2012-03-03, 12:59
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Ne du behöver inte förarintyg för en vanlig fritidsbåt. Men när båten överstiger ett visst fot så behövs det.
Går nog googla fram dom där kraven för vilka intyg man behöver för vilken storlek. Vet att jag har det ståendes i min teoribok men den orkar jag inte leta i heller atm.

Jag tog en kurs på åtta veckor. Varför? Jo handledaren var en gammal kollega till min far som är sjökapten. Och denna handledare var en rolig snubbe

Iaf. Farsan ställde väl en del krav på mig då jag har vart på sjön hela mitt liv och då han är sjökapten. Som tur var fick jag alla rätt på det där provet Satt dock nästan två timmar! Ganska stort faktiskt. Något som iaf är viktigt att läsa sig på är säkerhet och miljö. Var mycket frågor om sådant i det provet jag gjorde iaf.

TS pappa får väl sätta vilka krav han än vill för att TS skall få köra den eller ej.

Du har gått åtta veckors kurs, men kan inte säga vilka fartyg du får framföra eller ej.
Ungefär som att ta bilkörkort och inte veta om man få köra buss, lastbil, eller bara vanlig personbil.

//Brute
Citera
2012-03-03, 13:19
Medlem
max 12meter lång*4 meter bred = inget förarintyg
större än 12*4meter = kustskepparintyg
men det är ändå bra o ta ett förarintyg ändå
Citera
2012-03-04, 16:34
Medlem
ChainsawMikes avatar
Okay då vet jag! Det kan ju vara bra att gå den där kursen ändå!
Citera
2012-03-12, 19:18
Medlem
Lowrider66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoPar66
max 12meter lång*4 meter bred = inget förarintyg
större än 12*4meter = kustskepparintyg
men det är ändå bra o ta ett förarintyg ändå

Den som framför en fritidsbåt (fritidsfartyg) som har en längd om 12 meter eller mer och en bredd om 4 meter eller mer, ska inneha lägst (och kunna visa upp) någon av följande examensbevis/intyg:

* examen som fartygsbefäl klass 8

* kustskepparintyg

* skepparexamen

I annat fall behövs det inte

Höghastighetsexamen om båten går fortare än 35 knop
Senast redigerad av Lowrider66 2012-03-12 kl. 19:34.
Citera
2014-02-28, 12:46
Medlem
Jag gick en snabbkurs för Förarintyg under 2 dagar förrförra helgen som jag är nöjd med. Behövde inte åka ut till någon off road båtklubb ute i Stockholms skärgård utan utbildningen hölls mitt i centrala Stockholm. Jag kan rekommendera detta om du som jag kände dig lite osäker på båtkörandet precis som jag gjorde, bra att få en stabilare grund att stå på även om den bästa övningen alltid sker inuti båten.

Här är kursen jag gick: http://batutbildning.se/forarbevis-bat-forarintyg-bat/forarintyg-bat-stockholm/
Citera
2014-02-28, 22:47
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knugkeno
Jag gick en snabbkurs för Förarintyg under 2 dagar förrförra helgen som jag är nöjd med. Behövde inte åka ut till någon off road båtklubb ute i Stockholms skärgård utan utbildningen hölls mitt i centrala Stockholm. Jag kan rekommendera detta om du som jag kände dig lite osäker på båtkörandet precis som jag gjorde, bra att få en stabilare grund att stå på även om den bästa övningen alltid sker inuti båten.

Här är kursen jag gick: http://batutbildning.se/forarbevis-bat-forarintyg-bat/forarintyg-bat-stockholm/
Snyggt reklaminlägg.
Citera
2014-03-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Snyggt reklaminlägg.

Inte alls, jag har inga som helst anknytningar till det företaget förutom att jag gick deras kurs och var nöjd med det. Pys iväg och trolla/hata, eller vad man än kallar ditt beteende, någon annanstans.
Citera
2014-03-08, 00:44
Medlem
Rammsees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knugkeno

Vilket skämt! Det var länge sen det fanns ngt som heter skepparexamen, men det anges på denna sida.
Också skriver man att man är ensamma om i Sverige om en 2 dagars kurs för kustskepparintyg.
Men då! En snabb sökning ger att flera andra erbjuder det med....
Citera
2014-03-08, 09:04
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsee
Vilket skämt! Det var länge sen det fanns ngt som heter skepparexamen, men det anges på denna sida.
Också skriver man att man är ensamma om i Sverige om en 2 dagars kurs för kustskepparintyg.
Men då! En snabb sökning ger att flera andra erbjuder det med....

Ja, det finns hur många som helst som erbjuder detta.

Jag har tagit f-intyg, kustskepparintyg och VHF-certifikat.

Tar Fartygsbefäl klass 8 om ett par veckor då mitt kustskepparintyg är under ett år gammalt. Då kan man man nämligen uppgradera sig genom att att ta radarintyg, basic safety och lite annat med författningar m.m (detta är vad som förr kallades Skepparexamen och är i Sverige lägsta klassen av Sjöbefäl).
Citera
2014-03-08, 09:09
Moderator
Carlboms avatar
Tilläggas kanske ska göras att FB klass 8 inte ger mig någon realistisk möjlighet till arbete till sjöss. Tar den enbart för min hobbyverksamhets skull. Bara roligt att kunna mer än gemene man på området :)
Citera
2014-03-27, 08:23
Medlem
Medianas avatar
Hej

Kollade på NFBs sida över förrättade. Kan någon förklara var man skriver, är det i förrättarens hem?
Senast redigerad av Mediana 2014-03-27 kl. 08:32.
Citera
2014-03-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mediana
Hej

Kollade på NFBs sida över förrättade. Kan någon förklara var man skriver, är det i förrättarens hem?

Det är upp till varje förrättare att avgöra: ta kontakt med en av dem och fråga hur det går till rent praktiskt. Den som jag använder mig av till mina kurser har vid några tillfällen examinerat enstaka kandidater hemma hos sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in