2014-03-30, 21:42
Medlem
calmsolutions avatar
Att han inte ger sig tillkänna, då finns nämligen inte diskussionen.
Skulle Gud indikera sin existens idag kommer all tid gå åt till just existensfrågan, inte hans bud.
Citera
2014-03-30, 21:47
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

jag kan vända på frågan.

vad är det starkaste beviset för att gud INTE finns.

Gud, Allah, vad dom religiösa än vill kalla sin Gud, så är det hela en bluff.

religion tror jag är nåt dåligt, finns många exempel på det.

9/11

19 fanatiska terrorister, vad skriker dom sekunderna innan planen träffar sina mål.

allah ahkbar, arabiska för gud är stor.

dom tar flera tusen civila med sig in i döden, kristna, muslimer, buddister, i deras handbok dom hittade på ett hotellrum stod det

" you are doing something that god loves, and will accept, make your knife sharp, do not discoumourt your animal during the slaughter,"

det finns inga bevis för att en gud existerar med allt vi vet om vetenskapen idag.

Jag brukar fråga min kristna kompis , då blir han alltid förbannad,

vad är syftet för gud att skapa en galax miljoner ljusår härifrån, vad är guds syfte med ett svart hål, eller en supernova. om gud skapade universum, han kan helt enkelt inte svara på det.

vetenskapen har kommit ikapp, vi vet idag hur jorden skapades, hur universeum kom till,

jorden skapades inte för 6000 år sen, som många religiösa än idag tror.

utan för miljarder år sen.

jesus kristus var säkert en vis man, en profet, det är bevisat, men han var ingen guds son.

bibeln och koranen är berättelser bara, sagor.

thats it.

å andra sidan finns det bra sidor av religionen med,

kristendomen är en bra religion, lära sig respektera andra, stjäl inte, döda inte andra,

det är alla bra attribut som vi människor skall leva efter,

men samtidigt är det helt fel att vi lär ut våra barn moral och etik via en låtsas bok som bibeln.
Senast redigerad av SirHizz 2014-03-30 kl. 21:53.
Citera
2014-03-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
jag kan vända på frågan.

Det är inte upp till dom som inte tror på gud att bevisa att han inte finns. Det är dom som tror som måste bevisa.

Men om folk tror så jävla hårt på gud, så måste dom väl ha något bevis?
Citera
2014-03-30, 21:54
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Att han inte ger sig tillkänna, då finns nämligen inte diskussionen.
Skulle Gud indikera sin existens idag kommer all tid gå åt till just existensfrågan, inte hans bud.

Jag antar här att du har anammat den kristna tron. Vad är det som gör att du valt just den religionen? Vill du ha något att tro på och hjälpa dig ta moraliska beslut? Har du lärt dig det av dina föräldrar och sen har det rullat på? Om du skulle försöka konvertera en ateist till att bli kristen, vad skulle dina argument vara?
Citera
2014-03-30, 21:55
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Det är inte upp till dom som inte tror på gud att bevisa att han inte finns. Det är dom som tror som måste bevisa.

Men om folk tror så jävla hårt på gud, så måste dom väl ha något bevis?

jo bevis behövs.

men det är svårt få ett bra svar från religösa människor, jag frågar min kristna kompis, hur vet du att gud finns?

jag får svaret, "för jag känner det, han har givit mig en fru och 2 underbara barn och ett jobb som jag trivs med," nej, DU själv har gett dit det, ingen annan.

du vet, det är alltid lätt för att förklara bort med att säga, " jag bad till gud jag skulle hitta mig en fru, sen efter ett tag träffar dom kanske en tjej som gifter sig med, se där säger dom, jag bad till gud om en fru, och nu har jag fått en"
och det är bevis nog för dom att gud existerar
osv osv
Citera
2014-03-30, 21:56
Bannlyst
Universums perfektion. En slump? Knappast.
Citera
2014-03-30, 21:59
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nåja. Nu tar du väl i?

vi vet idag väldigt mycket , vi vet hur jorden skapades, och vilken tidpunkt, hur länge sen, hur liv först kom till planeten, dom första amöborna.

4.54 miljarder år sen skapades jorden och solsystemet via gravitationskollapsen av ett sk Molekylmoln.

sen finns det helt klart mer att forska inom "the big bang" området, vad som fanns innan the big bang tex, men det jobbas det på.
Senast redigerad av SirHizz 2014-03-30 kl. 22:01.
Citera
2014-03-30, 22:00
Bannlyst
Citat:
vi vet idag väldigt mycket , vi vet hur jorden skapades, och vilken tidpunkt, hur länge sen, hur liv först kom till planeten, dom första amöborna.

sen finns det helt klart mer att forska inom "the big bang" området, vad som fanns innan the big bang tex, men det jobbas det på.
Det fanns ju inget innan big bang.
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

Citat:
jag kan vända på frågan.

Du KAN naturligvis vända på frågan om du vill, men det ändrar ju inte på bevisbörde-ansvaret: Varje part i debatten har sitt specifika bevisbörde-ansvar för sina extra-ordinäre påståenden.

Citat:
Gud, Allah, vad dom religiösa än vill kalla sin Gud, så är det hela en bluff.

Absence of evidence isn't evidence of absence.

Citat:
religion tror jag är nåt dåligt, finns många exempel på det.

Det finns alltid en risk förknippat med generaliseringer från det specifika.
Citera
Medlem
Citat:
jo bevis behövs.

men det är svårt få ett bra svar från religösa människor, jag frågar min kristna kompis, hur vet du att gud finns?

jag får svaret, "för jag känner det, han har givit mig en fru och 2 underbara barn och ett jobb som jag trivs med," nej, DU själv har gett dit det, ingen annan.

du vet, det är alltid lätt för att förklara bort med att säga, " jag bad till gud jag skulle hitta mig en fru, sen efter ett tag träffar dom kanske en tjej som gifter sig med, se där säger dom, jag bad till gud om en fru, och nu har jag fått en"
och det är bevis nog för dom att gud existerar
osv osv

Bevis behövs. Men det är dom som tror på gud som måste bevisa det. Vi andra har inget att bevisa.
Citera
2014-03-30, 22:02
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
Om du skulle försöka konvertera en ateist till att bli kristen, vad skulle dina argument vara?

Då skulle jag försöka angripa ett område som denna person har ingen eller lite kunskap om och göra detta till en religiös fråga. Men man måste vara försiktig och vara ödmjuk i frågeställningen annars riskerar man att denna person blir provocerad och går in i försvarsställning.

Det viktiga är att man utnyttjar all sin manipulativa förmåga, då och bara då tror jag i mitt ödmjuka sinne att jag kan nå fram och omvända denna person.
Citera
2014-03-30, 22:03
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Det fanns ju inget innan big bang.

det är inte säkert. nåt fanns nog, nåt måste ha satt igång " the big bang"

men jag är ingen professor heller eller expert inom fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in