2014-03-30, 12:58
Medlem
En fråga:
Om någon av specialhundarna hade sniffat på KJ, skulle de då praktiskt kunnat markera för likdoft, VB blod, osv på hans armar och händer? (tänkte på de klösmärken som KJ hade på sina armar och rivsår på magen. Enligt honom själv var det självskadebeteende. Kan lika gärna ha varit KJ som klöst ovanpå hennes klösmärken och skylt på ett självskadebeteende. Likaså när det gäller benen i gula huset och DNA från KJ. Men en fintrimmad nos kanske hade kunnat indikera VB doft på hans armar och händer. Hur är det med den saken, är det möjligt?

KJ kan ha kastat bort händerna för att de hade DNA under naglarna efter att ha rivit honom. Hennes naglar skulle teoretiskt kunnat lämna spår under rivsåren på KJ armar, även om KJ försökt att klösa ovanpå och tvätta rent. Det kanske ligger kvar lite spår under ytan, om det är möjligt så borde detta kollas upp.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-03-30 kl. 13:11.
Citera
2014-03-30, 13:07
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Varför skulle dom följa upp det menar du, för att en sierska sagt något?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du menar på fullt allvar att det är tjänstefel av polisen att inte ha följt upp ett tips från ett medium? Dessutom om något så vanligt förekommande som ett gult hus?

Den intellektuella nivån i den här tråden upphör aldrig att förvåna...

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det har inte rapporterats om korpar kring MB gula hus, tacka fan för att polisen inte åkte dit och undersökte huset, eller så hade polisen ingen magkänsla.

Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Menar du på allvar att polisen skall agera efter vad en synsk person påstår?

Självklart! Polisen borde ha undersökt MBs stuga OCH slakthuset i Lakaträsk långt innan vittnet.

Bara en efterbliven hade missat det spåret.
Citera
2014-03-30, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men just den personlighetsprofilen kännetecknas ju väldigt mycket av kan när han vill. Det är ju alldeles uppenbart att KJ ofta har använt sina diagnoser som kryckor för att kunna komma undan plikter och uppgifter som han inte känner för.

Men om nu KJ har haft ihjäl VB, då har han ett jävla intresse av att få undan kroppen på ett diskret och osårbart sätt. Misslyckas han, kan han inte få frikort från sin diagnos, och det vet han. Det finns ingen anledning att tro att han skulle ha varit sämre på att undanskaffa ett lik än han är på att organisera airsoftevent.

KJ som många andra med diagnoser använder sig av sina hinder, detta beteende kommer ofta från
föräldrarna, dom ursäktar sina barn med att dom gör si eller så just p g a sina hinder.
Klart barnen blir påverkade att höra detta konstant och lär sig att ibland också att utnyttja detta.

I just detta fall tror jag att Forssberg påverkat KJ, Bo byggde upp hela sitt försvar på att
KJ inte kunnat göra detta på grund av hans diagnoser. I rond två nu med Thomas
läggs inte mycket fokus på hans diagnoser, jag tror helt klart att BF ansvarar mycket för
att fokus i förhören ligger av både KJ och hans föräldrar på hans diagnoser.
Han har nog påmint familjen Johansson både en och två gånger om att baka in Asperger
och ADD i sina svar, "knyta skor" och "äta med gaffel och kniv" uttrycken känns ibland ganska
krystade och tagna ur sitt sammanhang, tycker jag.
Citera
2014-03-30, 13:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Att VB lämnade KJ:s bostad på två ben kan tas för givet därför hon blev inte mördad i bostaden.
Strax efter att VB anmäldes som försvunnen den 7 maj var det ett anonymt vittne som anmälde att VB hade setts utanför KJ;s bostad ensam vid 21.00 tiden. Det här vittnet ville inte ställa upp i förhör vad jag kan förstå, och därför har det inte tagits med vittnesuppgiften.

Nej det kan inte tas för givet. Bostaden är inte utesluten. Och även om hon lämnade bostaden vid liv så finns det inget som säger att det gick till som den dömde mördaren påstår. Hon kan ha lämnat den i hans sällskap under hot/tvång med ev. löfte om att bli hemskjutsad. Personligen tror jag mest på den teorin.

Vad är det för anonymt vittne du pratar om, källa tack.

Citat:
Du och många andra tycks ha sett ut KJ som gärningsmannen och vittnen som inte passar in i den bilden skall ifrågasättas på ett mycket grovt, kränkande och förnedrande sätt, skall ses som mindre vetande, inte trovärdiga, ha stora psykiska problem m.m.
Jag har full förståelse för vittnen som kan ha mycket värdefull information att komma med, men de anser att det är obehagligt att bli påhoppade med personliga kränkningar och liknande om inte deras uppgifter stämmer in med det som är förutbestämt.

Jag (och andra i tråden) kan inte hjälpa att du saknar grundläggande läsförståelse och därför spammar tråden med ändlösa vantolkningar och missuppfattningar. Inget av det du påstår har jag skrivit eller hävdat. Jag har tvärtom varit mycket tydlig med att jag inte på något vis ifrågasätter detta vittne som person, än mindre att hon skulle vara "mindre vetande" eller ha "psykiska problem".

Att du gör dessa vantolkningar beror återigen inte på något annat än att du försöker diskutera runt ett ämne (minnespsykologi) som du är totalt okunnig i och dessutom aktivt förtränger de slutsatser som inte passar in i din egen världsbild. För att ändå var extremt tydlig så att t.o.m. du förstår kan jag ändå lägga till att alla misstag jag säger att detta vittne CB kan ha gjort är saker som lika gärna jag själv eller vem som helst annars i tråden skulle kunna göra. Det är inga medvetna fel eller förvrängningar det handlar om, utan vissa numera mycket välkända och välbevisade problem som vi i varierande grad har med vårt minne.

Citat:

Du nämner mycket om svammel som du påstår andra framför, men ditt påstående om att VB mördades med ett stämjärn och lindades in i ett draperi och bars ut från bostaden av KJ, jag anser det är ett svammel som slår allt annant med flera kubik.

Det har jag väl aldrig påstått din pajas? Jag har möjligen nämnt det som en tänkbar teori att hon mördades med det saknade verktyget som polisens experter menade kunde ha orsakat såren. Att flera självutnämnda experter i tråden har andra åsikter gör knappast det till svammel.

Jag vet inte exakt var mordet skedde eller hur det gick till, det har jag hela tiden varit mycket tydlig med i tråden. Att du inte förstår vad du läser är inte mitt problem.
Citera
2014-03-30, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Självklart! Polisen borde ha undersökt MBs stuga OCH slakthuset i Lakaträsk långt innan vittnet.

Om Polisen inte hade gått över till KJ hade det nog varit ett naturligt nästa steg att kolla upp MB lite mer. Nu släppte men det spåret, övertygad om att de har fått tag på rätt gubbe. Kan tyckas lite oproffsigt.
Citera
2014-03-30, 13:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
En fråga:
Om någon av specialhundarna hade sniffat på KJ, skulle de då praktiskt kunnat markera för likdoft, VB blod, osv på hans armar och händer? (tänkte på de klösmärken som KJ hade på sina armar och rivsår på magen. Enligt honom själv var det självskadebeteende. Kan lika gärna ha varit KJ som klöst ovanpå hennes klösmärken och skylt på ett självskadebeteende. Likaså när det gäller benen i gula huset och DNA från KJ. Men en fintrimmad nos kanske hade kunnat indikera VB doft på hans armar och händer. Hur är det med den saken, är det möjligt?

KJ kan ha kastat bort händerna för att de hade DNA under naglarna efter att ha rivit honom. Hennes naglar skulle teoretiskt kunnat lämna spår under rivsåren på KJ armar, även om KJ försökt att klösa ovanpå och tvätta rent. Det kanske ligger kvar lite spår under ytan, om det är möjligt så borde detta kollas upp.

Likdoft kommer från död människa, så hur skulle VB kunna klösa in likdoft på KJ underarmar, eller hur tänker du?
Citera
2014-03-30, 13:19
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

Nu är det väl i och för sig så att polisen måste följa lagen. Jag har lite svårt att tro att det går att få tillstånd till husrannsakan för att en sierska sagt att VB finns i ett gult hus.
Citera
2014-03-30, 13:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nu är det väl i och för sig så att polisen måste följa lagen. Jag har lite svårt att tro att det går att få tillstånd till husrannsakan för att en sierska sagt att VB finns i ett gult hus.

Lag om skydd mot olyckor kanske, det var en pågående räddningsinsats i något läge, men jag vet inte i vilken mån ett sådant ingrepp hade varit försvarligt. Står väl ingenstans i lagen om att tips från sierskor inte får beaktas?
Citera
2014-03-30, 13:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det kan nog lätt bli att man tycker det du beskriver, att du vill hitta bortförklaringar.
Men ifall du skall ge dig in i vittnespsykologins värld kanske det inte skulle skada om du
ger din åsikt om grannarna också som vittnar om skriken, preciellt Bengt men även Michael
med sin dam, möjligtvis att du då kan skaka av dig dina partiskhet. . .eller så förstärker du den.
Men det skall vi väl inte behöva tro, att din partiskhet förstärks, ifall du nu kan din psykologi

Nu har jag faktiskt skrivit litegrann om dessa grannar tidigare i ett gäng för mig ovanligt korta inlägg i höstas:

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tre vittnen som oberoende av varandra hört något - även om åtminstone en sagt att det ev kan ha kommit från TV:n - är rimligen ett hyggligt starkt indicium för att något har hänt i lägenheten. Problemet är att det inte bevisar ett mord, bara någon form av uppträde.

Citat:
Nja, det är ju flera olika grannar som hört skrik: En kille med särbo som var på besök och en man som låg i sin säng medan frun tittade på TV. De säger inte i förhören att de skulle ha pratat med varandra om saken, men det kan man förstås inte vara säker på. Jag är själv väldigt osäker på hur man ska tolka skriken. Jag tror definitivt att de hörde något, men vad vete 17.

Citat:
Jag har påpekat tidigare att alla grannar lade till detaljer efterhand och blev säkrare. Klassiskt minnespsykologiskt problem och man bör vara skeptisk till det allra mesta som kom fram i senare förhör. Dock bör man vara medveten om att diskrepansen mellan förhör 1 och 2 gällande detaljer kan bero på att man i detta första förhör endast frågade efter eventuella iakttagelser som gjorts av den försvunna Vatchareeya. Men när vittnet i tingsrätten plötsligt har satt ett skägg på mannen han såg stänga fönstret så har vi ingen aning om detta är en korrekt erinring, eller ett typexempel på hur hjärnan broderat ut och fyllt i med detaljer för att skapa en rikare minnesbild.

Det sista inlägget syftar på ett längre inlägg jag vet att jag skrev, men som jag inte orkar/hinner söka fram just nu. Här tillverkas nämligen hamburgare parallellt med inläggsskrivandet (vem sa att män inte har simultankapacitet)
Citera
2014-03-30, 13:30
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Nej det kan inte tas för givet. Bostaden är inte utesluten. Och även om hon lämnade bostaden vid liv så finns det inget som säger att det gick till som den dömde mördaren påstår. Hon kan ha lämnat den i hans sällskap under hot/tvång med ev. löfte om att bli hemskjutsad. Personligen tror jag mest på den teorin.

Vad är det för anonymt vittne du pratar om, källa tack.

Jag (och andra i tråden) kan inte hjälpa att du saknar grundläggande läsförståelse och därför spammar tråden med ändlösa vantolkningar och missuppfattningar. Inget av det du påstår har jag skrivit eller hävdat. Jag har tvärtom varit mycket tydlig med att jag inte på något vis ifrågasätter detta vittne som person, än mindre att hon skulle vara "mindre vetande" eller ha "psykiska problem".

Att du gör dessa vantolkningar beror återigen inte på något annat än att du försöker diskutera runt ett ämne (minnespsykologi) som du är totalt okunnig i och dessutom aktivt förtränger de slutsatser som inte passar in i din egen världsbild. För att ändå var extremt tydlig så att t.o.m. du förstår kan jag ändå lägga till att alla misstag jag säger att detta vittne CB kan ha gjort är saker som lika gärna jag själv eller vem som helst annars i tråden skulle kunna göra. Det är inga medvetna fel eller förvrängningar det handlar om, utan vissa numera mycket välkända och välbevisade problem som vi i varierande grad har med vårt minne.

Det har jag väl aldrig påstått din pajas? Jag har möjligen nämnt det som en tänkbar teori att hon mördades med det saknade verktyget som polisens experter menade kunde ha orsakat såren. Att flera självutnämnda experter i tråden har andra åsikter gör knappast det till svammel.

Jag vet inte exakt var mordet skedde eller hur det gick till, det har jag hela tiden varit mycket tydlig med i tråden. Att du inte förstår vad du läser är inte mitt problem.

Detta tror du på för att polisens experter menar att stämjärnet kan ha orsakat skadorna?
Vågar du inte bilda dig en egen uppfattning?
Inte ens min mamma anser att ett vanligt stämjärn gjort detta, efter att ha tittat på bilden av VB:s skador och hon har kanske hämtat eller stoppat tillbaks familjens sådana i verktygslådan ett par gånger i sitt liv.
Att envist propagera här för åklagare och polis hur galet det än är, visar brist på konstruktivt och kritiskt tänkande. Många av de fakta du envist slänger upp här, är tagna från åklagarnas framställan och baseras inte alls på fakta stundtals.
Citera
2014-03-30, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Likdoft kommer från död människa, så hur skulle VB kunna klösa in likdoft på KJ underarmar, eller hur tänker du?

Möjligen på hans kläder.
Citera
2014-03-30, 14:02
Medlem
Citat:

Nja, lite annat pekade ju åt MB.
Vad gäller sierskan får hålla med GW,"samma trovärdighet som en spåkärring på tivoli"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in