som Putin iaf erkänt är ett stort problem.

Däremot går det att göra affärer utan mutor! Man behöver rätt personal som kan landet och man bör undvika vissa regioner.
Samara är ett sådant ställe som bla IKEA förlorat pengar på. Det är lockande med en stor och relativt rik befolkning men genomkorrumperat.

Jag vill inte gå in i ditt företags fall men ofta skyller man på mutor/korruptionsproblem när det i själva verket beror på dålig förberedelse för att gå in på den ryska marknaden.

Vad som är mest skrämmande är att vid undersökningar på motsvarande Handels i Stockholm där eleverna får skriva var man helst vill jobba så är det i Moskva offentlig sektor som toppar.
Då kan jag upplysa om att grundlönen är dålig! Alltså ser man sidoinkomsterna som mer attraktiva än jobb hos framgångsrika företag.

Detta är i mina ögon Rysslands största problem.
MEN till skillnad från "Rysshatarna" här tror jag att denna utveckling går att vända.
2014-03-31, 23:17
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand

Verkar så, och varför inte? Ligger fabrikerna i Ukraina så borde de ju få bygga skiten; det kanske var något som följde med när Sovjet brakade?

On a lighter note:
Medvedev var på besök på Krim i dag och Twittrade som vanligt, men vilket land var han egentligen i?

https://twitter.com/insider_ua/status/450736099837489152/photo/1

Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
MEN till skillnad från "Rysshatarna" här tror jag att denna utveckling går att vända.

Savoy brukar ofta säga att Medvedev var på rätt väg när det gällde korruption och att diversifiera ekonomin, men att Putin har tagit det ett par steg bakåt. Det tycks stämma med vad du säger, så det låter trovärdigt.

Själv är jag verkligen inte någon "Rysslandshatare", jag skulle tvärtom gärna se Ryssland ta en viktig roll som samarbetspartner till EU och USA. Problemet är att dagens Ryssland lider av en mycket farlig revanschlusta för deras fall som supermakt, och det ställer till oro.

Om Ryssland skulle acceptera sin roll som en andra rangens makt och låta sina grannländer själva välja väg utan att försöka upprätthålla en falsk bild som supermakt skulle man nå mycket längre än man gör med dagens huvudlösa politik. Men det kräver andra ledare än Putin och hans fantasier om ett slaviskt imperium.
Senast redigerad av bernad_law 2014-03-31 kl. 23:31.
2014-03-31, 23:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Den typen av korruption/brottslighet hör mer 90-talet till. Detta existerar knappt idag Problemen nu är mer att man inte får tillstånd, problem med brandskyddsmyndigheten mm osv. Lösningen är då att man betalar. Detta är ett av Rysslands största problem och något som Medvedev bla faktiskt försökt bekämpa och som Putin iaf erkänt är ett stort problem.

Däremot går det att göra affärer utan mutor! Man behöver rätt personal som kan landet och man bör undvika vissa regioner.
Samara är ett sådant ställe som bla IKEA förlorat pengar på. Det är lockande med en stor och relativt rik befolkning men genomkorrumperat.

Jag vill inte gå in i ditt företags fall men ofta skyller man på mutor/korruptionsproblem när det i själva verket beror på dålig förberedelse för att gå in på den ryska marknaden.

Vad som är mest skrämmande är att vid undersökningar på motsvarande Handels i Stockholm där eleverna får skriva var man helst vill jobba så är det i Moskva offentlig sektor som toppar.
Då kan jag upplysa om att grundlönen är dålig! Alltså ser man sidoinkomsterna som mer attraktiva än jobb hos framgångsrika företag.

Då skiljer sig våra erfarenheter och meningar åt på en del punkter, helt klart. Däremot håller jag med dig om att det går att vända korruptionen. Att utradera den nästan helt till och med. Både Ryssland och Ukraina är förhållandevis moderna länder med god grundplåt för att få bort den, så där är vi helt överens.
2014-03-31, 23:38
Medlem
fitz-humes avatar
Jag kan varmt rekommendera dokumentären Putin's Kiss (från 2011) som tar upp den statsfinansierade ultranationalistiska Nashi-rörelsen. Denna engagerar 120.000 ungdomar som används som propaganda och terrorverktyg av Putin. Tiotusentals av dessa ungdomar bussas regelbundet in till Moskva i syfte att demonstrera för Putin eller att sabotera anti-Putin demonstrationer. Ungdomarna går ut med förtryckta plakat som hånar oliktänkande journalister och politiska motståndare. De slänger plakaten på marken och stampar på dem. De får i rörelsen lära sig att Putin var utsänd av Gud för att göra Ryssland starkt och mäktigt. Ryssland är i deras ögon överlägset och de anser att Ukraina bör tillhöra Ryssland.

Flera journalister och demonstranter har misshandlats grovt av vad man misstänker är medlemmar från Nashi-rörelsen som även begår regelbundna sabotage mot kända oliktänkande. Ledarna i Nashi-rörelsen har starka band till Putin och gör raketkarriärer som politiker med sikte att bli Putins högra hand och sedermera efterträdare.

Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nashi_(youth_movement)

Dokumentären:
http://putinskissmovie.com/
2014-03-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej, det där är fråga om inkompetens och felaktigt utnyttjande av skattemedel.
http://www.transparency.org/cpi2013/results

Trots sin inkompetens får de hållas år efter år och felaktigt utnyttja skattemedel. Putins Ryssland utvecklas i en annan och stabilare och mer moralisk rättvis riktning än den dekadenta, som i det här fallet Sverige. På ytan ser det vackert ut men skrapar man lite på ytan så ser man hur allt håller på att degenerera inunder. Systemet är som en elakartad tumör som är beroende av mera näring för sin överlevnad, inte undra på att Carl känner att Kiev-kuppen utvecklats till att bli ett stort misslyckande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in