2014-03-27, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cibus
Var hitta du den infon? Letade på google men hittade inga tidigare källor om det. Annars är det ju onekligen intressant...

Googla på Diana Nyman anmäler..
Citera
2014-03-27, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Googla på Diana Nyman anmäler..

ja asså jag hittar artikeln om om att Diana anmäler mot sheraton och även andra artiklar som är ifrån igår men inga äldre artiklar om att hon har gjort det.

Säger inte att det är osanning men min källkritiks-lampa poppar upp och undrar varför jag bara hittar beskrivningen om tidiga anmälningar på friatider.

Bara en tidnings artikel om det som ligger nära i tiden kan man inte använda som källmaterial "mot" henne om man nu skulle vilja det.

Om man läser nuvarande tidnings artiklar så blir man också kritisk till hur dom tänkte, dom skriver bara en sida av fallet och inte Sheratons (även fast Sheraton inte gjort något officiellt uttalande än om vad som hände) Men isåfall kan man väll lugna ner sig innan man bränner ner hela Sheraton i onödan och får den kvinnliga personen sparkad ifrån sitt jobb utan att än så länge veta vad som skett.
Citera
2014-03-27, 02:14
Medlem
Byatomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Här ligger en gravad hund för att ta ett kraftuttryck från Reefat El-sayeds vokabulär.

1) Är det fastslaget att hon redan hade checkat in på hotellet och sovit där en natt, eller gick hon direkt in från gatan in i matsalen på frukost? Isåfall skulle även jag blivit stoppad och tillfrågad? Det framgår inte av någon av utsagorna kring händelsen - bara att hon var gäst där. Kanske skulle hon checka in och sova där kommande natt?

2) Har de inte någon kontroll vid frukosten på hotellet - de brukar de ju ha. Man anger sitt rumsnummer och blir insläppt i matsalen. Om man bara springer förbi entrén till hotellfrukosten så kommer de självklart en personal rusande efter en och frågar om man är gäst eller liknande? Känner man sig då kränkt, så kan man förstå att det uppstår en konstig situation.

3) Den romska kvinnan uppger att hon inte kunde gå in i matsalen igen eftersom hon blivit avvisad därifrån, i samband med att hon fick gå tillbaks för att kontrollera att hon var gäst. Sedan hade personalen sagt att hon då kanske föredrog att sitta och inta frukosten på annan plats. Därefter hade de serverat frukost (Kaffe) på den platsen. Man får kanske förmoda, utifrån dessa uppgifter, att ifall den Romska kvinnan visat upp att hon betalt för frukost för den aktuella dagen, att hon var välkommen in i matsalen igen, men att hon valde att inta frukosten utanför av fri vilja. Själv hade jag inte blivit kränkt eller känn mig misstänkliggjord av att tillfrågas om "kvitto" eller rumsnummer för frukosten - det är ju rätt normalt.

/DAEN

I mina ögon verkar ditt alternativ 2 vara mest troligt.

Dundrar man förbi inpasseringskontrollen till frukosten i ett moln av kjolar så reagerar merparten av normalt fungerande personal i en frukostmatsal som man gjorde på Sheraton.
Att zigenarmännschan sen ska ställa till en scen, bli kränkt och vägra begripa hur det går till när man bor på hotell istället för i husvagn är enbart patetiskt, fånigt och tramsigt.
Att det sen är öppet mål för PK-media och Ullenhagstollen är bara att beklaga.
\\\pluppe
Senast redigerad av Byatomten 2014-03-27 kl. 02:21.
Citera
2014-03-27, 02:19
Medlem
Byatomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Om majoriteten av nötterna som kommenterat på Sheratons Facebooksida hade en susning om vad som går att klassa som en kränkning så skulle de nog behövt omvärdera sina egna inlägg ett par gånger. Det är ju inte ens kul att läsa vad som skrivs och få med sig hur naiva och fullständigt urblåsta vissa av dem är...

Det skojsiga är att nötterna som kommenterar på Sheratons hemsida aldrig har eller haft en fundering på att bo på det hotellet, men gapa och skrika onyanserat när bara den ena partens syn på händelsen är tillgänglig, det går fint det...
Citera
2014-03-27, 02:25
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cibus
ja asså jag hittar artikeln om om att Diana anmäler mot sheraton och även andra artiklar som är ifrån igår men inga äldre artiklar om att hon har gjort det.

Säger inte att det är osanning men min källkritiks-lampa poppar upp och undrar varför jag bara hittar beskrivningen om tidiga anmälningar på friatider.

Bara en tidnings artikel om det som ligger nära i tiden kan man inte använda som källmaterial "mot" henne om man nu skulle vilja det.

Om man läser nuvarande tidnings artiklar så blir man också kritisk till hur dom tänkte, dom skriver bara en sida av fallet och inte Sheratons (även fast Sheraton inte gjort något officiellt uttalande än om vad som hände) Men isåfall kan man väll lugna ner sig innan man bränner ner hela Sheraton i onödan och får den kvinnliga personen sparkad ifrån sitt jobb utan att än så länge veta vad som skett.

http://www.friatider.se/rom-blev-jattekrankt-da-kallar-regeringen-till-krismote

du får maila och fråga de om källor, men såna här ziggisar håller alltid på med kriminalitet. Men det gör ju även Regering och Riksdag, ett gäng tjuvar till största del, precis som ziggisarna.
Citera
2014-03-27, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
I tråden om när Kent Ekeroth blir utslängd från krogen har du verkligen en helt annan inställning till saker och ting. Där har du precis noll empati för att han blir utpekad och utslängd inför de andra gästerna. Nästan så du verkar gilla det. Du har även inställningen att krogägaren får göra precis som han vill utan att det är något fel. Vill han slänga ut Kent så får han göra det.

Om du har den inställningen borde du även tycka att hotellet får göra precis hur de vill när de kontrollerar vem som äter frukost i deras matsal. Det är väl knappast upp till dig att bedöma hur de utför sitt arbete på bästa sätt? Vill de kontrollera att zigenare betalar får de väl göra det utan att du ska gå upp i varv?

Måste bara säga wow för denna kontring. Den visar hur patetiskt irrationella dessa falskgoda människor är. Sånt jävla hyckleri.
Människor som säljer sin själ för att visa hur "goda och generösa" dem faktiskt är, utan att förstå att dom klankar ner på sig själva och sitt eget land.
Fyfan.

Fyfan vad jag hatar människor som klär sig i en offerkofta hela tiden, sedan pekar dom finger på "kränkaren" och får honom/henne att framstå som djävulen själv, enbart för att krama till sig pengar och fördelar.

Man blir sååååå trött på folk som inte har någon ryggrad.
Citera
2014-03-27, 03:21
Medlem
Skadeståndsfrågan

DO (med Diana Nyman i spetsen ;-) vill höja skadeståndsnivån rejält. Dels för att ge kompensation till den kränkte dels för att avskräcka från liknande beteende i framtiden.

Skadeståndsnivån till diskriminerade romer har hittills legat i spannet 8.000-100.000kr.

Nu vill DO att ersättningarna i diskrimineringsmål ska höjas till "avskräckande nivåer". I förarbetena framhålls särskilt att ”det ska kosta att diskriminera” när kränkningar har rent rasistiska förtecken. Detta torde höja nivåerna i mål rörande diskriminering av romer och att ersättningsnivåerna därmed får den avsedda preventiva funktionen.

Sju av tio anmälningar till DO kommer i dag från romska kvinnor.
Senast redigerad av sno 2014-03-27 kl. 03:34.
Citera
2014-03-27, 03:50
Medlem
"Var tionde anställd på Diskrimineringsombudsmannen känner sig diskriminerad. "

DO vinner ytterst sällan sina fall i domstol, samtidigt som man driver fram en stor mängd förlikningar. Förlikning kan låta som något positivt, men bygger i grunden på en farlig rättsosäkerhet. Arbetsgivare eller andra som står anklagade för diskriminering ”köper sig fria” genom förlikning, många gånger för att slippa negativ publicitet. Och detta oavsett om det förekommit diskriminering eller inte. De höga skadestånden driver dessutom på för fler förlikningar, då det finns en ekonomisk vinst för den enskilde.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-lagga-ned-do_5887887.svd
Citera
2014-03-27, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur stor är sannolikheten för att detta skulle vara sant och inte en önskedröm från din sida? Själv har jag aldrig blivit kollad när jag bott på hotell.

De gånger jag bott på fyrstjärniga hotell (har aldrig bott på femstjärnigt) har samtliga gäster tillfrågats om rumsnumer när man kommit in i frukostmatsalen. Utomlands är det vanligt även på enklare hotell att man får visa nyckel eller liknande, brukar lägga upp man på bordet så kan man äta i fred.
Citera
2014-03-27, 05:48
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Skulle vara trevligt om någon kunde slänga upp övervakningsfilmen.
Citera
2014-03-27, 07:05
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
"Var tionde anställd på Diskrimineringsombudsmannen känner sig diskriminerad. "

DO vinner ytterst sällan sina fall i domstol, samtidigt som man driver fram en stor mängd förlikningar. Förlikning kan låta som något positivt, men bygger i grunden på en farlig rättsosäkerhet. Arbetsgivare eller andra som står anklagade för diskriminering ”köper sig fria” genom förlikning, många gånger för att slippa negativ publicitet. Och detta oavsett om det förekommit diskriminering eller inte. De höga skadestånden driver dessutom på för fler förlikningar, då det finns en ekonomisk vinst för den enskilde.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-lagga-ned-do_5887887.svd

Tack för länken. Visar med all önskvärd tydlighet hur Sverige gått från ett industriland till ett land där syltryggar, genustrams och fjollor styr utvecklingen.
Citera
2014-03-27, 07:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Sju av tio anmälningar till DO kommer i dag från romska kvinnor.

Har du källa? Eftersom jag inte uppfattar att diskrimineringen mot romer är större än mot samer, somalier, svenskar i invandrarklasser osv, så skulle siffran 7/10 visa på att romerna är oerhört giriga och vill roffa åt sig så mycket DO-pengar som möjligt. Vilket stämmer med min bild av folkslaget i fråga. Till saken hör att många romer pratar svenska väl och förutom kläderna skulle se helt assimilerade ut. Så om de bara slänger av sig de medvetet provocerande kjolarna så blir det inga problem. Men kjolarna finns där av två anledningar: 1. smuggla snattargods i 2. provocera fram inkomstbringande DO-fall.

Jag bor mycket på hotell, och det är mycket vanligt att man ska visa upp sitt rumsnummer för att få äta, i de fall frukost ingår. Man kan ofta välja bokning med eller utan frukost, så givetvis måste hotellpersonalen våga fråga gästen om detta, det kan inte få uppfattas som diskriminering?!

Älskar Sheratons korta kommentar:
Vi har försökt kontakta Diana Nyman samt även inlett en undersökning internt med samtliga berörda medarbetare.
Vi beklagar det inträffade och för de eventuella besvär det åsamkat Diana Nyman. Vi försäkrar att hotellet inte accepterar någon form av diskriminering.

"Det eventuella besvär" ska bli riktigt kul att se vad internutredningen kommer fram till. Kanske blir det zigenaren Nyman som får slanta upp till Sheraton för förtal.

EDIT:
Detta var en intressant kommentar bland alla de PK-hysteriker som nu reflexmässigt spyr galla mot Sheraton på deras FB-sida:
Lågvattenmärke. Att ni dessutom har mage att ringa upp gästen och påstå att er personal känner sig kränkt...
Vore intressant att få det bekräftat att detta har skett. I såfall känner sig nog Sheraton rätt säkra på att inget egentligen har hänt, och att det är zigenerskan som förstorat upp/hittat på allt ihop. Som sagt, att bli frågad om rumsrummer är inget onormalt, och börjar man skrika rasism och diskriminering då så tycker åtminstone jag att det är hotellpersonalen som kränks och ingen annan...
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2014-03-27 kl. 07:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in