Om det finns en sådan oerhörd svaghet att uttrycka sig i tal som vilka tycks tro och ge uttryck för så tror jag att vi har stora problem. Problem som aktivt bör motverka, genom att ordna kurser och annat. Det kommer nämligen vara en direkt nödvändighet att behärska i takt med att vi flyttar fram våra positioner. Jag måste erkänna att jag inte riktigt har tänkt på detta förrän nu, men om det är som folk hävdar är det onekligen väldigt allvarligt ställt.
Citat:
Ursprungligen postat av
EmileZola
Debatt överlag blir alltid sakligare och gör sig alltid bättre i skrift.
Kanske för de inblandade parterna. Knappast för åhörare,titta och lyssnare. Det finns en anledning till att vi i Europa har en flertusenårig tradition av muntliga debatter i person, snarare än skriftliga diton.
Med ljud och bild kan du nämligen kommunicera så oändligt mycket mer än vad du bara kan med det skrivna ordet. Det blir kraftfullt på ett helt annat sätt. Adolf Hitler insåg detta, Olof Palme gjorde det med. Idag tycks dock den "skolan" vara död, och det är lite tråkigt kan jag tycka, även om jag själv naturligtvis är mycket bättre att uttrycka mig i skrift än muntligt. Tror jag åtminstone, jag vet inte riktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
M.Saxlind
Jag vet inte, men något måste det väl vara eftersom man beklagar sig över att folk inte ringer in om det?
Ja, jag håller med om att det är underligt att den möjligheten inte utnyttjas av de som uppenbarligen är intresserade av att diskutera med Motgiftstrojkan. Jag kan inte svara på om det handlar om feghet och rädsla för att göra bort sig eller om att man faktiskt inte har något genuint intresse för diskussion, det får de göra själva.
Citat:
Dock är det väl mest personer som personligen känner radiopratarna, som "Jacob", som brukar ringa in? Så det handlar nog inte om ämne, utan om att de som är positiva har lätt att ringa in medan de som är kritiska har svårt att göra det.
Det är nog ganska blandat. Jag lyssnar som sagt ganska sällan, men jag har nog ändå hört ett 20-tal olika personer ringa in. Ställer mig högst tveksam till att dessa hade någon större erfarenhet av "radio" sedan innan, det där känns mest som undanflykter för den fege och ynklige.
Citat:
Det är ju logiskt. Ska du uttrycka något muntligt LIVE har du kort tid på dig att tänka ut och framföra svaret. I en skriftlig debatt finns däremot inte samma tidspress, där kan man fundera igenom sin ståndpunkt och sedan klart och tydligt formulera sina argument till stöd för den ståndpunkten.
Det är väl ingenting som hindrar dig från att förbereda dig i förväg? Stollarna i riksdagen debatterar ju muntligt hela tiden. Du har sannerligen låga tankar om gemene nationalist om du tror att dessa är sämre och dummare än folkförrädarna som sitter där.
Förhoppningsvis är man ju så väl påläst och stark i sin övertygelse och sitt sinne att man faktiskt kan kommunicera ut det man vill ha sagt utan att behöva tänka i en halvtimme först. Det är väl inget konstigt med det?
Citat:
Livedebatter handlar mycket mer om snabbtänkthet, tom retorik och floskler (det första är en bra egenskap, det andra två sakerna är "politruk-skills" - titta bara på partiledardebatterna och lyssna på vad som egentligen sägs, ofta låter det rätt så bra men är bara massa floskler). Skriftliga debatter är ofta mer noggranna och exakta för skriver man bara en jävla massa floskler på en bit papper så kan till och med en idiot, efter att ha läst igenom pappret några gånger, genomskåda flosklerna.
Givetvis behövs en viss snabbtänkthet. Det är viktigt germanskt karaktärsdrag. Dessutom ger ljud (och även bild) betydligt mer kraft och gör debatten mer mångfacetterad och roligare att som åhörare lyssna eller titta på. Och detta är ju naturligtvis mycket viktigt i sammanhanget.
Debatten blir bara dålig om debattörerna är dåliga. Givetvis har du dock rätt i att det blir mer noggrant och exakt i skriven form, precis som en doktorsavhandling ju förstås är mer noggrann än när doktorn ställer sig på ett podium för att prata om sin avhandling.
Citat:
Hur som helst: Att folk som läser och skriver mer än vad de debatterar saker muntligt inte vill debattera i radio tycker jag inte känns så jävla uppseendeväckande.
Det handlar om rädsla för sin egen presumtiva dålighet och att göra bort sig alltså? Tråkigt i så fall. Jag tror många hade gjort bättre ifrån sig än vad de får för sig.
Citat:
Det är ju typ som att de flesta nationalister som jobbar journalistiskt/opinionsbildande föredrar att skriva artiklar framför att spela in radioreportage/radioprogram (på gott eller ont), folk är helt enkelt mer bekväma med att uttrycka sig skriftligt.
Det är ju också för att det går oändligt mycket snabbare att skriva ihop en text än att spela in ett radioprogram. TV och film är förstås bäst, men det tar ju ännu mycket längre tid, och det kan man heller inte göra hemifrån på samma sätt.
Om det är så att de flesta nationalister är dåliga talare och irl-debattörer, ja då har vi sannerligen ett allvarligt och akut problem som måste åtgärdas. Och det är minsann inget att skämta bort.
Citat:
Just anonyma nationalister har ju också ofta svårt att få möjlighet att öva på muntliga debatter eftersom de till vardags gärna håller sina åsikter för sig själva och oftast bara näthatar skriftligt och anonymt.
Men man debatterar och argumenterar väl hela tiden med sin omgivning, sin arbetsplats och liknande om andra frågor, eller vilken verklighet lever folk i?
Citat:
Det handlar som sagt var inte om rättvisa. Det handlar om att alla vill välja "slagfält" och därför blir det inget "krig".
Ja, och då vore ju ett offentligt och neutralt slagfält det bästa och roligaste, åtminstone för oss åhörare. En klassisk nordisk debatt helt enkelt.
Citat:
Så antingen får man sluta säga att man vill ha "krig" (debatt) eller så får man väl "attackera fienden" där han befinner sig (ta debatten på ett ställe där motparten också är beredd att göra det), att hålla på och brösta upp sig och ropa "kom då!" är ju bara meningslöst spel för gallerierna som bevisligen inte leder till någon debatt.
Du förutsätter ju att båda parter har samma glödande intresse av att debattera dessa frågor. Det tror jag är ett misstag. Jag ser inte varför Jonas eller Magnus skulle brinna för att debattera med folk som stör sig på något de har sagt eller som inte håller med dem i olika frågor. Deras projekt handlar ju inte om det.
Däremot upplever jag det som att man gång efter gång påpekar att det finns möjlighet att göra det och debattera frågan med dem, för de som vill. Om ingen vill göra det - skit samma då, då var det visst inte så viktigt, och vi kan släppa det. Så upplever jag det åtminstone, och det är ju en ganska stor skillnad.
Citat:
Jag tror ju iofs att ett halvdussin ettriga Flashbackare är en större politisk kraft än 10 000 passiva lyssnare.
Det beror ju helt på vad man är ute efter och vad målet är, för båda parter. Bara för att du är ettrig är du inte en politisk kraft, det beror helt på vad du gör med din ettrighet.
Ett tag hade vi ju en drös med dumskallar och imbeciller som i princip gick i krig mot Radio Framåt/Motgift och i princip krävde trojkans avgång. Såhär med i facit i hand kan vi ju konstatera att de misslyckades och att radioprogrammet har fler lyssnare än någonsin. Oklart om det var deras mål.