2014-03-26, 19:02
Medlem
Zpanarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Oerhört relevant, hoppas du får svar snarast. Diskussionen känns meningslös så länge denna knäckfråga om frukosten ingick återstår.

Jupp. Meningslöst att spekulera (även om det är lite underhållande ibland) . Men som alltid är det ju fakta som gäller i en debatt.
Citera
2014-03-26, 19:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Då har du nog fel som vanligt kan jag säga. Du har följt fallet och sett att Hotellet bett om ursäkt va?
Och det gör dom ju inte om det gått rätt till för det vore ju väldigt dumt.-
Det enda som kommer att bli efter detta är att dom får än mer skydd av lagen, så det va inte direkt smart av Hotellet att agera på det viset mot en regeringsinbjuden gäst.
Jag kallar dom för idioter och vet inte vad du kallar dom men det är ju inte så att hon ljuger som du vill ha det till.

Har du läst vad hotellet tydligen sagt?

Citat:
– Han ringer mig och inleder med att personalen på hotellet känner sig ledsna och kränkta. Och att upplevelsen från dem inte densamma som min, säger Diana Nyman.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18612632.ab

Tycker du det låter som ett erkännande om skuld för något?
I så fall vad?
Citera
2014-03-26, 19:03
Medlem
Kanske lite OT, men är det mer än jag som reagerat på det faktum att så fort en rom blir diskriminerad så talas det hela tiden om att alla romer diskrimineras. Men när en rom begår ett brott är det inte kollektivet som begår brottet. Slutsatsen blir alltså att romer blir alltid diskriminerade som folkslag, men begår brott som individer.
Tycker för övrigt att det är märkligt tyst i media om detta ändå, trodde att det skulle slås upp utan normala proportioner.
Citera
2014-03-26, 19:04
Medlem
Iliums avatar
Här är ytterligare en variant, från svd. http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/romsk-kvinna-far-ingen-ursakt_3404490.svd

Citat:
Hon säger att en ur personalen sprang efter henne in i frukostmatsalen för att fråga om hon var gäst vid hotellet och att den sekvensen, enligt hotelledningen, ska finnas filmad av en övervakningskamera.

- Jag blir hämtad som en snyltare, men direktörens förklaring var att jag fick ett specialerbjudande om att beställa min frukost i stället för att gå och plocka från buffén och att det var ett erbjudande även att få dricka mitt kaffe i lobbyn. Men där satt ju ingen annan och drack sitt kaffe.

- När jag visade mitt hotellkort där frukostbuffé ingick så borde jag väl bara ha fått gå in i matsalen igen?
Citera
2014-03-26, 19:05
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Har du läst vad hotellet tydligen sagt?

Tycker du det låter som ett erkännande om skuld för något?
I så fall vad?

Hotellet utreder: ”Olyckligt misstag”
– Jag är inte förvånad och man blir ju lite ledsen när man hör det. Men det bekräftar bara den bild vi har genom dialoger och anmälningar att det är en särskilt utsatt grupp, säger Diskrimineringsombudsman Agneta Broberg till TT om händelsen.
Sheraton utreder nu vad som hände vid frukostservereingen på tisdagsmorgonen.
– Det har skett ett olyckligt misstag, säger Thomas Johansson, vd för Sheraton Stockholm Hotel, till TT.

http://www.aftonbladet.se/incoming/article18607521.ab

Jupp i går lät det så här i media, så jag har allt läst. Sen finns det fler artiklar om hur Johansson ringt henne personligen och bett om ursäkt.

Efter gårdagen har Sheratons tillförordnade vd Thomas Johansson kontaktat Diana Nyman två gånger. I går kväll via mail där han ber om ursäkt för incidenten och det besvär som den åsamkat.

Hon nöjer sig dock inte med mail och samtal utan anser att dom inte förstår vad dom åsamkat henne.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-26 kl. 19:08.
Citera
2014-03-26, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Vanligt sunt förnuft kombinerat med lite logik hjälper ju en hel del med. Tror någon verkligen på allvar att regeringskansliet skulle boka rum , dessutom på just Sheraton, utan frukost till en inbjuden gäst???

Tom fattiga kommuner som skickar någon lärare till skolverket ser till att i hotellbokning ingår frukost,
ofta även middag vid 2 dagars konferenser. Något annat vore ju befängt..
Oerhört irrelevant anser jag då hur du är vänder och vrider och kräver kvitto kan du aldrig se om det är just denna gäst -eller någon annan av de 250 inbjudna till just denna konferens.

Antagligen hade regeringskansliet tom fler evenemang den dagen och fler inbjudna som ev bodde på Sheraton då de verkar ha ingått avtal.

Ska ju tydligen förmodligen finnas enkelrum där frukost inte ingår, vad jag funderar på är om någon av misstag kan ha bokat sådant rum? Tycker absolut det är relevant om hon inte haft tillstånd att äta gratisfrukost där, då kan det knappast klassas som diskriminering?!
Citera
2014-03-26, 19:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hotellet utreder: ”Olyckligt misstag”
– Jag är inte förvånad och man blir ju lite ledsen när man hör det. Men det bekräftar bara den bild vi har genom dialoger och anmälningar att det är en särskilt utsatt grupp, säger Diskrimineringsombudsman Agneta Broberg till TT om händelsen.
Sheraton utreder nu vad som hände vid frukostservereingen på tisdagsmorgonen.
– Det har skett ett olyckligt misstag, säger Thomas Johansson, vd för Sheraton Stockholm Hotel, till TT.

http://www.aftonbladet.se/incoming/article18607521.ab

Jupp i går lät det så här i media, så jag har allt läst. Sen finns det fler artiklar om hur Johansson ringt henne personligen och bett om ursäkt.

Inte enligt henne i alla fall:

Citat:
Diana Nyman fick på onsdagen ett samtal från Thomas Johansson, vd vid hotell Sheraton, men uppfattade inte att han framförde någon ursäkt för att hon avvisats från frukostmatsalen.

- Det var ett mycket uppseendeväckande samtal där han säger till mig att hans personal känner sig ledsna och kränkta över det som hänt. Jag blev väldigt upprörd, säger Diana Nyman till TT.
http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/romsk-kvinna-far-ingen-ursakt_3404490.svd

Det är kanske lite jobbigt att hitta fram till vilken version som vilar bäst hos medierna när allt går så himla snabbt en sån här gång ....

Nåja, ingen ursäkt alltså. ...
Citera
2014-03-26, 19:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inte enligt henne i alla fall:

http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/romsk-kvinna-far-ingen-ursakt_3404490.svd

Det är kanske lite jobbigt att hitta fram till vilken version som vilar bäst hos medierna när allt går så himla snabbt en sån här gång ....

Nåja, ingen ursäkt alltså. ...

Nej, hon anser inte det men det står så ifrån Johanssons uttalande. Så det är väl en fråga om hur hon uppfattat ett samtal och ett mail helt enkelt. Men du kan ju direkt sluta påstå att jag inte läst något som du har en uppfattning om som inte direkt stämmer.

Citera
2014-03-26, 19:13
Medlem
Zpanarns avatar
Citat:
Vanligt sunt förnuft kombinerat med lite logik hjälper ju en hel del med. Tror någon verkligen på allvar att regeringskansliet skulle boka rum , dessutom på just Sheraton, utan frukost till en inbjuden gäst???

Tom fattiga kommuner som skickar någon lärare till skolverket ser till att i hotellbokning ingår frukost,
ofta även middag vid 2 dagars konferenser. Något annat vore ju befängt..
Oerhört irrelevant anser jag då hur du är vänder och vrider och kräver kvitto kan du aldrig se om det är just denna gäst -eller någon annan av de 250 inbjudna till just denna konferens.

Antagligen hade regeringskansliet tom fler evenemang den dagen och fler inbjudna som ev bodde på Sheraton då de verkar ha ingått avtal.

Jag har varit statligt anställd i många, många år och rest mycket i tjänsten. Jag har aldrig varit med om att det inte skulle ha ingått, eller beställts, frukost vid hotellboende. Det skulle förvåna mig, precis som du påpekar, att det inte skulle ha ingått. Men, eftersom det finns olika bokningsalternativ på Sheraton, så KAN det ju finnas en möjlighet att man helt enkelt har missat att beställa frukost.

Sedan har någon påpekat (i en annan diskussion, kan ej bedöma trovärdighet) att Diana var klädd i "vanliga kläder" när hon checkade in på hotellet. Således KAN hotellet varit ovetande om att hon var rom fram tills dess att hon dök upp i uniformen till frukosten. Och sedan fick någon spelet och så gick det som det gick så här långt.
Citera
2014-03-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Kanske lite OT, men är det mer än jag som reagerat på det faktum att så fort en rom blir diskriminerad så talas det hela tiden om att alla romer diskrimineras. Men när en rom begår ett brott är det inte kollektivet som begår brottet. Slutsatsen blir alltså att romer blir alltid diskriminerade som folkslag, men begår brott som individer.
Tycker för övrigt att det är märkligt tyst i media om detta ändå, trodde att det skulle slås upp utan normala proportioner.

Fråga dig istället hur, alla människor i hela Världen har lyckats missbedöma romerna.. bortsett från Ullenhag då.

Sen ska det sägas att romer har ett val, de kan ta av sig sina traditionella kostymer och söka ett hederligt arbete.
Citera
2014-03-26, 19:14
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
(Ja den var betald , jag hon visade sitt hotellkort där det stod att frukost ingick.)
Ja det kan man ju fråga sig .... brukar kallas rasism.

Man kan också fråga sig varför hon ovanpå detta erbjöds att någon skulle gå in i matsalen -dit hon själv inte fick gå eller ens vistas ,plocka ihop hennes gissade ? önskad? frukost och sedan komma ut till "exilen " med den-Skandalöst Sheraton!! , tänker inte bo där fler gånger.

Men om jag inte minns fel, så citerades Diana N i början av tråden och då sa hon, att hon erbjöds att gå tillbaka in i frukostmatsalen igen efter att hon visat att hon bodde på hotellet (ungefär så). Men att hon inte ville det, eftersom det kändes så genant inför övriga gäster, som precis innan sett henne bli avvisad. Istället så erbjöds hon kaffe i "en annan lokal" (el dyl).

Detta måste väl ändå vara motsatsen till diskriminering. Precis så skulle väl varje person bli behandlad, eftersom dom större hotellen behöver ha koll, så att de inte har några "gratisätare"?

F ö anser jag, att DO är en katastrofal myndighet. Vem skulle inte, med lite fantasi, kunna hitta saker att bli kränkt över?
Citera
2014-03-26, 19:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Sheraton Hotel kom under tisdagskvällen med ett skriftlig uttalande, undertecknat av HR-chefen Thomas Johansson:

En incident involverande en av hotellets gäster, Diana Nyman, har idag rapporterats.

Som företag strävar vi alltid efter att vara ett riktmärke för mångfald och integration. Vi arbetar hårt för att alla gäster, kunder, samarbetspartners och medarbetare värderas och respekteras.

Vi har försökt kontakta Diana Nyman samt även inlett en undersökning internt med samtliga berörda medarbetare.

Vi beklagar det inträffade och för de eventuella besvär det åsamkat Diana Nyman. Vi försäkrar att hotellet inte accepterar någon form av diskriminering.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5819572

Självklart gör dom så här eftersom man tillkallar krismöte med branschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in