2014-03-27, 17:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är sant det Hamilkar säger. I nuvarande läge är chansen att få en annan GM fälld mycket låg. Men skulle KJ frias, och polisen börjar spana åt annat håll kan chanserna öka. Men så länge polisen bara riktar in sig på KJ kan naturligtvis ingen annan åtalas. Jag känner igen det fenomenet från en annan tråd.
Chanserna ökar bara marginellt, även om man skulle dammsuga någon annan efter bevisning aldrig så mycket. Vad man måste rikta in sig på i ett sånt fall är att få ett erkännande som kan bekräfta med bevisning. Och ett erkännande kan vara mycket besvärligt att få, när den misstänkte vet att h*n inte kan fällas utan erkännande - vilket en eventuell ny misstänkt prompt skulle få reda på av sin försvarare, om h*n nu inte redan har räknat ut det själv.

Att fälla i ett indiciemål mot annan än KJ är däremot helt uteslutet. Vi kan diskutera i tråden till döddagar om fyndet av VB:s blod i bakluckan räcker för att fälla KJ i avsaknad av brottsplats och utan säkert identifierat vapen. Men vad som är fullständigt klart är att det, tillsammans med det ostridiga faktum att han var den siste som kan beläggas ha sett henne, räcker mer än väl för att KJ inte ska vara utesluten som gärningsman. Och om KJ inte är utesluten, då är annan gärningsman inte utesluten om man försöker få någon annan fälld. Och då blir det ingen fällande dom i ett eventuellt nytt indicieåtal.

En friande dom mot KJ innebär inte att försvaret i en eventuell rättegång mot annan misstänkt är tvunget att låtsas som om KJ och bevisningen mot honom aldrig har existerat. Och därför blir det här åtalet mot KJ det enda indicieåtalet som kommer att väckas för mordet på Vachtareeya Bangsuan. Helt oavsett utgången i hovrätten och vad en eventuell återupptagen förundersökning leder till.
Citera
2014-03-27, 17:45
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Då kommer vi in på sannolikhet vs osannolikhet. Vilket inte förändrar... någonting.

Nej det gör vi inte.
Jag konstaterar bara att MBs mobil är inte värt något som alibi.
Citera
2014-03-27, 17:45
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Är det till 100% bekräftat av rättsläkaren att VB dog till följd av huggen eller kan dessa ha uppkommit post mortem?

Ja, det är bekräftat att hon dog till följd av skadorna av det vassa föremålet.
Citera
2014-03-27, 17:51
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Nej det gör vi inte.
Jag konstaterar bara att MBs mobil är inte värt något som alibi.
Jag håller med till fullo. "Vi" i detta fall spelar ingen roll. Hovrätten däremot kommer resonera som jag skrev. Alltså sannolikhet kontra osannolikhet.
För HR är MBs mobilposition inte värt ett skit eftersom MB är avförd från utredningen. Så vitt jag vet.
Citera
2014-03-27, 17:51
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
I det fallet kunde man inte se att hon hade blivit mördad. Det fanns inga spår på kroppen.

Det var det jag skrev!
Citera
2014-03-27, 17:55
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Jag håller med till fullo. "Vi" i detta fall spelar ingen roll. Hovrätten däremot kommer resonera som jag skrev. Alltså sannolikhet kontra osannolikhet.
För HR är MBs mobilposition inte värt ett skit eftersom MB är avförd från utredningen. Så vitt jag vet.

för stunden iaf...
Citera
2014-03-27, 17:58
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Det är bevisat att det är VB:s blod som återfunnits i Kristoffers bagageutrymme. Att det skulle vara planterat köper ingen instans och det vet du. Det måste i så fall bevisas eller att det finns något som talar starkt för att så är fallet och som också kan förklara annat som Kristoffers i så fall helt otroliga "oturslista" innehåller. Det räcker alltså inte det KAN vara planterat bara för att en handfull debattörer på Flashback tror det.

Att du drar en parallell mellan mitt sätt att förstå och uttrycka mig och de fysiska handikapen som neurosedynskada och narkolepsi, asbestskadade lungor är din tolkning. Verkligheten är faktiskt en helt annan, samma att min vistelseadress skulle vara ett gruppboende eller något liknande
Oturslistan är lång, det är viktigt att poängtera

Kj sitter fint där han sitter och har förmodligen accepterat sin kommande vistelse i fängelset. Tycker han verkar ta allt med ro och nästan njuta av att vara huvudperson. Min tolkning.
Det är bra att han ska få sitta inspärrad ett bra tag och ha ögonen på sig så att han inte leker "massekera levande individer" nåt mer. Förhoppningsvis blir han uppfostrad i fängelset och kanske har växt till sig ytterligare 10 år i sinnet när han kommer ut. Då är han 20 år istället för 10 år vilket borde vara bättre, eller, vet i sjutton, kanske värre.
Frisläppning kommer inte att ske även om TO 'r mycket duktig - han kan inte utföra mirakel vilket krävs.
Jag tycker att KJ sätta igång att gola nu, han har inget att förlora på det.

Edit: Ändrade till att han inte kan "massekera levande individer" då även annat som lever inte riskerar att komma i vägen för hans klåfingrighet
Senast redigerad av yoloits 2014-03-27 kl. 18:14.
Citera
2014-03-27, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Oturslistan är lång, det är viktigt att poängtera

Kj sitter fint där han sitter och har förmodligen accepterat sin kommande vistelse i fängelset. Tycker han verkar ta allt med ro och nästan njuta av att vara huvudperson. Min tolkning.
Det är bra att han ska få sitta inspärrad ett bra tag och ha ögonen på sig så att han inte leker "massekera människa" nåt mer. Förhoppningsvis blir han uppfostrad i fängelset och kanske har växt till sig ytterligare 10 år i sinnet när han kommer ut. Då är han 20 år istället för 10 år vilket borde vara bättre, eller, vet i sjutton, kanske värre.
Frisläppning kommer inte att ske även om TO mycket duktig - han kan inte utföra mirakel vilket krävs nu.
Jag tycker att KJ sätta igång att gola nu, han har inget att förlora på det.

Ja precis, exakt...fram med dom "intressegemensamma nu. Annars lär han få sitta ensam för detta brott.

Nja att vara 20 år i sinnet och ha kvar mördarfasonerna är nog ännu värre. Så bäst vore om han satt till 70 års åldern så den redan nu klena KJ-kroppen blir helt verkningslös.
Citera
2014-03-27, 18:06
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Nej kanske inte men sammantaget med t,ex att span inte hade något anmärkningsvärt på den hårt arbetande sushikocken så räcker det fullt ut. Inte för en del här. Och visst vore det jääättespännande va om det gick att riva upp hela fallet, fria KJ sätta kocken bakom lås och bom

Och vissa i tråden tycker att det vore jäääättebraaaa att om en person ska dömas för mord så ska det finnas bevis för att hen är skyldig.

Vad span säger i just detta fallet har inget värde.
Att spana på en misstänkt GM lite då och då är inte speciellt intelligent taktik.
Citera
2014-03-27, 18:06
Medlem
Citat:

Det är väl en enkel sak att kolla mobilens positionering? Bara gör det!!
Citera
2014-03-27, 18:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Chanserna ökar bara marginellt, även om man skulle dammsuga någon annan efter bevisning aldrig så mycket. Vad man måste rikta in sig på i ett sånt fall är att få ett erkännande som kan bekräfta med bevisning. Och ett erkännande kan vara mycket besvärligt att få, när den misstänkte vet att h*n inte kan fällas utan erkännande - vilket en eventuell ny misstänkt prompt skulle få reda på av sin försvarare, om h*n nu inte redan har räknat ut det själv.

Att fälla i ett indiciemål mot annan än KJ är däremot helt uteslutet. Vi kan diskutera i tråden till döddagar om fyndet av VB:s blod i bakluckan räcker för att fälla KJ i avsaknad av brottsplats och utan säkert identifierat vapen. Men vad som är fullständigt klart är att det, tillsammans med det ostridiga faktum att han var den siste som kan beläggas ha sett henne, räcker mer än väl för att KJ inte ska vara utesluten som gärningsman. Och om KJ inte är utesluten, då är annan gärningsman inte utesluten om man försöker få någon annan fälld. Och då blir det ingen fällande dom i ett eventuellt nytt indicieåtal.

En friande dom mot KJ innebär inte att försvaret i en eventuell rättegång mot annan misstänkt är tvunget att låtsas som om KJ och bevisningen mot honom aldrig har existerat. Och därför blir det här åtalet mot KJ det enda indicieåtalet som kommer att väckas för mordet på Vachtareeya Bangsuan. Helt oavsett utgången i hovrätten och vad en eventuell återupptagen förundersökning leder till.
Ett tips kan starta en utredning åt annat håll. Man kan tänka sig att MB och AN går skilda vägar och blir osams. Då ligger angiveri nära till hands. Du kan inte påstå att ett indiciemål i en sådan situation inte kan starta mot någon annan än KJ.
Citera
2014-03-27, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Och vissa i tråden tycker att det vore jäääättebraaaa att om en person ska dömas för mord så ska det finnas bevis för att hen är skyldig.

Vad span säger i just detta fallet har inget värde.
Att spana på en misstänkt GM lite då och då är inte speciellt intelligent taktik.

Bevis som tillfredsställer vem? TR/HR eller Flashbackare?

Vad span sa, om än det utfördes "lite då och då" var att man inte fann något anmärkningsvärt...men det visste du nog redan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in