2014-03-28, 23:37
Medlem
Run3s avatar
Står följande på wikipedia om P/E-tal:
Citat:
Some people mistakenly use the formula market capitalization / net income to calculate the P–E ratio. This formula often gives the same answer as market price / earnings per share, but if new capital has been issued it gives the wrong answer, as market capitalization = market price × current number of shares whereas earnings per share= net income / weighted average number of shares.
Dock förstår jag inte riktigt varför det skulle vara ett problem att ta börsvärdet / senaste 12 månaders rörelseresultat för att räkna ut P/E-talet.

Är det p.g.a. att börsvärdet höjs i.o.m. emissionen av nya aktier då nytt kapital kommer in i företaget, och räknar man ut P/E-talet med ett rörelseresultat som är lite gammalt som inte räknat in emissionen, så får man ett P/E-tal som är något högre än vad det egentligen är?
2014-03-29, 00:02
Medlem
Hur pass stor "edge" får man via ett trading program jämfört om man enbart tradar från Avanzas hemsida? Tänker främst på Stockholmsbörsen då.
2014-03-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Hur pass stor "edge" får man via ett trading program jämfört om man enbart tradar från Avanzas hemsida? Tänker främst på Stockholmsbörsen då.

Ingen alls.
2014-03-29, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Ingen alls.

Isåfall, vad är anledningen till att man skaffar ett trading program? Skulle gärna vilja höra av personer som använder sig av trading program.
2014-03-29, 09:34
Medlem
Vart köper man teckningsrätter på avanza?
2014-03-29, 13:50
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Isåfall, vad är anledningen till att man skaffar ett trading program? Skulle gärna vilja höra av personer som använder sig av trading program.

Jag själv har provat Avanza Trader och gillade det inte alls. På tok för mycket onödigt skräp (ja jag vet att man kan modifiera det) som man inte håller koll på som blinkar och far. Och massa RSS från forumen som man inte vill se hela tiden.

Det är verkligen för en trader. Inget för mig. Jag gillar bättre sidan o skifta i flikar i Chrome
2014-03-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Jag själv har provat Avanza Trader och gillade det inte alls. På tok för mycket onödigt skräp (ja jag vet att man kan modifiera det) som man inte håller koll på som blinkar och far. Och massa RSS från forumen som man inte vill se hela tiden.

Det är verkligen för en trader. Inget för mig. Jag gillar bättre sidan o skifta i flikar i Chrome

Känns lite som att ett trading program kan vara bra när man har erfarenhet från trading, dvs när man känner att man skulle kunna göra mer "träffsäkra" trades om man hade mer information. När man kan använda och förstå all den information som är tillgänglig. Men för en "amatör" som har bara tradat några/något år på månadsbasis behöver man inte ett trading program bara för man gör övergången från "månadstrader" till "daytrader". Då räcker funktionerna på Avanza/Bloomberg/Google finance/Affärsvärlden...

Stämmer min "analys" av trading program? Det ända som jag tycker på rak arm skulle saknas är live uppdaterande grafer..
2014-03-29, 14:16
Medlem
Zhachas avatar
Kan någon redogöra för begreppet rörelseresultat =)?
Tack på förhand.
2014-03-29, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhacha
Kan någon redogöra för begreppet rörelseresultat =)?
Tack på förhand.

Det är företagets resultat innan man räknar in finansiella poster (räntor etc), bokslutsdispositioner ("skattefiffel") och skatt.
2014-03-29, 16:22
Medlem
Zhachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chef1
Det är företagets resultat innan man räknar in finansiella poster (räntor etc), bokslutsdispositioner ("skattefiffel") och skatt.
Tack
2014-03-29, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheGur97
Funderar på att studera i Usa. Blueberry rekommenderar att man ansöker om lån från CSN. Kan man betala tillbaks pengarna direkt om man skulle ha de?

Jepp
2014-03-30, 17:00
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Står följande på wikipedia om P/E-tal:

Dock förstår jag inte riktigt varför det skulle vara ett problem att ta börsvärdet / senaste 12 månaders rörelseresultat för att räkna ut P/E-talet.

Är det p.g.a. att börsvärdet höjs i.o.m. emissionen av nya aktier då nytt kapital kommer in i företaget, och räknar man ut P/E-talet med ett rörelseresultat som är lite gammalt som inte räknat in emissionen, så får man ett P/E-tal som är något högre än vad det egentligen är?
Uhm, rörelseresultat är inte detsamma som Net Income (Earnings)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in