2014-03-30, 21:23
Medlem
Såhär röstar svenska miljonärer!

Inte överraskande så ligger sossarna och VP i botten tillsammans med Centern men -lite- överraskad är jag att 12% av dessa 864 svenska miljonärer röstat på Miljöpartiet.

SD fick runt det de fick i riksdagsvalet. Centern har alltid varit böndernas parti så inte heller en överraskning att de inte får många röster från mestadels stadsbor trots att de är med i alliansen.

Citat:
Vänsterpartiet 0,9 %
Centerpartiet 1,8 %
Socialdemokraterna 2,5 %
Kristdemokraterna 4,8 %
Sverigedemokraterna 5,7 %
Folkpartiet 7,4 %
Miljöpartiet 12 %
Moderaterna 71 %

http://www.va.se/bonus/sa-rostar-sveriges-miljonarer-626390

Undersökningen genomfördes av Connoisseur.
2014-03-30, 21:27
Medlem
VPK och MP har ju sina media miljonärer som fortfarande röstar på dem. Typ Aschberg och liknande.
2014-03-30, 21:35
Medlem
Förvånad mig inte över huvud taget att flest miljonärer röstar på moderaterna ligger ju mest vinst i för dom i det partiet.
2014-03-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KioskBengt
Förvånad mig inte över huvud taget att flest miljonärer röstar på moderaterna ligger ju mest vinst i för dom i det partiet.

Nej haha det är det minst förvånande i denna undersökningen. Hade trott att det skulle ligga lite närmare 85-90%.
2014-03-30, 21:54
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det tror inte jag på. S har aldrig regerat med VPK. Och de har ingen anledning heller, de får VPKs stöd gratis i Riksdagen ändå. S har bara regerat, kortare perioder, med FP respektive C. Och bara när det har gett dem majoritet tillsammans, och nu kan inte S+något enstaka parti få majoritet (förutom M, men de behöver varandra som låtsasfiender). Sahlin brände sig ju när hon gick till val med ett rödgrönt regeringsförslag och sossarna har ännu inte återhämtat sig.

Nu är det en stor skillnad, att stödja en regering passivt eller aktivt, mot att ingå i en regering. Precis som du skriver så har V aldrig ingått i en Socialdemokratisk styrd regering och att tro att de skulle gå mot en Socialdemokratis styrd regering i nuläget, även om MP ingår i regeringen tillsammans med S, finns bara i teorin. Vilket betyder att i nuläget är bilden kristallklar dvs nästa statminister heter Stefan Lövfen.
2014-03-30, 22:20
Medlem
Kleanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eliy
Nej haha det är det minst förvånande i denna undersökningen. Hade trott att det skulle ligga lite närmare 85-90%.

Det var det hen menade dock.

Mjo, inga förvånande resultat som sagt.
2014-03-30, 22:46
Medlem
Ostronsoppas avatar
Föga förvånande att moderaterna är populärast. Dock är jag förvånad att miljöpartiet verkar vara så populärt, måste vara mediapersonligheter. Hur man rationaliserar det valet med att man förmodligen har en större miljöpåverkan än ett litet afrikanskt land skulle jag vilja veta.

Förvånad att socialdemokraterna är så långt ner, fattar ju så klart att de skulle ligga mycket sämre till än för riket i övrigt men trodde ändå att ett av sveriges två "ledarpartier" skulle ha mer än 2,5% i samtliga samhällsgrupper. Vänsterpartiet hamnar som förväntat. Centerpartiets nya liberala politik verkar inte få något vidare genomslag. SD bidrar med ett hyfsat starkt resultat med tanke på vilken grupp det är som tillfrågas.
2014-03-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleans
Det var det hen menade dock.

Mjo, inga förvånande resultat som sagt.

Och jag instämmer.
2014-03-30, 23:39
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämne om opinionsläget hos Sveriges miljonärer.
2014-03-30, 23:40
Medlem
Bara jag som undrar vad de menar med "miljonärer"? Räknar de alla som har tillgångar värda en miljon eller mer så blir det många, en stor del av alla som äger en bostadsrätt eller radhus/villa.
2014-03-31, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Bara jag som undrar vad de menar med "miljonärer"? Räknar de alla som har tillgångar värda en miljon eller mer så blir det många, en stor del av alla som äger en bostadsrätt eller radhus/villa.

Connoisseur har ställt frågan till deras läsare och de som får magasinet skall ha en årsinkomst på 1,000,000 svenska kronor alternativt en nettoförmögenhet på 6 miljoner tror jag. Jag vet att min far får ett utskick av detta magasin någon gång om året.
2014-03-31, 12:26
Medlem
loxas avatar
Känns skönt att stödja det riksdagsparti som de rika tycker minst om, tyder på att man valt rätt.

Oppositionen borde använda sig av denna statistik under sin valkampanj.
De behöver inte ens göra om det till någon slags frågeställning, räcker att sätta upp stora affischer med statistiken. Det hade nog gjort Reinfeldt lagom svettig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in