2014-03-29, 15:02
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
SKL hade ett djurhår från VB:s kropp som tydligen inte gick att analysera.
Men de kunde ju jämfört detta hår med t ex. Grabbens, för nog måste det ha funnits ett litet hår kvar av honom någonstans.

Jag tycker mycket är konstigt i frågeställningen SKL ska besvara, för det är väl så det går till?
Detaljerna som är/kan bli avgörande blir löst hängande i luften.

Självklart går djurhåren på VB:s kropp att analysera, dvs art-och rasbestämma - även om uppgiften var SKL övermäktig. Jag har i tidigare inlägg angivit vart man i så fall skall vända sig.
Citera
2014-03-29, 15:04
Medlem
highfives avatar
När det gäller sökorden som återfanns och som de söktes efter i MBs mobil så var det sparade SMS-meddelande. Dvs både skrivna av honom och erhållna SMS.

Sex var det i särklass vanligaste och dö/döda näst vanligast. Fup sid 951. Var en diskussion om detta igår.

Frekvensen på MBs samtalskommunikation med VB 1/5-4/5 Fup sid 936

Enligt följande:
1/5 27%
2/5 80%
3/5 95%
4/5 26%

95% var den högsta noteringen under mätperiodens 87 dagar.
Citera
2014-03-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Var kan jag titta på sökarbetet. Gärna länk.

Har för sökt å få fram hela filmen utan att lyckas. En länk lite längre bak i tråden, visar andra markeringen, första markering på Efterlysts sida, han gör två markeringar i sista bilen. Det är första markeringen (Efterlysts sida) som är intressantast.
Citera
2014-03-29, 15:09
Medlem
findays avatar
Citat:
Hade observationen gjorts i Thailand, hade det säkerligen inte varit VB, men i Boden och där. Inte precis villaområden de bor i i Sverige. Ja visst är det fördomar, men vanligtvis bor de i lägenhet. Inte heller har någon kommit med uppgifter att någon/några asiater bor i närheten av observationsplatsen.
Där jag bor går dessa tjejer aldrig ensamma, inte ens de äldre kvinnorna, vilket än mer talar för att det är VB som iakttagits. En VB i trångmål, vars älskare gjort slut.
Klart vittnet är pressat och blir osäker. Kommer hon inte ihåg exakt detaljer blir hon ifrågasatt, har hon dock gjort observationen omkullkastar detta hela åklagarnas "händelseförlopp".
Dock vill jag påstå att hennes första uttalande väger tyngst, med tid förvanskas minnet och påverkas utifrån.
Det borde betyda att VB aldrig skulle gått hem då hon hade gått ensam och faller utanför ramen som du bygger upp, vad du säger är snarare att hon inte lämnade lägenheten ensam.
Nej visst ja, VB var en sån asiatisk tjej som gick ensam men inga andra gör det, så måste det vara såklart för att det ska passa in i din snäva logik som du frambringar.
Senast redigerad av finday 2014-03-29 kl. 15:11.
Citera
2014-03-29, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Nu är det inte vittnet som påstår hon såg den asiatiska kvinnan 2-3 sekunder, utan det står i domen den tiden och då kan man fråga sig var har de fått den tiden, eftersom vittnet har inte uppgett någon sådan tid.

Joho du...nu får du sluta upp med att ljuga ca 4.30 minuter i ljudinspelning från TR säger hon "väldigt kort tid" och ca 9.20 "2-3 sekunder"
Citera
2014-03-29, 15:16
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Det borde betyda att VB aldrig skulle gått hem då hon hade gått ensam och faller utanför ramen som du bygger upp, vad du säger är snarare att hon inte lämnade lägenheten ensam.
Nej visst ja, VB var en sån asiatisk tjej som gick ensam men inga andra gör det, så måste det vara såklart för att det ska passa in i din snäva logik som du frambringar.

Jag menar att något betyder så mycket för henne att det bryter hennes vanor och kanske t o m rädslor, kanske var dessutom mobilen urladdad.
Citera
2014-03-29, 15:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
WL uppger själv i ett äldre inlägg att han är vänsterhänt.
Hud/katt. Ingen aning. Kringströvande katter och hundar kan ha varit fram och nosat på torso.

WL har katt.
Citera
2014-03-29, 15:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Kvitton hit eller dit. Om jag skulle få påknackning av polisen om min sambos död eller motsvarande skulle väl det sista jag sade vara "Ni har inget på mig" eller så.
Det vet man inte. Personer reagerar mycket olika i en sådan situation. "Ni har inget på mig, jag är oskyldig", kan han ha menat.
Citera
2014-03-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Jag antar att hundföraren dessutom visste att det var KJ:s bil. Vilket kanske gjorde att han hade förväntningar om en markering. Det är väldigt lätt att en förare påverkar hunden omedvetet.

Personligen tycker jag att hundföraren "styr" hunden väldigt mycket. Istället för att bara uttala kommandot - vad det nu kan vara - och låta hunden jobba samt använda nosen. Låter man hunden jobba - så hittar den målsubstansen. Är min erfarenhet (dock inte av just detta område).

Hunden är en "pleaser".
Citera
2014-03-29, 15:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag hittade förhöret med henne den femtonde. Hon velade mellan framifrån och bakifrån.
Hon har troligen läst hur hon va klädd samt sett bilder på VB.
Hon menar säkert väl men men.

Ja - detta är vad jag påpekat ett antal gånger i tråden. Jag ska inte utmåla mig som någon expert på vittnes- och minnespsykologi, men kunskaperna är i alla fall tillräckligt goda för att säga att felkällorna i detta vittnesmål är alldeles för stora.

Precis som du säger så har hon läst signalementet och redan det är oerhört "farligt". Hjärnan arbetar i grunden hela tiden för att VERIFIERA minnen - inte att förkasta dem. Risken att den omedvetet "övertalar" vittnet med försåtliga frågor som "Visst hade hon väl svarta kläder på sig, tjejen vi såg i lördags". Problemet är också att för varje gång man återberättar det, desto mer insmyger sig ofta en känsla av falsk säkerhet.

Detta att hon "vänder" riktning på kvinnan mellan förhören är också en varningssignal. Även här är hjärnans verifieringsprocess igång: "Hm - varför har jag minnen av hennes ansikte om hon gick åt det där hållet". Det är förstås fullt möjligt att hon inser att kvinnan faktiskt måste ha gått österut eftersom hon tydligt såg ansiktet. Men det är lika möjligt att hon såg tjejen exempelvis lite snett bakifrån och sen i minnet "roterar" observationen till att hon sett henne framifrån. Här kan en sån enkel sak som fotot framifrån på Vatchareeya som hon tittat på lura hjärnan att tro att även hennes egen observation gjordes så.

Observera att hela den process jag beskrivit ovan sker i "god tro" och inte är tecken på att man är dum, glömsk eller något sånt. Individuella variationer finns som vanligt, men detta är i stora drag exempel på hur vårt minne arbetar och felkällor som gör att det i vissa lägen är mycket mer opålitligt än vad en lekman tror.

Den som tror att "nu håller den där Fold bara på att hitta på långsökta bortförklaringar igen till allt som talar FÖR Kristoffer" rekomenderar jag att läsa på om minnespsykologi! För övrigt ett mycket intressant ämne att studera.
Citera
2014-03-29, 15:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Joho du...nu får du sluta upp med att ljuga ca 4.30 minuter i ljudinspelning från TR säger hon "väldigt kort tid" och ca 9.20 "2-3 sekunder"

En tid som gott och väl räcker för att ta in syninformation.
Citera
2014-03-29, 15:23
Medlem
findays avatar
Citat:
Jag menar att något betyder så mycket för henne att det bryter hennes vanor och kanske t o m rädslor, kanske var dessutom mobilen urladdad.
Så det är bara VB som kunnat bryta ett mönster och gått ensam, du säger kanske det och kanske så men det finns ingen större sannolikhet att det var VB när man väger in alla omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in