2014-03-31, 18:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om den används som på videon med hängande gris eller stående VB så kanske men nu säger ju DL att hon låg på mage så jag tycker det skulle bli svårt att styra den där. Den vrider sig nog lätt i handen med nedåtriktade hugg.

Har svårt att tro på saker jag inte vet.

Reagerat lite på att fyra av huggen verkar ha trängt in just 4 cm. Hade det varit en 8,75 lång Pipe Dagger borde inte något av huggen gått längre in? Har du väl passerat och perforerat huden, muskulaturen och revbenen så glider väl vapnet rätt lätt vidare?

Sen tror jag knappast att DL skulle drista sig till att säga att hon troligtvis hängde som ex. Själv har jag varit inne på att hon kan ha legat på sida, men det var mer en känsla när jag funderade på huggbilden och huggen i axeln.
Citera
2014-03-31, 18:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vet inte hur du tänker men KJ har medgivit att han hämtat VB, av signaleringslista så kan man se att VB's mobil flyttat sig från UG4 (täckande mast) till Bodsvedjan. Alltså är det högst sannolikt att så skett, VB och KJ har varit i dennes lgh för det finns ingen annan sannolik plats inom området.

Polis har gjort stora efterforskningar genom bl.a. dörrknackning och kammat "noll" i att någon av dessa två personer befunnit sig på annan plats än i KJ's lgh. Det sista är som sagt "högst sannolikt", de har samtidigt befunnit sig i KJ's lgh för det finns inget annat rimligt alternativ.

Grannlägenheterna då, varför kan inte någon av dem vara mordplatsen? MB kilade kanske upp till E*glas lägenhet med lite fiskrens och träffade VB där, E var inte hemma den helgen. Jag tror inte att det gick till så, men KJ lägenhet måste inte vara mordplatsen, inget tyder på det säger åklagaren. Dessutom, VB och KJ måste inte ha varit ensamma i KJ lägenhet, det kan ha funnits en tredje person, t ex. den som hjälpte KJ att bära ut ett föremål några dagar senare. WL stämmer bra in på signalementet tycker jag. Dessutom KJ bästa kompis.
Citera
2014-03-31, 18:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Problemet är att inte du eller någon annan exakt vet hur verktyget som var hemma hos KJ såg ut, så hur kan du tvärsäkert säga att det inte är det verktyget?

Som sagts tidigare så om KJ haft ett så egendomligt vapen som en pipe dagger så hade hela hans gäng sett det. Polisen visar AB ett stämjärn och då säger AB att det är ett sånt han sett. Eftersom ett stämjärn inte passar i såren så är det inte det verktyg AB sett som använts vid mordet. Logiskt?
Citera
2014-03-31, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tror du missat en del av Tingsrätten dagar då Lindbom vittnade, och att han medgav att det kan röra sig om ett stämjärn. Det betyder att domstolens text som du citerar är helt korrekt och inte alls rättsvidrigt. Domstolen dömer som sagt, och oron över att något är fel i fallet har inget fog.
Det hade uppmärksammats av försvararen.

Sanningen är ju att TO nu gör det.
Citera
2014-03-31, 18:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det är inte bevisat att VB var hos KJ över huvud taget. Men mastuppkopplingar antyder detta, då gör rätten bedömningen att VB befunnit sig där mobilen varit.

Den slutsatsen utgår jag ifrån att gärningspersonerna räknade med att utredarna skulle komma till - och där blev utredarna, åklagarna och tingsrätten bortdribblade. Dvs det scenariot jag från början framförde som det mest troliga.
Citera
2014-03-31, 18:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det blir inga förhör med KJ:s mamma.

Klokt av Olsson att avstå från det.
Citera
2014-03-31, 18:56
Medlem
findays avatar
Citat:
Som sagts tidigare så om KJ haft ett så egendomligt vapen som en pipe dagger så hade hela hans gäng sett det. Polisen visar AB ett stämjärn och då säger AB att det är ett sånt han sett. Eftersom ett stämjärn inte passar i såren så är det inte det verktyg AB sett som använts vid mordet. Logiskt?
Du har fått för dig att det är en pipe dagger, det betyder inte att det är det, att han tycker det är likt ett stämjärn betyder inte att det ser exakt ut som ett stämjärn, finns många liknande verktyg och det finns mycket former på dessa också. samt att det kan vara något som är omslipat. variansen är enorm.
Det är hur lätt som helst att göra något själv som får liknande sår, ändå blir ni tvärsäkra på att det just är en pipe dagger som vad jag kan se inte stämmer in på huggen.
Citera
2014-03-31, 19:05
Medlem
highfives avatar
Citat:
Du har fått för dig att det är en pipe dagger, det betyder inte att det är det, att han tycker det är likt ett stämjärn betyder inte att det ser exakt ut som ett stämjärn, finns många liknande verktyg och det finns mycket former på dessa också. samt att det kan vara något som är omslipat. variansen är enorm.
Det är hur lätt som helst att göra något själv som får liknande sår, ändå blir ni tvärsäkra på att det just är en pipe dagger som vad jag kan se inte stämmer in på huggen.

Ja AB är nog en av de främsta experterna som går att finna. Sen är han bevisligen en fena på rita också. Hade AB sagt det var en slipad grillkniv som KJ böjt som Uri Geller och ritat en sådan så hade det nog istället varit åklagarnas förslag på mordvapen.
Citera
2014-03-31, 19:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tar till mig vad du säger, jag förstår mycket väl.

I det här fallet finns det uppgifter som kan tala för en medgärningsman. Bl a det du själv nämner angående en bärhjälp. Det är inte utrett vad det handlade om. Vad jag minns så följde man inte upp det här ordentligt i förhören med KJ, klantigt måste jag säga.

Att brottsplatsen eller tiden för mordet inte har kunnat fastställas ger ett utrymme för en alternativ gärningsman, jag förstår inte hur man kan se på det med andra ögon. Jag menar inte att KJ inte är inblandad, men han behöver nödvändigtvis inte vara den som höll i träverktyget som egentligen liknar en märlspik. Jag vet inte i vilken mån domstolen får döma för mord om man är förvissad om att den åtalade är inblandad på något vis, men att man inte kan bevisa att han höll i mordvapnet. Om KJ skyddar någon, kan mycket väl vara så, är det grund för att fälla honom för ett brott som någon annan kanske har begått?

Att KJ inte öppnar sig och skyller på någon annan, är det grund nog att han ska fällas för mord, eller handlar det om ett annat brott som inte finns med i åtalet?

Domstolen behöver inte berätta för någon vad den är "förvissad om" av det slaget - domstolen ska komma fram till ett slutbetänkande och formulera ihop en dom som den tror är rättvis, men inte nödvändigtvis överensstämmande med verklighet och sanning.
Citera
2014-03-31, 19:08
Medlem
Citat:
Problemet är att inte du eller någon annan exakt vet hur verktyget som var hemma hos KJ såg ut, så hur kan du tvärsäkert säga att det inte är det verktyget?

Den ende som sett det har ritat av stämjärnet, så det finns visst en beskrivning på det. T.o.m. en skiss.

Dessutom är det just det vittnet som fört in ett stämjärn i handlingen och som ÅK lutar sig mot.

KJ förnekar att han haft ett stämjärn hemma.

Har svårt att se vilken hjälp han haft av det, då han mest ägnade sig åt plastvapen.

Varför inte låta experten titta på skissen och alternativa vapen och ge sitt omdöme om vilket vapen som troligast skulle avsätta de sårskadorna som återfanns på VBs kropp?
Citera
2014-03-31, 19:13
Medlem
Vart tog historien vägen om vittnet som hade sett ett svart fordon med en passagerare övertäckt med gul duk över huvudet vägen? Vittnet ska ha sett fordonet vid Rödbergsfortet kort tid efter den 4 maj. Någon som kommer ihåg eller vet något mer?
Citera
2014-03-31, 19:14
Bannlyst
Citat:

Det verktyg som AB beskriver i TR, försöker rita och sen håller upp en penna för att förklara att den är "halv, rund uppe och platt under". Kan det inte vara det verktyget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in