2014-03-29, 08:17
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag gick igenom det rättsmedicinska utlåtandet igen och hittade något jag missat tidigare:

3 av de 4 sårkanaler som passerade bröstkorgen (huggen i ryggen: D, H och L) har faktiskt djup angivet - samtliga dessa löper 1 cm in i lungorna. (FUP 417).

Det kan inte vara en tillfällighet att såren är lika djupa.

Jag är övertygad om att bladet är kort eller hade någon form av parerstång eller att handen fungerade som en sådan.

Har berört det tidigare.

Skadorna måste ha tillfogats av ett kort, trekantigt blad. Denna kniv stämmer väl in på den djupet och den trekantiga skadan: http://www.knivbutik.se/fallknivar-fickknivar/345-spyderco-bug-fallkniv.html
Citera
2014-03-29, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Den här tiden den 4 maj vid 21.30 tiden är det inte mörkt i Boden om det är klart väder är det vad man kan kalla dagsljus.

Nja, är lite tveksam till att man kan kalla det dagsljus vid den tiden (21:30), men någon lokalbo kan säkert klargöra hur ljust det brukar vara i början av maj. Frågan har ju varit uppe flera ggr i tråden och det finns även foton postade (som jag minns som ganska "mörka").

I vart fall så var det då vissa lokala protester ang kommunens beslut att dra ner på gatubelysningen från 1/5 (till 1/8); kritiker menade att det var för tidigt på året för att börja släcka ner. En ställde den 4/5 frågan "hur mycket värderar kommunen en våldtäkt till?" och ansåg dagen efter att man borde "spara på annat än medborgarnas säkerhet".
Citera
2014-03-29, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja jag är inte särskilt förtjust i Massis sätt att uppträda i denna rättegång, det ska jag villigt erkänna. Åklagarna tycker jag väl uppträder korrekt i det stora hela.
Jag kan ju absolut inte hålla med om att åklagarna uppträder korrekt i det stora hela,
dom uppträder stirrigt och det är just i dessa jäktade stunder dom uttalar sig på ett
sådant sätt att man inte annat än kan undra om dom faktiskt tror på sitt eget åtal eller inte,
däremot vill dom ge sken av det men just nu når dom inte riktigt fram med det budskapet.

Tex det senaste om WL, Anna Bergström ger sin kommentar till denna samtalskommunikation
mellan MB och WL, hennes svar blir följande:
"– Det visar egentligen bara att älskaren har haft kontakt med Kristoffers kompis mamma.". Kuriren kontaktar sedan WL som bekräftar att han kontaktat MB tre dar innan mordet,
precis det Thomas Olsson påstod.WL säger också till Kuriren att denna kommunikation dessa
herrar emellan kan se skum ut, själv tycker jag att Annas uttalande är det som blir skumt
och ignorant.

Citat:
Sen är det ju en lite bisarr omständighet att vi är ett antal kufar i tråden som läst FUP:en så mycket fram- och baklänges att vi kan vissa detaljer bättre än utredarna själva. Det är lätt att raljera över detta, men i praktiken är det näst intill omöjligt att hantera en stor och komplex utredning utan att göra fel och åtminstone gå bort sig i detaljer ibland. Det är ju knappast så heller att de fått ledigt från alla andra mål sen i maj för att ägna sig åt detta på heltid.

Åklagaren U Schönbeck har ju uttalat sig om just detta när Thomas Olsson var lite "stressad",
har man inte tid för ett "mål" kanske man inte skall åta sig "målet". Med detta uttalande från
US så får man väl förmoda att just US har tagit sig tiden att medverka till fullo i detta "mål".
Vad Thomas gör med sin tid det vet jag inte, men jag kan iallafall tycka att han får åklagarna att framstå som otillförlitliga och opålästa och till sin hjälp att förlöjliga utredningen, vilket verkar vara han syfte har han hjälp av Massi ,som i detta fall stjälper mer än hon hjälper.
Citera
2014-03-29, 08:28
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, är lite tveksam till att man kan kalla det dagsljus vid den tiden (21:30), men någon lokalbo kan säkert klargöra hur ljust det brukar vara i början av maj. Frågan har ju varit uppe flera ggr i tråden och det finns även foton postade (som jag minns som ganska "mörka").

I vart fall så var det då vissa lokala protester ang kommunens beslut att dra ner på gatubelysningen från 1/5 (till 1/8); kritiker menade att det var för tidigt på året för att börja släcka ner. En ställde den 4/5 frågan "hur mycket värderar kommunen en våldtäkt till?" och ansåg dagen efter att man borde "spara på annat än medborgarnas säkerhet".

4/5 Solens uppgång 03:36
Solens nedgång 21:21 + skymning ca en halvtimme(det tar tid såhär års)

http://www.dinstartsida.se/solen-ort.asp?id=1969
Citera
2014-03-29, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Varför anser du att att KJ måste ha slängt en massa tejp. Den tejpen kan han väl t.ex. ha använt för att linda runt ett paket med VB inslagen i ett duschdraperi. Efter att han har tejpat fast påsen på huvudet på VB. Jag kan faktiskt inte förstå vad det skulle vara för konstigt med det.

Vad anser du att han har gjort med de bitar som saknas om han inte slängt dem.
Citera
2014-03-29, 08:41
Medlem
När man läser den här SMS trafiken som varit mellan MB och VB, drar jag den slutsatsen att VB har varit ute efter att hitta en partner. En man som kunde ge henne försörjning och trygghet och det skulle bli hennes sambo. Det finns ingen tvekan utan hon accepterade att han var mycket äldre än hon, mot att hon fick försörjning och trygghet som var viktigare.
Vad MB har gjort är att han har utnyttjat henne sexuellt, han hade inga planer på att VB skulle bli hans nya sambo. Jag anser att en gubbe i hans ålder skall inte utnyttja och lura en mycket ung tjej på det sättet som han gjort, jag anser att han visste vad hon var ute efter, som han utnyttjade mot VB. När det här sexuella utnyttjandet började skapa problem blev VB helt enkelt dumpad.
Jag anser det behövs ingen större intelligens för att inse sanningen i det här fallet, men nu är det på det viset att många förtränger sanningen.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-29 kl. 08:45.
Citera
2014-03-29, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkofoben
Det kan inte vara tillfredsställande för åklagaren att det börjar trilla fram saker som man uppenbarligen inte haft koll på.

Just denna sak förändrar ju inte KJs situation i någon enorm grad, men det adderar möjligen till bilden av tvivel som TO försöker så.

Om WL varit hos KJ och i hans bil efter försvinnandet så kan man på allvar börja bygga en teoretiskt möjlig konspiration, om det nu är syftet.

Syftet kan vara för att få upp någon av dem i vittnesbåset. Förslagsvis WL. Vet han mer än vad som framkommit? Ja uppenbart. Kände han till Gula Huset? Ja. Visste han vad KJ rörde sig? Ja, har han tjuvlånat bilen förut? Ja, återkom han till Gula huset efter det att benen hittats? Ja, hade han kontakt med VBs älskare? Ja.

WL är nyckeln till att få veta mer om detta mord. Är det så att MB har anlitat honom på något sätt. Så är det lika bra att berätta NU. Det kommer komma fram senare ändå.
Citera
2014-03-29, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kanske borde WL klämt ur sig detta i förhören i fup också? Om han nu är helt oskyldig och inte är inblandad på något sätt. Sen borde man fråga WL om han haft kontakt med MB tidigare också.

Och om han någonsin tagit emot pengar från MB.

Var bor WL? Bor han i närheten av där MB befann sig på dagen den 4/5?
Antennerna pekade ju åt andra hållet än att han skulle befunnit sig i restaurangen. Någon som vet om det är i närheten?
Citera
2014-03-29, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Polisen tog ut det här vittnet till platsen och det gjordes en rekonosering hur hon hade sett situationen, som finns i vittnesuppgiften.
Det här vittnet och hennes man kom från Luleå och det gör att de kör in på Lejonbacksvägen, därför de bodde på Lejonbacksvägen, VB skall ha kommit från Flottiljvägen, som gör att vittnet har mött VB, som också kommer fram i förhöret och vid rekonoseringen.
Jag tror absolut inte att det här vittnet ljuger om mötet med den asiatiska unga kvinnan. Om hon ljugit skulle inte signalementet stämt så väl att det var VB.
Sedan att den asiatiska kvinnan var ensam stärker också att det var VB.

Ljuger tror inte jag heller att hon gör, men hon verkar lite virrig. Första gången bakifrån, andra gången beskriver hon ansiktsdrag.
En klar nackdel är att hon hörs sista gången tio dagar efter VBs försvinnande.
Då har hon hunnit läsa, antagligen flera gånger hur VB såg ut och hur hon va klädd när hon försvann. Men visst, det kan ha varit VB.
Jag tro ju att hon lämnat lägenheten med egna ben kvar på rätt ställe.
Citera
2014-03-29, 08:58
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Och om han någonsin tagit emot pengar från MB.

Var bor WL? Bor han i närheten av där MB befann sig på dagen den 4/5?
Antennerna pekade ju åt andra hållet än att han skulle befunnit sig i restaurangen. Någon som vet om det är i närheten?
Han bor i Erikslund. Bostadsområdet ligger rätt nära fyndplatserna.
Citera
2014-03-29, 09:03
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Någon som vet vad WL kör för bil? Vad för bilar har han tillgång till?
Mitsubishi Galant kombi, vit, drygt 40000 mil, avställd under vintern.
Citera
2014-03-29, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Mitsubishi Galant kombi, vit, drygt 40000 mil, avställd under vintern.

Att den är avställd betyder - för mig - att man inte betalar skatt inte nödvändigtvis att den inte körs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in