Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jo, men just den personlighetsprofilen kännetecknas ju väldigt mycket av kan när han vill. Det är ju alldeles uppenbart att KJ ofta har använt sina diagnoser som kryckor för att kunna komma undan plikter och uppgifter som han inte känner för.
Men om nu KJ har haft ihjäl VB, då har han ett jävla intresse av att få undan kroppen på ett diskret och osårbart sätt. Misslyckas han, kan han inte få frikort från sin diagnos, och det vet han. Det finns ingen anledning att tro att han skulle ha varit sämre på att undanskaffa ett lik än han är på att organisera airsoftevent.
KJ som många andra med diagnoser använder sig av sina hinder, detta beteende kommer ofta från
föräldrarna, dom ursäktar sina barn med att dom gör si eller så just p g a sina hinder.
Klart barnen blir påverkade att höra detta konstant och lär sig att ibland också att utnyttja detta.
I just detta fall tror jag att Forssberg påverkat KJ, Bo byggde upp hela sitt försvar på att
KJ inte kunnat göra detta på grund av hans diagnoser. I rond två nu med Thomas
läggs inte mycket fokus på hans diagnoser, jag tror helt klart att BF ansvarar mycket för
att fokus i förhören ligger av både KJ och hans föräldrar på hans diagnoser.
Han har nog påmint familjen Johansson både en och två gånger om att baka in Asperger
och ADD i sina svar, "knyta skor" och "äta med gaffel och kniv" uttrycken känns ibland ganska
krystade och tagna ur sitt sammanhang, tycker jag.