2014-03-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Enligt Diana kom en kvinna ur personalen och bad henne följa med ut därifrån (matsalen) och det gjorde hon. Utanför blev hon tillfrågad om hon bodde på hotellet och då visade hon sitt kort.

Ja, det är ju märkligt med tanke på många här försökt ''bevisa'' att frukost inte ingår för dem som bor på hotellet. Om det är så att frukost inte ingår utan vem som helst som betalar kan äta frukost på Sheraton så fanns det ju ingen anledning att fråga Diana om hon bodde på hotellet. I stället borde man kanske förklarat för henne att frukost inte ingår även om hon bor på hotellet, vilket hon säkert hade förstått.
Citera
2014-03-26, 21:46
Medlem
Citat:
Enligt Diana kom en kvinna ur personalen och bad henne följa med ut därifrån (matsalen) och det gjorde hon. Utanför blev hon tillfrågad om hon bodde på hotellet och då visade hon sitt kort.
Hon blev utföst , utschasad inom 10 sek från matsalen när hon frågat var kaffet fanns. Hon tillfrågades om bevis först utanför i lobbyn om jag fattat rätt.
Citera
2014-03-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det är ju märkligt med tanke på många här försökt ''bevisa'' att frukost inte ingår för dem som bor på hotellet. Om det är så att frukost inte ingår utan vem som helst som betalar kan äta frukost på Sheraton så fanns det ju ingen anledning att fråga Diana om hon bodde på hotellet. I stället borde man kanske förklarat för henne att frukost inte ingår även om hon bor på hotellet, vilket hon säkert hade förstått.
Exakt ..Rätt, alla kan gå dit och käka frulle om de vill bara de betalar. Så allt är bara underligt från Sheratons sida.
Citera
2014-03-26, 21:48
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Eeeh JO!
Näää…. Det är inte känningen i sig som är problemet. Om damen i fråga betett sig illa vid frukostserveringen så kan väl hotellet tala om det istället för att misstänkas för diskriminering. Jag vidhåller att det är oproffsigt agerat av Sheraton.
Citera
2014-03-26, 21:49
Medlem
snafflebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det ingår i vissa rum. Antagligen tänkte tanten att här finns en snyfthistoria eftersom hon blev kontrollerad. Det kanske kan inbringa en skaplig slant och det ger samtidigt ytterligare ved på fördomsbrasan som hon kan använda i sina uppdrag som talare och i den nya kommissionen.

Personalen gjorde vad varje normal svensk skulle gjort. När en rom i sin nationalkostym äntrar Sheratons frukostbuffé finns det anledning att undersöka detta lite närmare.
Citera
2014-03-26, 21:50
Avslutad
Spelar ingen roll vem det var som blev utkörd. Är man gäst på hotellet ska man f-n få gå klädd i pyjamas i matsalen. Dåligt av hotellet.
Citera
2014-03-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Alla hade ok körkort och pengar på sina kreditkort -kreditkort avkrävdes för övrigt inte alls av reportrarna. Enbart person nr/id.

Varför gör macken så? Tror du uthyrningar till romer tidigare gått smärtfritt? Vill macken inte hyra ut bilen och tjäna pengar? Är det viktigare för mackägare att känna tillfredsställelsen av att diskriminera romer än att tjäna pengar?

Unga män betalar högre försäkringspremier. Är det diskriminerade eller bara en nödvändighet om man vill göra affärer baserat på hur verkligheten ser ut?

Om romer är så extremt problematiska för mackägare kanske det får acceptera att betala i förskott precis som unga män får acceptera att de är en större riskgrupp i försäkringsbranschen?
Citera
2014-03-26, 21:56
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
... eller hur den citeras av andra medier.

En ur personalen springer ifatt Diana och ber henne följa med ut. Hon frågar om Diana är gäst på hotellet och Diana som var på väg att äta frukostbuffé visar upp sitt kort. Hon frågar då Diana vad hon vill ha och Diana svarade först och främst letar jag efter kaffe varpå hon ber Diana slå sig ner i lobbyn så ska hon hämta kaffe till henne. Hade jag varit där (vit man mitt i livet) och visat upp mitt frukostkort, om jag ens behövt visa upp det, hade knappast blivit placerad i lobbyn utan välkomnats in för att ta för mig av buffén. Hur ni romhatare än försöker försvara det här så är det inte ett korrekt agerande. Det är jävligt korkat gjort och eftersom ingen dementi från hotellet kommit om att hon skulle ha inkluderad frukost, trots att det är enkelt att kolla upp så kan vi förutsätta att Diana inte ljuger på den punkten.

Nu hade du allt otur när du tänkte. Du har aldrig bott på hotell med inkluderad frukost va? Den personal som står i "insläppet" bryr sig inte om vad du vill ha till frukost, utan enbart om du har rätt att äta den.

Med detta vill jag oxå ha sagt, som jag sagt förut, att Diana N blivit behandlad som vilken "vit man mitt i livet" som helst - om detta nu ska vara någon måttstock för det perfekta exemplet

M a o: detta rör sig inte om diskriminering, tvärtom. Hon har blivit behandlad som vilken annan människa som helst!
Citera
2014-03-26, 22:07
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Om jag ska föreläsa i Stockholm om samiska rättigheter har jag på mig samisk högtidsdräkt , ska jag prata om mitt landskap -högtidsdräkt = Folkdräkt från den norrlänska bygd jag bor i. Finare finns inte enligt vett och etikett.
Hon bar romsk högtidsdräkt.
Inte bara romsk högtidsdräkt. Även ett arbetsredskap. NT/ÖC har ett TV-programinslag som heter "Blåljus" där man ber allmänheten om hjälp med ID av brottslingar etc. Ett inslag visar hur en övervakningskamera fångar en romsk kvinna när hon stjäl en dyr skinnjacka och gömmer i sin högtidsdräkt. Visste du att högtidsdräkten har en dold ficka, likt en känguru, som rymmer en hel skinnjacka? De visste vad de gjorde romerna när de skapa sin högtidsdräkt. F.ö. blev NT/ÖC anmälda för hmf pga inslaget. För en rom är det tydligen en högtid att snatta/stjäla. Är det det du försöker påstå i ditt inlägg?
Citera
2014-03-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snafflebit
Det ingår i vissa rum. Antagligen tänkte tanten att här finns en snyfthistoria eftersom hon blev kontrollerad. Det kanske kan inbringa en skaplig slant och det ger samtidigt ytterligare ved på fördomsbrasan som hon kan använda i sina uppdrag som talare och i den nya kommissionen.

Personalen gjorde vad varje normal svensk skulle gjort. När en rom i sin nationalkostym äntrar Sheratons frukostbuffé finns det anledning att undersöka detta lite närmare.

Varför.. Jag förstår inte hur du menar. Det nu aktuella hotellet Sheraton är väl ett hotell som tillhör ett internationellt bolag. Även det svenska hotellet är antagligen van vid gäster med annorlunda klädsel. Exempelvis saudiska shejker med klänningar och huvudbonader. Har personalen då gjort ''vad en normal svensk skulle ha gjort''- vad det nu är ...
Citera
2014-03-26, 22:09
Medlem
Super-Swedes avatar
Vem som helst begriper väl att hela historien är ett fantasifoster! Jag tillbringar nästan 90 nätter per år i olika hotellkedjor. Med tanke på den servicenivån de flesta hotell har så skulle aldrig ett hotell i Sheraton klass eller lägre bete sig så där. Zigenarkärringen försöker bara plocka billiga pk poäng och lätta DO pengar. På sin höjd har hon blivit avkrävd rumsnummer vilket är helt normalt och den uppfattade kränkningen har landat i den här pk hysterin. Exponerat har exempel på hur hon har försökt tillskansa sig pengar på upplevd diskriminering tidigare får hon!
Citera
2014-03-26, 22:12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Nu hade du allt otur när du tänkte. Du har aldrig bott på hotell med inkluderad frukost va? Den personal som står i "insläppet" bryr sig inte om vad du vill ha till frukost, utan enbart om du har rätt att äta den.

Med detta vill jag oxå ha sagt, som jag sagt förut, att Diana N blivit behandlad som vilken "vit man mitt i livet" som helst - om detta nu ska vara någon måttstock för det perfekta exemplet

M a o: detta rör sig inte om diskriminering, tvärtom. Hon har blivit behandlad som vilken annan människa som helst!
Vad yrar du om? Sitter du på ett gruppboende och försöker skriva genom att blåsa i ett sugrör? Snälla läs mitt inlägg en gång till och skriv om ditt inlägg lite mer begripligt. Självklart är de inte intresserade av vad jag vill äta till frukost. Det jag skriver är att vid en eventuell kontroll av mig så hade de inte bett mig gå ut ur restaurangen för att där fråga om jag verkligen bor på hotellet och om jag har rätt att äta frukost där. Och när jag väl visat min frukostbiljett så hade jag inte blivit ombedd att sitta i lobbyn medan de hämtar kaffe till mig. Jag hade välkomnats in i matsalen. Förstår du skillnaden?
Senast redigerad av Kämpendahl 2014-03-26 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in