2014-03-30, 11:25
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
SKL, sid 300:

Materialet (S037) är hår från KJ:s lägenhet.
Det fanns svart djurhår/någon slags hår som inte gick att identifiera på VBs kropp, kan inte kolla FUP nu, är ute på vift, men det stod med i den listan med materia de samlade upp i och med att de hittade henne.
Citera
2014-03-30, 11:30
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Det HÄR är fanimej inte bara snudd på tjänstefel. Det ÄR TJÄNSTEFEL att inte kollat upp detta på en gång, särskilt när man vid denna tidpunkt hade span på KJ men inte visste var MB befann sig.

Skäms polisen, skäms.
Varför skulle dom följa upp det menar du, för att en sierska sagt något?
Citera
2014-03-30, 11:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är osäker på om det var en fest, har dock för mig att jag läst om det i tråden, men ta det inte för en absolut sanning, dock har personer med koppling till KJ och VB vistats på Batal*onsvägen 40 aktuell kväll.

Varför kan det inte stämma med 16-16:30? KJ släppte kanske av VB på den adressen efter det att han snabbt var uppe i sin lägenhet och hämtade något. Alltså, lägenheten medans VB sitter i bilen och väntar, sedan kör han VB till Bataljonsvägen, därefter hem och ställer bilen på sin parkeringsplats, går sedan till Bataljonsvägen. Vittnet som såg KJ den här dagen såg ju inte KJ mer den dagen sedan han parkerat bilen, vittnet säger inte att KJ gick mot lägenheten efter det att bilen parkerades.

Jag vet inte, men söker möjliga förklaringar till det som är känt.

EDIT;Jag kan inte hitta något förhör med den här DM som bor på adressen, enbart med en kille som var där den kvällen, märkligt ju, DM har trots allt stalkats av VB, och hon sms:ade DM cirka två veckor före försvinnandet.

Den kille som var där och som har förhörts är kamrat med WL vilken är en spelkompis till KJ, dessutom var KJ och WL gruppledare under eftersöken, de anmälde sig frivilligt.

EDIT2;

Kompisen som var hos DM säger att de var på Bat*ljonsvägen 40, där bor flera personer med efternamnet M, dock står DM skriven i Eskilstuna, hm? Hemma på besök, passade huset?

Kan WL ha varit på den här festen? Täcks bostaden in av masten, samma vinkel som KJ lägenhet? Måste det nödvändigtvis vara KJ som åsyftades vad gäller, hon/han är inte klok? Kanske var det stalkaren som ansågs inte riktigt klok? Något hände på festen, 112*?

EDIT;Kanske var det den som VB stalkade, menar jag, blev lite tokigt.
Senast redigerad av OY 2014-03-30 kl. 11:55.
Citera
2014-03-30, 12:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det HÄR är fanimej inte bara snudd på tjänstefel. Det ÄR TJÄNSTEFEL att inte kollat upp detta på en gång, särskilt när man vid denna tidpunkt hade span på KJ men inte visste var MB befann sig.

Skäms polisen, skäms.
Du menar på fullt allvar att det är tjänstefel av polisen att inte ha följt upp ett tips från ett medium? Dessutom om något så vanligt förekommande som ett gult hus?

Den intellektuella nivån i den här tråden upphör aldrig att förvåna...
Citera
2014-03-30, 12:03
Medlem
Citat:

Skäms polisen, skäms.

Undrar om det finns en jordkällare eller liknande på den där stugtomten. Den där risiga stugan som dom aldrig åker till, men där dom likförbannat va.
Vad gäller den synska kan man bara ana hur det lät. En jävla strålkärring höhöhö.
Citera
2014-03-30, 12:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om vi antar att KJ blir dömd skyldig och HovR sätter stor tilltro till hundens markering, skulle det i så fall öka möjligheten att HD skulle godkänna ett överklagande?
Eller har något liknande redan prövats?
Bevisvärdet på en hundmarkering har i sig inte prövats av HD vad jag vet. Någon typ av allmängiltighet finns det naturligtvis i frågeställningen. Men jag tror inte mycket på det. En motsvarande möjlighet fanns i arbogafallet för HD att närmare definiera vad som menas med i brottsplatsens närhet. HD plockade inte upp den bollen. Jag tror inte att de plockar upp den här heller.
Citera
2014-03-30, 12:06
Moderator
OYs avatar
Citat:

Skäms polisen, skäms.

Det har inte rapporterats om korpar kring MB gula hus, tacka fan för att polisen inte åkte dit och undersökte huset, eller så hade polisen ingen magkänsla.
Citera
2014-03-30, 12:19
Medlem
Clavells avatar
Citat:

Skäms polisen, skäms.
Menar du på allvar att polisen skall agera efter vad en synsk person påstår?
Citera
2014-03-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bevisvärdet på en hundmarkering har i sig inte prövats av HD vad jag vet. Någon typ av allmängiltighet finns det naturligtvis i frågeställningen. Men jag tror inte mycket på det. En motsvarande möjlighet fanns i arbogafallet för HD att närmare definiera vad som menas med i brottsplatsens närhet. HD plockade inte upp den bollen. Jag tror inte att de plockar upp den här heller.
.

Ok.
En annan sak. Det hittades hår på VB som man inte kunde DNA testa med standardmetodik, har för mig att dom uttryckte sig så. Frågan är given, finns det andra sätt?
Citera
2014-03-30, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan WL ha varit på den här festen? Täcks bostaden in av masten, samma vinkel som KJ lägenhet? Måste det nödvändigtvis vara KJ som åsyftades vad gäller, hon/han är inte klok? Kanske var det stalkaren som ansågs inte riktigt klok? Något hände på festen, 112*?

EDIT;Kanske var det den som VB stalkade, menar jag, blev lite tokigt.
Det mesta är möjligt då ingen sett VB komma eller gå från KJ lgh den 4 maj.

Kan WL ha varit på den här festen? Oklart om vad WL gjorde de 4 maj (framgår i och för sig delar i FUP men berättelsen ger ett utrymme att göra annat). Var det fest?
Masttäckning - ja, dock med bedömt 15-20 graders vinkelskillnad i förhållande till masten.
Om det är KJ som avses eller inte - han/hon är inte klok, vet nog endast KJ, möjligen en till (medhjälpare, om det fanns någon),
Något som hände på festen? Var det fest eller inte? Vilka var i så fall där? Den som bor där har kopplingar till TF (granne med KJ), JF (hens bror) och MK. Om det var fest så lär det ha hänt något roligt, men det behöver inte finnas några kopplingar till WL. Varför skulle de hålla tyst om att WL har varit på fest denna kväll? De här gossarna behöver inte vara rädd för WL, snarare tvärt om.

Boden är en liten håla, alla känner alla, så det finns gott om kopplingar mellan olika personer, men om de har något med VB att göra är en annan sak. Å andra sidan - om PMaren vet att WL har ljugit så kan det fortfarande dyka upp oväntade saker i detta fall.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-03-30 kl. 12:48.
Citera
2014-03-30, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja - detta är vad jag påpekat ett antal gånger i tråden. Jag ska inte utmåla mig som någon expert på vittnes- och minnespsykologi, men kunskaperna är i alla fall tillräckligt goda för att säga att felkällorna i detta vittnesmål är alldeles för stora.

Den som tror att "nu håller den där Fold bara på att hitta på långsökta bortförklaringar igen till allt som talar FÖR Kristoffer" rekomenderar jag att läsa på om minnespsykologi! För övrigt ett mycket intressant ämne att studera.

Det kan nog lätt bli att man tycker det du beskriver, att du vill hitta bortförklaringar.
Men ifall du skall ge dig in i vittnespsykologins värld kanske det inte skulle skada om du
ger din åsikt om grannarna också som vittnar om skriken, speciellt Bengt men även Michael
med dam, möjligtvis att du då kan skaka av dig dina partiskhet. . .eller så förstärker du den.
Men det skall vi väl inte behöva tro, att din partiskhet förstärks, ifall du nu kan din psykologi
Senast redigerad av LKVN 2014-03-30 kl. 13:12.
Citera
2014-03-30, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.kuriren.nu/nknyheter/duschdraperiet-kan-ha-anvants-i-mordet-7543095.aspx

Hur kan det då te sig i det här specifika fallet? Finns det anledning att tro att
målsägarbiträdet Elisabeth Massi Fritz har fog för sina misstankar eller är hon helt ute
och cyklar när hon riktar fokus på pappan till den åtalade?

Är för övrigt ännu mer övertygad än tidigare om att mordet och styckningen skett
i lägenheten. Efter att de höga, hjärtskärande skriken hörts så var snart livet slut
för Vatchareeya.
Hon har inte lämnat den lägenheten den kvällen i levande skick!

Hon är helt ute ock cyklar och uttalandet hon gör i Kuriren stannar nog i Kuriren,
eller tror du hon kommer att fråga pappan direkt ifall han ljuger för att skydda sin son.
Massi kommer på sitt vis att insinuera att Pappan kan ljuga, men hon kommer inte att komma
någon vart, påståenden av denna låga kaliber passar sig bäst i media och det vet
säkert Massi också, man har ett förhållande till media och ett annat i rätten.

Vem av grannarna är det som får dig att tro att mord ock styckning skett i lägenheten,
kan det vara överdrivna-nyktre-Bengt som får dig att tro detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in