2014-03-25, 16:26
Medlem
My name is Earls avatar
Jag går och funderar lite på en mindre och billigare bil, både att äga och köra än min Omega, och även om jag är "volvointolerant" är V40 något som kan passa mig storleksmässigt, denna T4 http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_V40_T4_52735302.htm?ca=18&w=1&last=1 t.ex. är ju billig, man får väl byta handbromsvajer; men vad kan det vara för ljud vid 3500 RPM?
Citera
2014-03-25, 19:00
Medlem
umpatas avatar
Vad tror ni om denna?
http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_A4_52741673.htm?ca=6&w=3

Kamrem/Kamkedja sem behöver bytas snart kanske?
Onödigt dyr i drift/försäkring?

Klarlacksspläppen är inga problem!
Citera
2014-03-25, 19:59
Medlem
FlamingoJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingoJens
http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_328_iM_52619845.htm?ca=2&w=1

Bumpar igen, behöver veta vad ni tycker om ca 4 timmat

Vad tycker ni att jag kan pruta denna bil med?
Vad o provkörde den idag, femmans växel fick man trycka in ganska hårt, annars växlade den sjukt najs.
Och en av M3 fälgarna vad nötta på sidan, för att däcken var för breda sa han, vad kan detta vara?
Citera
2014-03-26, 10:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingoJens
Vad tycker ni att jag kan pruta denna bil med?
Vad o provkörde den idag, femmans växel fick man trycka in ganska hårt, annars växlade den sjukt najs.
Och en av M3 fälgarna vad nötta på sidan, för att däcken var för breda sa han, vad kan detta vara?

En del M3-fälgar har olika bredd fram och bak (8 resp 9 tum) och om man råkar montera en fälg avsedd för bakaxeln fram så tar den i när man svänger. Annars borde 8-tums fälgar passa på denna bil fram utan problem.
Citera
2014-03-27, 22:22
Medlem
Är det någon som har konkreta erfarenheter av Ford/Renault? Jag tänker mest på mondeo och clion runt 00, Hur är dessa bilar? Många i min krets förkastar de totalt utan undantag... dock är det ingen som kan argumentera varför
Citera
2014-03-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jag går och funderar lite på en mindre och billigare bil, både att äga och köra än min Omega, och även om jag är "volvointolerant" är V40 något som kan passa mig storleksmässigt, denna T4 http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_V40_T4_52735302.htm?ca=18&w=1&last=1 t.ex. är ju billig, man får väl byta handbromsvajer; men vad kan det vara för ljud vid 3500 RPM?
Skulle aldrig köpa en v40 och framför allt inte en T4, oljudet kan mycket väl bero på att turbon är kass, Volvos äldre starkare turbomodeller är inte det mest pålitliga du kan köpa.
Citera
2014-03-28, 22:20
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Skulle aldrig köpa en v40 och framför allt inte en T4, oljudet kan mycket väl bero på att turbon är kass, Volvos äldre starkare turbomodeller är inte det mest pålitliga du kan köpa.
Kan inte annat än att hålla emot dig.
Visst kan det vara turbon. Allt tyder på det. Har den gått så i 4 år kan den mkt väl gå 4 till. Kan även rasa i morgon. Men vi pratar om 5000kr efter prut. En mkt rolig bil att köra.
Citera
2014-03-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DubbelPanna
Är det någon som har konkreta erfarenheter av Ford/Renault? Jag tänker mest på mondeo och clion runt 00, Hur är dessa bilar? Många i min krets förkastar de totalt utan undantag... dock är det ingen som kan argumentera varför

Båda dessa bilar är av karaktären "stor risk" Bägge är initzalt lågprisbilar och som bekant får man vad man betalar för ,,,

mondeon har stora bekymmer med slarviga ägare , brukar oftast resultera i ett kamrems ras / topplockspackning ( gäller 4 orna ) strulande elektronik mestadels centrallås är standard , även brustena fjädrar och rostiga bromsrör ,, en hel den rost ansamlas på en bil som aldrig skötts och det gäller ofta denna modell men i valet mellan en fransk "bil" och en ford mondeo och trots ordspråket "ingen ford på våran gård" så är valet solkklart till mondeons fördel och ska du ha en titta i dom högre prisklasserna , ta gärna med dig någon som kan bilar och leta utslutande efter dom med V6 MOTORN ,, visst drar dom lite mera soppa men det blir billigare att pytsa i lite mera i tanken än att tex byta topplockspackning på en 4 cylindrig bil

en renault clio är en populär "mammaframåtillbakatilldagisbil" och om forden har tveksam kvalitet så är renaulten snäppet vassare (sämre) dessutom har den många "franska" lösningar , dyra delar då mycket måste handlas genom volvohandlaren och korta serier dvs många alternativ av samma del på samma årsmodeller ,,, ,, i facket krocksäkerhet vinner mondeon en förkrossande seger , en clio är en liten lätt bil och naturlagarna leker man aldrig med ,, att krocka med en clio vs en mondeo oavsett hur många krockpåsar dom än må ha är som att hoppa ut från kaknästornet med eller utan fallskärm

i ett av dom alternativen är döden nästan 100 % gissa vilken :-)
Citera
2014-03-29, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DubbelPanna

En polare till mig köpte en lätt beg Mondeo för 100.000:- efter 5 år gav han bort bilen med komentaren "Jag ville bara bli av med skiten, har betalat bilen en gång till i reparationer"

Som tidigare talare sa, i Frankrike vänder man gärna saker åt fel håll, går det att sätta en skruv så man inte kommer åt den, gör dom det. Kopplingen till Clio är bland den billligaste som finns att köpa, men det tar en evighet att få dit den, så bland småbilar är den överlägset dyrast att byta.
Ämnet var upp i nån tidning för några år sen, 1200:- kostade kopplingen och 12.000:- att få den monterad.
Citera
2014-03-29, 07:26
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Kan inte annat än att hålla emot dig.
Visst kan det vara turbon. Allt tyder på det. Har den gått så i 4 år kan den mkt väl gå 4 till. Kan även rasa i morgon. Men vi pratar om 5000kr efter prut. En mkt rolig bil att köra.

Tack för svaren; men jag avskrev detta ex. då den var ganska rostig, och man klarar sig ju bra med mindre HK också.
Jag har alltid tänkt på V40 som lite "B" , och man måste nog gå lite på hur man själv känner för en bilmodell också.
Citera
2014-03-29, 11:33
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Tack för svaren; men jag avskrev detta ex. då den var ganska rostig, och man klarar sig ju bra med mindre HK också.
Jag har alltid tänkt på V40 som lite "B" , och man måste nog gå lite på hur man själv känner för en bilmodell också.
Förkasta inte bilen. Det är en mindre bil o otroligt trevlig att köra. Visst rostar första generationen. Men det är bara i plåtarna. I övrigt en bra bil.
Jag har själv ägt en T4 tidigare. En jävla raket.
Köpte en 2,0t i veckan. Självklart med en rostig skärm utan hål ännu samt några mindre rostangrepp på andra lösa delar.
Det jag blev förvånad över var hur pigg den var om man jämför med T4. Gör man samma jämförelse mellan min Saab 2,3t o en Aero blir min riktigt slö. Ändå är det samma skillnad i effekt mellan toppmodellen o den svagare i båda fallen.

Att du ratade just det exemplaret kan jag förstå. Den var riktigt rostig.
Men innan du avskriver modellen tycker jag att du iaf ska provköra den. Du kommer bli överaskad.
Citera
2014-03-29, 13:59
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Förkasta inte bilen. Det är en mindre bil o otroligt trevlig att köra. Visst rostar första generationen. Men det är bara i plåtarna. I övrigt en bra bil.
Jag har själv ägt en T4 tidigare. En jävla raket.
Köpte en 2,0t i veckan. Självklart med en rostig skärm utan hål ännu samt några mindre rostangrepp på andra lösa delar.
Det jag blev förvånad över var hur pigg den var om man jämför med T4. Gör man samma jämförelse mellan min Saab 2,3t o en Aero blir min riktigt slö. Ändå är det samma skillnad i effekt mellan toppmodellen o den svagare i båda fallen.

Att du ratade just det exemplaret kan jag förstå. Den var riktigt rostig.
Men innan du avskriver modellen tycker jag att du iaf ska provköra den. Du kommer bli överaskad.
Givetvis ska jag provköra en oavsett motor, jag känner direkt när jag sitter i en bil om jag kommer att trivs med den, med bilar måste man ha ett öppet sinne, som det så fint heter, jag har ju även dissat franska bilar innan jag köpte en Peugeot 406 som jag var jävligt nöjd med. Jag är äve nöjd med min (trötta) Omega 2.2 , jag känner bara att jag efter senaste skattehöjningen vill ha något billigare, och om Borg får som han vill, lär nästa skatten bli på 3000kr.

Ett öppet sinne har jag däremot INTE när det gäller invandrare som vill sälja en bil, eller personer som heter som bilen de vill sälja (och som oftast faller in under punkt 1), då har mina fördomar besannats alldeles för många gångar.
Senast redigerad av My name is Earl 2014-03-29 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in