2014-03-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Rubeln var värdelös utanför Sovjetunionen (möjligtvis att den hade ett värde i andra Warszawapakt-länder) och Sovjet fick i princip byta råvaror mot pengar.

Byta varor mot pengar? Det är väl det vi kallar handel? Är inte alla valutor i princip värdelösa utanför dom nationella gränserna för vilken valutan är gångbar i!? Hur fungerar kronan i London?

Citat:
Men historien har lärt oss att protektionism, merkantilism och självhushållning aldrig håller i längden.

Jaså? Det fungerade bra i ungefär....ja, hur länge människan nu har funnits, 6000år om man tror på Bibeln, längre om man tror på evolutionen...

Det är ju bara vi här i västvärlden som är så lata att vi inte orkar tillverka något längre, och därför måste vi lura i alla andra att dom måste handla med oss, för deras skull...

Citat:
Vad gäller att "trycka egna pengar" så kan kanske hyperinflationen i Tyskland under 20-talet tjäna som ett avskräckande exempel?

Det som hände i Tyskland var ju precis det vi ser i västvärlden idag, människors köpkraft minskade eftersom lönerna sjönk och människor blev arbetslösa, och produktionen uteblev...när man kom på det så försökte man, precis som USA gör idag, att lösa problemet med att "trycka pengar"....så även här har ni ju missat att lära er av historien. När jag föreslår att Ryssland kan göra det, då ser du problemet, men när USA nu har gjort det i....ja, i 30 år, så ser du inget problem alls i det.
2014-03-29, 13:38
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det känns mer och mer som om Nato/EU försöker provocera fram ett krig

Ja håller jag med dig.Det är väst som kastar mer bränsle på elden än vad som är nödvändigt och så har det alltid varit historiskt också.Ryssland är långt ifrån så farliga som man vill göra gällande.
2014-03-29, 13:43
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Så den ryska utrikesministern, Lavrov, har nu sagt vad som gäller.

Ukrainas enda alternativ är federalism.

Turordningen är enligt honom följande:

1. Stoppa våldet.
2. Avväpna milisen som fortfarande håller byggnader osv. i sitt våld.
3. Federal reform
4. Presidentval

Har Lavrov sagt det så har Putin sagt det - och då vet vi ju vad som väntar eftersom det Ryssland säger är det som kommer att bli lag, ty om det inte blir lag, då är Ukraina inte längre Ukraina snart. Alltså, nu får Kiev sätta igång och arbeta fram den federala reform som skall rädda landet.

Källa:
http://rt.com/news/lavrov-interview-ukraine-russia-065/
2014-03-29, 13:56
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Så den ryska utrikesministern, Lavrov, har nu sagt vad som gäller.

Ukrainas enda alternativ är federalism.

Turordningen är enligt honom följande:

1. Stoppa våldet.
2. Avväpna milisen som fortfarande håller byggnader osv. i sitt våld.
3. Federal reform
4. Presidentval

Har Lavrov sagt det så har Putin sagt det - och då vet vi ju vad som väntar eftersom det Ryssland säger är det som kommer att bli lag, ty om det inte blir lag, då är Ukraina inte längre Ukraina snart. Alltså, nu får Kiev sätta igång och arbeta fram den federala reform som skall rädda landet.

Källa:
http://rt.com/news/lavrov-interview-ukraine-russia-065/
Med tanke på att EU's intresse för Ukraina i stort dött efter IMF lånet är det nog fullt rimligt att Moskva får ge lite hints till Kiev som de har att följa. Revolutionen har kommit av sig lite och Rysslands egentliga intresse i Ukraina kanman fråga sig om, de verkar nämligen inte dirket bry sig om vad som sker i Kiev när de tagit Krim. Presidentvalet kan bli svårt att hålla med tanke på att alla motkandidater är efterlysta och riskerar att gripas om de sätter sin fot i landet.

Mitt tips är att Ukraina lämnas åt sitt öde nu och att landet faller ihop totalt, troligen kommer vissa regioner att söka sig mot Ryssland då EU visar ett så svalt intresse. Har armén börjat svara i telefon ännu?
2014-03-29, 13:57
Medlem
Kan dety vara så att Putin trots allt backar och inser vad han ställt till med. Det finns ju förslag från USA och EU som Ukraina har godkänt har jag för mig. Putin har nog börjat få darren när väst hotar med fler sanktioner som kan sänka ryssland. Om ryssland godkänner förslag från väst där Ukrainas gränser är garanterade så har vi ju vunnit över gangstern Putin. Men sänka garden kan väst aldrig göra så länge Putin styr och ställer i ett stagnerat Ryssland. Ryssand har åsamkat sig skada, både ekonomisk, i förtroendekapital och rent allmänt, för lång tid framöver på grund av den lille mannen i Kreml.
2014-03-29, 14:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast Västeuropa kan klara ett handelskrig med Ryssland, inte utan problem, men vi kommer däremot inte att gå under. Den nuvarande regimen i Ryssland kommer dock att gå under. USA skulle, överhuvudtaget inte bli påverkad i någon nämnvärd omfattning.

Visst kan Ryssland vända sig till Kina för sin energiexport. Men dels så kommer det att ta tid att bygga ut den nödvändiga infrastrukturen och dels så kommer man inte att få speciellt mycket betalt av kineserna vid kraftigt sänkta olje- och gaspriser.

Glöm inte bort att Ryssland är en ganska liten ekonomi, med ett nominellt BNP som blott är fyra gånger större än lilla Sveriges.
Du vill alltså starta ett handelskrig med Ryssland? För att de de inte gav Krim till högern i västukraina?

För du är väl medveten om att allt snack om "Putinism" är just snack (än så länge)
2014-03-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Men bestäm dig nu din halvdebila gubbkuk istället för att låta som en hackig gammal skiva på repeat, är Putin och CO. fascister eller sovjeter och om de är det varför vill man då att Krim ska vara självständigt från Ukraina när Krim blev en del av Ukraina under Sovjettiden? Det är sådana logiska brister i era paranoida tramsresonemang att man bara skakar på huvudet.

Om du slutar försöka blanda bort korten så blir det väldigt logiskt helt plötsligt.
Läs definitionen av fascism på föregående sida för att förstå lite närmare varför Putins regim får anses vara mer än lovligt fascistisk.
Att stirra sig blind på för sammanhanget irrelevanta detaljer leder ingenvart.
2014-03-29, 14:17
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du vill alltså starta ett handelskrig med Ryssland? För att de de inte gav Krim till högern i västukraina?

För du är väl medveten om att allt snack om "Putinism" är just snack (än så länge)
Hur man skall föra ett handelskrig med Ryssland är lite svårt att se för mig. De bryr sig inte efter som de har allt de behöver inom landet och en bojkott skulle i princip endast förbjuda väst från att sälja till den ryska marknaden. Det enda industriella jag vet att Ryssland importerar i någon bemärkelse är lyx- och märkes-varor, dva inget som en blockad skulle få vidare stort genomslag med.

Jag tror nog att EU snart kommer vilja prata med Ryssland om hur Ukraina skall lösas för de vill nog inte själva bära hela kostnaden. Frågan är om Ryssland bryr isg det minsta, Ukraina har en skuld på7 miljarder (?) att betala; något som inte känns vidare realistiskt idag. Min gissning är att Ukraina snart kommer fågas levererad till sig via EU, dvs EU går i borgen för deras räkningar.
2014-03-29, 14:27
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Hur man skall föra ett handelskrig med Ryssland är lite svårt att se för mig. De bryr sig inte efter som de har allt de behöver inom landet och en bojkott skulle i princip endast förbjuda väst från att sälja till den ryska marknaden. Det enda industriella jag vet att Ryssland importerar i någon bemärkelse är lyx- och märkes-varor, dva inget som en blockad skulle få vidare stort genomslag med.

Jag tror nog att EU snart kommer vilja prata med Ryssland om hur Ukraina skall lösas för de vill nog inte själva bära hela kostnaden. Frågan är om Ryssland bryr isg det minsta, Ukraina har en skuld på7 miljarder (?) att betala; något som inte känns vidare realistiskt idag. Min gissning är att Ukraina snart kommer fågas levererad till sig via EU, dvs EU går i borgen för deras räkningar.

Budgetunderskotett är gigantiskt och IMFs hjälp lär inte räcka långt. Kiev skulle slå ett samtal till de som har pengarna i världen, nämligen till Peking. Yatseyuk om det otillräckliga i IMFs hjälp:

http://voiceofrussia.com/2014_03_29/Yatsenyuk-admits-that-IMF-bailout-is-too-small-to-shore-up-Ukraines-finances-9750/
2014-03-29, 14:36
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Budgetunderskotett är gigantiskt och IMFs hjälp lär inte räcka långt. Kiev skulle slå ett samtal till de som har pengarna i världen, nämligen till Peking. Yatseyuk om det otillräckliga i IMFs hjälp:

http://voiceofrussia.com/2014_03_29/Yatsenyuk-admits-that-IMF-bailout-is-too-small-to-shore-up-Ukraines-finances-9750/
Vad jag förstått har Ukraina fått ett lån på 100 miljarder och har skulder påminst 10 miljarder (Ryssland + Kina), dvs om de tänkt göra rätt för sig kommer 10% av lånet att gå till att betala skulder före något annat kan hittas på med pengarna. En ohållbar situation som är varför Borg och alkisen kallar ett lån för bidrag, man vill helt enklet inte ge ett öre till någon som inte kan betala sina räkningar!

Läget är ohållbart som jag ser det och det enda som finns är en stadsbankrutt, att inleda en kupp/revolution med detta kanske inte uppskattas av folket. Peking kommer inte ge något till Ukraina, de har redan gett dem nog och inte fått något för det vilket är varför de stämmer Ukraina på uteblivna veteleveranser till ett värde av 3 miljarder! Inga småpengar direkt.
2014-03-29, 14:36
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Om du slutar försöka blanda bort korten så blir det väldigt logiskt helt plötsligt.
Läs definitionen av fascism på föregående sida för att förstå lite närmare varför Putins regim får anses vara mer än lovligt fascistisk.
Att stirra sig blind på för sammanhanget irrelevanta detaljer leder ingenvart.
Fascismen är nationalistisk vilket Putin tyvärr inte är i dagsläget. Kommunism och fascism är väldigt olika ideologier så det blir hursomhelst väldigt förvirrat om man börjar blanda ihop "fascism" med Sovjet.
2014-03-29, 14:38
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Fascismen är nationalistisk vilket Putin tyvärr inte är i dagsläget. Kommunism och fascism är väldigt olika ideologier så det blir hursomhelst väldigt förvirrat om man börjar blanda ihop "fascism" med Sovjet.

What? Sitter du och påstår att Putin är kommunist?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in