Citat:
Ursprungligen postat av
Aleopa
Vore roligare om någon med mexikanskt påbrå skrev en kokbok om deras matuppväxt, än att en snabbmatskjedja ska "lära" oss.
Det är ju gjort flera gånger. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på mexikansk mat då den är rätt långtifrån texmex. Folk glömmer ofta det där lilla förledet tex- när de resonerar kring tacos och så. Det är mexikansk mat som amerikaniserats under en jävla massa år. T ex spiskummin är inte alls mexikanskt. Men skitsamma, jag tycker man får göra som man vill så länge det är gott.
Finns en mexikansk kvinna i Sverige (glömt vad hon heter) som skrivit en rätt bra kokbok om mexikansk mat. Det jag ogillar med den är att hon liksom många andra antar att vi i Sverige skulle liksom sikta på mexikansk mat när vi egentligen siktar på texmex (det siktet är så klart också lite skevt och med Santa Maria-sortimentet missar vi alla mål). Hur som helst så tycker jag att all sån där historik men att börja med "en äkta bla bla bla..."-tråkeriet leder ju aldrig någonstans.
Citat:
Ursprungligen postat av
DingusMcDuck
Tacos kan vara gjorda med både mjuka (originalet från Mexiko) och hårda (texmexvarianten från USA) tortillas. En burrito är cylinderformad och sluten, medan en taco är halvmåneformad och öppen.
Förlåt för off topic.
Tacon från mexiko får man ju iofs också vika hur fan man vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
thotthe
Mycket trevliga rätter. Torskryggen ser du ut att ha fått till helt perfekt. Rimmade du den lite innan stekning eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Såg fint ut, jag måste börja laga mer fisk.
Skönt väder i Gbg så här blev det grillat, entrecote, lök, majs, en liten korv, potatis och bea.
http://i59.tinypic.com/rgxxrm.jpg
Ser jävligt gott ut. Är sugen på exakt sån där mat just nu