2014-03-25, 23:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAAAzzzz
Vad är det ni vill skall hända?

Jag vet inte om någon egentligen vill att något skall hända, men det finns alltid risker för saker. Därför gör väl DB såväl som du och jag klokt i att fundera över vad som kan hända och försöker stoppa det i tid. Jag kan inget göra åt om någon är ute efter DB, men däremot kan jag ju se bland mina närmaste om någon av dem lever på ett osunt sätt och då är det min moraliska plikt att försöka stoppa det.

Om någon mig närstående trillar dit så kommer jag säkert att försöka försvara denna person och kanske vill jag till och med förneka vad som hänt - det är inte lätt att uppträda rätt när det gått för långt.

Men vi som inte hamnat där bör stå upp för det rätta och det är många här i tråden som gör just det. Kanske någon är en naïve fjortis, för att citera dig, men naïva fjortisar som i all sin naïvitet tror på det rätta är trots allt långt bättre för samhället än en äldre person som tittar sig i spegeln och vet att han har levt ett liv där han inte förmått sprida grundläggande rätta värderingar till sina barn.

Att hamna där suger, men även i en sådan situation så gäller det att våga välja det rätta och försöka göra rätt från den stunden den spegelbilden blir uppenbar för en.
Citera
2014-03-26, 01:55
Medlem
När ska domen falla?
Citera
2014-03-26, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag vet inte om någon egentligen vill att något skall hända, men det finns alltid risker för saker. Därför gör väl DB såväl som du och jag klokt i att fundera över vad som kan hända och försöker stoppa det i tid. Jag kan inget göra åt om någon är ute efter DB, men däremot kan jag ju se bland mina närmaste om någon av dem lever på ett osunt sätt och då är det min moraliska plikt att försöka stoppa det.

Om någon mig närstående trillar dit så kommer jag säkert att försöka försvara denna person och kanske vill jag till och med förneka vad som hänt - det är inte lätt att uppträda rätt när det gått för långt.

Men vi som inte hamnat där bör stå upp för det rätta och det är många här i tråden som gör just det. Kanske någon är en naïve fjortis, för att citera dig, men naïva fjortisar som i all sin naïvitet tror på det rätta är trots allt långt bättre för samhället än en äldre person som tittar sig i spegeln och vet att han har levt ett liv där han inte förmått sprida grundläggande rätta värderingar till sina barn.

Att hamna där suger, men även i en sådan situation så gäller det att våga välja det rätta och försöka göra rätt från den stunden den spegelbilden blir uppenbar för en.
. Så rätt så rätt!
Citera
2014-03-26, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
När ska domen falla?

Fredag.
Citera
2014-03-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magneticsystem
Varför skylla han inte våga det? Vad skulle du göra med honom menar du?? Om hovrätten finner honom och/eller FH oskyldiga, ska då du dömma dem i stället?

Citat:
Ursprungligen postat av Dolk
Hovrätten kan mycket väl anse att bevisningen inte räcker till mot DB men det är inte samma sak som att vara oskyldig.
I mina ögon har han hjälpt och skyddat kräket morot i det här, Han ljuger och ändrar historia i förhör etc etc.
Att vara vän med en notorisk kvinnomisshandlare och försöka hjälpa denne till frihet så han kan fortsätta misshandla, hota och mörda kvinnor är i min värld skäl nog för att snubben förtjänar all skit han kommer få!

Hovrätten gör sin bedömning och jag gör min, Dessa grabbar är ju knappast några som själva respekterar rättvisan så varför skall andra respektera den när det gäller dom?

Jag kommer nog inte göra något, Risken att jag stöter på denne ljusskygge lille grabb är i stort sett obefintlig och jag tänker inte leta efter honom... men det kommer andra att göra.
Jag tycker som "Dolk". Vi människor har ett förnuft. Det speglar ingen roll om han blir friad av HR på grund av brist på bevisningen. Han är skyldig i mina ögon och jag kommer inte berätta om vad skall jag göra när jag ser honom och vara säker att ingen annan ser oss.
Citera
2014-03-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doniix
Kan inte vänta till fredag! Är så spänd å förväntansfull på att få reda på hur de kommer döma dessa gossar.
Jag har skrivit det tidigare! Morot kommer att få minst 16 års fängelse, FH kommer inte få mildare straff än han fick i TR. Om DB är lite komplicerade. Men jag hoppas/tror att han får 2 års fängelse.
Citera
2014-03-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag har skrivit det tidigare! Morot kommer att få minst 16 års fängelse, FH kommer inte få mildare straff än han fick i TR. Om DB är lite komplicerade. Men jag hoppas/tror att han får 2 års fängelse.
Ja morot å FH tror jag inte kommer ändras avsevärt.. Men det känns som att det är DBs dom man är lite osäker och nervös för.
Citera
2014-03-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doniix
Ja morot å FH tror jag inte kommer ändras avsevärt.. Men det känns som att det är DBs dom man är lite osäker och nervös för.

Han är dömd för skyddande av brottsling.
Maxstraff 4år, han kom undan med 1år.
Undrar vad som krävs för maxstraffet.
Citera
2014-03-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Men varför skulle FH ställa upp så för morot som han gjort. Dom var väl inte ens direkt tajta vänner utan det var mer igenom DB.
Citera
2014-03-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Men varför skulle FH ställa upp så för morot som han gjort. Dom var väl inte ens direkt tajta vänner utan det var mer igenom DB.

Jo, så tänkte jag också när de satt i häkte men han höll käft och likaså igenom hela den första rättegången. Jag tror ju inte direkt att han öppnat munnen nu och då är det ju faktiskt som så att han ställer upp för AJ. Idiotiskt men han är väl rädd för vad det rödhåriga mongot kommer att göra annars med honom när de kommer ut.
Citera
2014-03-26, 20:05
Medlem
ingen som kunde lägga upp dokumentären av morot (svt mitten 90-talet)?
Citera
2014-03-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belsexanor
ingen som kunde lägga upp dokumentären av morot (svt mitten 90-talet)?
Personen som har den hade bara på VHS. Är det någon mer som är beredd att lägga lite pengar så personen kan få över den digitalt? tror det skulle kosta typ 400 spänn eller något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in