2014-03-31, 13:53
Medlem
r9s avatar
Aftonbladet rapporterar om 6-åriga Rebecka som tvingades öppna munnen och visa sina tänder för busschauffören. Föraren vägrade tro att Rebecka var under sju år trots att både hon och mamman intygade det flera gånger.

– Det är inte ok att kränka någon på det sättet, säger flickans mamma Danisa Atterhagen.

Flashback;
Enligt birthday.se finns det ingen vid mammans namn och ingen med dotterns namn på adressen. En kvinna som är skriven tillsammans med en Mikael Attenhagen heter Danisa Elisabeth Norrmén

Boende på adressen:
1. Nils Mikael Atterhagen
Vegavägen 5, 862 32 Kvissleby
Fyller 47

2. Danisa Elisabeth Norrmén
Fyller 37 år

3. Nathalie Lillian Shelegi
Fyller 19 år

Diskussion:
1. Hur gammal är dottern? Är det bekräftat att hon är under 7 år?
2. Varför går mamman ut med falskt namn?
3. Gjorde chauffören rätt som ifrågasatte barnets ålder?

Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18635589.ab
Citera
2014-03-31, 14:02
Medlem
Tycker busschauffören gör rätt. Vid misstanke om att barnet är under sju så behövs det bevis och inte intyg av en förälder.

Lite som om någon morsa skulle gå in på krogen där det är 18 års gräns med sin 17 åriga son. Vakten frågar om lägg och mamman intygar gång på gång att hennes son är 18. Och sen när 17 åringen inte kom in så gråter man ut i media och känner sig kränkt till döds.

Vissa människor gör detta bara för att de ska få pengar, det verkar iallafall så.
Citera
2014-03-31, 14:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Medier och journalistik --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2014-03-31, 14:09
Medlem
Gick väl lite långt med tänderna, det hade ändå inte kunnat bevisa att hon är under 7. Många 5-åringar ar tappat sina första tänder. Jag var en utav dessa
Citera
2014-03-31, 14:13
Medlem
-defekt-s avatar
Fan bussen har hårdare krav på barn resenärer, än vad samhället har på ensamkommande "Skägg" barn.
Citera
2014-03-31, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r9
Aftonbladet rapporterar om 6-åriga Rebecka som tvingades öppna munnen och visa sina tänder för busschauffören. Föraren vägrade tro att Rebecka var under sju år trots att både hon och mamman intygade det flera gånger.

– Det är inte ok att kränka någon på det sättet, säger flickans mamma Danisa Atterhagen.

Flashback;
Enligt birthday.se finns det ingen vid mammans namn och ingen med dotterns namn på adressen. En kvinna som är skriven tillsammans med en Mikael Attenhagen heter Danisa Elisabeth Norrmén

Boende på adressen:
1. Nils Mikael Atterhagen
Fyller 47

2. Danisa Elisabeth Norrmén
Fyller 37 år

3. Nathalie Lillian Shelegi
Fyller 19 år

Diskussion:
1. Hur gammal är dottern? Är det bekräftat att hon är under 7 år?
2. Varför går mamman ut med falskt namn?
3. Gjorde chauffören rätt som ifrågasatte barnets ålder?

Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18635589.ab
Alla som är emot kan ju ställa sig fråga, när ska man behöva visa identitet? När man går in på krogen? Jag tycker också det känns kränkande eller lite förnedrande men man måste spela med reglerna. Dom finns av en anledning.
Citera
2014-03-31, 14:20
Medlem
trickydicks avatar
Ser ut som zigenare, men kan mycket väl vara från mellersta östern
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/vill-ha-ursakt-fran-bussbolaget

Ja flickan ser onekligen ut att vara 7-8 år. Tycker det inte är så konstigt att chauffören som troligen själv inte var svensk ifrågasatte.
Citera
2014-03-31, 14:26
Medlem
Ratsit/birthday visar inte info för personer under 16 år (tack och lov).

Mamman har ju uppenbarligen samma förnamn som i artikeln och att hon är skriven med ett annat efternamn beror väl antingen på att de är nygifta eller inte har bytt namn officiellt men ändå i alla sammanhang använder makens efternamn. Personligen har jag rätt svårt att se hur man kan dra slutsatsen att rätt förnamn + makens efternamn skulle vara någon helt annan person...

Låter inte det minsta konstigt.
Senast redigerad av Grillo 2014-03-31 kl. 14:29.
Citera
2014-03-31, 15:22
Medlem
1235oops4567s avatar
På bilden ser flickan och dessutom hennes mor i bakgrunden ut som zigenare. Jag kan ha helt fel, jag reserverar mig för detta. Jag behöver ändå påpeka det otroligt lustiga i att detta i så fall blir startskottet för en fortsättningsepidemi på vad Ullenhag har startat, genom att kalla till "krismöte" för det som hände stackars fröken Nyman på Sheraton. Om man vill öka antalet DO-anmälningar från zigenare med runt 4567% procent så är det precis vad Ullenhag gjort. Men, som sagt, än så länge spekulerar jag bara, och visst ser flickan ut att vara mer än 6 år gammal. Även om det vore bevisat att hon är det så tror jag inte att det förhindrar att tidningen skriver artikeln. Kanske kommer den lilla lokaltidningen upp på tal i högsta kansliet på grund av detta. Värt att chansa!
Citera
2014-03-31, 15:26
Medlem
Aghartas avatar
Det råder ingen tvekan om att hon är 6 år. Varför skulle hon annars gå ut i massmedia med detta? Hon har dessutom skrivit om det på Facebook och hennes vänner borde veta hur gammal dottern är. Lite korkat av busschauffören att tro man kan se på tänderna hur gammal någon är, det kan ju skilja flera år i utvecklingen av tänder.
Citera
2014-03-31, 15:48
Medlem
Men se på sjutton, det betyder att det inte bor ett barn här hemma hos oss, eftersom hen inte står skriven här enligt ratsit.
Citera
2014-03-31, 15:55
Avstängd
micro113s avatar
Busschauffören kanske var tandläkare, och helt enkelt vet vilka tänder om inte kommer upp före en viss ålder.
Med hänsyn att hjärnkirurger kör taxi liksom ... så finns väl knappast skäl att ifrågasätta en busschaufförs expertis gällande tänder..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in